MC-veier i fare?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

MC-veier i fare?

Legg inn av RuneMC »

Tenkte jeg kunne ta en rask oversikt over noen gode (les: svingete) MC-veier som er på vei til å forsvinne.
De jeg vet om er:

Gamle Lierbakkene - fikk 3 stk 40-soner og fartsdumper med fotgjengeroverganger fordelt på 1 km strekning ifjor. Ødelegger totalt flyten i det som var en sammenhengende 60-sone. Jeg så vel ca 5 fotgjengere totalt i hele fjor. En ny utkjørsel er i ferd med å etableres midt i en av de fine svingene (boligtomt som klargjøres virker det som.

Sylling - Skaret - her har tydeligvis Toverud Pukk og Deponi etablert seg sånn ca midtveis. Blir vel trolig en god del tungtransport og kanskje nedsatt hastighet ifbm inn-/utkjøringen der. Rart det etableres deponi rett ved Holsfjorden som er drikkevanskilde.

Tofte, de fine svingene før Tofte, når en kommer fra Holmsbu - veien er i ferd med å rettes ut. I tillegg blir det sannsynlgivis flere strekninger med nedsatt hastighet pga boligbygging - og nedsatt hastighet der det finnes boliger fra før (nedsatt fra 80 til 70 en strekning etter Klokkarstua)

Grodalen i Røyken - svingene fra krysset Røykenveien/Slemmestadveien består nok, men det tillates at nye boligfelt får utkjøring rett rundt svinger, som gjør at det er sannsynlig med nedsatte fartsgrenser etterhvert.

Åros - Røyken - veien skal rettes ut og oppgraderes.

Nesodden - de flotte og bakkete svingene langs Fv156. Noterte meg mye hogst langs veien idag, så det betyr enten boligbygging eller retting av veien?

Flere som har sett lignende utvikling i sitt nabolag?

For meg så virker det som en trend som gjør at vi på sikt mister mange fine MC-veier :sorry
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av poulet_cavalier »

RuneMC skrev:Tenkte jeg kunne ta en rask oversikt over noen gode (les: svingete) MC-veier som er på vei til å forsvinne.
De jeg vet om er:

Gamle Lierbakkene - fikk 3 stk 40-soner og fartsdumper med fotgjengeroverganger fordelt på 1 km strekning ifjor. Ødelegger totalt flyten i det som var en sammenhengende 60-sone. Jeg så vel ca 5 fotgjengere totalt i hele fjor. En ny utkjørsel er i ferd med å etableres midt i en av de fine svingene (boligtomt som klargjøres virker det som.

Sylling - Skaret - her har tydeligvis Toverud Pukk og Deponi etablert seg sånn ca midtveis. Blir vel trolig en god del tungtransport og kanskje nedsatt hastighet ifbm inn-/utkjøringen der. Rart det etableres deponi rett ved Holsfjorden som er drikkevanskilde.

Tofte, de fine svingene før Tofte, når en kommer fra Holmsbu - veien er i ferd med å rettes ut. I tillegg blir det sannsynlgivis flere strekninger med nedsatt hastighet pga boligbygging - og nedsatt hastighet der det finnes boliger fra før (nedsatt fra 80 til 70 en strekning etter Klokkarstua)

Grodalen i Røyken - svingene fra krysset Røykenveien/Slemmestadveien består nok, men det tillates at nye boligfelt får utkjøring rett rundt svinger, som gjør at det er sannsynlig med nedsatte fartsgrenser etterhvert.

Åros - Røyken - veien skal rettes ut og oppgraderes.

Nesodden - de flotte og bakkete svingene langs Fv156. Noterte meg mye hogst langs veien idag, så det betyr enten boligbygging eller retting av veien?

Flere som har sett lignende utvikling i sitt nabolag?

For meg så virker det som en trend som gjør at vi på sikt mister mange fine MC-veier :sorry
Og samtidig gjøres det ikke en drit med rene transportårer der det er kø i rushet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av ATWindsor »

Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
*Nesten* ikke en drit da.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av ZZR-Erling »

ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Joda, de bygger ny bro på E18 :knegg

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av ATWindsor »

ZZR-Erling skrev:
ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Joda, de bygger ny bro på E18 :knegg
E18 har vært mye utbygd de siste årene, samme med E6.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Ashland »

ATWindsor skrev:
ZZR-Erling skrev:
ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Joda, de bygger ny bro på E18 :knegg
E18 har vært mye utbygd de siste årene, samme med E6.
4-felts E6 og E18 er høyprioriterte strekkninger, så Harry handelen går fort unna :lol

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Barbarozza »

Dette er jo i nærheten av der det bor mye folk, så dette må vi regne med, hogsten i bunnefjorsdbakkene er av andre årsaker en veien. Men det snakkes om å rette ut eller legge den om av naturlige årsaker, det er ofte stans pga klønete lastebiler uten kjetting om vinteren. Dessuten bor det nærmere 20 tusen mennesker her ute så det trengs å gjøres litt.

Dog vil jeg anbefale de aller fleste litt avhengig av hvor du bor på østlandet og tenke litt lengre øst eller vest av Oslofjorden. Det tar meg 30 minutter fra Nesodden så er jeg rimelig langt på bondelandet med fine veier over hele Akershus og Østfold. En av de fineste rutene jeg tar går til og med over svenskegrensen med taubåten ved Stora Le, forøvrig fint å kjøre innover fra Askim, ned mot Rakkestad og ta 124 ned til Aremarksjøen videre ned 21 og til fylkesvei 864 og inn til Nøssemark.

På andre siden er det jo flotte veier innover i Vestfold, inn mot Skrim Sauherradsfjella osv. Greia blir jo å komme seg vekk fra de stedene der det bor mye folk. Svarstad Siljan Skien osv er absolutt innafor en dagstur når du bor på Østlandet. Bor du i Oslo tar det deg 15 min før du er ute på landet ovenfor Lillestrøm og inn i indre Akershus, der kan du krysse rundt og dra deg ned til Østfold på innsiden eller opp mot Kongsvinger. Tror ikke vi behøver å bekymre oss riktig enda :)


Når det gjelder hva som er gjort de siste 20 åra kan man bare se på hva som har skjedd rundt Oslo, det er bygd ektremt mye de siste åra, jeg nevner Ringvei uten lyskryss, Svartdalstunellen, operatunellen, motorvei til Lillestrøm, Vålerengatunellen og Økerntunellen osv osv. Det investeres mye mer en det vi liker å tro...men problemet vårt er ikke de store veiene men heller vedlikeholdet på fylkesvei og kommunal vei. Forøvrig så er det ikke så mye bedre mange andre steder med lignende klima, kjører du i Alpene er det mange steder der man opplever at underlaget er like dårlig som her hjemme...det handler ikke bare om penger men om harde vintere og dårlig fundamentering siden disse veiene ikke er beregna for moderne trafikk i utgangspunktet
Memento mori

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Jompa »

At MC-veiene blir borte er vel bare rett og rimelig ?
Bedre veier er blitt ett folkekrav de siste årene, selv på steder der det nesten ikke er trafikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja Jompa, flertallet rår jo, synd for oss når vi kjører mc, men jeg er nu egentlig ikke bekymret, ennu ihvertfall, med tanke på hvor jeg bor, og ellers stort sett ferdes med mc'n. Har jo herlige vestlandet, dog litt mange tuneller på noen av strekningene der borte, men slettes ikke alle!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Jompa »

Nei, det kommer til å være plenty av mc-veier lenge etter at både du og æ ligg under torva.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, vi kan godt konkludere med det.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Voodoodoo »

Stort sett bare E merka veier som pyntes og rettes ut her i distriktet så da får de fine veiene være i fred. Er ganske privelegert mht. Mc veier så trenger strengt tatt bare å komme meg ned gårdsvegen før svingene venter..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Voksen »

Her sørpå har det egentlig bare blitt bedre MC-veier da endel svingete grusveier nå har fått asfalt. Dette er veier som knytter daler og steder sammen slik at det blir flere rundløyper å velge imellom.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-veier i fare?

Legg inn av Intruder »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
*Nesten* ikke en drit da.
Det burde være en selvfølge å bygge ut der det stadig er køer--men en får gjøre det lettvint sa slakteren og skaut grisen i rævva... :thumleft :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar