BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

Syntes biken ble litt rå og hoppende i tomgangen ved start av særlig kald motor, etter at jeg har hatt batteriet ute i vinter.
Så, da jeg var inne i softwaren til min GS911 koblet til "hjernen" på min BMW K1300S for å fjerne fra minnet at det har vært lav spenning på backupbatteriene til alarmen, (har skftet de selv), så jeg at det fantes en mulighet:
Engine-Idle Actuator Calibration.
Leste litt om det og tok sjansen på å kjøre den programdelen.....og vips, motoren går myyyykt og fint igjen :D

Hjernen blir lært hva som er min og maks spjeldåpning og kan sette tomgangen og dens verdier på air/fuel korekt.

Har forøvrig, så langt, bare godord å si om GS911:
http://www.hexcode.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av tagesk »

Det er for sterkt å si at livet ikke er verdt å leve uten GS-911, men det er ikke langt unna sannheten.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Det er for sterkt å si at livet ikke er verdt å leve uten GS-911, men det er ikke langt unna sannheten.

[TaSK]
:knegg
Det kan også tolkes til å bety at du har hatt spesielt mye bruk for den, og til ting som har vært spesielt
driftskritisk, am i right?

Jeg har så langt benyttet den til nevnte, til å kjøre autoscan, sjekke bremsetrykk og sette servicereminder. Ganske imponert over bremsetrykkstesten som også viste verdiene :thumleft

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av chromecast »

Man kan ikke leve uten...

Vet ikke om du må parkere stepmotorer for å synce rekkefireren? En av mange funksjoner som gjør at du klarer det meste av servicer sjøl.
Har opplevd at f.eks dekktrykksindikatorene har blitt litt hissige etter noen warninger (grus og kjøre med lite luft) Da blir dem snille igjen etter å slette unna de warningene som har hopa seg opp.

Osv osv osv :thumleft

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

chromecast skrev:Man kan ikke leve uten...

Vet ikke om du må parkere stepmotorer for å synce rekkefireren? En av mange funksjoner som gjør at du klarer det meste av servicer sjøl.
Har opplevd at f.eks dekktrykksindikatorene har blitt litt hissige etter noen warninger (grus og kjøre med lite luft) Da blir dem snille igjen etter å slette unna de warningene som har hopa seg opp.

Osv osv osv :thumleft
Hei!
Jeg har ikke satt meg inn i spjeldsync-prosedyren, bare Idle Actuator.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av Jompa »

Helt utrulig ka bayerske mekleverkstedet ikke får til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

Kom på at i K1200S boka, sto det at man skulle sette på tenninga og vri to ggr til full gass før start etter at batteriet hadde vært ute. Kanskje det står i boka til min K1300S også, heh :P :p

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Kom på at i K1200S boka, sto det at man skulle sette på tenninga og vri to ggr til full gass før start etter at batteriet hadde vært ute. Kanskje det står i boka til min K1300S også, heh :P :p
Gjelder på R-serien også. Problemet er at til daglig er det veldig (!) sjelden gassen er helt åpen. Så sensoren får aldri "se" hvor langt spjeldet går.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av cannon »

......da må dere jaggu begynne å åpne gassen innimellom. Må jo ikke daukjøre kjærra....;-)

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

cannon skrev:......da må dere jaggu begynne å åpne gassen innimellom. Må jo ikke daukjøre kjærra....;-)
Kan love deg at min har sett full spjeldåpning :knegg
..men kanskje det var så lenge at hjernen ikke forsto at dette var maxåpningen ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av LordShaft »

Det er vel bare å ligge i 50 på landeveien.... klakke den opp i 5 og gi full rulle.... langt bedre enn å gjøre det samme i 1 eller 2 gir :redface

Note4

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Det er vel bare å ligge i 50 på landeveien.... klakke den opp i 5 og gi full rulle.... langt bedre enn å gjøre det samme i 1 eller 2 gir :redface

Note4
Mulig det, men det er jo mye "stiligere" å bruke GS911'en :knegg

Skal foresten, for skøy skyld, se om det er mulig å kjøre trottel-sync.
Er utrolige mengder med data som kan tas ut av hjernen på den her BMW'en, om man har rette softwaren til det.

...må bare passe seg så man ikke "snubler inn i noe" som ikke tåler det.. :-)å

Ja, og idag kjøpte kona seg S1000RR, og GS911'en støtter jo den også :D
Tro hva som er å "titte på" inni der på den :D

Forøvrig bruker jeg den mest til å kjøre "Autoscan", noe som sjekker om noe er satt med feilkode og kan peke ut det, og å sette Service Reminder korekt etter oljeskift, (får lov å ta oljeskift selv og beholde garantien).

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av LordShaft »

Ble det svart? hvilken årmodell gikk hun for? :thumleft

Finner du noe av interesse med denne gs911 så er jeg langt over gjennomsnittet interessert i å vite det :redface

ZZR-Erling

Re: BMW, GS911 og Idle Actuator Calibration

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Ble det svart? hvilken årmodell gikk hun for? :thumleft

Finner du noe av interesse med denne gs911 så er jeg langt over gjennomsnittet interessert i å vite det :redface
Det ble sort/grå, 2011.
Skal huske på å melde deg om det er noe som jeg tror du kan ha interesse av.

Du kan jo ta en titt her:
http://www.hexcode.co.za/products/gs-91 ... hart#S1000" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar