Er det noe stress med sprekker i asfalten?
Er det noe stress med sprekker i asfalten?
Jeg er ikke så veldig glad i langsgående sprekker/riss i asfalten, legger alltid litt av i svingen om jeg ser jeg kommer oppå de, men er det egentlig noe å bekymre seg over, påvirker det grepet nevneverdig?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Er det noe stress med sprekker i asfalten?
Langsgående sprekker liker ikke jeg heller og personlig føler jeg det påvirker grepet ja. Vertfall er det ubehagelig og man mister fort konsentrasjonen når det begynner å rykke i styret. Så ja, dette er vertfall noe jeg bekymrer meg over. Spesielt når jeg kjører litt aktivt.ATWindsor skrev:Jeg er ikke så veldig glad i langsgående sprekker/riss i asfalten, legger alltid litt av i svingen om jeg ser jeg kommer oppå de, men er det egentlig noe å bekymre seg over, påvirker det grepet nevneverdig?
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Det kommer jo helt ann på hvor dype de er, men sånn i utgangspunktet er det ikke noen fare så lenge du har et fast grep på kontrastyringen (i sving) og ellers holder normalt i holkene. Er det vått med mye overvann er det straks verre (i sving) hvis du kjører på små marginer. Den ujevnheten kan få dekket til å slippe..
Uansett, veitrafikklovens paragraf 3 sier at farten skal tilpasses etter siktstrekningens lengde :)
Trikkeskinner, kumlokk og malte gangfelt frykter jeg mer..
Finnes det farlige forhold langs veien, så bruk veifelleskjemaet hos NMCU eller Vegvesenet.
Uansett, veitrafikklovens paragraf 3 sier at farten skal tilpasses etter siktstrekningens lengde :)
Finnes det farlige forhold langs veien, så bruk veifelleskjemaet hos NMCU eller Vegvesenet.
Sist redigert av DrGreve den 20 apr 2015, 00:04, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Er ikke nevneverdig begeistret for de nei, men det er jo store forskjeller i "konsekvensgrad" her. De verste er de med store høydeforskjeller og de med bredde nok til å få hjulet ned i skiten...så ja, be aware!
Har i løpet av de siste to ukene brukt Veifelleskjemaet som ligger med link ute til venstre her på siden, til å melde om to strekninger med slike forhold som jeg synes er alvorlige nok.
Ellers er det jo denne forbanna strøsanda her og der, (dog ikke så ille i år synes jeg, hvertfall ikke i min omegn, hakke blitt rare turene ennå), og den sanda som travle bilister drar innpå når de kutter svinger..svineri det!
Også er det jo endel forskjeller fra bike til bike...husker min kones CBR600RR, (husker ikke årsmodellen), den stussa litt vel lett ut av kurs på slikt.
Hvordan tror dere min K1300S tåler slikt?
Har i løpet av de siste to ukene brukt Veifelleskjemaet som ligger med link ute til venstre her på siden, til å melde om to strekninger med slike forhold som jeg synes er alvorlige nok.
Ellers er det jo denne forbanna strøsanda her og der, (dog ikke så ille i år synes jeg, hvertfall ikke i min omegn, hakke blitt rare turene ennå), og den sanda som travle bilister drar innpå når de kutter svinger..svineri det!

Også er det jo endel forskjeller fra bike til bike...husker min kones CBR600RR, (husker ikke årsmodellen), den stussa litt vel lett ut av kurs på slikt.

- Bjerknez
- Kontakt:
Har faktisk opplevd å nesten kjøre på et kumlokk som ikke lå skikkelig på plass :-)åDrGreve skrev: Trikkeskinner, kumlokk og malte gangfelt frykter jeg mer..
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
http://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Snakker om litt mer moderate sprekker enn at man kan få hjulet nedi her altså :) Sånne "vanlige sprekker som det er fullt av på våre fylkeveier, vet ikke hvor store de er jeg, en cm brede kanskje?ZZR-Erling skrev:Er ikke nevneverdig begeistret for de nei, men det er jo store forskjeller i "konsekvensgrad" her. De verste er de med store høydeforskjeller og de med bredde nok til å få hjulet ned i skiten...så ja, be aware!
Ellers er det jo denne forbanna strøsanda her og der, (dog ikke så ille i år synes jeg, hvertfall ikke i min omegn, hakke blitt rare turene ennå), og den sanda som travle bilister drar innpå når de kutter svinger..svineri det!![]()
Skjønner forsåvidt hva du mener, men trikkeskinner, kumlokk og gangfelt er relativt sjeldent i områder der man kjører fort i sving, og er ofte lettere å se, det er nok verre å kjøre på, men man har større marginer når man støtter på de.DrGreve skrev:Det kommer jo helt ann på hvor dype de er, men sånn i utgangspunktet er det ikke noen fare så lenge du har et fast grep på kontrastyringen (i sving) og ellers holder normalt i holkene. Er det vått med mye overvann er det straks verre (i sving) hvis du kjører på små marginer. Den ujevnheten kan få dekket til å slippe..
- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Hadde 31 mil igår på sånne veier, synes litt usynelige telehiv er verre
Halve indre og søndre Østfold rundt ned til Halden er litt sånn. Var en fantastisk kjøredag. Som det allerede er nevnt så legger man lista etter hva du selv føler. Småsprekker er ingen problem for meg, så sant ikke hjulet går nedi, men det er litt varierende hvor sporsikker sykkelen din er, men hvis det er det for deg ja så kjører du deretter. Du må legge kjøringa di etter hvor du har trygghetsgrensa di og finne flyten. Jeg tok det pent i svingene igår siden det var min første langtur mens det løsnet betraktelig når jeg kjente at sykkelen satt og jeg fant flytsonen.
Eneste som skjedde var at mobilen forsvant et eller annet sted mellom telehivene. Beste rådet jeg kan gi er at du kjører så mye som mulig på variert grunnlag, det være seg våt vei, grus, sprekker og telehiv. Det er du som sitter der og skal ta avgjørelsene og de skal jo være i din favør med god margin hele veien.
Halve indre og søndre Østfold rundt ned til Halden er litt sånn. Var en fantastisk kjøredag. Som det allerede er nevnt så legger man lista etter hva du selv føler. Småsprekker er ingen problem for meg, så sant ikke hjulet går nedi, men det er litt varierende hvor sporsikker sykkelen din er, men hvis det er det for deg ja så kjører du deretter. Du må legge kjøringa di etter hvor du har trygghetsgrensa di og finne flyten. Jeg tok det pent i svingene igår siden det var min første langtur mens det løsnet betraktelig når jeg kjente at sykkelen satt og jeg fant flytsonen.
Eneste som skjedde var at mobilen forsvant et eller annet sted mellom telehivene. Beste rådet jeg kan gi er at du kjører så mye som mulig på variert grunnlag, det være seg våt vei, grus, sprekker og telehiv. Det er du som sitter der og skal ta avgjørelsene og de skal jo være i din favør med god margin hele veien.
Memento mori
Kumlokk forekommer i svinger desverre..
Tromsø kommune bestemte at det var smart å legge 5 (!) kumlokk ved siden av hverandre opp Tverrforbindelsen som går fra ene siden av øya til den andre. Dette er i en sving, i en 60 sone. Heia hauet :-)å
https://goo.gl/maps/mCxCg
Tromsø kommune bestemte at det var smart å legge 5 (!) kumlokk ved siden av hverandre opp Tverrforbindelsen som går fra ene siden av øya til den andre. Dette er i en sving, i en 60 sone. Heia hauet :-)å
https://goo.gl/maps/mCxCg
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sprekker er ugne, men selv nominerer jeg "skjulte" telehiv i sving som verre. Ikke noe som et plutselig hopp ut mot autovernet for å vekke deg litt opp :-)å
- Bjerknez
- Kontakt:
For min del rangerer jeg grus/stein i veibanen aller høyest med tanke på ting jeg ikke ønsker. Telehiv og humpete vei får man ofte varsel om tidlig når man kjører inn på en vei. Langsgående sprekker synes jo relativt godt og selv om dem ikke er ufarlige så plages jeg litt mer av å treffe en sving med sand/grus midt i veibanen.
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Tror de fleste er enig detBjerknez skrev:For min del rangerer jeg grus/stein i veibanen aller høyest med tanke på ting jeg ikke ønsker. Telehiv og humpete vei får man ofte varsel om tidlig når man kjører inn på en vei. Langsgående sprekker synes jo relativt godt og selv om dem ikke er ufarlige så plages jeg litt mer av å treffe en sving med sand/grus midt i veibanen.