Monsterbike Drammen, hyggelig og avslappet atmosfære, godt utvalg av demosykler og nydelig vær.
Hadde på forhånd håpet å teste VFR1200F, Tuono og en adventure-bike av et eller annet slag, bare for å sjekke hva all hypen handler om.

Dessverre sto ikke Tuono på listen over tilgjengelige sykler i dag, men den gode nyheten fra importør er at Monsterbike kommer til å ha en inne for prøvekjøring om et par uker og utover sesongen.
Honda VFR 1200F:
Jeg synes dette er en nydelig MC, og har lenge ansett den for å være den eneste kandidaten om jeg noengang skal ha en sportstourer. Jeg vil si den oppfylte forventningene - med bravur og laud! Jeg er kun 175cm høy, men satt glimrende på VFR´n. Rakk fint ned med begge føttene og følte jeg satt godt, skulle dog ønske forhvilerne var noen cm lenger ned, enda så liten jeg er. Følte jeg satt noe for sammenkrøpet. Glimrende cock pit, alt av brytere perfekt og oversiktlig, likte instrumenteringen, enkel, grei og oversiktlig. Som det skal være.
Det er bare å ta av seg hatten for V4 motoren, Grom lyd, meget sivilisert, trekker jevnt og pent fra 1500 omdreininger og snerrer sint om man ber den om det. Kjørte rolig, ukjent MC og tidlig i sesongen, men fikk testet den nok på E18 til at den tydlig viste at den gjerne byr opp til dans. Lettkjørt og særdeles sympatisk maskin. Jepp, denne likte jeg. Overraskende opplevde jeg noe mer turbulens og lyd rundt hjelmen enn jeg gjør på Triumphen? Kanskje fordi kåpen og min høyde gjorde at luften ikke treffer meg helt ideellt? Har ikke sjekket vekten på VFR´n, men jeg opplevde ikke sykkelen på noe som helst vis som tung. Oppfattet den som lettmanøvert og leken.
Kawazaki Versys 1000:
Jeg har som sagt aldri før testet en adventure, og anser ikke det for å være en type MC for meg. Men det er jo greit å vite noe om det før man velger det bort. De hadde en Aprilia Caponord Rally inne jeg hadde særdeles lyst til å prøve, men der måtte sykkelen ned altfor mange grader på siden før jeg fikk fotfeste til at det føltes komfortabelt. Anser den for å være for høy for meg. Ser nå at sittehøyden faktisk er 7 cm høyere enn på Striple´n, og de 7 cm merkes særdeles godt. Så jeg tok en tur med Versy`n. Wow, uvant sittestilling. Vet ikke om "sitte" er det rette ordet, føltes nærmest som om jeg sto.

Etter noen km ble jeg mer vant med sittestillingen, og fant etterhvert ut at dette hadde en type komfort over seg. Jeg tror jeg kan forstå valget av type sykkel på langturer, selv om jeg fremdeles ikke anser type sykkel å være en kandidat for meg. Noe som overrasket meg var hvor avslappet og passiv min egen kjørestil automatisk ble av adventure sykkelen. Holdt stort sett pent fartsgrensen "naturlig." Nå aner jeg ikke hvor mange HK Versys 1000 kan by på, men MC´n var iallefall ikke slik at den hele tiden ba om å bli kjørt aktiv. Synes vindkastene fikk litt vel godt tak i meg med denne.
Honda NC750:
Tror iallefall det var en NC 750. Jeg ønsket å teste en MC med automat, og iom at VFR1200F de hadde tilgjengelig var vanlig manuell tok jeg en tur med denne. Egentlig en kjedelig og veldig praktisk MC. Ypperlig for den som ønsker en MC kun for å pendle, tilogmed "Scooter-rom" med plass til hjelm. Vendte meg fort til automat - la den gire av seg selv, bruk vanlig fotgir eller gir med knapper. Alt med god flyt. Det jeg ikke vendte meg til med NC750 er at maskinen ikke er laget for turtall. Her begynner rødmerkingen på 6000 og den girer automatisk på 3 - 4 000.
Det var de 3 jeg rakk å teste i dag, håper å få tatt enda en tur innom ila de neste dagene.
Dagens vinner? Min egen Triumph Street Triple

(Men jeg likte den VFR1200F´n veldig godt, er det tillatt å ha 2 MC´er...hmmm...men så var der den Tuono´n jeg enda ikke har fått testet og den brutalt vakre MV Agusta Brutale 800 Dragster, og....hjelp : )