Oljelekkasje? Suzuki sv650

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toven

Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Hei hopp...

Lå merke til noe uønsket når jeg kom hjem i dag fra kjøring.

Bilde
Det ser ut til å svette/lekke noe olje(?) fra gummipakningen der, som etter hva jeg forstår er ventilpakninga? På bildet har jeg tørket litt akkurat under pakninga fremst på sylinderen.

Bilde

Bilde
Her på høyre side av sylinder, fuktig ytterkant på pakningen.

Bilde

Bilde

Bilde
Tørkepapir etter jeg tørket litt, skiftet nylig olje som er rød i farge. Dette ser ut som noe brun/lys olje?

---------------------------------------------------------------------------------------

Jeg søkte litt på nett og noen andre SV eiere har fått problemer med at "Crank case vent line" har løsnet. Denne går fra bunn av sylinder og opp i luftboksen, men jeg ser ingen tegn til fuktighet langs slanger som er i mellom sylinderne.

Jeg hadde sykkelen på servive i fjor høst, for snaue 2500km siden. Da sjekket de ventilene blant annet. Kan det være at jeg må etterstramme disse to boltene?

Bilde

Bilde


I tillegg gikk speedometeret mitt te he**** når jeg kom hjem, "ulykker kommer sjeldent alene" :evil

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Kawagutten »

Bruk momentnøkkel og skru til for å se om det trengs å strammes.Ble vel byttet pakning på ventilservicen?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av gorbys »

du kan nå prøve å etterstramme de litt, viss ikke det hjelper må du vel ha ny pakning.

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Regner nesten med at det ble byttet, rart hvis ikke de ble gjort på en 10 år gammel sykkel ihvertfall. Pakninga ser jo ny ut, etter hva jeg kan se.

Skal se om en stramming må til før jeg gjør noe mer ihvertfall. Går det an å løsne radiatoren uten å tømme den, slik at man kommer til? :P :p

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av gorbys »

Ja, det skal gå an å løsne radiatoren pga tennpluggbytte og slikt. Står i bruksanvisninga til sykkelen viss du har den?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av mammut89 »

du har noen kraftige bolter som du kan stramme med fastnøkkel også har du noen umbraco skruer, vær veldig forsiktig med umbracoskruene strammer du de for mye sprekker aluminiumslokket ditt. stram heller litt mer på de store boltene med fastnøkkel.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Fant manual på nett :prf Skal få tak i en momentnøkkel, så får vi se.
mammut89 skrev:du har noen kraftige bolter som du kan stramme med fastnøkkel også har du noen umbraco skruer, vær veldig forsiktig med umbracoskruene strammer du de for mye sprekker aluminiumslokket ditt. stram heller litt mer på de store boltene med fastnøkkel.
Ser ingen større bolter som holder topplokket :-k
Tegning på denne siden:
http://www.cmsnl.com/sv650s-1999-2002-u ... 1110120F00

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av E-strom »

Toven skrev:Fant manual på nett :prf Skal få tak i en momentnøkkel, så får vi se....
NB: Dette er aluminium - du må sette momentet absolutt riktig - hvis du strammer for mye så "drar du ned" toppdekselet slik at det presser hardere der boltene sitter og "glipper" på kantene.

Ut fra bildene kan det se ut som det er brukt pakningslim. Hvis du løser toppdekselet må du du fjerne limrester fra både toppen, toppdekselet og gammel pakning før du har på nytt lim og monterer sammen igjen - forhåpentligvis med samme pakning.

Det kan være lurt å ha ny pakning liggende klar hvis du tar av toppen... :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Takk for gode svar :prf

Fikk låne en Bacho nøkkel, som har 14nm innstilling på seg. Regner med at dette blir riktig nok - 3k for en momentnøkkel er grei pris :-)å

I første omgang prøver jeg å dra over de to boltene. Lekker det fortsatt tar jeg kontakt med verksted som tok service om de byttet pakning osv :-)

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:Ser ikke så mye ut i fra bildene. Det kan ikke være noe de har smurt inn pakningen med? Lignende slik en gjør med pakningen til oljefilter med litt olje? Eller at det rett og slett er pakningslim som er grist litt og skvist ut når de har stramme boltene? Pakningen så jo veldig ny ut ihvertfall. :-k
Dette jeg og funderer på... Det var godt smørt inn med gris/lim så jeg da jeg titta over etter servicen, men ikke så fuktig som nå.
Men jeg har kjørt 2500km etter service, og det er først nå det "svetter". Ingen merker etter at den stod over vinteren heller...

Sjekket boltene, de var stramme på 14nm. Kan det bare være at dette kan skje etter vinteren? :-k

Tok også en vask av sykkelen, så jeg skal følge med neste kjøretur om det fortsetter :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av DrGreve »

Ikke uvanlig at toppdekselpakningen gir etter for presset over tid og vil begynne å svette siden den er av nitritgummi. Har du tid kan du jo legge den litt i bensin og se om den sveller litt, eller bytte den ut med ny. Kan ikke koste all verden..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

Jeg syntes det er litt underlig at det skal skje så kort etter en service men tilsynelatende ny pakning, men det kan jo hende det bare er noe som kan skje ja :-k

Gjør ikke noe mer akkurat nå, kommer med en oppdatering etter jeg får kjørt og sett tilstand da. Koster ikke all verdens nei med ny pakning, men tenker at det ikke bør være nødvendig etter så kort tid...

Takk for gode svar :-)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av DrGreve »

Ble det byttet pakning på service?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av mortenolb »

Regner med at de gjorde det. Han hadde 24k service, og da jeg hadde min på samme service hos samme verksted gjorde dem hvertfall det.

Toven

Re: Oljelekkasje? Suzuki sv650

Legg inn av Toven »

DrGreve skrev:Ble det byttet pakning på service?
Fakturert toppakning i hvertfall, regner med at det gjelder denne pakninga? Gummien ser ny ut, usikker hva andre pakninger som er under der men :P

Men om dette fortsetter sender jeg mail til verkstedet og hører med dem hva jeg bør gjøre.

Svar