Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av Kristian1995 »

Hei, jeg er ny her på forumet som bruker, men har vært innom her å lest litt nå og da.
Da jeg ikke har funnet ut det jeg leter etter så laga jeg meg bruker og nå søker jeg svar på det og håper da dere som har vært inni dette her i lengere tid kan svare på.

Spm 1: Kjøresdress:
Har 2 delt kjøredress fra tidligere og tenker på å kjøpe hel dress om det er fordeler med det.
Så da lurer jeg på hva er forskjellen på hel kjøredress og 2 delt kjøredress? Kan dere svare hva som er possitivt og negativt med dem 2?
Hvilken type kjøredress burde jeg velge å ha siden det er så mange typer.

Spm 2: Sykkel
Jeg er 20 år og har 100% bestemt meg for at det blir R-sykkel som blir mitt valg. Koste hva det koste vil, jeg er ung en gang, jeg vil nyte det og har forelska meg i R-sykkel.
Valget står imellom Suzuki GSXR 600ccm med 35KwH og den nye MV Agusta 675 F3 35KwH. Valger blir nok Mv Agusta, men jeg lurer på om noen på forumet kan litt om disse sykkeltypene, er MV Agusta et sikkert merke og god kvalitet? Og Om noen kan noe om GSXR så gjerne si positive og negative ting om den også. Vil vite mest mulig før jeg handler. Blir jo eldre type GSXR siden du ikke får den i 35KwH nå etter nye regler.

Spm 3: Forsikring
Hørte hos sparebank 1 og der kom forsikring på GSXR hos meg på 26 000 i året, jeg vet jeg kan få den ned til under 20 000 men hos andre selskaper.
Har noen her ringt rundt før og fått billige forsikringer noen andre steder, nevn da hvilke forsikringselskap som kan kanskje tilby lav forsikring.

Skrivefeil kan forekomme.
Håper noen kan svare for seg på dette og da hadde jeg vært kjempe glad :)

MvH Kristian.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av mortenolb »

Velkommen skal du være!

Fordeler og ulemper med hel/2delt er det nok andre som kan mer om. Er en relativt ny tråd her hvor det diskuteres litt rundt det. Jeg gikk for todelt fordi jeg vil ha muligheten til å ta av jakka når det er kaffepause og slikt. Todelt passa kroppen min bedre også. Hvertfall Dainese sine.

Angående sykkel så er jo mv italiensk, og de har jo litt personlighet. Suzuki er litt mer skuddsikkert når det kommer til driftsikkerhet. Jeg er riktignok litt inhabil, da gsx-r er den eneste r-sykkelen jeg har følt meg hjemme på etter prøvekjøring/sitting. Sikkert mange som er uenige med meg, dog.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av Juicebox »

Ut fra tester jeg har lest om mv agusta sykler, så har de alltid kommet ut dårligst av alle. Vet ikke hvordan det er med driftssikkerheten på de... italiensk... :scratch
Gsxr, som mortenolb sier, skuddsikkert. Hadde 06/07 modell. Testet flere i samme klasse og synes GSXR var mest behagelig(CBR og R6). Vil anbefale 08-> da disse har flere kjøremoduser.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av gorbys »

Tråd om kjøredress. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=9362" onclick="window.open(this.href);return false;
Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Personlig kjøpte eg og har alltid kjøpt todelt rett og slett fordi at er det varmt så er det veldig greit å kunne slenge av jakka når en stopper. Det er greit sånn ellers og, på kafeer og kroer.
Enklere å få av og på seg.

Når det gjelder forsikring ;
Ring til forskjellige selskap. Våre betingelser er ikke de samme som dine og prisen vi har er derfor ikke alltid representativt...når det er sagt, så har gjensidige alltid endt opp billigst for meg.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av LordShaft »

Skulle uhellet først være ute, så er du langt bedre beskyttet med en hel dress, kontra en 2-delt.

Jeg har selv hatt en del av begge sort... Å jeg var dum nok til å gå for to-delt denne gangen. :-# :x :[-( Ja det er langt lettere og mere praktisk å ta av og på. Men er det verdt det med tanke på den sikkerheten du forsømmer? Ikke i mine øyner.
Eneste som er pluss med 2 delt, i forhold til hel, er litt romsligere passform, flere lommer (mobil, kort osv) og den er ikke gjennomborret med hull. Altså 2 delt dress er ikke så perforert som hel dress. I norge og kaldrere deler av europa er dette helt klart en fordel.

Skinndress må også prøves. det er store forskjeller mellom merke. Dainese og Alpinestars er stor forskjell i størrelse på. HELD er kommet på banen med mye gode dresser. Ser de vinner stadig nye priser ho motorrad for årets beste merke osv.
Spidi har ekstremt mye gode løsninger og god komfort i dressene sine.

Når det kommer til skinndress er så er det ikke alltid dyreste merket som er best, men ofte er det slik at jo dyrere modell jo bedre er skinnet og beskyttelsen osv. Ikke kjøp noe billigdress.
Da hadde jeg heller bestilt fra fc-moto.de (der bestilte jeg min fra) sparte meg rundt 10.000,- da jeg kom over et godt tilbud. (fra norsk pris)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av RuneMC »

Skal du ha det til daglig kjøring så er to-delt og tekstil tingen. Kjøper du jakke og bukse fra samme merke så er det som regel glidelås for å koble de sammen. Jeg har ikke gjort dette selv :redface , men for optimal sikkerhet er det best... spørsmålet er om man gidder å bruke glidelåsen i det daglige, siden det er litt kronglete.

Tekstil vil ikke overleve mer enn en sklitur, der kan skinn være bedre (samt skli bedre). Dvs til banekjøring er hel skinndress best. I vanlig trafikk der du møter autovernet eller andre objekter før du kommer særlig ned i fart, er det i praksis ingen ekstra gevinst med skinn.

Bruk separat ryggskinne, den som er inkl i jakker er dårlig/ikke dekkende nok.
Hansker - skinn absolutt best.

Se etter god padding/beskyttelse på knær, albuer, skuldre osv og at klærne har god passform (bør prøves). Klær der beskyttelsen "svømmer" rundt er ikke bra.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av gorbys »

Trur ikkje eg ville anbefalt tekstildress til en r-sykkel. Iallefall er min erfaring dårlig. For mykje stoff som klumper seg bak knærne og på magen og ellers på kroppen, ikkje sitter en fast heller. Flyger rundt på setet uten mulighet for forankring heller, følelsen av å dette av sykkelen var ofte til stede under inspirert kjøring.
Med büse skinndressen min var forankringen bedre og den var vanntett så det var ganske praktisk, men den var mer for standard og touring så der og klumpa det seg bak knærne og fremfor magen.
Dresser for sportsykkler er formsydde, de hjelper deg å holde posituren og er lagd for å være behagelige i den "ubehagelige" posisjonen en sportsykkel setter deg i.

Men fortvil ikkje om du skulle gå på ei blemme, eg er på tredje dressen min på tre sesonger og like mange sykkler. Så det er ikkje alltid en treffer på første skudd, MC er ganske individuelt sånn sett og heldigvis finnes det noko for alle

Kristian1995
Innlegg: 92
Registrert: 18 mai 2015, 20:20
Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R

Re: Spm angående kjøredress, MC (GSXR600 - MV Agusta675)

Legg inn av Kristian1995 »

Tusen takk for svar, godt at noen har litt erfaring her forhånd til meg, lettere for meg å gjøre handelen da :)

Svar