Nybegynner - Yamaha MT-09

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
newbiemc
Innlegg: 8
Registrert: 02 jun 2015, 15:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Sport Tracker

Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av newbiemc »

Jeg er i ferd med å ta førerkort på MC i disse dager og driver derfor og ser etter en motorsykkel.

Valget hadde nesten falt på nye Ducati Scrambler, men etter litt research har jeg funnet ut at jeg ble i største laget med mine 186 cm.

Nå ser jeg på en sykkel med en fin fin kombinasjon av størrelse (fysisk og HK), utseende, pris og pris på forsikring.

Sykkelen det vurderes nå er Yamaha MT-09.

Derfor blir spørsmålet mitt som følger:

Er jeg helt på jordet ved å gå for en slik sykkel???

Har endevendt nettet og youtube etter anmeldelser og prøveturer og er derfor godt klar over at dette er en meget sterk og heftig sykkel. Jeg er derimot ikke typen til å dra på hjulet og sprenge grenser, det går mer på å ha litt å dra på med da jeg synes kjøreskolen Honda 650F blir litt tam.

Alle tips og kommentarer tas imot med takk fra en som klør i fingrene. :prop:

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av mortenolb »

Har du prøvesittet Scrambleren? Jeg synes ikke jeg satt så forferdelig ille størrelsesmessig på den. Jeg er 191.

MT-09 har vel stor "spontanwheelie"-fare, men hvis du klarer å dy deg så er det vel ikke noe krise. :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg kjenner til sykkelen du kjørte på kjøreskolen, så kan det hende at dette var en A2 sykkel (mellomtung)

MT09 er kjent for sin spreke motor og faktisk er det svært få sykler som tar den i spurten. Det er vel kanskje den heftigste sykkelen man får med tanke på motor til den prisen.

Her holder det med å vri på rulla så kommer fremhjulet opp helt uanstrengt.

Hvordan den CB650'en er vet jeg ikke, men vil som sagt tippenat det kan være en A2 regget sykkel da kjøreskolen også kan bruke den til sine A2 elever.

newbiemc
Innlegg: 8
Registrert: 02 jun 2015, 15:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Sport Tracker

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av newbiemc »

mortenolb skrev:Har du prøvesittet Scrambleren? Jeg synes ikke jeg satt så forferdelig ille størrelsesmessig på den. Jeg er 191.

MT-09 har vel stor "spontanwheelie"-fare, men hvis du klarer å dy deg så er det vel ikke noe krise. :-)å
Jeg fikk sittet på den en kort stund og følte egentlig den var helt fin å sitte på, men føler meg rett og slett litt stor på den. Kan hende det bare er noe jeg innbiller meg. Hvordan følte du deg på sykkelen?
Bjerknez skrev:Uten at jeg kjenner til sykkelen du kjørte på kjøreskolen, så kan det hende at dette var en A2 sykkel (mellomtung)

MT09 er kjent for sin spreke motor og faktisk er det svært få sykler som tar den i spurten. Det er vel kanskje den heftigste sykkelen man får med tanke på motor til den prisen.

Her holder det med å vri på rulla så kommer fremhjulet opp helt uanstrengt.

Hvordan den CB650'en er vet jeg ikke, men vil som sagt tippenat det kan være en A2 regget sykkel da kjøreskolen også kan bruke den til sine A2 elever.
Honda 650'ene på kjøreskolen skal være fullverdige tungsykler, så tror ikke det er det det står på.
Saken er den at jeg har hørt at man skal starte smått og bygge seg oppover, men jeg er fristet til å ta snarveien og heller bruke sykkelen rolig i starten.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av mortenolb »

Jeg følte jeg satt helt ok på sykkelen, men det er ikke helt min type sykkel, så vanskelig å si at det føltes riktig.

Litt både og i forhold til å begynne rett på noe sprekt. Du har ikke nødvendigvis erfaring til å håndtere det, og det kan gå dårlig. Det kan også gå helt fint.

Hvilken 650F var det på kjøreskolen? CB? CBR? Jeg har bare prøvd CBR650F, og er enig i at den er litt daff. Også i forhold til min 650. Bare husk at det er veldig mange forskjellige sykler å velge mellom. Kan hende du hadde likt Suzuki SV650 eller GSX650F eller GSF600 eller Triumph Street Triple ogsåvidere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Nå vet ikke jeg hvordan du kjørte sykkelen, men husk at dette trolig er en sykkel som liker litt turtall før den drar skikkelig. Veldig merkelig at man som fersk synes at at en 650 fulleffektsykkel er daff.

Fikk du dratt på skikkelig med den da? Det blir jo ofte litt amputert når man kjører skolesykler... :-k

Men nei, det er vel kanskje ikke den heftigste sykkelen man får med tanke på fart nei, men at den er "daff" høres merkelig ut...

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Tobben84 »

Hei, jeg har ikke prøvd Honda cbf650, men nyere cbf600 har jeg prøvd. I tillegg prøvde jeg nettopp mt-09, og klipper her inn et sammendrag av hva jeg syntes om den:

"
Fikk en liten prøvetur med en standard-utstyrt Yamaha mt-09 nettopp, og tenkte jeg skulle si litt om hva jeg synes om den. Vurderte denne også da jeg kjøpte bmw'en jeg har nå, og kommer til å dra litt paralleller da de er konkurenter både i klasse og pris. Møtte en del rushtrafikk samt at man må litt utenfor Stavanger sentrum for å få noen skikkelig svinger.

Når det er sagt så var kanskje det det største problemet med denne sykkelen for min del, jeg fikk ikke spesielt lyst til å finne meg en svingete landevei for å piske svinger. Grunnen til det er at den føltes vag i framparten. Den er mykt satt opp, men samtidig føles den gyngete også sideveies og sporet en del samt var følsom for all slags ujevnheter i veien, og ikke på en positiv måte. Dette opplevdes ikke som feedback fra underlaget, men snarere forstyrrelser av stabiliteten. Bakdemperen kjente jeg ikke noe negativt med, men vanligvis så føler jeg jeg må ha en del tempo og ujevnheter før denne får jobbet og gitt et skikkelig inntrykk. Noe av ustabiliteten kom også av gassresponsen som jeg sier litt mer om lengre ned. Tenkte også at det kunne ha noe med dekka å gjøre, men disse vsr orginalmonterte relativt nye dekk med riktig trykk.

Bremsene bidro heller ikke til at godfølelsen kom og de opplevdes som langt svakere og vanskeligere å dosere enn på min bmw som har radialmonterte Brembo. De var helt greie, men står ikke i stil til motoreffekten.

Motoren var helt magisk og et skikkelig momentmonster! Den er utrolig mye mer responsiv enn rekketoeren jeg har i min, og effekten er også mye høyere med 115 hk vs 90hk i min. Den drar noe vanvittig fra lavt turtall og gir seg ikke før nåla butter. Lyden var også ganske fin, og med et akra-anlegg blir det nok rått. Gassresponsen på lavt turtall var veldig av og på, og ved litt nedlegg på sykkelen, så bør man være ytterst forsiktig med gassrulla for ikke å fucke det til skikkelig. Denne type fueling-problematikk er jeg godt kjent med fra min gamle Duke 690, så for min del var det ikke så ille at det ødela opplevelsen, men dette er ikke en motor som egner seg spesielt godt for nybegynnere. Jeg turde rett og slett ikke å dytte nedi kneet pga den føltes så kvass og følsom for bevegelser.

Jeg synes sykkelen er tøff og se på, og tilbyr mye for pengene, men jeg hadde blitt svett av den framgaffelen og den fraværende stabiliteten i sykkelen ved nedlegg. For førere som stort sett kjører rett fram eller på småsvingete veier uten å presse på noe særlig så er dette MER enn bra nok, og motoren er sykt morsom og kanskje den beste jeg har kjørt mtp klassen den befinner seg i, ds har jeg også tatt med Triumph sin 800 cc triple i betraktningen. Jeg er av typen som ikke er opptatt av effekt men liker å ligge dypt ned og desto krappere svinger desto bedre. Der knuser den nye f800r mt-09 ned i støvlene med det nye cahassis og demperoppsettet på den. Den er som å danse gjennom svingene i forhold, og på en bane hadde jeg utvilsomt kjørt MYE fortere med bmw'en tross den store effektforksjellen. Jeg har forsøkt å være objektiv og har ingen merke-fetish eller tror min sykkel er verdens beste, men for alle som verdsetter chassisdynamikk og sylskarpe kjøreegenskaper så ville jeg valgt Duke 690, f800r(etter oppgraderingen i år) eller Ducati Monster....."

Det er ikke sikkert alt av dette er like relevant for deg som nybegynner, men det jeg synes er at dette ikke er en utpreget velegnet førstegangssykkel pga det jeg skriver over. Honda cbf 650 vil jeg tro går mer enn godt nok når du vrir skikkelig på rulla og slepper den opp på høyt nok turtall. Hvis du ikke har kjørt mc før så er det for mange vanlig å gire på turtall man vanligvis girer en bil på, men det er her morroa begynner på en firesylindret moter. I tillegg synes jeg den cbf650 en annen bruker her inne har i rødt, hvitt og blått er helt fantastisk pen. Jeg ville ha vurdert den evt Scrambler eller mt07 som førstesykkel og heller bytte opp til en mt09 neste sesong.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av TOH »

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor (Fikk lappen i august). Da prøvde jeg å få tak i en MT-09, men viste seg å være umulig.
Valget falt dermed på lillebroren MT-07. Den har jeg i år byttet inn til nettopp storebroren. Angrer ikke et sekund på det.
Hvis valget var mitt så hadde jeg gått direkte på MT-09. Fin og rask motor i den. Her som alle andre sykler så gjelder det
å ta det rolig frem til du kjenner sykkelen godt nok. Den har 3 kjøremodus som kan være til hjelp.

Jeg er 191 cm høy og sitter godt på denne (har byttet til Shad sete som er noen cm høyere). Jeg var innom monsterbike i dag og
prøvesatt noen sykler. Må ærlig si at jeg sitter veldig godt på MT-09 i forhold til de fleste andre naken sykler.
Føles som en fin blanding mellom street fighter og motard.

Demperne på sykkelen er dessverre myke (i hvert fall til min vekt 95 kg). Fronten dupper for lett. Dette kan jo fikses relativt lett og
billig ved å bytte fjærer (ca kr 3.000,- inkl. jobben (Sverige).
Bak fjæren bød også på litt problemer når jeg hadde på passasjer. Jeg har stilt motstand og returdemping til maks og er usikker på om
jeg kommer til å gjøre noe med denne?
Fjærer foran kommer jeg til å bytte.

Noen kritiserer gass responsen på sykkelen. På min er gassen veldig smooth. Tror dette er noe som har blitt fikset på 2015 modellen, men
kan være verdt å sjekke før et kjøp.

Lykke til med valg av sykkel og med lappen :prf
"Only boring People are brilliant during breakfest"

newbiemc
Innlegg: 8
Registrert: 02 jun 2015, 15:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Sport Tracker

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av newbiemc »

Takker for alle innspill. Da har jeg fått en god pekepinn.

Er det forresten noen som vet om noen yamaha forhandlere i nærheten som har demosykler av mt-07 og 09?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Tobben84 »

Nærheten vil jo være relativt i forhold til stedet du befinner deg :lol

Hvor i landet holder du til?

Og btw, jeg glemte nesten Ktm Duke 690. En sykkel som jeg mener er bedre enn de tidligere nevnte i denne tråden. Er solgt enormt mange av dem de siste årene, noe som betyr at du kan gjøre et kupp på meget pent brukte modeller :prf

newbiemc
Innlegg: 8
Registrert: 02 jun 2015, 15:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Sport Tracker

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av newbiemc »

Tobben84 skrev:Nærheten vil jo være relativt i forhold til stedet du befinner deg :lol :prf
Og jeg som trodde at alt handlet om Oslo i dette landet =; :P :p

Jeg snakket nettopp med en forhandler i Oslo og det var visst tomt på lageret til Yamaha. Uvisst om/når syklene kom tilbake på lager i år.

Har faktisk vurdert KTM Duke 690 en del, men ut ifra forskjellige tester så er det mye vibrasjoner i høyere fart. Har du noe kjennskap til det?

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Zadnez »

Kjøp MT-09 foran det meste i prisklassen. Her er et utdrag fra norske "BIKE" og hva de mener om sykkelen. En sykkel som nevnes i samme åndedrag som Trippelen kan umulig være et dårlig kjøp :thumleft

"Vinner på både pris, kvalitet og ytelse
Det er vanskelig å kommentere MT-09 uten å nevne prisen, som ligger 8 000 lavere enn Triumph Street Triple. Spesielt når man ser nye MT-09 i virkeligheten og innser at Yamaha ikke har spart på kruttet når det gjelder kvalitetsfølelse. Dessuten er finishen på topp - jeg hadde forventet en del grovsmedarbeid. Ytelsen er også uventet høy. Yamaha oppgir 115 hestekrefter fra den nyutviklede trippelen som både har ride-by-wire og tre motornivåer. Fulltanket vekt på 188 kilo er seks flere enn hos Street Triple, men på den andre siden har MT-09 et effektovertak på ti hester. Høres ikke det morsomt ut? Jo, for det er akkurat det det er.

MT-09 fremkaller et bredt glis fra aller første øyeblikk, akkurat som Street Triple. Det blir raskt klart at den har noe som få andre japanske motorsykler har i dag – den magiske ­X-faktoren – og MT-09 er akkurat så herlig morsom som vi husker Yamaha før i tiden."
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Tobben84 »

newbiemc skrev:
Tobben84 skrev:Nærheten vil jo være relativt i forhold til stedet du befinner deg :lol :prf
Og jeg som trodde at alt handlet om Oslo i dette landet =; :P :p

Jeg snakket nettopp med en forhandler i Oslo og det var visst tomt på lageret til Yamaha. Uvisst om/når syklene kom tilbake på lager i år.

Har faktisk vurdert KTM Duke 690 en del, men ut ifra forskjellige tester så er det mye vibrasjoner i høyere fart. Har du noe kjennskap til det?
Nei, aldri tenkt noe på vibrasjoner på den jeg hadde. Kjørte 65 mil som lengste dagsetappe på den uten å merke noe som helst. Angrer litt på at jeg solgte den, da det er en vanvittig morsom og kapabel sykkel til en billig penge. Den har kun 1 minus og det er at den er litt harkete i gangen på lavt turtall pga fuelingen, noe som forsvinner med en mod til 800 kroner, ellers en sykkel som jeg synes kjører mye bedre og har milevis bedre fjærings og bremsekomponenter enn mt-09. Og JA, jeg har kjørt begge.

Den kan lett forsvinne litt sammenlignet med mt-09 og street triple pga mindre effekt, men husk at vekten også er mye lavere. Den går vanvittig godt, er billigere, og har veldig billig forsikring.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Sopranoo »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
5h busstur fra oslo :)!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Nybegynner - Yamaha MT-09

Legg inn av Flanker »

... og skal du hente den så bestill en overnatting eller to i Lyngdal, og få med deg Lindesnes og Rv44 på kjøpet!

Svar