Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Kjøpt suzuki gsx 600f den har vanlig potte på. Lurer på om en effektpotte vil gi noe ekstra ut over lidt mere grom lyd... erfaringer ? (Ser det er mye å hente på eBay hvor det enkelt er å bytte det yderste av potten )
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Slip-on (bare bakre potta) gir minimalt/ingen effekt. Helanlegg gir effektøkning
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarende 

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Slip-on, bare potten, vil ikke gi noe økt effekt, slip on på sykler uten katalysator vil også gi bedre lyd.
Skifter du hele eksosanlegget vil sykkelen din mest sannsynlig gå dårligere. Tuner du biken din, altså mapper den med f.eks powercommander, kjører den i dynobenk så du får optimalisert fuel blandingen og luft, så snakker vi økning i effekt. Og selvfølgelig betraktelig bedre lyd
Skifter du hele eksosanlegget vil sykkelen din mest sannsynlig gå dårligere. Tuner du biken din, altså mapper den med f.eks powercommander, kjører den i dynobenk så du får optimalisert fuel blandingen og luft, så snakker vi økning i effekt. Og selvfølgelig betraktelig bedre lyd

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Stod der noe om denn var mappet med standard map eller var denne kjørt i dyno?JK95 skrev:Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarende


Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
det er en utbredt oppfatning på forumet at en slipon gir bedre effekt.... tror at lorden har rett og at det ikke gir noen som helst effekt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Zadnez skrev:det er en utbredt oppfatning på forumet at en slipon gir bedre effekt.... tror at lorden har rett og at det ikke gir noen som helst effekt

Men "Verden vil bedras" er det et ordak som sier...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Kjørt i dyno og mappetLordShaft skrev:Stod der noe om denn var mappet med standard map eller var denne kjørt i dyno?JK95 skrev:Les nyere Bike, der tok de en test av S1000RR med effektanlegg og PC, kjørte de med DB-killer ble det en spinkel hk-økning på 2-3hk, uten mistet den tilsvarendeDet er en del bevis på nettet at sykler som blir kjørt i dyno vil få langt bedre effekt en 2-3hk. Selv om min personlige mening er at effektøkningen fra 193 hester er fullstendig unødvendig

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Ja jeg har alltid flakket litt med blikket når folk hevder de har 20 hk mer etter Dyno, pc, luftfilter, anlegg osv osv.
Som rune skriver. Verden vil bedras
Note4
Som rune skriver. Verden vil bedras

Note4
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Hmm mærkeligt nok syntes jeg den kjørte bedre den med effektanleg.
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Fortsatt bedre lyd da, which is nice...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
De fleste bytter vell til slip-on pga lyd og det estetiske.. Som f.eks trompeten på min zzr 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Apropos trompet, kanskje en viagra på tanken hjelper 

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det krever vel nesten magi å få noe særlig mer enn 2-3 hk ut av at eksosanlegg og en Bazzaz, PC eller lignende.
Og det gjør jo ingenting, for de fleste av oss. Jeg har svært sjelden maks turtall og full gass på min gatesykkel.
Det man derimot kan oppnå er en bedre effektkurve i mellomregister, som de fleste av oss bruker hele tiden.
Ved å mappe om AFR (Air Fuel Ratio), og eventuelt fjerne miljørestriksjoner i original ECU kan mellomregister forbedres betydelig.
En slipon i seg selv er mest lyd og looks:-)
Og det gjør jo ingenting, for de fleste av oss. Jeg har svært sjelden maks turtall og full gass på min gatesykkel.
Det man derimot kan oppnå er en bedre effektkurve i mellomregister, som de fleste av oss bruker hele tiden.
Ved å mappe om AFR (Air Fuel Ratio), og eventuelt fjerne miljørestriksjoner i original ECU kan mellomregister forbedres betydelig.
En slipon i seg selv er mest lyd og looks:-)
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.