Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av kuleberg »

jeg kjenner på vibrasjon i sykkelen som forsvinner når jeg legger meg til en av sidene. Helt enkel sving. Sykkelen har kardangdrift. Noen som har vært borti dette før?
Kjennes uavhengig av hastighet, men merker det best når det ikke er pådrag

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av norse900 »

Har opplevd det samme, og utfra det du beskriver holder jeg en knapp på at det skyldes slitte hjullagre.

Sjekka hjullagrene mine sist jeg skifta dekk, men de kjentes ok ut. Fikk et tips om å skifte hjullagre når jeg skifta dekk, og hadde et sett liggende, så jeg plukka av hjulet igjen for å begynne et "nytt og bedre liv". Og godt var det...
Lageret nærmest kardangen (drevlageret) var virkelig ille, så til tross for at alt ser og kjennes bra så kan man lett bli "lurt". :redface

Det er jo endel vibrasjon i sykkelen min (hvilket jeg har erfart at det ofte er i rekke-4'ere) men det ble absolutt merkbart mindre etter at jeg byttet lagrene. Når ting slites over tid, så merker man ikke så godt at det blir stadig verre før man har skiftet til "nytt", og det er jo også en god grunn for å skifte billige slitedeler litt oftere enn man "må"...

Lagrene er også en ganske så grei og enkel sak å fikse, så jeg ville begynt der om jeg var deg. Lykke til!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av Anaxim »

Hvor langt har dekkene dine gått? (hint-hint).

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av kuleberg »

Dekkene er ikke veldig slitt, hadde håpet å bytte lager ved dekkskifte, men det kan hende jeg bør bytte lagrene før den tid da. Takker for svar :)

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av Anaxim »

Da jeg nevnte dekkene, var det selvfølgelig for å be deg sjekke "trapping". Oppstår oftest på fordekket og kan kanskje gi slike (høyfrekvente?) vibrasjoner som du beskriver.
(Tror ikke helt på hjullagrene. Der er det mer snakk om knasing, eller at hjulet roterer tregt). Men dette er det andre som kan mer om her.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp: vibrasjon som forsvinner i sving

Legg inn av kuleberg »

Det er ikke dekklyd, det er jeg ganske sikker. Kjenner vibrasjonen relatisvt godt i sykkelen. Tenker jeg skal bytte lager i hjulene og krysset på kardangen så satser vi på at det hjelper. Lurte først på om det kunne være veivlager men med clutchen inne og på tomgang er det likt. Heldigvis!

Svar