Går jeg glipp av noe om jeg bestemmer meg for MC nå?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Går jeg glipp av noe om jeg bestemmer meg for MC nå?

Legg inn av ATWindsor »

Jeg skal kjøpe nye MC, og gjør det nok til våren (2016-modell osv, litt lusen sesong i år)

Har prøvd følgende:

Kawasaki Z800
Kawasaki ER-6
Kawasaki Versys
Yamaha MT09
Ducati Monster 1200
BMW R1200R
BMW S1000XR

Jeg har ingen bil og bruker derfor motorsykkelen til "alt", jeg kjører mest i byen og er ganske høy. Per nå er det derfor R1200R som virker mest spennende for meg. Den er ikke like "kvikk" (dvs ikke like "Kjapp" i styringen) som streetfighterene som MT09, Z800 og Ducati monster, det er en ulempe i byen, men den virker allikevel ganske så habil til den bruken og er kanskje litt mer passende i størrelsen til en lang fyr som meg. Samtidig er jeg ikke helt venn med "adventure"-syklene, liker bedre en litt lavere sak i svingen, og i byen virker det heller ikke helt topp. Store tanker ofte også. Jeg ønsker også noe som er brukbart på litt lenge turer.

Det jeg ikke har prøvd ennå, som var på lista var:

Triumph Street Triple
Triumph Speed Triple (må antakelig til oslo for å prøve)
BMW S1000R (kan prøvesitte, og har "prøvd motoren", med XR)
Suzuki GSX-S 1000 (ikke ut enda, kan muligens få prøvd før våren, men må antakelig til oslo)
Honda CB 1000R (må antakelig til oslo)
KTM DUke 690 (får prøvd senere i høst)

Så spørsmålet er, bør jeg dra til oslo for å prøve triumph, honda og potensielt suzuki? Eller har jeg "prøvd nok", min mistanke er at triumph-syklene feks er av samme type som z800 og mt09, kule kvikke sykler, men litt trange for 191 cm og litt upraktiske utenfor byen. (og litt trangt for passasjer? kjører ganske mye med passasjer)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Går jeg glipp av noe om jeg bestemmer meg for MC nå?

Legg inn av AJ »

Du går neppe glipp av noe om du venter, annet enn opplevelsen av ny sykkel denne sesongen, så klart ;-) .
Det kan imidlertid være flere fordeler med å vente. Ikke minst med tanke på forbedringer og endrede løsninger på nye modeller introdusert i år.
Det er ikke sjelden at MK I versjonene (introduksjons- og førsteårsproduksjon) har småfeil og konstruksjonsløsninger som endres på enten MK II eller MK II versjonene.
Det kan altså være fordelaktig å vente med tanke på slike ting.
Jeg tror heller ikke nyprisene vil endre seg veldig mye i 2016.

Selv har jeg alltid tidligere unngått å gå til anskaffelse av MK I sykkel, men i år falt jeg altså for fristelsen... ;-) .
Så langt har sykkelen fungert upåklagelig. Men det vil ikke forundre meg om KTM kommer med et par endringer allerede neste år.
En av disse vil garantert væren en bedre og mer korrekt kalibrering av bensinmåleren. På 1290 SA er målerprogramvaren åpenbart overført direkte fra 1190 versjon med 24 liters og ikke 30 liters tank, som SA'en har.
Måleren viser altså mer brukt enn hva tilfellet er.

Edit:
Ser at jeg har prøvd å svare på et spørsmål du ikke har stilt... Misforsto, sånn i farten, gitt... :redface
Men du forstår hva jeg mener ;-) .

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du har mange typer sykler i kikkerten her. Alt fra adventure til street sykler, så det blir vanskelig å anbefale noen da alle kan brukes til det du beskriver, men fungerer litt forskjellig med tanke på høyde, vekt og motor på syklene etc.

Du nevner Street Triple r feks. I samme setning som S1000r og selv om begge syklene er gode på hver sin måte så er det store forskjeller på noen punkter. Spesielt når det kommer til pris, dempere og motor på de to sistnevnte.

S1000r er en morsom sykkel, men du får aldri brukt kreftene fullt ut uten å stå i fare for å bli buret inne. Morsomt med mye krefter og kjøp den hvis du ønsker det, samt kanonflotte dempere. Men til bykjøring så tror jeg Street Triplen funker best av disse. Krefter i bøtter og spann her også.

Det er litt kortere fra der du sitter og ned til forhvilerene på S1000r kontra Street Triple, så hvis du er lang i beina så bør du ta det i betrakning.

S1000R er en mer brutal sykkel, mens Street Triple er mer "smooth" og trygg.

I mine øyne så gir MT09 deg mest motor for pengene, men desverre har dem spart inn på kjipe dempere. Dette bør uansett ikke bety noe for deg, men JEG syntes de var ganske ubrukelige ut fra hva jeg er vant til fra før. men mange mener dem er bra nok, og det kan sikkert stemme også...

Ellers, så blir jo dette smak og behag som alltid. Kjøp den sykkelen du liker best ut fra preferansene du har er min mening. :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Legg inn av Cutless »

Det er kampanje på både Speed Triple og Street Triple til og med 30.09, så jeg ville prøvekjørt de om jeg var deg. Det ligger an til å komme en oppdatert utgave av Speed Triple til neste sesong, så mulig det er derfor de kjører kampanje..

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Altså for å gjøre ting litt klarere, ser jeg har vært litt utydelig:

Basert på det jeg har prøvd til og med nå, så kan jeg bestemme meg, da blir det nok med 90% sikkerhet BMW R1200R, det jeg lurer på er om det er noen av de jeg IKKE har prøvd, som er tilstrekkelig forskjellig til at jeg "går glipp av noe" om jeg ikke prøver de? Jeg mistenker at Triumphene og Honden er ganske like streetfighterene jeg allerede har prøvd, isåfall blir det nok ikke de, iogmed at jeg liker R1200R litt bedre enn de rene streetfighterene, er de derimot mer eller mindre vesentlig annerledes enn de andre, så kan det være verd bryet å fly ned til oslo for å teste.

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Cutless skrev:Det er kampanje på både Speed Triple og Street Triple til og med 30.09, så jeg ville prøvekjørt de om jeg var deg. Det ligger an til å komme en oppdatert utgave av Speed Triple til neste sesong, så mulig det er derfor de kjører kampanje..
Takk for infoen, 4-7000 i rabatt er fint men jeg tror ikke det vil være bestemmende for mitt kjøp.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener du bør prøve en Street Triple. Smoothere sykkel enn dette tviler jeg på finnes. Vertfall så mener jeg den er verdt en prøvetur.

Om du går glipp av noe kommer litt ann på hva du krever av sykkelen. Er motor viktig så tror jeg BMW S1000R /XR er det vasseste av de du har nevnt. Demperne er også i en klasse for seg selv tror jeg.

Men siden du har nevnt S1000R så bør du vel ta med Aprilia Tuono også?

Uansett, du får nok like mange meninger som sykler her, så jeg tror nok prøvekjøring er et must. Ønsker du å prøvekjøre en S1000r så kan du sikkert prøve min en tur :thumleft

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Kan hende jeg benytter meg av det tilbudet Bjerknez :) Får se om jeg ikke får flydd ned til østlandet en tur en gang å få prøvd de siste syklene jeg "mangler".

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Slik jeg leser dette, må vel R1200R'en være en veldig god kandidat? Den har en kardang, cruisecontrol, varmehåndtak osv osv. til en helt grei pris.
Den har vel litt mindre "horn" enn f.eks S1000R, evt Tuono'en, litt mindre "hiihaaaa faktor" kanskje, uten at det skal tolkes negativt :prf
Masse deilig dreiemoment på lave turtall har den også, og den ser heller ikke helt åndsvak ut om du henger på den sidevesker og toppboks, og passasjerkomforten ser ut til å være levelig :prf
Hva anngår de andre syklene du vurderer, så har jeg kjørt Z800'en en liten tur, men valgte Street Triplen, pga lavere vekt, mer lekne kjøreegenskaper og en herlig motor.
Jeg bytta den inn etter et år (mest pga 3fot-syken) i en Speed Triple, og forskjellen?? Vel den er større fysisk, den har bedre aerodynamikk i større hastigheter, vesentlig sterkere motor på alle plan (skulle bare mangle forresten) og jeg tør påstå at Speed'n er den mest komfortable streetfighteren i litersklassen :roll
Men desverre har tiden gått litt ifra den, prisen er for høy i forhold til (spesielt) BMW'ene, men akkurat nå ligger det ettpar pent brukte på Finn.
Jeg vet ikke hvor du bor, om det er i nærheten av Bergen kan du sikkert prøve min en liten tur :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Hvis du ikke skal ha sykkel før til våren er det ingen vits i å bestille den ennå. 2016 modellene er ikke presentert ennå, og vi vet ikke noe om hva som kommer. Noen nye modeller kan dukke opp, noen dukker opp med nye farger eller andre endringer. I Yamahas verden får vi selgerne presentert neste års modeller og farger i midten av november, mens sesongbestillingen må legges i starten av desember. Jeg tror nok de fleste andre merker også har noenlunde dette tidsskjema, i hvertfall for japanske merker.
Vent i hvertfall med å bestemme deg ennå. Du kan ende opp med å angre når 2016 modellene dukker opp

Sent fra min C6603 via Tapatalk

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

kjellv skrev:Hvis du ikke skal ha sykkel før til våren er det ingen vits i å bestille den ennå. 2016 modellene er ikke presentert ennå, og vi vet ikke noe om hva som kommer. Noen nye modeller kan dukke opp, noen dukker opp med nye farger eller andre endringer. I Yamahas verden får vi selgerne presentert neste års modeller og farger i midten av november, mens sesongbestillingen må legges i starten av desember. Jeg tror nok de fleste andre merker også har noenlunde dette tidsskjema, i hvertfall for japanske merker.
Vent i hvertfall med å bestemme deg ennå. Du kan ende opp med å angre når 2016 modellene dukker opp

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hadde forsåvidt ikke tenkt å bestille nå, men om det ikke skjer noe spennende i vinter, så låser jeg meg nok til sykkel nå, om ikke må jeg jo vente et godt stykke ut på neste vår (type mai), kontra å få det i starten av sesongen.

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

Olav K skrev:Slik jeg leser dette, må vel R1200R'en være en veldig god kandidat? Den har en kardang, cruisecontrol, varmehåndtak osv osv. til en helt grei pris.
Den har vel litt mindre "horn" enn f.eks S1000R, evt Tuono'en, litt mindre "hiihaaaa faktor" kanskje, uten at det skal tolkes negativt :prf
Masse deilig dreiemoment på lave turtall har den også, og den ser heller ikke helt åndsvak ut om du henger på den sidevesker og toppboks, og passasjerkomforten ser ut til å være levelig :prf
Hva anngår de andre syklene du vurderer, så har jeg kjørt Z800'en en liten tur, men valgte Street Triplen, pga lavere vekt, mer lekne kjøreegenskaper og en herlig motor.
Jeg bytta den inn etter et år (mest pga 3fot-syken) i en Speed Triple, og forskjellen?? Vel den er større fysisk, den har bedre aerodynamikk i større hastigheter, vesentlig sterkere motor på alle plan (skulle bare mangle forresten) og jeg tør påstå at Speed'n er den mest komfortable streetfighteren i litersklassen :roll
Men desverre har tiden gått litt ifra den, prisen er for høy i forhold til (spesielt) BMW'ene, men akkurat nå ligger det ettpar pent brukte på Finn.
Jeg vet ikke hvor du bor, om det er i nærheten av Bergen kan du sikkert prøve min en liten tur :prf
Ja, når vet jeg ikke akkurat om karadang er så viktig for meg, men virker som en god all-rounder, og er langt fra treg, skulle kanskje ønske den gikk litt høyere opp i turtall, men drar veldig godt fra lave turtall.

Svar