Førstekjøp for grønnskolling?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ONAHA
Innlegg: 1
Registrert: 12 jul 2015, 20:32
Motorsykkelen din: Ingen ennå.

Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av ONAHA »

Hei.

Jeg lurte på hvilke sykler dere ville anbefalt til en som ikke nødvendigvis er så glad i å skru, utenom det mest elementære?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av Olav K »

ONAHA skrev:Hei.

Jeg lurte på hvilke sykler dere ville anbefalt til en som ikke nødvendigvis er så glad i å skru, utenom det mest elementære?
Noe japansk, med relativt lavt lavt effektuttak sett i forhold til motorstørrelse.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av spidair »

Gammel post, så det er mulig du har kjøpt sykkel alt, men...

Jeg ville gått for samme sykkel som jeg har, en KTM 690 SMCR. Har hatt to sesonger på den og den er gull å kjøre og null feil = ingen skruing. Har nå passert 33000 på to sesonger på den sykkelen og kan nesten ikke få lovprist den nok. Utrolig lett å kjøre, ligger som lim i svinger, meget dra villig med sine 70 heter fordelt på 140 kilo (verdens raskeste ensylindrede sykkel ut av fabrikk har jeg latt meg fortelle...) så det er over hodet ingen sinke det er snakk om. Glem dette med en dorsk førstegang sykkel, du kommer til å kjede deg ihjel på en sykkel som gir seg før motet ditt gjør, tro meg. Selv etter to sesonger på KMT'n så er det motet mitt som svikter før sykkelen gjør det og det er riktig vei, ikke omvendt. På den måten slipper man å kjøre 100% i alt man skal ha sykkelen til å gjøre, men man kan holde seg ca på 70% grensa, og enda ha en god sikkerhets margin å "dra i land" ting på hvis man skulle trenge det. Du slipper også en masse ekstra utgifter på effekt utstyr når sykkelen er skrek nok, har ihvertfall null niks behov for en sprekere sykkel enn så lenge enn den jeg har, og den er orginal. Den er skrek nok, kjører fra det aller meste 0 til 100.... for ikke å snakke om i sving... Har til dags dato aldri blitt tatt igjen på svingete vei av andre MC'er, men jeg kan ikke si det samme selv, da jeg har tatt igjen, og kjørt i fra, mange sykler på svingete vei med min supermotard. Og jeg kjører ikke spesielt hardt (er 48 og far til tre...).

På rett frem vei, type motorvei, er ikke denne sykkelen noe da... Den har seks gir, men de blir fort "brukt" opp og ideal farten for disse syklene på sjettegir er ca 100-110... Skal du kjøre fortere med en supermotard blir det fort slitsomt, da luftmotstanden over rundt 110-130 er veldig slitsomt i lengden... Så er planen å kjøre mye motorvei så ville jeg nok gått for en annen type sykkel... Er planen å kjøre på dårlige, humpete, svingete og smale veier derimot er 690 supermotarden til KTM uovertruffen, veldig lett og morsom å kjøre og med masse hester. Bare husk å holde forhjulet nede på første, andre og tredje under aks så går det bra :)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av The Cowboy »

spidair skrev:KTM 690 SMCR.
Har selv hatt lysten på en slik supermotard.. Men trenger ikke slike oljeskift hver time eller noe slik da? (høres slik ut når man sjekker litt ut på nette..)

Eller er disse "falske" SM syklene laget for vanlig bruk, og trenger ikke oljeskift så ofte?
(med falske mener jeg at cross og SM folket på nette, blodfansen, mener at en SM er ikke en ekte SM om den ikke er bygd om fra en cross.. hehe! ferdigbygget SM er ikke ekte i følge mange i den gården!)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av Bjerknez »

ONAHA skrev:Hei.

Jeg lurte på hvilke sykler dere ville anbefalt til en som ikke nødvendigvis er så glad i å skru, utenom det mest elementære?
En splitter ny japsesykkel med lengst mulig garanti er nok det beste valget. Yamaha har så vidt meg bekjent 5 års garanti fra fabrikk. Yamaha har også mange "innstegs"-modeller som ikek koster så mye. Ta en titt på Yamaha MT07/MT09 feks. De koster vel så vidt over 100.000,- grensen (frapris, men dog) klin nye. Vil du ha noe mer touring vennlig så kikk litt på Yamaha Tracer. Samme motoren som sitter i Tracer som i MT09.

Det skal sies at jeg har mest sansen for Yamaha sine sykler hvis det er japse man skal ha. Rimelig priset er dem også. Kawasaki har også en del tøffe sykler, men dem koster litt mer. En Z800 koster nesten 40.000,- mer enn MT09. Suzuki og Honda har bare kjedelige sykler i de lavere prisklassene synes jeg. Er du villig til å spytte inn litt penger i litt mer "kulinariske" sykler så har du jo Ducati, Triumph, MV Agusta, Aprillia etc. Kjøper du helt nytt har du jo uansett garanti som dekker fabrikasjonsfeil etc.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av spidair »

The Cowboy skrev:
spidair skrev:KTM 690 SMCR.
Har selv hatt lysten på en slik supermotard.. Men trenger ikke slike oljeskift hver time eller noe slik da? (høres slik ut når man sjekker litt ut på nette..)

Eller er disse "falske" SM syklene laget for vanlig bruk, og trenger ikke oljeskift så ofte?
(med falske mener jeg at cross og SM folket på nette, blodfansen, mener at en SM er ikke en ekte SM om den ikke er bygd om fra en cross.. hehe! ferdigbygget SM er ikke ekte i følge mange i den gården!)
10 000 km... Er ikke hver time nei... :)

Det er ikke så veldig stor forskjell mellom en crosser og en motard ferdig bygget... Går fint an å bytte hjul og kjøre cross med en motard... Mulig den må dreves om i tillegg...

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av The Cowboy »

spidair skrev:
The Cowboy skrev:
spidair skrev:KTM 690 SMCR.
Har selv hatt lysten på en slik supermotard.. Men trenger ikke slike oljeskift hver time eller noe slik da? (høres slik ut når man sjekker litt ut på nette..)

Eller er disse "falske" SM syklene laget for vanlig bruk, og trenger ikke oljeskift så ofte?
(med falske mener jeg at cross og SM folket på nette, blodfansen, mener at en SM er ikke en ekte SM om den ikke er bygd om fra en cross.. hehe! ferdigbygget SM er ikke ekte i følge mange i den gården!)
10 000 km... Er ikke hver time nei... :)

Det er ikke så veldig stor forskjell mellom en crosser og en motard ferdig bygget... Går fint an å bytte hjul og kjøre cross med en motard... Mulig den må dreves om i tillegg...
Hehe.. Nei, 10k var ikke så ofte..
Jeg gjenfortalte no kun en overdrivelse av hva jeg har hørt om crossere.. Men kan godt være eldre motorer som var mer olje tørste.. Ikke vet jeg!

Men det er mange på nett over alt i verden, som mener at en sykkel som er ferdig fra fabrikk, ikke er en ekte motard.. Jeg kunne ikke bry meg mindre.. hehe! Jeg har fortsatt lyst på en slik :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Førstekjøp for grønnskolling?

Legg inn av Jarle »

The Cowboy skrev:
spidair skrev:
The Cowboy skrev:
spidair skrev:KTM 690 SMCR.
Har selv hatt lysten på en slik supermotard.. Men trenger ikke slike oljeskift hver time eller noe slik da? (høres slik ut når man sjekker litt ut på nette..)

Eller er disse "falske" SM syklene laget for vanlig bruk, og trenger ikke oljeskift så ofte?
(med falske mener jeg at cross og SM folket på nette, blodfansen, mener at en SM er ikke en ekte SM om den ikke er bygd om fra en cross.. hehe! ferdigbygget SM er ikke ekte i følge mange i den gården!)
10 000 km... Er ikke hver time nei... :)

Det er ikke så veldig stor forskjell mellom en crosser og en motard ferdig bygget... Går fint an å bytte hjul og kjøre cross med en motard... Mulig den må dreves om i tillegg...
Hehe.. Nei, 10k var ikke så ofte..
Jeg gjenfortalte no kun en overdrivelse av hva jeg har hørt om crossere.. Men kan godt være eldre motorer som var mer olje tørste.. Ikke vet jeg!

Men det er mange på nett over alt i verden, som mener at en sykkel som er ferdig fra fabrikk, ikke er en ekte motard.. Jeg kunne ikke bry meg mindre.. hehe! Jeg har fortsatt lyst på en slik :)
Jeg hadde en Husqvarna TC250 2010mod å den hadde olje skift etter 5 timer og full motoroverhaling etter 50 timer. Men det var ikke en sykkel med skilt og lys :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar