clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av Erik.H.M »

Heisann!
Når jeg setter WRn min i førstegir mens jeg holder clutchen inne, så drar den fortsatt fremover. Clutchen frier ikke altså ikke helt ut. Leste litt rundt på nettet at det kunne hjelpe å bytte olje.
Bytta olje istad, og det ble litt bedre men er fortsatt ikke bra...
Noen som kan hjelpe?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av kjellv »

Sjekk instruksjonsboka di, les om hvordan du justerer frigang på clutchhendelen. Tenker du finne løsningen der :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:Sjekk instruksjonsboka di, les om hvordan du justerer frigang på clutchhendelen. Tenker du finne løsningen der :thumleft
Ja, tror nok det er en justeringssak ja.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av RuneMC »

Grovjustering pleier å være nede ved clutchen. Finjustering ved hendelen.
Instruksjonsmanualen eller Youtube bør kunne gi deg veiledning.

Når clutchen er riktig justert skal det være slik at du kan ta clutch-hendelen litt inn uten at clutchen frikobles.
Så skal den koble fra gradvis friksjonspunkt/slureområde - og helt fra i litt tid før du har hendelen helt inne.

Er det noe som har skjedd plutselig, så sjekk om du har justerbar clutch hendel - dvs en liten klikk-bryter eller lign som angir et tall.
F.eks. a la den røde på bildet under:
Bilde
Lett å komme borti og gjør store forskjeller. Forsøk å klikk den opp ett tall isåfall.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av cannon »

Er det wire eller hydraulisk kraftoverføring?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:Grovjustering pleier å være nede ved clutchen. Finjustering ved hendelen.
Instruksjonsmanualen eller Youtube bør kunne gi deg veiledning.

Når clutchen er riktig justert skal det være slik at du kan ta clutch-hendelen litt inn uten at clutchen frikobles.
Så skal den koble fra gradvis friksjonspunkt/slureområde - og helt fra i litt tid før du har hendelen helt inne.

Er det noe som har skjedd plutselig, så sjekk om du har justerbar clutch hendel - dvs en liten klikk-bryter eller lign som angir et tall.
F.eks. a la den røde på bildet under:
Bilde
Lett å komme borti og gjør store forskjeller. Forsøk å klikk den opp ett tall isåfall.
Justerer ikke denne kun hendelen sin posisjon og ikke selve justeringen av clutchen?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av TBI81 »

Høres ut som en justeringssak. Du har rett Bjerknez, de der er kun for å justere posisjonen på hendelen.

WR har vel kabel? Sjekk isåfall justeringen av denne først. Om du ikke kan justere mer ved hendelen så må du nok justere "der nede". Om ikke kabel - sjekk status på væsken.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av Erik.H.M »

Er kabel.
skal ut å justerr litt nå :thumleft
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av RuneMC »

@Bjerknez - vel det blir jo indirekte en liten justering - hvis du trykker hendelen helt inntil håndtaket og clutchen ikke kobler ut (som det høres ut som her) så vil jo en posisjon som gjør at hendelen vinkles litt ut i "hvileposisjon" gjøre at du får trekt kabelen bittelitt lenger når samme hendel trykkes helt inntil håndtaket. Eller?
Det er ihvertfall nok til å merkes hvis min som vanligvis har posisjon 2 kommer i pos 1.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av cannon »

Enig med RuneMC, men en justerbar hendel skal virke i alle posisjoner. Poenget er jo bare å gi ulike "grip reach" innstillinger etter førers smak og behag, og evt å kunne kompensere for "brake fade" under kjøring.
Jeg tror denne kløtsjen er utslitt. "Justering" dreier seg om å stramme wire (for mye?) slik at kløtsjen kobler helt ut, men da vil den trolig slure. Symptomet er typisk utslitt kløtsj.
Glippe mellom hendel og mothold der wire forsvinner inn i mothold skal typisk være 2-3 mm (dvs "dødgang" i wire).

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av fridtjofs »

Jeg har tilsvarende utfordring med min clutch. Den tar så vidt selv når den er trykket helt inn. Skal ha den på service og spurte verkstedet om dette da jeg bestilte tid. Han mente det kunne være instilling eller ett av to:

1. Problem med oljen som ville ordne seg når de byttet olje.
2. Litt vridde lameller. I følge ham noe som bare kan kjøres med uten at man ødelegger noe.
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?

Legg inn av kjellv »

fridtjofs skrev:Jeg har tilsvarende utfordring med min clutch. Den tar så vidt selv når den er trykket helt inn. Skal ha den på service og spurte verkstedet om dette da jeg bestilte tid. Han mente det kunne være instilling eller ett av to:

1. Problem med oljen som ville ordne seg når de byttet olje.
2. Litt vridde lameller. I følge ham noe som bare kan kjøres med uten at man ødelegger noe.
Vridde lameller kan skje dersom clutchpakken har vært overopphetet, dvs. mye sluring over kort tid.
Kan være uproblematisk å kjøre med, men man får disse problemene som trådstarter sliter med. Dette produserer en del urenheter i oljen, så vær på vakt så ikke filteret går tett.

Svar