Heisann!
Når jeg setter WRn min i førstegir mens jeg holder clutchen inne, så drar den fortsatt fremover. Clutchen frier ikke altså ikke helt ut. Leste litt rundt på nettet at det kunne hjelpe å bytte olje.
Bytta olje istad, og det ble litt bedre men er fortsatt ikke bra...
Noen som kan hjelpe?
clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Sjekk instruksjonsboka di, les om hvordan du justerer frigang på clutchhendelen. Tenker du finne løsningen der 

Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Ja, tror nok det er en justeringssak ja.kjellv skrev:Sjekk instruksjonsboka di, les om hvordan du justerer frigang på clutchhendelen. Tenker du finne løsningen der
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Grovjustering pleier å være nede ved clutchen. Finjustering ved hendelen.
Instruksjonsmanualen eller Youtube bør kunne gi deg veiledning.
Når clutchen er riktig justert skal det være slik at du kan ta clutch-hendelen litt inn uten at clutchen frikobles.
Så skal den koble fra gradvis friksjonspunkt/slureområde - og helt fra i litt tid før du har hendelen helt inne.
Er det noe som har skjedd plutselig, så sjekk om du har justerbar clutch hendel - dvs en liten klikk-bryter eller lign som angir et tall.
F.eks. a la den røde på bildet under:

Lett å komme borti og gjør store forskjeller. Forsøk å klikk den opp ett tall isåfall.
Instruksjonsmanualen eller Youtube bør kunne gi deg veiledning.
Når clutchen er riktig justert skal det være slik at du kan ta clutch-hendelen litt inn uten at clutchen frikobles.
Så skal den koble fra gradvis friksjonspunkt/slureområde - og helt fra i litt tid før du har hendelen helt inne.
Er det noe som har skjedd plutselig, så sjekk om du har justerbar clutch hendel - dvs en liten klikk-bryter eller lign som angir et tall.
F.eks. a la den røde på bildet under:

Lett å komme borti og gjør store forskjeller. Forsøk å klikk den opp ett tall isåfall.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Er det wire eller hydraulisk kraftoverføring?
- Bjerknez
- Innlegg: 24586
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Justerer ikke denne kun hendelen sin posisjon og ikke selve justeringen av clutchen?RuneMC skrev:Grovjustering pleier å være nede ved clutchen. Finjustering ved hendelen.
Instruksjonsmanualen eller Youtube bør kunne gi deg veiledning.
Når clutchen er riktig justert skal det være slik at du kan ta clutch-hendelen litt inn uten at clutchen frikobles.
Så skal den koble fra gradvis friksjonspunkt/slureområde - og helt fra i litt tid før du har hendelen helt inne.
Er det noe som har skjedd plutselig, så sjekk om du har justerbar clutch hendel - dvs en liten klikk-bryter eller lign som angir et tall.
F.eks. a la den røde på bildet under:
Lett å komme borti og gjør store forskjeller. Forsøk å klikk den opp ett tall isåfall.
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Høres ut som en justeringssak. Du har rett Bjerknez, de der er kun for å justere posisjonen på hendelen.
WR har vel kabel? Sjekk isåfall justeringen av denne først. Om du ikke kan justere mer ved hendelen så må du nok justere "der nede". Om ikke kabel - sjekk status på væsken.
WR har vel kabel? Sjekk isåfall justeringen av denne først. Om du ikke kan justere mer ved hendelen så må du nok justere "der nede". Om ikke kabel - sjekk status på væsken.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Er kabel.
skal ut å justerr litt nå
skal ut å justerr litt nå

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
@Bjerknez - vel det blir jo indirekte en liten justering - hvis du trykker hendelen helt inntil håndtaket og clutchen ikke kobler ut (som det høres ut som her) så vil jo en posisjon som gjør at hendelen vinkles litt ut i "hvileposisjon" gjøre at du får trekt kabelen bittelitt lenger når samme hendel trykkes helt inntil håndtaket. Eller?
Det er ihvertfall nok til å merkes hvis min som vanligvis har posisjon 2 kommer i pos 1.
Det er ihvertfall nok til å merkes hvis min som vanligvis har posisjon 2 kommer i pos 1.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Enig med RuneMC, men en justerbar hendel skal virke i alle posisjoner. Poenget er jo bare å gi ulike "grip reach" innstillinger etter førers smak og behag, og evt å kunne kompensere for "brake fade" under kjøring.
Jeg tror denne kløtsjen er utslitt. "Justering" dreier seg om å stramme wire (for mye?) slik at kløtsjen kobler helt ut, men da vil den trolig slure. Symptomet er typisk utslitt kløtsj.
Glippe mellom hendel og mothold der wire forsvinner inn i mothold skal typisk være 2-3 mm (dvs "dødgang" i wire).
Jeg tror denne kløtsjen er utslitt. "Justering" dreier seg om å stramme wire (for mye?) slik at kløtsjen kobler helt ut, men da vil den trolig slure. Symptomet er typisk utslitt kløtsj.
Glippe mellom hendel og mothold der wire forsvinner inn i mothold skal typisk være 2-3 mm (dvs "dødgang" i wire).
- fridtjofs
- Innlegg: 35
- Registrert: 03 mai 2014, 10:36
- Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
- Bosted: Oslo
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Jeg har tilsvarende utfordring med min clutch. Den tar så vidt selv når den er trykket helt inn. Skal ha den på service og spurte verkstedet om dette da jeg bestilte tid. Han mente det kunne være instilling eller ett av to:
1. Problem med oljen som ville ordne seg når de byttet olje.
2. Litt vridde lameller. I følge ham noe som bare kan kjøres med uten at man ødelegger noe.
1. Problem med oljen som ville ordne seg når de byttet olje.
2. Litt vridde lameller. I følge ham noe som bare kan kjøres med uten at man ødelegger noe.
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: clutch frier ikke helt ut. Hva kan være galt?
Vridde lameller kan skje dersom clutchpakken har vært overopphetet, dvs. mye sluring over kort tid.fridtjofs skrev:Jeg har tilsvarende utfordring med min clutch. Den tar så vidt selv når den er trykket helt inn. Skal ha den på service og spurte verkstedet om dette da jeg bestilte tid. Han mente det kunne være instilling eller ett av to:
1. Problem med oljen som ville ordne seg når de byttet olje.
2. Litt vridde lameller. I følge ham noe som bare kan kjøres med uten at man ødelegger noe.
Kan være uproblematisk å kjøre med, men man får disse problemene som trådstarter sliter med. Dette produserer en del urenheter i oljen, så vær på vakt så ikke filteret går tett.