sarahlouisa skrev:Tusen takk for hyggelig melding Elruts :-)
Kan vel egentlig bare spørre om noe jeg lurer på da, i og med at du bor i nærheten.
MC samfunnet i Stavanger/Sandnes... er det "akseptert" av alle å være i alle slags aldre? Er det OK å være 16 med lett mc og alikevell være med i "gjengen"? Kjenner ikke mange som driver med det samme, men vil gjerne bli kjent med folk
Sarah
Tja, jeg mener du blir akseptert i miljøet som 16-åring med lett mc. Du har gjenomgått mer eller mindre de samme prøvelsene for å få lappen som andre og det eneste som hindrer deg i kjøre noe som er mer heftig er alderen. Jeg kan love deg at å sette seg på en tung motorsykkel som en random 16-åring er direkte farlig. Alle 16-åringer er ikke like så klart, men det er såpass med krefter i tunge motorsykler at det krever stålkontroll for å ikke la seg friste til å teste den ut. Ikke at vi eldre er noe spesielt flinkere til å holde oss på matta, men vi har tross alt litt mer trafikal erfaring på baken samt kanskje vert borti noen ulykker som viser oss at man ikke er udødelige etc.
Jeg kjører selv en BMW S1000R i en alder av snart 40 år og skulle jeg kjørt en slik sykkel som 16-åring så hadde jeg ikke levd lenge, og det er ingen overdrivelse en gang. Det krever rett og slett masse erfaring og disiplin for å kjøre en slik motorsterk sykkel og selv jeg klarer ikke alltid og holde meg på matta. Jeg må hele tiden tvinge meg selv til å tenke fornuft, noe som ikke alltid er like lett.
Men skal jeg snakke for meg selv, så mener jeg du som 16-åring med lett mc er "akseptert". Den eneste hindringen er jo at du evt. "kun" er 16 år. Når jeg er på fest og tar meg noen pils etc. så setter jeg meg ikke akkurat først ned ved et bord med 16-åringer. Ikke noe galt med det i utgangspunktet, men man har liksom litt mer til felles med folk som er mer gjevnaldrede.
Men ser du meg langs veien så stopp for guds skyld å slå av en prat. Det er bare hyggelig og ja, du er aksptert som motorsyklist i mine øyne
På turer og treff her inne så vil du nok muligens tjene mest på og alliere deg med andre lett mc førere, da de aller fleste her inne nok ønsker å kjøre litt mer aktivt og da vil du som lett mc fører ha problemer med å henge på. Dette vil skape litt frustrasjon for deg, samt frustrasjon fra oss andre da vi må slå av på tempoet for å holde flokken samlet. Jeg snakker her ut fra egne meninger, selv om det høres ut som om jeg snakker for alle andre, men det er slik jeg annser det.
Jeg ville nok ikke dratt på en aktiv kjøretur sammens med en lett mc fører, men hvis planen bare er å dra ett sted eller evt. bare ta en kosetur så ser jeg ingen problem med å kjøre sammens med deg
Det sies at i de rette svingene med en god lett mc fører så vil selv vi på tunge motorsykler slite med å holde følge og det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører fra A til B på norske veier så er det ikke bare flotte svinger uten trafikk etc. men det krever også hyppige forbikjøringer etc. samt at en tung mc lett kommer seg opp i 100km/t i 80-sonen og kan ligge der helt uanstrengt og attpåtill foreta forbikjøringer på sekundet. Det er nettopp i slike situasjoner du som lett mc fører ikke har mulighet til å henge på.
Men skulle jeg bestemme meg for å bli med en lett mc fører på tur så skal du ikke tenke på dette. Da vil jeg omstille meg og kjøre på en slik måte at vi holdes samlet, så det er intet problem