Jeg har en billig kina-ATV av minste type, som har en 2-takt 49 cc motor.
Motoren har vært skiftet, og jeg har problemer med å starte den.
Saken er omtrent som følger: Den har ingen tenningsnøkkel, kun en rød
bryter på styret, som jeg antar hindrer gnist på tennpluggen når den trykkes inn.
Mao: Så lenge fingrene er av fatet / bryteren, skulle det i prinsippet la seg gjøre å
starte motoren.
Bensinkranen har en vribar kran der det står "on" i posisjon kl. 12. Når en av endene
på bensinkranen peker rett opp (mot "kl. 12") og den andre rett ned (mot "kl. 6") antar
jeg forgasseren får bensin. Dette pga at den kan roteres rundt flere ganger, uten å møte
motstand. Jeg har grunn til å anta at quad'en har bensinkranen på, siden den motoren gikk
i noen minutter, inntil min 11 årige datter var borte i gassen. Da stoppet den. Siden fikk jeg
ikke startet..
Det er en hendel på forgasseren som man kan skyve ned, kanskje 1/8 omdreining, mot posisjonen
"open". Dersom dette er choke-mekanisme - er det rimelig å anta at den skal stå på open, altså¨
nede, eller oppe? Når den startet var den kanskje 1/4 i retning "open". Startgass ble også benyttet.
Noe gasspådrag, men husker ikke hvor mye jeg hadde.
Jeg har forsøkt å gjenta "bedriften" med å starte den, men uten hell. Har nå hevet bakakslingen, slik
at hjulene spinner fritt i tilfelle jeg får start. Tomgang var faktisk så høy at automatgearet såvidt "tok"
og den krabbet seg avgårde i kanskje 5 x brunseneglefart.
Leste et sted at slike totaktere var veldig lunefulle, og at man nesten måtte kjenne hver enkelt.
Det er ikke sikkert den er veldig vanskelig å starte. Det kan hende problemene skyldes manglende
kyndighet fra min side - "Assumption is the mother of all fuck-ups".

Noen tips?