Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Svolp »

Morn. Under vask i dag (grundig) løfta jeg på bremseslangen bak på svingarmen og ser at klipsen som holder bremseslangen og abs slange i orden har gnisset såpass at det er et solid sår i svingarmen. Sykkel er 6mnd gammel og gått 7500km, kjøpt ny hos forhandler..

[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... hpzywj.jpg[/img]

[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... xbn2ry.jpg[/img]

Hva kan jeg kreve her? Ny svingarm, lakkering av eksisterende svingarm eller er det "godt" nok og bare flikke med litt lakk og fikse årsaken slik at det ikke gjentar seg på en ny sykkel til 260k?

Takk for svar.

Mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Voodoodoo »

Tror ikke du kan kreve noenting. Tipper du får beskjed om at det er bruksslitasje. I beste fall får flekket det. Få det lakkert og juster klips&slange slik at det ikke skjer igjen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Svolp »

Takk for svar voodoodoo!

Jeg syntes jo ikke at fabrikkmontert standard utstyr som ikke jeg har tuklet med kan gå ubder bruksslitasje etter 6mnd på veien.. Jeg tar jo for gitt at slanger, wirere og klips er plassert korrekt i fra fabrikk slik at de ikke skal gnisset hull i kåper eller andre deler..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Lasse Liten »

Dette er definitivt en garantisak. Det er ikke forhandleren som skal forsvare fabrikken, så prøv å ta det på en pen måte med de og se hva de synes før du krever noe. Jeg jobber på et lastebilverksted, i slike tilfeller (veldig få) tar vi bilde av skaden, slenger med noen ord i kundens favør og venter en dag eller to på tilbakemelding fra fabrikk. I 99% av tilfellene sier fabrikken at vi skal utbedre det slik vi måtte mene er mest fornuftig og komme med forslag til forbedret kvalitetskontroll ved monteringslinjen. Med "mest fornuftig" legger vi til grunn slik "som kunden vil bli fornøyd med".
Jeg kan ikke se av bildet hvor mye som er gnagd ned i metallet, jeg tviler uansett på at det er noen fare for styrken i svingarmen. Her er det nok bare litt sparkel og lakk som skal til for å få et fint resultat. Lykke til med saken.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av kjellv »

Lasse Liten skrev:Dette er definitivt en garantisak. Det er ikke forhandleren som skal forsvare fabrikken, så prøv å ta det på en pen måte med de og se hva de synes før du krever noe. Jeg jobber på et lastebilverksted, i slike tilfeller (veldig få) tar vi bilde av skaden, slenger med noen ord i kundens favør og venter en dag eller to på tilbakemelding fra fabrikk. I 99% av tilfellene sier fabrikken at vi skal utbedre det slik vi måtte mene er mest fornuftig og komme med forslag til forbedret kvalitetskontroll ved monteringslinjen. Med "mest fornuftig" legger vi til grunn slik "som kunden vil bli fornøyd med".
Jeg kan ikke se av bildet hvor mye som er gnagd ned i metallet, jeg tviler uansett på at det er noen fare for styrken i svingarmen. Her er det nok bare litt sparkel og lakk som skal til for å få et fint resultat. Lykke til med saken.
Dette lukter recall!
Tilsvarende sak var på 2014 Yamaha MT-09, der samtlige ble innkalt og modifisert.
Sjekk med forhandler!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Svolp »

Takk for svar folkens. Jeg kommer ikke til og finne meg i at det bare blir, jaja.. Shit happens når det er laget sånn i fra fabrikk! Jeg ser jo når jeg sitter på sykkelen så subber hele bremseslangen langs svingarmen så enten er slangen for lang eller braketten som skal holde slangene på plass for stor. Skal holde dere oppdatert på hva som skjer.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av kjellv »

Kawasaki er stor og seriøs nok til å ordne opp i dette, det er jeg helt sikker på.
Slike ting som dette kan oppstå på nye sykler. Jeg kjenner ikke til akkurat denne, og om det har vært gjort endringer på modellserien med bremseslanger/svingarm som beskrevet.
Men av og til kan slikt skje. Når syklene har vært kjørt en sesong eller to, vil fabrikken gjerne se at det er enkelte ting som gjentar seg for ofte i reklamasjonshistorikken. Da gjøres det gjerne endringer i produksjonen, samt at det sendes recall på alle berørte solgte individer.
De seriøse/store er gode på dette. Det er en trygghet når man velger kvalitetsmerker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Bjerknez »

Send bilde av skaden til forhandler via mail og sørg for at du får svar angående bruksslitasje svart på hvit. Da kan du bruke dette i mot dem ved evt. fratrekk ved neste innbytte etc. Det som er så fantastisk med meil er at man får ting svart på hvitt :thumleft

Men ja, jeg mener dem bør utbedre dette på garanti på en såpass ny sykkel. Men søvnløs hadde jeg nok ikke blitt. Litt hammerlakk i rammens farge gjør nok susen. Jeg blir imponert hvis dem bytter svingarmen grunnet dette.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Voksen »

Det at det er bremseslangen som gnager mot svingarmen er jo ikke bra. Konsekvensen kan jo være at du mister bremsene. Disse slangene skal jo ikke gnikke mot noe.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Utbedring av skade, hva kan jeg kreve?

Legg inn av Svolp »

Takk for svar. Venter på svar i fra forhandler så får jeg se hva tilbakemelding jeg får.. En ting er og fikse skaden som har skjedd men en må jo også ta tak i feilen som gjør at det blir skade. Selv om hele bremseslangen tutcher svingarmen er det strengt talt klipsen som jeg har mellom fingra i første bildet som har gnisset..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar