Jeg har i grunn ikke tenkt så mye på dette, før jeg selv hadde en sykkel i garasjen me injection, 4 ventiler, og to tennplugger, borret inn i en liten topp.
Begynner ikke dette å bli litt i meste laget for et liten MC?
Jeg har selvfløgelig "Googlet" dette, og ser at både hensikt, og "tanken bak" angående dette varier. Historisk så var"Dual Spark" i bruk allerede under krigens dager, og da helst som en extra sikkerhet i fly motorer. Men nå er det vel ikke det som er årsaken til at det blir brukt i MC. Jeg ser bla at det påståes en økning på ca 10% i form av HK, og 5% ørkning i torque. Men det er også mange varrierende forklaringer og oppfatninger av dette. Bla,annet om det pluggene skal tenne samtidig..? event Hvorfor ikke???
Noen som har noen gode forklaringer på dette, eller kan si noe om fordeler, eller gjerne bakdeler med det ene eller det andre??
Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
Hensikten med flere tennplugger er å øke sannsynligheten for at gassene forbrennes totalt og fort nok.
Hensikten med flere ventiler er :
- innsug: bedre fordeling og fylling av forbrenningskammer før kompresjon, samt bedre kjøling i toppen og mindre motstand i innsugstakten
- eksos: mer effektiv tømming av forbrenningskammer grunnet større eksosåpning og dermed mindre motstand i utblåsingstakten
Det har også vært laget sykler med 5 ventiler: 3 inn og 2 eks.
Hensikten med flere ventiler er :
- innsug: bedre fordeling og fylling av forbrenningskammer før kompresjon, samt bedre kjøling i toppen og mindre motstand i innsugstakten
- eksos: mer effektiv tømming av forbrenningskammer grunnet større eksosåpning og dermed mindre motstand i utblåsingstakten
Det har også vært laget sykler med 5 ventiler: 3 inn og 2 eks.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
Jeg så vel noe greier en gang at om hvordan, og hvor fort, bensin/luftblanding spredte seg i sylinderen, var avhengig av utformingen av stempel og topp ... har de kontroll på dette, vet de vel hvor de skal tenne hvilken gnist?
Har de det ikke, blir det bare gjetning, men vil sikkert bidra likevel til gode eksplosjoner.
Marginale greier.
Timing is everything
Har de det ikke, blir det bare gjetning, men vil sikkert bidra likevel til gode eksplosjoner.
Marginale greier.
Timing is everything
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
Men brukes dette i dag ene og alene for å øke effekten, eller er det "dual ignition" også, slik at det er to helt uavhenge systemer. Og vil ikke dette sammen med 4 ventiler, og innsprøytning være med på å øke risikoen for sprekk dannelser i Toppen...over tid?? Spesielt i en liten MC topp?
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
For å få mest mulig areal på innsug og eksosventiler kan det bli for liten plass/bruddstyrke osv. for å ha pluggen sentralt og pluggen må settes ut i kanten av brennkammeret noe som gir "skjev" forbrenning. For å rette på dette setter mann inn en ekstra plugg på motsatt side.
Honda NTV650 motoren med 3 ventiler er et godt eksempel på motor som ikke har plass i senter for plugg.
Honda NTV650 motoren med 3 ventiler er et godt eksempel på motor som ikke har plass i senter for plugg.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Dual spark VS. One spark... eller Triple spark ??
It was really great.