Russland til sommeren???

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Busa Trond »

Hvordan sykkel skal du bruke på turen?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Kawasaki »

Kikket på den facebok-linken,men fikk ikke zooma inn.

Hvor mange mil kjøring regner du fra Kirkenes til Murmansk? Bor det folk der oppe på de to halvøyene,bunkringsmuligheter etc?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

Busa Trond skrev:Hvordan sykkel skal du bruke på turen?
Tror nok jeg skal bruke XCen. Minus dekkene :D

Bilde

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av EtronX »

Kawasaki skrev:Kikket på den facebok-linken,men fikk ikke zooma inn.

Hvor mange mil kjøring regner du fra Kirkenes til Murmansk? Bor det folk der oppe på de to halvøyene,bunkringsmuligheter etc?
Fra Kirkenes til Murmansk er det ikke langt, men planen vår er å surre rundt på grusveier i noen dager. Med ekstratankene jeg har på XCen kan jeg kjøre snaue 50 mil. Tar kanskje med en 10-liter som jeg legger igjen i veikanten en plass og plukker opp på veien mot Murmansk.

Bensin pleier ikke å være noe problem i Russland. Du møter alltid noen som har litt å selge.

Når det gjelder mat tar vi men et par poser Real. Resten kjøper vi der borte.

Det er nok ikke så mye folk som bor der fast, men Russerene er flinke til å bruke naturen. Møter sikkert noen :mk

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Kart

Legg inn av EtronX »


Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:23.August? :-k

Det dærre hørtes litt spennende ut,men måtte fått tak i en moppe jeg kunne stolt 100% på.Har jo en gammel XT600 som putrer og går rundt nærområdet hjemme,men kanskje litt optimistisk å dra på langtur med.
Kanskje noen på forumet her som har en eventyrsykkel til låns som fortjener en sånn tur,men som ikke våger selv :knegg

Når regner dere med å være tilbake i Norge igjen?
Tja, om ikke min sykkel er i bruk i det aktuelle tidsrommet, så burde det la seg ordne ... om den
er eventyrlig nok da ... den fortjener i allefall en slik tur.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:23.August? :-k

Det dærre hørtes litt spennende ut,men måtte fått tak i en moppe jeg kunne stolt 100% på.Har jo en gammel XT600 som putrer og går rundt nærområdet hjemme,men kanskje litt optimistisk å dra på langtur med.
Kanskje noen på forumet her som har en eventyrsykkel til låns som fortjener en sånn tur,men som ikke våger selv :knegg

Når regner dere med å være tilbake i Norge igjen?
Tja, om ikke min sykkel er i bruk i det aktuelle tidsrommet, så burde det la seg ordne ... om den
er eventyrlig nok da ... den fortjener i allefall en slik tur.
Dæven,må være snar og sitere dette tilbudet før du redigerer:-) Det var jo særdeles generøst av deg. Men er den ikke litt i tyngste laget?
Hadde jo vært perfekt å kjørt den turen som Raske Freddie på Bike.no fantaserer om med ZX'en min,for så å parkert den hos deg mens grusen spruter rundt meg i Russland.Eventuellt tatt egotrippen Karmøy-Nordkapp på under døgnet :knegg

Kunne helst tenkt meg å bruke XT'en på Russlandsturen hvis jeg hiver meg på,men ser vel egentlig mørkt på transportetappen oppover til Kirkenes.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Det er vel for sent å redigere noe nå, så da står vel tilbudet der.
Tung? Tja, det kommer vel an på ... så mangt, den fungerer utmerket på grus/skogsveier, men omdu skal hærje offroad blir den nok litt tung. Ca 225 kg fulltanket

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Jarle »

Søknad om permisjon skrevet i dag. Leveres på mandag :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Jeg er han lettere skremte som skal på sin første langtur :-D
Er ganske fersk motorsyklist, fikk lappen høsten 2011.
Kjører Honda Transalp.
Denne er kanskje for tung men men, det et den jeg har.
Jeg har byttet ut plast side boksene med side vesker i stoff, et must på slike veier iflg de som har kilt beinet fast mellom side boks og bakken...
Jeg har et Nordheim telt. Liggeunderlag og Sovepose. Teltet er nok egentlig litt unødvendig stort (3manns) Men igjen, det er det jeg har.
Prøver med det nå så får en oppgradere etterhvert hvis en blir helt hekta på denne typen turer :D :-D
Jeg har kjøpt 3mm heavy duty slanger og Heidenau K60 scout dekk som jeg skal bruke under turen.
Har også montert alu motorbeskyttelse plate (den original er i plast :[-( )
Tar med lappesaker og ekstra slange til forhjul, den kan brukes bak også i et nødsfall.
Av reservedeler så kommer jeg til å ta med ekstra sett med klosser bak, hjullager, clutchwire og en liter olje, mye pga av at jeg skal kjøre fra Arendal opp i gjennom Sverige og Finland til Kirkenes, så blir noen mil, og jeg er fersk.
Problemet er at til dags dato så har jeg aldri kjørt lengre en ca 45 mil på en dag, og aldri flere dager i strekk så det blir en utfordring ;-)
Så fort snøen forsvinner blir det å trene på kjøreteknikk i ulent terreng.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sist redigert av Rune R den 07 apr 2013, 22:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Jeg må jo si at jeg har gått og tenkt på denne Russlandsturen deres, og har vurdert alvorlig om jeg skulle melde min interesse ... men så så jeg noe i første innlegg som jeg hadde oversett "Sommerens tur blir en off road tur"
Jeg har liten off-roaderfaring (ingenting), og har vel en litt tung sykkel, en V-strom 1000 som veier ca 200 kg tørr.
Men det har jo blitt gjort før med både V-strom og GS 1200, og andre greier også.
Vurderer fremdeles :-k

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Jeg har som deg heller ikke offroad erfaring og min Transalp er ihvertfall ikke noe lettere en 200kg vil jeg tro.
Vil en noe nok så er ikke det noen hindring.
En lærer etterhvert vil jeg tro og EtronX har kjørt i lignende terreng tidligere med GSen.
Så akkurat det bekymrer meg ikke så mye :-)

Ps. Hadde vært kjekt og ikke være den eneste ferskingen :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av RuneMC »

Ville evt investert i "folding" type gir og bremsepedal - det er et svakt punkt på originalen ved velt. I tillegg hatt en ekstra clutch- og bremse-hendel (eller byttet ut de som er med hendler som bøyes ved velt, istedenfor å brekke...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av Rune R »

Jupp, der sa du noe, folding type girspak er på plass, har også ekstra clutch og bremsehendel liggende.
Bremsepedalen på min tror jeg tåler en del, ser ihvertfall ut som at den har vært utfor et velt før :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Russland til sommeren???

Legg inn av jhn »

Rune R skrev:Jeg har som deg heller ikke offroad erfaring og min Transalp er ihvertfall ikke noe lettere en 200kg vil jeg tro.
Vil en noe nok så er ikke det noen hindring.
En lærer etterhvert vil jeg tro og EtronX har kjørt i lignende terreng tidligere med GSen.
Så akkurat det bekymrer meg ikke så mye :-)

Ps. Hadde vært kjekt og ikke være den eneste ferskingen :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Joda, man lærer nok etterhvert ... det er unektelig veldig fristende, men jeg må se hvordan det blir med jobb og den slags hindringer.
Jeg trodde Transalpen var litt lettere og kanskje mere egnet til den type eventyr, men som du sier, vil man det nok ...

RuneMC sa:
"Ville evt investert i "folding" type gir og bremsepedal - det er et svakt punkt på originalen ved velt. I tillegg hatt en ekstra clutch- og bremse-hendel (eller byttet ut de som er med hendler som bøyes ved velt, istedenfor å brekke...)"
Du har nok et poeng der ... det er nok et par ting må bør tenke gjennom før man begir seg ut på eventyr

Svar