Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.

Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.

Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år :prf
ikkebike.norwegianforum.net

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av superduper »

Nesten så vi bør lage vår egen facebook gruppe.... "Slutt å skylde på gammel bensin.... :lol

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av jonnykr »

Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.

Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.

Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år :prf
Nei du har nok rett når du sier at du ikke er verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid. Halvannen liter på 10 år bekrefter vel bare det. :lol
Tut & Kjør!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

superduper skrev:Nesten så vi bør lage vår egen facebook gruppe.... "Slutt å skylde på gammel bensin.... :lol

feisbokk?? Næj,dar går grænnsa
ikkebike.norwegianforum.net

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av guzziman »

Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel.... :thumleft
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Hjernen »

Jeg har ALDRI drenert noe i hverken snøfreser ( som blir brukt bare en, kanskje to ganger i året)
eller gressklipper og begge deler står i uisolert garasje. Primer begge to maks to-tre ganger før
jeg drar i snora med start med eneste gang... Fresern blei startet for første gang denna vintern
etter å ha stått ubrukt i ca 3 år, tente på andre draget..

Bensin taper seg nok men tror ikke det er merkbart på noen motorer. Det som ofte stopper er
nok mer kondens i gasserene..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av kjellv »

Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.

Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.

Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år :prf
Du har vært heldig!

Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.

Brukeravatar
Leijoh
Innlegg: 13
Registrert: 30 mar 2013, 17:06
Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
Sted: Fauske, Nordland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Leijoh »

vært en tur uti garasjen og tappet av samtlige tappe skruer på forgasserne...
Fikk ut bensin på samtlige, men finner ikke igjen pluggnøkkelen, så får ikke sjekket om pluggen er tørr eller våt :redface
Må vente til folk slutter og feriere, slik at der er mulig og få kjøpt verktøy.

Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?

Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av ole m. »

guzziman skrev:Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel.... :thumleft
Man skal ikke tro på alt man hører... ;-)

Det er ikke bensinen som blir dårlig, men om den dunster bort, kan det gi avleiringer i dysene i forgasseren. For å hindre dette kan det være en god idé å starte opp motoren med noen måneders mellomrom under lagring, så får man dratt litt bensin gjennom forgasserne. Dette er ofte enklere enn å tappe forgasserne. (Nå kommer det sikkert noen som advarer om at dette har de hørt tar livet av motoren pga. kondens...)

Som andre her, har heller ikke jeg opplevd at gammel bensin gir problemer, bensin som "ferskvare" kan man bare glemme ved vinterlagring av motorsykler. På en tett beholder er bensin holdbar i mange år, lengre ved kjølig lagring enn ved varm. På kjøretøy har jeg aldri opplevd at gammel bensin blir noe problem i løpet av i alle fall et par års lagring. Men jeg har opplevd at forgasser tetter seg under vinterlagring.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av DrGreve »

Jeg må vel understreke at jeg kun drainer forgasserne når jeg staller sykkelen på høsten. Bensinen på tanken får være der den er :)
Og grunnen er som tidligere har nevnt, muligheten for kondensering, fordamping og avleiring, og ikke fordi jeg ikke stoler på bensinen. Væske fordamper også i minusgrader...
Fordelen er jo at når du da fyller gasserne med pumpen så vet du at de er fylt med "fersk" bensin og slipper å file lenge på starteren.
Det må vel nevnes at nye plugger før vårstarten er obligatorisk :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av ZZR-Erling »

Det enkleste er å ha på "fuelconserves" om høsten. De selger det på noen mc-butikker, men også hos båtsjapper. Dette gjelder også for inj-motorer.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Leijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?

Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingenting :knegg

Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?

Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

kjellv skrev:
Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.

Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.

Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år :prf
Du har vært heldig!

Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.
Ikke spesiellt hyppig på kantklipperen min,nei. :knegg Forstår hva du sier,og vil ikke krangle på det.Men denne klipperen kostet ikke så veldig mye,så om den havarerer neste gang jeg starter så tar jeg sjansen. Jeg bare tok den frem som et eksempel,for å sette ting i perspektiv,som dauville ville sagt det :knegg

Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Leijoh
Innlegg: 13
Registrert: 30 mar 2013, 17:06
Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
Sted: Fauske, Nordland

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Leijoh »

Kawasaki skrev:
Leijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?

Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingenting :knegg

Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?

Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.

Starta som et skudd i hele fjord, varm som kald :scratch

Har fått en skru kyndig kjenning som skal være med ut og se om vi får lurtn igang...

Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Legg inn av Kawasaki »

Leijoh skrev:Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Tikkinga kan nok helt sikkert være pumpa som går ja. Hvis du lar den stå og tikke en liten stund,ca 3-4 sekunder,så bør tikkinga forsvinne når gasserne er fulle.Da skal pumpa stoppe på mottrykk. Hvis den aldri stopper,så tyder det på at den ikke pumper skikkelig.
Leijoh skrev: Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Herom strides de lærde.Som nevnt tidligere,jeg har aldri tappet av gasserne om høsten,og aldri opplevd problemer med det.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar