Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Nesten så vi bør lage vår egen facebook gruppe.... "Slutt å skylde på gammel bensin....
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Sted: Sørum Kommune.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Nei du har nok rett når du sier at du ikke er verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid. Halvannen liter på 10 år bekrefter vel bare det.Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
Tut & Kjør!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
superduper skrev:Nesten så vi bør lage vår egen facebook gruppe.... "Slutt å skylde på gammel bensin....
feisbokk?? Næj,dar går grænnsa
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Sted: sarpsborg
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel....
Triumph Daytona 955i 2003
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Sted: Porsgrunn
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Jeg har ALDRI drenert noe i hverken snøfreser ( som blir brukt bare en, kanskje to ganger i året)
eller gressklipper og begge deler står i uisolert garasje. Primer begge to maks to-tre ganger før
jeg drar i snora med start med eneste gang... Fresern blei startet for første gang denna vintern
etter å ha stått ubrukt i ca 3 år, tente på andre draget..
Bensin taper seg nok men tror ikke det er merkbart på noen motorer. Det som ofte stopper er
nok mer kondens i gasserene..
eller gressklipper og begge deler står i uisolert garasje. Primer begge to maks to-tre ganger før
jeg drar i snora med start med eneste gang... Fresern blei startet for første gang denna vintern
etter å ha stått ubrukt i ca 3 år, tente på andre draget..
Bensin taper seg nok men tror ikke det er merkbart på noen motorer. Det som ofte stopper er
nok mer kondens i gasserene..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Du har vært heldig!Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Sted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
vært en tur uti garasjen og tappet av samtlige tappe skruer på forgasserne...
Fikk ut bensin på samtlige, men finner ikke igjen pluggnøkkelen, så får ikke sjekket om pluggen er tørr eller våt
Må vente til folk slutter og feriere, slik at der er mulig og få kjøpt verktøy.
Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Fikk ut bensin på samtlige, men finner ikke igjen pluggnøkkelen, så får ikke sjekket om pluggen er tørr eller våt
Må vente til folk slutter og feriere, slik at der er mulig og få kjøpt verktøy.
Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Man skal ikke tro på alt man hører...guzziman skrev:Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel....
Det er ikke bensinen som blir dårlig, men om den dunster bort, kan det gi avleiringer i dysene i forgasseren. For å hindre dette kan det være en god idé å starte opp motoren med noen måneders mellomrom under lagring, så får man dratt litt bensin gjennom forgasserne. Dette er ofte enklere enn å tappe forgasserne. (Nå kommer det sikkert noen som advarer om at dette har de hørt tar livet av motoren pga. kondens...)
Som andre her, har heller ikke jeg opplevd at gammel bensin gir problemer, bensin som "ferskvare" kan man bare glemme ved vinterlagring av motorsykler. På en tett beholder er bensin holdbar i mange år, lengre ved kjølig lagring enn ved varm. På kjøretøy har jeg aldri opplevd at gammel bensin blir noe problem i løpet av i alle fall et par års lagring. Men jeg har opplevd at forgasser tetter seg under vinterlagring.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Jeg må vel understreke at jeg kun drainer forgasserne når jeg staller sykkelen på høsten. Bensinen på tanken får være der den er :)
Og grunnen er som tidligere har nevnt, muligheten for kondensering, fordamping og avleiring, og ikke fordi jeg ikke stoler på bensinen. Væske fordamper også i minusgrader...
Fordelen er jo at når du da fyller gasserne med pumpen så vet du at de er fylt med "fersk" bensin og slipper å file lenge på starteren.
Det må vel nevnes at nye plugger før vårstarten er obligatorisk
Og grunnen er som tidligere har nevnt, muligheten for kondensering, fordamping og avleiring, og ikke fordi jeg ikke stoler på bensinen. Væske fordamper også i minusgrader...
Fordelen er jo at når du da fyller gasserne med pumpen så vet du at de er fylt med "fersk" bensin og slipper å file lenge på starteren.
Det må vel nevnes at nye plugger før vårstarten er obligatorisk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Det enkleste er å ha på "fuelconserves" om høsten. De selger det på noen mc-butikker, men også hos båtsjapper. Dette gjelder også for inj-motorer.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingentingLeijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?
Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Ikke spesiellt hyppig på kantklipperen min,nei. Forstår hva du sier,og vil ikke krangle på det.Men denne klipperen kostet ikke så veldig mye,så om den havarerer neste gang jeg starter så tar jeg sjansen. Jeg bare tok den frem som et eksempel,for å sette ting i perspektiv,som dauville ville sagt detkjellv skrev:Du har vært heldig!Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.
Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
ikkebike.norwegianforum.net
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Sted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?Kawasaki skrev:Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingentingLeijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...
Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?
Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Starta som et skudd i hele fjord, varm som kald
Har fått en skru kyndig kjenning som skal være med ut og se om vi får lurtn igang...
Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Tikkinga kan nok helt sikkert være pumpa som går ja. Hvis du lar den stå og tikke en liten stund,ca 3-4 sekunder,så bør tikkinga forsvinne når gasserne er fulle.Da skal pumpa stoppe på mottrykk. Hvis den aldri stopper,så tyder det på at den ikke pumper skikkelig.Leijoh skrev:Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Herom strides de lærde.Som nevnt tidligere,jeg har aldri tappet av gasserne om høsten,og aldri opplevd problemer med det.Leijoh skrev: Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
ikkebike.norwegianforum.net