Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av ejs »

:-k
Sharp testene...

Schuberth C2 fikk 3 stjerner
C3 fikk 3 stjerner
C3pro fikk 2 stjerner

Shark evoline 3 fikk 5 stjerner(genial hjelm)

Min Caberg V2X carbon fikk 3 stjerner. :-k

Det er vel ikke noe som heter mopedhjelm ?
Billighjelmene holder samme sikkerhet som de dyre.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av sotOle »

Nå skal ikke jeg gjøre meg til talsmann for Biltemahjelmer som sådan, men det trigger definitivt nysgjerrigheten når en kan få en godkjent hjelm fra Biltema så billig.

Etter å ha skumlest gjennom ECE 2205, og sovnet flere ganger på veien, sitter jeg igjen med inntrykket av at det stort sett er bare passform og følt komfort som blir utslagsgivende for valg av hjelm.

ECE 2205 er veldig spesifikk i forhold til kriterier og testmetoder. Jeg har lest litt på nettet og funnet at diverse MC blader og nettsider har foretatt diverse tester. Jeg så at NAF refererte til en test gjort av Bike i nr9 2010, uten at jeg har funnet den testen på nettet.
Men det jeg også blir litt nysgjerrig på da er hvorfor disse testene blir utført. Har de testkriteria som er bedre enn ECE 2205? Og i så fall blir dette opplyst og begrunnet i testen og hvorfor det da er nødvendig med mer testing?

Jeg ser at vekt er et argument, men det ser også ut som om forskjellene stort sett ligger innenfor 100g.
Er forskjellen i støy like liten? Jeg vil jo tro at en hjelm hvor hovedkonstruksjonen er lik, og i henhold til ECE 2205, så vil støyforskjellen være forholdsvis liten også?
Jeg mener at hvis forskjellen i støy på en hjelm til 700 kr og en til 5000 kr kan utlignes med et par øreplugger, tja da kan man jo lure.

Jeg kan ikke noe for det, men sitter med en følelse av at noen blir grundig lurt her. Dvs. vi som kunder.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av jongsanim »

Uten å ha referanser på hånda (og jeg skal løpe ut nå) så krever også testen at støt absorberes over en viss grad på bestemte punkter, og at hovedforskjellen fra Europeiske og amerikanske DOT er plasseringene disse støtene sjekkes.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Masse gode svar. Takker igjen!!

Biltema sin er billig og først og fremst er det hjelm til skolekjøring og så kjøring når eg får lappen !

Men biltema sin. Noen som har prøvd elsn? Er det UBEHAGELIG støy i den forestille andre åpningshjelmer? Er den altfor tung forestille andre åpningshjelmer ?

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Kmann »

Har prøvd både Nolan, lem og Schuberth c2 har nå C3. Har ikke hatt bedre på hodet. Den har god passform, meget lavt støynivå og alt funker topp. til og med plass til øra mine med høreapparat og høytalere til intercommen :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av NickNei »

Har hatt en slik åpningshjelm et par år nå, veldig fornøyd. Gikk fra caberg og den var det mer bråk i synes jeg.
Får nok mer komfortable hjelmer, men denne er mer enn bra nok for meg.

Nå er jo ikke jeg så opptatt av kvalitet heller, kjører jo harley.. like greit å ta den selv før noen andre gjør det ;-)

ZZR-Erling

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

gorbys skrev:XLmoto.no (24mx.no) har gratis bytte av størrelser, hjelmer inkludert. Mc senteret har også retur, men ikkje gratis returfrakt. Så trur ikkje det er noko problem å handle hjelmer på nettet sånn sett.

En kompis av meg har den biltema åpningshjelmen og han er strålende fornøyd med den til sitt bruk. Eg trur DET er ganske viktig i denne diskusjonen, ein må sjå an kva ein skal bruke det til og kva ein ynskjer ut av ein hjelm.

zzr-erling: er du sikker på at det er xr1100 du har? Den har ikkje integrert solvisir ifølge det eg har sett, eg har vurdert denne hjelmen no sidan den er på veg ut og difor selges ganske billig rundt omkring men uten solvisir blir det ein dealbreaker for meg....

Uuuups..godt oberservert, nei, jeg har jo Shoei GT Air :-)å
Nei, XR1100 har ikke såkalt solvisir. Min kone hadde XR1100 tidligere, da jeg hadde XR1000.

Akkurat en slik en:

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

sotOle skrev:Nå skal ikke jeg gjøre meg til talsmann for Biltemahjelmer som sådan, men det trigger definitivt nysgjerrigheten når en kan få en godkjent hjelm fra Biltema så billig.

Etter å ha skumlest gjennom ECE 2205, og sovnet flere ganger på veien, sitter jeg igjen med inntrykket av at det stort sett er bare passform og følt komfort som blir utslagsgivende for valg av hjelm.

ECE 2205 er veldig spesifikk i forhold til kriterier og testmetoder. Jeg har lest litt på nettet og funnet at diverse MC blader og nettsider har foretatt diverse tester. Jeg så at NAF refererte til en test gjort av Bike i nr9 2010, uten at jeg har funnet den testen på nettet.
Men det jeg også blir litt nysgjerrig på da er hvorfor disse testene blir utført. Har de testkriteria som er bedre enn ECE 2205? Og i så fall blir dette opplyst og begrunnet i testen og hvorfor det da er nødvendig med mer testing?

Jeg ser at vekt er et argument, men det ser også ut som om forskjellene stort sett ligger innenfor 100g.
Er forskjellen i støy like liten? Jeg vil jo tro at en hjelm hvor hovedkonstruksjonen er lik, og i henhold til ECE 2205, så vil støyforskjellen være forholdsvis liten også?
Jeg mener at hvis forskjellen i støy på en hjelm til 700 kr og en til 5000 kr kan utlignes med et par øreplugger, tja da kan man jo lure.

Jeg kan ikke noe for det, men sitter med en følelse av at noen blir grundig lurt her. Dvs. vi som kunder.
Skal ikke mye støy til før det blir plagsomt. Jeg har nå hjelm til 4500kr, har hatt billighjelmer før men de kommer ikke til å bli vurdert neste gang jeg skal ha hjelm. Føler meg ikke lurt, verdt hver eneste krone. Sikkert ikke så nøye på småturer, men skal jeg sitte med hjelm på 10-14 timer om dagen, så vil jeg ha det mest mulig behaglig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av bm »

En av mine hjelmer er BT sin åpningshjelm.
Vekten plager meg ikke, passformen er meget god for mitt hode.
Støyer en del mer en jeg håpet på, men har hatt langt dyrere hjelmer som har støyet mye mer.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Heisann.

Skal ta lappen oss TeamTrafikkskole. De har omså butik og eg så denne hjelmen til 1598,- (får også rabat siden elev der)

Noen synspunkter på denne hjelmen? http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av kjellv »

ejs skrev:
Det er vel ikke noe som heter mopedhjelm ?
Billighjelmene holder samme sikkerhet som de dyre.
:prop:
Nei det er egentlig ikke noe som heter mopedhjelm.
Noen produsenter/importører bruker denne betegnelsen på rimelige (men godkjente) hjelmer med relativt små ytre mål som gjør at de kan ha sjangs til å få plass under salen på en scooter.
Det er forholdsvis greit for oss forhandlere og selge med en slik når en ny moped skal overleveres. For disse kundene blir ellers ofte alternativet at de overtar en gammel hjelm fra slekt eller venner. Slike løsninger ofte ikke bra. Ingen vet hva hjelmen har vært utsatt for, og ofte passer den ikke i det hele tatt.
Men en slik såkalt mopedhjelm er godkjent og kan ofte være gode hjelmer til en rimelig pris.

BikerSamen
Innlegg: 21
Registrert: 19 mai 2013, 15:56
Motorsykkelen din: ingen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av BikerSamen »

JavaUpdate skrev:Heisann.

Skal ta lappen oss TeamTrafikkskole. De har omså butik og eg så denne hjelmen til 1598,- (får også rabat siden elev der)

Noen synspunkter på denne hjelmen? http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;
Har den Cabergen som jeg bruker om vinteren og småkjøring, helt grei hjelm ut i fra prisen, men den støyer mye så jeg bruker Shoei Neotec på langturer.

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

BikerSamen skrev:
JavaUpdate skrev:Heisann.

Skal ta lappen oss TeamTrafikkskole. De har omså butik og eg så denne hjelmen til 1598,- (får også rabat siden elev der)

Noen synspunkter på denne hjelmen? http://www.team-bergen.no/display.aspx? ... rodid=8243" onclick="window.open(this.href);return false;
Har den Cabergen som jeg bruker om vinteren og småkjøring, helt grei hjelm ut i fra prisen, men den støyer mye så jeg bruker Shoei Neotec på langturer.

Blir jo mange langturer på meg når eg får Kawasaki Ninja :)

Men støyer den sykt mye? Vil ikke ha en hjelm som irriterer meg på turer...

Hva med denne da ? http://bullfighter.no/hjelmer-ls2-ff386 ... ath=37_109" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvilken av de to ville du valgt? Eventuelt andre til ca. 1500-2000?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis økonomi er viktig, er det ikke bedre å kjøpe en helhjelm? Får man ikke bedre hjelm for samme beløpet da?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av kjellv »

bm skrev:En av mine hjelmer er BT sin åpningshjelm.
Vekten plager meg ikke, passformen er meget god for mitt hode.
Støyer en del mer en jeg håpet på, men har hatt langt dyrere hjelmer som har støyet mye mer.
Har også prøvd BT sin åpningshjelm, sammen med BT sin intercom (med ledning til passasjer).
Ikke godkjent!

Svar