En liten utdyping er vel på sin plass:ATWindsor skrev: I minste laget? Er ikke det litt "motorsykkelbortskjemthet"? Enn 600cc med passasjer akser raskere enn 95% av alle biler.
Dette har du helt rett i ATWindsor. Men her var det snakk om en XJ600, en rekkefirer som trenger ganske høyt turtall før noe særlig skjer.
Både du og jeg kjører sykler med en helt annen motorkarakteristikk. Du har en V2 med lang slaglengde og godt med moment på lavt turtall. Jeg kjører en rekke2, men karakteristikken er likevel omtrent slik som din. Vi har begge to godt med moment allerede før 2000 rpm. Momentet bare øker på, men ved rundt 5-6000 rpm begynner det å flate ut.
En 600cc rekkefirer med kort slaglengde må du kjøre på en annen måte. Der begynner høyere moment å merkes på turtall der vi for lengst har bytta gir på våre sykler.
Derfor er det jeg hevder at en ordinær 600 i lengden vil oppleves for tam til langtur med bagasje og kanskje også passasjer. I mine tanker var da sykler med rekkefirer og kort slaglengde som har vært omtalt i denne tråden så langt.
Skal man ha denne type motor er det godt å ha noe mer motorstørrelse så slipper man unna en del giring.