MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Den sykkelen er en A1 sykkel så da er vel oftestbruken nærområdet med kompiser. Og staartrask er den også.
Så som en bysykkel er den nok grei,selv om den prøver å se ut som annet enn en El scooter....
Så som en bysykkel er den nok grei,selv om den prøver å se ut som annet enn en El scooter....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Helt enig. Det ser bare dumt ut.
Jeg tror at markedet vedrørende el-sykler er større på kåpesykler hvor man faktisk kan skjule disse batteriene på en grei måte. Man lurer jo så klart ingen av den grunn, men følelsen av å sitte på et batteri blir på en måte litt mindre.
Enten det eller så kan man gå motsatt vei og faktisk bygge en ren elsykkel uten at man legger skjul på hva det er. Noen vil nok like det, andre ikke. Det tar tid før vi mennesker blir vant til nye ting. Spesielt de i vår alder som har vokst opp med bensin, diesel, eksos. Husker når jeg kjørte moped (og tempoen jeg hadde i fjor forøvrig) at det stinket eksos/bensin av meg flere timer etter en liten kjøretur. Det er liksom en del av sjarmen. Eller var vertfall.
De som vokser opp i dag vil nok få et helt annet syn på dette. Gutter i dag kjører jo nærmest rundt på scootere hele gjengen. I min tid ble man stemplet homofil hvis man kjørte Scooter.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Du skal nok ikke ta så veldig mange lyskryssstart eller forbikjøringer før rekkevidden er halvert. I mine øyne er det bare akselrasjonsegenskapene i disse som er tiltrekkende. Ikke er hurtiglading mulig ennå heller, da blir det 6 timer lading hver 10 mil..Stian87 skrev:Pen, men ikke veldig imponerende, toppfart på 114 km/t rekkevidde på 160 km og nesten fire timer ladetid.AJ skrev: ↑08 des 2018, 11:33 I manges øyne kanskje en av de peneste elmotorsyklene vi har sett så langt?
Veitis eTwin.jpg
Mer om lese her:
http://www.veitis.com/
Rekkevidden blir ofte kortere på elbiler i toppfart, så om du ikke rekker 16 mil en gang før du må lade er det ikke veldig aktuelt for andre enn de som bor i byen vil jeg tro
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- AlfaGuzzi
- Innlegg: 65
- Registrert: 16 okt 2013, 13:34
- Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritise ... 1.14332916
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Aah! Spennende!
Noe nytt om dette nå, halvannet år etter saken sto på trykk i fjor?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Spar meg.AlfaGuzzi skrev: ↑09 des 2018, 20:00 https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritise ... 1.14332916
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
Som om norske bilister bryr seg det minste om arbeidsforholdene i Kongo. Regner med du leverer inn iPhonen din med det samme?
Kanskje du skal våkne opp sjæl!
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ja det er på gang saker her og der...http://nordicbluecrude.no/
https://www.heroya-industripark.no/aktu ... ealisering
mulighetene for at vi faktisk kan benytte syntetisk drivstoff på bensin og dieselmotorene på sikt virker reel.. Men som alltid er det mulig at ting koker bort...
Hele greia er jo ikke hvilken energibærer vi benytter(batteristrøm-hydrogen-syntetfuel eller annet) men hvilken energikilde vi skal benytte.
Vi har jo vannkraft her selv om dette ikke lengre er nok-resten av Europa går jo på mye kull og gass..
Energibehovet er umettelig og klodens befolkning skriker om mer energi...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jeg er ganske sikker på at det fleste (ja, det finnes de som setter miljøet foran sitt eget liv) velger elbil ene og alene for å spare penger. Gratis bom/parkering og "gratis" drivstoff. (jeg har så langt ikke merket at det på strømregningen av nevneverdig grad og annser det som "gratis")Dansekris skrev: ↑09 des 2018, 21:16Spar meg.AlfaGuzzi skrev: ↑09 des 2018, 20:00 https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritise ... 1.14332916
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
Som om norske bilister bryr seg det minste om arbeidsforholdene i Kongo. Regner med du leverer inn iPhonen din med det samme?
Kanskje du skal våkne opp sjæl!
For noen vil valget av elbil få ned kostnadene betraktelig. Selv så sparer vi (når bommene i Fredrikstad kommer opp) til sammen rundt 3.000 kroner i måneden.
Men nå begynner fordelene å bli tatt fra oss (noe de fleste av oss visste). Samtidig så begynner faktisk elbilene nå og bli ganske så brukanes med dugelig rekkevidde for de fleste og aksellerasjon og motor gjør at de fleste elbiler (også de rimeligste) kjører fletta av de fleste vanlige bensinbiler på landeveien og i byen.
Jeg kan gjerne velge å stå i mot elbil hysteriet (som mange mener det er) fordi det angivelig skal ha motsatt effekt, eller lage konflikter andre steder på jordkloden av forskjellige grunner, men sannheten er at om 20 år så kjører de flest av oss elbiler okke som. Man får ikke stoppet dette som enkeltperson. Til slutt er det bare elbiler og se i bilbutikkene og da må man ty til bruktbiler for å få noe som går på fosilt drivstoff.
Veldig sjarmerende at enkelte ikke kjøper elbil for å "rydde opp" i verden, men jeg ville nok lagt frustrasjonen og energien på andre steder. Som feks. steder hvor man faktisk får utrettet noe.
Jeg har aldri sagt at elbilen er redningen og at det bare finnes positive aspekter rundt hårfønere på fire hjul. Det er vel heller ingen som tror dette innerst inne. Det finnes bakdeler med alt. I dag er ikke elbilen noe som passer alle. men om noen år, vil den nok ta innersvingen på sine fossile brødre.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
I Norge er det gunstig å kjøpe elbil akkurat nå, grunnet fordeler ved fremkommelighet, parkering og økonomi. Det kan man alltids kritisere politikere for. Fordelene vil jo forsvinne når antallet elbiler når en smertegrense, det forstår alle.
I et internasjonalt perspektiv er det ikke norske politikere som styrer fremveksten av elbil. Det handler om miljøkrav, internasjonale forpliktelser og pålegg til bilindustrien. Euro4, euro 6, osv. gjør det etter hvert så dyrt å produsere godkjente fossil-biler at de dør ut av seg selv. Dessuten er/blir e-teknologien en "gave" til bilindustrien fordi en elbil vil være langt billigere å produsere enn en fossil-bil. Vi vil trolig betale like mye, eller mer, og noen (les bilindustrien) vil tjene mye mer penger på våre bilkjøp. VW slutter visstnok å produsere fossile folkevogner før 2030. Alle de andre merkene kommer til å gjøre lignende omlegginger.
Denne utviklingen vil bli gjenspeilet på MC-markedet, kanskje ikke helt i takt med bil-industrien, men det kommer. Vi slår gjerne ut med armene og sier "dessverre", men det er nok dette som skal til for å bringe oss inn i fremtiden på 2 og 4 hjul....dessverre
I et internasjonalt perspektiv er det ikke norske politikere som styrer fremveksten av elbil. Det handler om miljøkrav, internasjonale forpliktelser og pålegg til bilindustrien. Euro4, euro 6, osv. gjør det etter hvert så dyrt å produsere godkjente fossil-biler at de dør ut av seg selv. Dessuten er/blir e-teknologien en "gave" til bilindustrien fordi en elbil vil være langt billigere å produsere enn en fossil-bil. Vi vil trolig betale like mye, eller mer, og noen (les bilindustrien) vil tjene mye mer penger på våre bilkjøp. VW slutter visstnok å produsere fossile folkevogner før 2030. Alle de andre merkene kommer til å gjøre lignende omlegginger.
Denne utviklingen vil bli gjenspeilet på MC-markedet, kanskje ikke helt i takt med bil-industrien, men det kommer. Vi slår gjerne ut med armene og sier "dessverre", men det er nok dette som skal til for å bringe oss inn i fremtiden på 2 og 4 hjul....dessverre
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enig... men jeg vil ikke si "desverre". I dag kan jeg ikke se for meg å eie en el-motorsykkel, men er ganske sikkert at dette blir like vanlig i fremtiden som med el-biler i dag. Så lange alle andre kjører el-sykkel så tror jeg det blir greiere for oss andre å kjøpe en også. Går seg gradvis til detta, som alt annet :)cannon skrev: ↑10 des 2018, 14:29 I Norge er det gunstig å kjøpe elbil akkurat nå, grunnet fordeler ved fremkommelighet, parkering og økonomi. Det kan man alltids kritisere politikere for. Fordelene vil jo forsvinne når antallet elbiler når en smertegrense, det forstår alle.
I et internasjonalt perspektiv er det ikke norske politikere som styrer fremveksten av elbil. Det handler om miljøkrav, internasjonale forpliktelser og pålegg til bilindustrien. Euro4, euro 6, osv. gjør det etter hvert så dyrt å produsere godkjente fossil-biler at de dør ut av seg selv. Dessuten er/blir e-teknologien en "gave" til bilindustrien fordi en elbil vil være langt billigere å produsere enn en fossil-bil. Vi vil trolig betale like mye, eller mer, og noen (les bilindustrien) vil tjene mye mer penger på våre bilkjøp. VW slutter visstnok å produsere fossile folkevogner før 2030. Alle de andre merkene kommer til å gjøre lignende omlegginger.
Denne utviklingen vil bli gjenspeilet på MC-markedet, kanskje ikke helt i takt med bil-industrien, men det kommer. Vi slår gjerne ut med armene og sier "dessverre", men det er nok dette som skal til for å bringe oss inn i fremtiden på 2 og 4 hjul....dessverre
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jammen, jeg vil ha lukta og lyden av fossil-dinosaurene våre noen tiår til.....
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Og der våknet politikerene https://www.nrk.no/norge/elbil-kritikke ... 1.14334119AlfaGuzzi skrev: ↑09 des 2018, 20:00 https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritise ... 1.14332916
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ingen som har våkna her.Rune75 skrev: ↑10 des 2018, 22:02Og der våknet politikerene https://www.nrk.no/norge/elbil-kritikke ... 1.14334119AlfaGuzzi skrev: ↑09 des 2018, 20:00 https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritise ... 1.14332916
Dette sier vel alt som er nødvendig å si om el-biler og el-mc. Slutt med det tullet der! Snakk om feilslått satsning! Og mye verre enn diesel skandalen. Når skal folk og IKKE MINST politikerne våkne opp!
Jeg ser bare påtatte floskler som er helt uunngåelige når en fredsprisvinner pirker litt i et fra før velkjent tema. Uetisk handel med den 3. verden medfører alltid sånne velmenende politiske ytringer.