Hvis du er usikker - ikke gjør det! Hvis du er trygg på sykkelen og deg sjøl: da får du mange fine opplevelser. Det er hvis du tviholder i styret og stivner i overarma det går gæernt. Slapp av og vær våken, oppreist kjørestilling som flere har sagt og aldri nedlegg i svinga, avpass farten og vær ledig i kroppen.
Hadde et par mil med elendig grusvei på hyttetur opp til 800 meters høyde fra Dokkadeltaet i 2019. Det er lettere å kjøre oppover enn nedover, det var flere hundre meter ned til ei ravine på ene sida og grus helt ut på kanten flere steder. BMW R1100RS, uten ABS og med full oppakning. Metzeler asfaltdekk. Gikk helt greit, men tok en lang kaffepause etterpå, man blir sliten av sånn kjøring sjøl om man har kjørt en del år!
Kjøring på grus med "gatesykkel"
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Denne videoen viser ikek så vidt jeg vet mye av Aursjøvegen. Jeg har kjørt der selv flere ganger (kun en gang med MC) og veiene over der er helt greie. Blanding av grus og asfalt. Asfalt er lagt i svingene. Sikkert for at busser etc. skal komem seg opp muligens?ErikW skrev: ↑11 feb 2021, 17:45 Aursjøvegen ser jo grei ut den da uansett type sykkel. De gutta her kjører feil vei i mitt syn.
https://www.youtube.com/watch?v=-pgsaom ... mb_rel_end
Men det er partier som kan være veldig skumle. Spesielt hvis det er vått. Se opp for tunellene. Der har det ofte dryppet vann fra taket og ned på grusen under. Der kan det bli såpeglatt! Jeg gikk rett på rævva der med sykkelen og jeg husker ikke engang hva som skjedde. Bakenden bare forsvant. Heldigvis kjørte jeg i gangfart, mer eller mindre.
Jeg har oppsummert "ulykken" med at det var en blanding mellom uhyre glatt underlag som kom veldig overraskende, i en sving, og nedoverbakke. Farten var allerede så lav den kunne bli, men sykkelen forsvant.
Nå kan man jo ikke skylde på forholdene når noe går galt, da det er føreren som sitter med ansvaret uansett, så litt dårlig dømmekraft må tilegnes føreren. Heldigvis fikk jeg ikke sykkelen over beinet.
Så selv om jeg gikk på trynet der, så betyr ikke det at Aursjøvegen er farlig å kjøre. Ikke i det hele tatt. Jeg var bare uheldig akkurat den dagen med forholdene i akkurat den tunellen. For alt jeg vet kunne jeg kjørt på en stor stein også som lå i veien som gjorde at sykkelen forsvant under meg. Jeg husjer bare at sykkelen forsvant under meg og alt gikk veldig fort. Men det var så glatt der at jeg nesten ikke klarte og stå støtt når jeg reiste opp sykkelen.
Så jeg anbefaler allikevel alle og ta denne turen. :)
Men jeg ville kanskje ikke kjørt over der det første året med MC lappen. Greit med LITT erfaring før man tar turen over der.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Joda - husker - tunnellene gav et hopp for hjertet og det kom ikke ned igjen før jeg var ferdig, særdeles ille er det nok på tur ned som jeg og de på filmen kjørte. Kjørte konstant på gir , og den ene gangen jeg møtte bil i tunnellen så stoppa jeg helt opp og lot han krype forbi. Trur ikke jeg hadde flytta med ut av den ene tørre flekken jeg stod på. Og kanskje jeg på tur ned igjennom.Bjerknez skrev: ↑12 feb 2021, 03:33 Men det er partier som kan være veldig skumle. Spesielt hvis det er vått. Se opp for tunellene. Der har det ofte dryppet vann fra taket og ned på grusen under. Der kan det bli såpeglatt! Jeg gikk rett på rævva der med sykkelen og jeg husker ikke engang hva som skjedde. Bakenden bare forsvant. Heldigvis kjørte jeg i gangfart, mer eller mindre.
Så jeg anbefaler allikevel alle og ta denne turen. :)
Men jeg ville kanskje ikke kjørt over der det første året med MC lappen. Greit med LITT erfaring før man tar turen over der.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Domino
- Innlegg: 1140
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Ulempen med å lese denne tråden og tråden om TET-rutene er at man begynner å tenke at det kunne vært morsomt med en "grussykkel" i tillegg...
Men jeg må vel først få den sykkelen jeg har på veien.
Men jeg må vel først få den sykkelen jeg har på veien.
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Klart man må ha det, har jo både slalåmski og langrennski selv om KAN kjøre i slalåmbakken med langrennski
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Etter å ha hatt Fazer 600 en gang i tiden som var grusom på grusveier endte jeg opp med en r 1200 gs. Den var det metzler dekk på. Syntes vel den var grei både på landevei og grus helt til jeg endte opp i sommer med en T7 Yamaha. Da fikk grusvei/møkkavei for meg en helt ny mening. Påberoper meg ikke å være god til å kjøre sykkel. Men det er helt klart for meg at denna er laget for det. Samtidig som den er langbeint i giring på landevei. Pirelli scorpion knast gjør nok at det kjennes ganske trygt å ta den på grus/kjerreveier. De fleste sykler, som nevnt over, klarer seg godt på grus bare en ikke kjører over evne. Det kjennes i magan på de fleste når det skjer. Kjør en rolig tur fra Lampeland/Bingen til våren så får du fint kjent på grusfølelsen oivindg.
- Domino
- Innlegg: 1140
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Høyner med "SAU"Bjerknez skrev: ↑09 feb 2021, 03:13 Jeg kjørte overEikesdalen [...klipp...] inn i en liten tunell hvor det hadde dryppet fra taket og under var det bare leire som fløt oppå betong og kampesteiner. I tillegg var det midt i en kraftig sving og nedoverbakke. Sykkelen forsvant regelrett under meg. Farten var vel rundt gangfart og det gikk helt fint med både meg og sykkel....
Har kjørt samme veien flere ganger (anbefales), og har etter hvert blitt kjent med den tunellen. Men når jeg i tillegg fikk sauer i den mørke, sleipe tunnelen uten lys og med sving, ble det i meste laget...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 02 apr 2020, 23:24
- Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Med Ducati 1198-S med Pirelli Diablo Supercorsa klarte vi og kjøre feil i Dolomittene. Det ble noen mil på grusveier, det gikk overraskende fint!
Ikke at jeg vil anbefale en superbike om det er grus du i hovedsak ferdes på, er det vei og ikke ett tråkk så ville jeg ikke avbrutt turen om det skulle være litt grus. Opp med hodet, se langt frem, knærne i tanken, myke bevegelser, løs i grepet dette går bra. Om det vandrer og sklir litt er ikke det så farlig,. God tur!
Ikke at jeg vil anbefale en superbike om det er grus du i hovedsak ferdes på, er det vei og ikke ett tråkk så ville jeg ikke avbrutt turen om det skulle være litt grus. Opp med hodet, se langt frem, knærne i tanken, myke bevegelser, løs i grepet dette går bra. Om det vandrer og sklir litt er ikke det så farlig,. God tur!
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Og om du merker at begynner å skjene litt, ikke gå av gassen, gå PÅ gassen (innenfor rimelighetens grenser), det funker. Tar litt tid å få dette inn i ryggmargen, strider litt i mot instinktene
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Det er en fin fin øvelse, særlig for en nybegynner. Men det bør ikke være løsgrus i full bredde, det krever knastedekk dersom det er lange strekninger. Se langt frem og hold litt fart, tenk positivt. Biken din er igrunn en fin grusbike også.oivindg skrev: ↑08 feb 2021, 19:57 Jeg har en BMW R1200R, altså en roadster eller nakensykkel eller noe sånt. Dekkene er Metzeler Roadtec Z8, asfaltdekk med litt mønster. Og jeg er fersk på motorsykkel med bare et par hundre mil i salen.
Jeg ser stadig vekk fine strekninger som innebærer å kjøre på grus, og det frister. Det er ikke aktuelt for meg å bytte dekk eller sykkel, så spørsmålet er: hvor krevende er det å kjøre på grus med min sykkel og mine dekk? Er det garantert katastrofe for en som er så uerfaren som meg? Vil det gå noenlunde greit, men at jeg må regne med å gå over ende? Eller er det ganske safe hvis jeg tar det med ro?
Foreløpig har jeg prøvd noen få kilometer til sammen på ganske fin grus og syntes det gikk bra, men det kan jo ha vært rein flaks.
Planlegg svingene så du ikke havner i verste løsgrusen der, og hold så godt ut på siden at du ikke må korrigere kursen dersom du møter en lastebil, (gjelder på asfalt også).
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
..og som alltid, løst grep i styret og vinklede albuer. Klemme i tanken sier mange, men jeg pleier ikke gjøre det på gatesykkelen, bare på crosseren. En smakssak vil jeg si.