Åpningshjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Rottenikken »

Jeg hadde C2 og kjøpte C3 på Hof MC i våres, hukommelsen er dårlig på slike ting, men var vel litt under 5 lapper. Det går også an å prute der.
Er forøvrig veldig fornøyd med hjelmen selv om den støyer litt, bruker stort sett alltid ørepropper.
Veien er viktigere enn målet.

Godtvoksen

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Godtvoksen »

Joda, Biltema har neppe god klang hos noen. Dog har de i årets høtkatalog kommet med en nyhet Systemhjelm:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Pe ... stemhjelm/

Hva tenker "folket" om den?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Globe »

Hmmmm... :-k ...åpningshjelm til 699,-......Det hadde ikke jeg kjøpt!! :[-(

Du får det du betaler for! Styr unna! Har ikke annet belegg for å si dette enn at forholdet mellom pris og kvalitet stort sett alltid er en faktor.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Åpningshjelm

Legg inn av TrondA »

Åpningshjelm fra Biltema?? Det måtte jo komme... Fikk vite om produktet ved å åpne linken til "Godtvoksen". På generelt grunnlag kan man jo si at hjelmer fra Biltema har fått helt greie testresultat mht sikkerhet. Husker vagt et eller annet om en svensk test der hjelm fra Biltema gjorde det bra, men Nolan åpningshjelm N103 virkelig fikk problemer. Det jeg forventer av 700 kroner for en såpass avansert konstruksjon er et svært lavt komfortnivå. Den vil slippe inn mye støy og dugge ned før du har kjørt ut porten... Som alternativ til rene halvhjelmer for scooterungdom som bare tenker pris, bør det vel være et slags alternativ.

"Pass på nøtta, på med bøtta!"

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Åpningshjelm

Legg inn av mekkern »

En skal ikke avskrive det helt utenvidere...sikkerheten kan være mer enn god nok slik det har kommet frem i tester .
men sjekk hvordan finish og funksjon er for det aktuelle produktet,holder dette til bruken og få prøve det en tur for å sjekke eventuell støy/turbulens.
biltemas helhjelm var ikke noe dårligere slik enn et par andre dyrere merker.men overflatefinish var ikke stort å skryte av da..strippet innmaten og sjekket fiberskallet på min og det så bra ut..
de fleste åpningshjelmer er av plaststøp og ikke fiber da det er for mange intrikate former pga baugporten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Snikkeren »

Her er hva jeg skrev i vurdering av utstyr tråden om mine førsteinntrykk av åningshjelmen til Biltema.

Var en tur innom Biltema i dag. Kikket litt på denne nye åpningshjelmen med integrert solvisir:
Bilde

Dette blir vel ikke akkurat en produktanmeldelse, men en produktvurdering.

Hjelmen satt fint på hodet mitt, og er jo ganske rimelig, 699 kr.
Men den er laget i ABS, og virker litt kjip i utførelsen. Bryteren til solvisiret er definitivt ikke av de lekreste, men det virket som den gjør jobben sin. Men solvisiret kan de putte en viss plass for min del, da det er plassert alt for langt fra ansiktet, slik at sollys fint slipper til likevel, og kanten på solvisiret kommer midt i synsfeltet.
Åpningsfunksjonen virket helt ok. Virket ikke som den mest solide konstruksjonen, men det kan jo ha med helhetsfølelsen jeg fikk av hjelmen.
Selv om den var billig, så ville jeg nok ikke kjøpt den. Selv ikke som reservehjelm.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Godtvoksen »

TrondA skrev: Som alternativ til rene halvhjelmer for scooterungdom som bare tenker pris, bør det vel være et slags alternativ.
Følte meg noe "truffet" fordi jeg kjører med en billig halvhjelm fra Biltema. Jeg valgte hovedsaklig halvhjelm fordi jeg opplever at helhjelm reduserer sikt, da spesielt sidesyn.

Nå har jeg ikke stor erfaring med forskjellige hjelmer, men har en helhjelm fra Noland og den var så trang/ubehaglig og reduserte sidesikten slik at jeg følte meg som en sikkerhetsrisiko i trafikken. Er det andre som har tanker omkring sikt i trafikken ved bruk av helhjelm VS halvhjelm?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
TrondA skrev: Som alternativ til rene halvhjelmer for scooterungdom som bare tenker pris, bør det vel være et slags alternativ.
Følte meg noe "truffet" fordi jeg kjører med en billig halvhjelm fra Biltema. Jeg valgte hovedsaklig halvhjelm fordi jeg opplever at helhjelm reduserer sikt, da spesielt sidesyn.

Nå har jeg ikke stor erfaring med forskjellige hjelmer, men har en helhjelm fra Noland og den var så trang/ubehaglig og reduserte sidesikten slik at jeg følte meg som en sikkerhetsrisiko i trafikken. Er det andre som har tanker omkring sikt i trafikken ved bruk av helhjeln VS halvhjelm?

Jeg bruker halvhjelm selv.......rett og slett pga komforten og hyggen.....Jadajada,,,vet at komfor & hygge blir langt noe annet om jeg går på trynet med denne hjelmen kontra helhjelm....men så velger jeg det likevel..
Det sikreste ville... (bortsett fra å ikke kjøre i det hele tatt) ..å bruke ALT utstyr inkl.helhjem, gule vester, airbag vester, støttehjul ..nye dekk hver sesong osv osv... men så finner vi alle et nivå...en grense...hva som passer oss og hva vi vil være med på.... Halvhjelm, ofte uten visir..å kjenne luft & sol.. DET vil jeg.. punktum
Så kan resten av verden gjøre som den vil, uten at jeg legger meg opp i det ;e
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Gammelgutt »

Godtvoksen skrev: har en helhjelm fra Noland og den var så trang/ubehaglig og reduserte sidesikten slik at jeg følte meg som en sikkerhetsrisiko i trafikken. Er det andre som har tanker omkring sikt i trafikken ved bruk av helhjelm VS halvhjelm?
Har ikke brukt halvhjem side jeg kjørte moped. Men det kan være stor forskjell på sidesikten på forskjellige hjelmer. Caberg åpningshjelmer (Ryhno og Justissimo gt) har veldig dårlig sidesikt i forhold til Marushin 999. Og sikten oppover på Caberg virker for stor for meg som sitter oppreist, har satt to striper elektrotape øverst på visiret på Caberghjelmene.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Baron von Waffel »

Det er vel et forhold jeg tror Biltemas hjelm sliter med, og det er dogg. Hvis den ikke dogger mer enn andre hjelmer blir det passform som er avgjørende for min del. Og min neste hjelm skal være flouriscerende. Det er ikke hjelmene til Biltema ennå.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Flattop »

Bare som et lite apropos til de som foretrekker halvhjelmer.

I mine tidligere tider drev jeg med Paragliding. Og da blant pilotene som drev med Hanggliding så sverget de fleste til halvhjelmene fordi de mente at med helhjelm kjente de ikke vinden så godt.

Men etter at en av de som drev med Hanggliding (det er den gjengen som henger under et trekantet seil i ei stropp) krasjet i bakken og pådro seg alvorlige (samt permanente) hodeskader fordi han ikke hadde beskyttelse foran ansiktet, var det flere som valgte å gå over til helhjem.

Dette er ikke ment som en moralsk pekefinger til noe eller noen, bare en liten opplysning som man gjerne kan ta litt innover seg når en velger hjelmtype.
Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Åpningshjelm

Legg inn av SheDevil »

Den første hjelmen jeg hadde var en helhjelm. Billig var den og jeg var kjempefornøyd i utgangspunktet. Denne ble jo slitt og etterhvert måtte jeg ha en ny.

Etter en del frem og tilbake valgte jeg en åpningshjelm (Nolan) og det var jaggu saker gitt....
I forhold til billig hjelmen jeg kjøpte (ca 800.-), ble den nye både lydløs og mere til. I tillegg dugget den ikke (har innervisir) og den var også utstyrt med solvisir. Konge!!

Og gå for halvhjelm var aldri et tema for min egen del, fikk høre om en del stygge ulykker fordi de "bare" kjørte med den utgaven og man kan godt si at motorsyklisten kom ikke så velig bra ut av det
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Vulcan »

Relax skrev:
Godtvoksen skrev:
TrondA skrev: Som alternativ til rene halvhjelmer for scooterungdom som bare tenker pris, bør det vel være et slags alternativ.
Følte meg noe "truffet" fordi jeg kjører med en billig halvhjelm fra Biltema. Jeg valgte hovedsaklig halvhjelm fordi jeg opplever at helhjelm reduserer sikt, da spesielt sidesyn.

Nå har jeg ikke stor erfaring med forskjellige hjelmer, men har en helhjelm fra Noland og den var så trang/ubehaglig og reduserte sidesikten slik at jeg følte meg som en sikkerhetsrisiko i trafikken. Er det andre som har tanker omkring sikt i trafikken ved bruk av helhjeln VS halvhjelm?

Jeg bruker halvhjelm selv.......rett og slett pga komforten og hyggen.....Jadajada,,,vet at komfor & hygge blir langt noe annet om jeg går på trynet med denne hjelmen kontra helhjelm....men så velger jeg det likevel..
Det sikreste ville... (bortsett fra å ikke kjøre i det hele tatt) ..å bruke ALT utstyr inkl.helhjem, gule vester, airbag vester, støttehjul ..nye dekk hver sesong osv osv... men så finner vi alle et nivå...en grense...hva som passer oss og hva vi vil være med på.... Halvhjelm, ofte uten visir..å kjenne luft & sol.. DET vil jeg.. punktum
Så kan resten av verden gjøre som den vil, uten at jeg legger meg opp i det ;e
Må si meg enig. Skal jeg kjøre en tur på tvers av byen, på en rolig vei eller lignende, så blir det halvhjelm, og den kan likegjerne være kjøpt på Biltema. Skal jeg en times kjøring langs motorveien til og fra jobb, er det både sikrere og mer komfort med helhjelm. Er man sykelig opptatt av sikkerhet bør man ikke kjøre sykkel, og helst ikke moped heller. Bilkjøring ville nok også vært sikrere om man kjørte med hjelm.

En hjelm er i utgangspunktet en svært enkel innretning, og produksjonskostnadene er lave. Tester har vist at Nolanhjelmer ikke er mer sikker enn en hjelm fra Biltema, og velger man likevel en Nolan-hjelm regner jeg med at det er andre kriterier enn sikkerhet som ligger til grunn. Kjøper man en caps til 700,- er den nødvendigvis ikke så mye bedre enn en til 100,- selv om den som har betalt mye, like å tro det.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Intruder »

Hvordan er det med vannet som kommer på visiret på helhjelmen,forsvinner det eller
blir det "sittende" og hemmer sikten ? :-k
På min halvhjelm setter jeg visiret i en stilling som gir meg fri sikt,får piskende regn
i trynet men trives med naturkreftene....
Men ikke mer enn at jeg holder meg hjemme i regnvær da.... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Flattop »

Tja, man kna jo alltids vri hodet litt inni fartsvinden, og la den fjerne mesteparten av vannet som treffer på visiret ditt. I tillegg er det jo flere remedier som du kan tre på fingrene på en hanske for å tørke vekk vannet.

Det er mange muligheter der ute..
Bilde

Svar