Åpningshjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Vulcan »

Intruder skrev:Hvordan er det med vannet som kommer på visiret på helhjelmen,forsvinner det eller
blir det "sittende" og hemmer sikten ? :-k
På min halvhjelm setter jeg visiret i en stilling som gir meg fri sikt,får piskende regn
i trynet men trives med naturkreftene....
Men ikke mer enn at jeg holder meg hjemme i regnvær da.... :lol
Kjørte en hel dag gjennom en nedbørsfront i Sverige for en tid siden, i en billig halvhjelm. Vann på visiret var det som plaget meg minst. Kan ikke huske at hjelmen opplevdes som noe problem, bortsett fra mye støy i høye hastigheter. Dermed reduserte jeg hastigheten, og vil tro jeg ble utsatt for mindre risiko enn en med en hjelm som var komfortabel i høy hastighet.

Men folk er jo forskjellige. Noen trives best når de har svidd av et par tusenlapper ekstra, mens for andre er det helt uvestentlig. R-sykler og andre turtallsmaskiner frister til grisekjøring, og ligger man i 200+, er man heldig om det er hjelmkvaliteten som er avgjørende for utfallet av et krasj.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Intruder »

Vulcan skrev:
Intruder skrev:Hvordan er det med vannet som kommer på visiret på helhjelmen,forsvinner det eller
blir det "sittende" og hemmer sikten ? :-k
På min halvhjelm setter jeg visiret i en stilling som gir meg fri sikt,får piskende regn
i trynet men trives med naturkreftene....
Men ikke mer enn at jeg holder meg hjemme i regnvær da.... :lol
Kjørte en hel dag gjennom en nedbørsfront i Sverige for en tid siden, i en billig halvhjelm. Vann på visiret var det som plaget meg minst. Kan ikke huske at hjelmen opplevdes som noe problem, bortsett fra mye støy i høye hastigheter. Dermed reduserte jeg hastigheten, og vil tro jeg ble utsatt for mindre risiko enn en med en hjelm som var komfortabel i høy hastighet.

Men folk er jo forskjellige. Noen trives best når de har svidd av et par tusenlapper ekstra, mens for andre er det helt uvestentlig. R-sykler og andre turtallsmaskiner frister til grisekjøring, og ligger man i 200+, er man heldig om det er hjelmkvaliteten som er avgjørende for utfallet av et krasj.
Som om jeg hadde skrevet / sagt det sjøl.... :thumleft :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rupert
Innlegg: 9
Registrert: 20 des 2009, 11:31
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California Special
Sted: Nordland

Re: Åpningshjelm

Legg inn av rupert »

Var en tur i Kiel i høst,og var innom louis mc butikk som hadde kampanjedager
Kjøpte Nolan N90 til meg og fruen.
ca 3700 FOR 2 HJELMER, må jeg si var en god deal..
Hjelmen passer perfekt, er støysvak,solvisir,og pinlockvisir.
Fikk proff hjelp for å finne hjelm som passet .
Har installert SENA blåtannsett i begge hjelmer (ebay USA ca 2400 kr for et sett)
Hører musikk i kjempekvalitet, bare avbrutt av en og annen instruksjon fra baksetet.

Kjempefornøyd med utstyret...

se test på hjelm og intercomsett fra webbikeworld

http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... nolan-n90/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... -intercom/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38036
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Åpningshjelm

Legg inn av AJ »

Hm...
Høres ut som en meget bra kombinasjon - Nolan og Sena...
Absolutt noe jeg kommer til å vurdere når nytt utstyr skal handles inn, kanskje allerede neste sesong... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Snikkeren »

Den hjelmen virker interresant. Jeg skal ha meg ny hjelm neste sesong, og vurderer åpningshjelm. Hvordan opplever du den er med tanke på støy? Såvidt jeg har forstått, så er det en polycarbonat hjelm, og ikke glassfiber?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
rupert
Innlegg: 9
Registrert: 20 des 2009, 11:31
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California Special
Sted: Nordland

Re: Åpningshjelm

Legg inn av rupert »

Snikkeren skrev:Den hjelmen virker interresant. Jeg skal ha meg ny hjelm neste sesong, og vurderer åpningshjelm. Hvordan opplever du den er med tanke på støy? Såvidt jeg har forstått, så er det en polycarbonat hjelm, og ikke glassfiber?

veldig støysvak på mitt hode/min sykkel.
Faktisk myye bedre enn min gamle helhjelm (reevu speilhjelm)
Støy i hjelm kan jo være veldig individuelt mht. høyde på person i forhold til vindskjerm osv
Anbefaler å kjøpe hjelm hos forhandler som lar kundene få prøve hjelmen på en kjøretur.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Geir »

For noen år siden (2007) var jeg på jakt etter ny åpningshjelm. Det jeg dengang som nå var opptatt av (foruten passform selvsagt) var bla. at hjelmen måtte være støysvak, ha god lås for åpningsdelen, enkel betjening av luftespjeld osv. med hansker og ikke minst; den måtte ha integrert sol"brille" og duggfritt visir.

Etter å ha lest på nett til øyet ble stort og vått stod valget til slutt mellom Caberg Justissimo GT og Schubert C2 tror jeg det var på den tiden... Etter noe frem og tilbake falt valget på Cabergen til rundt 2900,- hvis jeg ikke husker feil. En noe greiere pris enn på Scuberthjelmen.

Hjelmen ble - stikk i strid med sunn fornuft - kjøpt på nettet i en norsk nettbutikk. Størrelsen ble valgt ut fra tidligere hjelmer og målinger av nøtten, men det viste seg det funket dårlig - hjelmen som kom var stor som et hus! Ringte forhandleren som var vellvilligheten selv. Lang historie kort - etter noe "hjelmtennis" fikk jeg en som passet uten ekstra kostnad.

Etter en tids bruk viste hjelmen seg å møte alle kriterier jeg hadde satt mht. lufting, betjening av låser og luftespjeld osv. MEN; den strøk på spesielt disse punktene:
  • 1. Hjelmen er langt fra støysvak. Løsningen med dekselet på siden av hjelmen som dekker visiropplagringen genererer støy ettersom vinden blir presset mellom visiret og dette dekselet. Utrolig bråkete greier!
    Caberg Justissimo GT_txt.jpg
    2. I regnvær renner det inn vann i overkant av visiret. Gummilisten mellom hjelmen og visiret er rett og slett ikke god nok! Mildt sagt irriterende å ha vann på begge sider av visiret...
    3. Etter en tids bruk - et par år blir det vel - mistet hjelmen gradvis sin passform. Fra übertrang til å begynne med, til "inngått" og passelig og så - nærmest umerkelig - til såpass romslig at den slang rundt på nøtten i litt fart!
En regnværsdag i Bergen rant begeret fullt for å si det slik. Vannet rant i strie strømmer på innsiden av visiret, jeg hadde kjørt i 2 timer og hadde skallebank av en annen verden pga. støyen (øreproppene hadde jeg kjørt fra...) og jeg klødde som en gal i nøtten fordi hjelmen "flyttet seg" på hodet hele tiden og smånappet i pelsen. Nærmest i desperasjon gikk jeg inn på Bergen MC senter, og kom ut rundt 6000 kroner fattigere med en Schubert C3. Er det verdt pengene? Tja.... Det er uten tvil en god hjelm, men noe dårlig innfestsing av solvisiret (det låser seg av og til mot øvre del av hjelmkanten på grunn av slark i innfestingen) og en noe komlete og hard kneik for å lukke visiret helt igjen irriterer på en såpass dyr hjelm. Låsene på baugporten er solide og lett å betjene, luftingen er god, og passformen upåklagelig. Pin lock visir er heller ikke feil. Støymessig er den betydelig bedre enn Caberghjelmen, men helt stille blir det jo aldri. Spesielt når vindskjermen på sykkelen sender fartsvinden rett i underkant på hjelmen. Likevel hadde jeg ventet litt mindre støy...

Jeg er rimelig overbevist om at det er hjelmer på markedet som er like gode som C3 hjelmen til en lavere pris, men det var å finne dem da... Det jeg vet med sikkerhet er at jeg skal ta meg tid til å prøve - og prøvekjøre -laaangt flere hjelmer før jeg tar avgjørelsen neste gang. Og ikke minst; jeg skal se bort fra prisen i den forstand at jeg skal være like kritisk til en dyr hjelm som jeg er til rimeligere eksemplarer. Noe lærer man da etterhvert... :mk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Pollti »

Jeg har tapet Cabergen fra underkant av viseret og ned. Det hjalp fælt på støyen. Dette er et bomkjøp for min del. De andre punktene du nevner kjenner meg ikke igjen i. Rhino heter min hjelm tror jeg.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Misha »

Har vasket og stelt min velbrukte caberg for en ny sesong.

Men:

Den lekker som ei sil når det regner godt. Har satt på en ny gummilist, men er en dårlig løsning.

Har fått ei stygg ripe i visiret. Igjen. Ny koster £35. + frakt.

Kunne tenkt meg betjeningen for solvisiret på siden, ikke midt oppå.

Såååååååååå...

Åssen er det med disse åpningshjelmene med solvisir som dere bruker, er noen av de tette i regnvær? :-k
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Åpningshjelm

Legg inn av mekkern »

scuberten c3 min er tilnærmet tett men når en kjører i monsun på E 18 så er den jo ikke dykkerhjelm da.....men med luftingene stengt er det godt nok-et drypp i ny og ne...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har en Givi åpningshjelm som jeg kjøpte i høst. Har ikke prøvd den så veldig mye, men de turene jeg tok med den var temmelig fuktige. Merket ikke noe lekkasje på den.

Mc-deler på Vartdal har fremdeles noen igjen på tilbud, men litt utplukket i størrelser.
http://mc-deler.no/utstyr.asp?C=B_2FS0T ... er&M2=Givi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Åpningshjelm

Legg inn av ArcticTiger »

De siste åra har jeg brukt en Airoh SV-55 som er en åpningshjelm. Det er nesten et must med åpningshjelm hvis du bruker briller, som jeg gjør.
Jeg er fornøyd med den. Noe støy selvfølgelig, men ikke ille. Den dogger når det er kaldt og regner mye. Jeg bruker å ha ei ørlita gleppe på visiret, det hjelper. Har ikke hatt noen lekasjer noe sted. Den har solvisir, som betjenes greit på siden med hanske på.
Eneste problemet med den har vært at skruene som fronten svinger på har løsnet litt et par ganger. Da støyer det mye, og fronten glepper lett igjen. Det er bare å ta av visiret og skru de til.
Husker ikke helt hva den kosta, var ikke noe avskrekkende.

Kjøpte den ikke her, men her er den; http://www.mcoslo.no/main.php3?PI=info&PNO=24174" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Guro78 »

ArcticTiger skrev:De siste åra har jeg brukt en Airoh SV-55 som er en åpningshjelm. Det er nesten et must med åpningshjelm hvis du bruker briller, som jeg gjør.
Jeg er fornøyd med den. Noe støy selvfølgelig, men ikke ille. Den dogger når det er kaldt og regner mye. Jeg bruker å ha ei ørlita gleppe på visiret, det hjelper. Har ikke hatt noen lekasjer noe sted. Den har solvisir, som betjenes greit på siden med hanske på.
Eneste problemet med den har vært at skruene som fronten svinger på har løsnet litt et par ganger. Da støyer det mye, og fronten glepper lett igjen. Det er bare å ta av visiret og skru de til.
Husker ikke helt hva den kosta, var ikke noe avskrekkende.

Kjøpte den ikke her, men her er den; http://www.mcoslo.no/main.php3?PI=info&PNO=24174" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også en Airoh SV-55 hjelm. Endel støy, men fungerer likevel greit etter mine krav. Enig i at det kan dugge noe, men jeg har heller ikke hatt lekkasje. Jeg synes forresten det er litt vanskelig å bytte visir på den. Dette er ikke glassfiber; så får man mene det man vil om akkurat dét.
Kjøpte min i Sverige og betalte rundt 1400(?)SKR, tror jeg.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Geso »

Jeg har samme hjelmen som Geir hadde (Caberg åpningshjelm)
Var innom Hof MC i fjor og prøvde en C3 hjelm. Må innrømme at jeg ble veldig skuffa. Den bråkte minst like mye som den jeg har.
Dersom jeg stengte luftinga, hjalp det en del...
Antar at luftstrømmen traff akkurat i luftinga på toppen av hjelmen.

Er fortsatt på jakt etter en god åpningshjelm med solvisir..........


:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Åpningshjelm

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:scuberten c3 min er tilnærmet tett men når en kjører i monsun på E 18 så er den jo ikke dykkerhjelm da.....men med luftingene stengt er det godt nok-et drypp i ny og ne...
Min erfaring også. Har ikke opplevd lekkasje mellom overkant hjelm/visir og dermed vann på innsiden av visiret med denne hjelmen uansett regnmengde. Men noen dykkerhjelm er det selvsagt likevel ikke...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar