Stempelringer og andre finurligheter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev:Siden det er en stempelringstråd, vil jeg ta med ett råd (etter erfaring med en Z1000J).
Husk å måle endegapet på stempelringene. På ovenfornevnte sykkel blei gapet for stort med std stempelringer, selv med std borring i sylinderen, og ingen slitasje (unntagen honinga). Så det var bare å kjøpe 0,5 overdim ringer og file til riktig endegap.
Dette fører i praksis til forhøyet oljeforbruk og dårligere komp hvis det ikke stemmer.

Endegapet måles ved å sette stempelringene (uten stempel) ned i sylinderen, og måle endegapet med bladsøker. Riktig mål står i verkstedhåndboka.
Såvidt jeg husker, målte jeg ringene og fant ut at de var innenfor toleransen. Jeg skal ta en ny kompresjonstest til våren, må kjøpe nytt
batteri først. Hvis sneen forsvinner i år, skal jeg kjøre noen km på veien, så motorn har arbeidstemp før jeg måler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

Noen som vet hva som er riktig kompresjon, på GPZ 1100 83-85 ?
Clymer-boka mi sier 10.7 :1.
Jeg har søkt på nett, og funnet flere forskjellige, fra 8,9 til 9,6.
Når jeg sammenligner med andre Kawaer fra samme periode, virker 10.7 helt usansynlig.
Takknemlig for RETT svar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Stempelringer og andre finurligheter

Legg inn av Kwak »

Ring og spør gutta på MC Partner. De spesialister på gamle Kawasaki og vet dette.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Stempelringer og andre finurligheter

Legg inn av Hjernen »

Kwak skrev:Ring og spør gutta på MC Partner. De spesialister på gamle Kawasaki og vet dette.
Eller Kawa-Bjørn; http://www.finnalle.no/kawa-spesialiste ... 84663.html
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar