NMCU gjør mye bra...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av dypen »

Takk for NMCU info @AJ :thumleft Er betalende medlem men har ikke fått mailen.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7807
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av mekkern »

Dermed ser det ut som hele prosjektet kan avvikles om ca 1.5 år..tror dessverre ikke dette vil øke medlemsmassen vesentlig uansett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 30 mai 2024, 14:38 Dermed ser det ut som hele prosjektet kan avvikles om ca 1.5 år..tror dessverre ikke dette vil øke medlemsmassen vesentlig uansett.
I min verden er det i overkant godtroende naivt å tro at nettsteder som Bikelife og andre, inkludert MCsiden.no, vil være til særlig drahjelp for en interesseorganisasjon som NMCU, selv om Facebooksidene til Bikelife har trukket til seg ti talls tusen brukere. Svært få ting her i verden er vel lettere enn å bli medlem av slike FB sider. Og "alle" vil jo være med... Overalt :roll . Men ingen automatikk at høye medlemstall på slike sider fører til økt medlemstall i NMCU. Er vel sgtrengt tatt ingen sporbar effekt over hodet.

Nei, skal organisasjoner som NMCU øke medlemsmassen må de ta seg sjøl i nakken og vise hva de er gode for.
Det forrige styret rota det skikkelig til og og hadde strengt tatt ikke gjort noe som var spesielt bra på flere år under lederskap av den forrige styrelederen som nå (dessverre...) er blitt president i FEMA. Noe jeg er temmelig sikker på var hans høyst personlige mål hele tiden mens han var styreleder i NMCU. Nå der han i mål og bryr seg neppe om skadefølgende han sto i spissen for som tidligere NMCU styreleder.

Så får vi se om det nye styret evner å rydde. Det å ta såpass kraftig tak i Bikelifesaken på det ordinære styremøtet slik at hele det sittende styret fratrådte, kan være en god start for et mer handlekraftig, engasjert og synlig NMCU i tiden framover :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av AJ »

Da dumpet denne mailen ned den elektroniske postkassa...:

https://mailchi.mp/nmcu.org/qa-i-forbin ... 7bb4079abe

Regner med at den er lesbar også for andre enn meg?

Gode relevante spørsmål :drg .
Skal spare andre for hva jeg mener om det forrige styret, som inngikk denne BikelifeNorge-avtalen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av AJ »

Nytt liv i lokallag på Sørlandet :thumleft :

https://nmcu.org/2024/06/14/1051768/

I dagens virkelighet med (overdrevent?) fokus på klima fra mange hold er det meget mulig at vi motorsyklister lever på "lånt tid". Derfor er det antakelig viktigere enn noengang at vi støtter opp om NMCU!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av AJ »

Da er det tegn til liv i NMCU igjen :crazy: .

Er vel strengt tatt ikke veldig spent på svaret fra SVV, men likevel...:

https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... ivfelt.pdf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 25 jun 2024, 18:01 Da er det tegn til liv i NMCU igjen :crazy: .

Er vel strengt tatt ikke veldig spent på svaret fra SVV, men likevel...:

https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... ivfelt.pdf
Motorsykkel har vi ikke hørt ett ord om i denne sammenheng og da er det ingen endring, kjører som før :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge det er alment kjent at motorsykler kan kjøre i kollektiv felt (så sant ikke annet er skiltet) så kan man vel kjøre som før frem til det kommer tydelig skilting om at MC evt. ikke er lov i dette feltet?

Nineball
Innlegg: 131
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Bosted: Vestfold

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Nineball »

Det er nok dessverre ikke tillatt for mc i tungfelt, det tillegget vedrørende kollektivfelt som omhandler 2 og trehjulede kjøretøyer er dessverre ikke med i beskrivelsen på tungfelt, kun uniformerte utrykningskjøretøyer. Pr. idag har heller ikke taxi tilgang i tungfelt.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av dypen »

Nineball skrev: 26 jun 2024, 14:05 Det er nok dessverre ikke tillatt for mc i tungfelt, det tillegget vedrørende kollektivfelt som omhandler 2 og trehjulede kjøretøyer er dessverre ikke med i beskrivelsen på tungfelt, kun uniformerte utrykningskjøretøyer. Pr. idag har heller ikke taxi tilgang i tungfelt.
Hvor leser du dette …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Bjerknez »

Det stemmer som ninball skriver. Vi har tungfelt her i Fredrikstad og der har ikke MC lov å kjøre, så sant ikke dette er spesifikt skiltet.

Jeg ser mange motorsykler kjører i det feltet, men det er nok fordi dem ikke vet bedre :)

Nineball
Innlegg: 131
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Bosted: Vestfold

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Nineball »

dypen skrev: 26 jun 2024, 14:07
Nineball skrev: 26 jun 2024, 14:05 Det er nok dessverre ikke tillatt for mc i tungfelt, det tillegget vedrørende kollektivfelt som omhandler 2 og trehjulede kjøretøyer er dessverre ikke med i beskrivelsen på tungfelt, kun uniformerte utrykningskjøretøyer. Pr. idag har heller ikke taxi tilgang i tungfelt.
Hvor leser du dette …
Dette finner du i forskrift om kjørende og gående, paragraf 5: kjøretøys plass på vegen, i punkt 2 står følgende:

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel, liten elektrisk motorvogn eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Kjøring i tungtrafikkfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av RuneMC »

Her blir det vel mer snakk om at kollektivfelt (buss+taxi) (der tohjuls MC kan kjøre) hvor elbiler nå ekskluderes (etter lang periode hvor de har fått bruke kollektivfelt) og tungtrafikken kommer inn som en "attpåklatt".

Uansett en farlig argumentasjon av NMCU når man poengterer "svimmelhet" i varmen (som jeg heller ikke kjenner meg igjen i). Det kan fort slå tilbake på motorsyklister i forhold til lane-splitting. Samme om det fremheves at tungtrafikken vil gjøre det farligere -> da er det lett for det offentlige å beslutte å ekskludere MC pga trygghet. Veien til H.... er som kjent brolagt med de beste intensjoner...

For egen del har jeg varslet utmelding av NMCU etter at årets medlemsskap utløper, skal vurdere nytt medlemsskap om de får ryddet opp i Bikelife rotet og slutter å samarbeide med Tryg.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev: 27 jun 2024, 12:19 Her blir det vel mer snakk om at kollektivfelt (buss+taxi) (der tohjuls MC kan kjøre) hvor elbiler nå ekskluderes (etter lang periode hvor de har fått bruke kollektivfelt) og tungtrafikken kommer inn som en "attpåklatt".

Uansett en farlig argumentasjon av NMCU når man poengterer "svimmelhet" i varmen (som jeg heller ikke kjenner meg igjen i). Det kan fort slå tilbake på motorsyklister i forhold til lane-splitting. Samme om det fremheves at tungtrafikken vil gjøre det farligere -> da er det lett for det offentlige å beslutte å ekskludere MC pga trygghet. Veien til H.... er som kjent brolagt med de beste intensjoner...

For egen del har jeg varslet utmelding av NMCU etter at årets medlemsskap utløper, skal vurdere nytt medlemsskap om de får ryddet opp i Bikelife rotet og slutter å samarbeide med Tryg.
Mulig vi har forskjellige terskler for hvor mye sol og varme vi tåler. Jeg tåler vertfall svært dårlig ekstrem varme. Når solsteken står på og det er 40 grader eller mer i sola hvor man blir tvunget til å stå i kø så kan jeg fprt både bli svimmel og miste besinnelsen. Men jeg har så og si aldri vært i situasjoner hvor dette er noe problem. Men så bor jeg eller kjører heller ikke så mye i oslo midt i rushtrafikken.

Men å bruke det som et argument blir jo kanskje litt feil ja.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4908
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: NMCU gjør mye bra...

Legg inn av FredrikE24 »

Argumentasjonen til NMCU er litt tynn. Jeg tenker i utgangspunktet at problemet som vil oppstå dersom MC ekskluderes fra kollektivfelt, er at dette erstattes med forbikjøring istede.

Jeg klarer fint å sitte i kø i 30grader, det gjør sykkelen og. Det er bare det at man må starte, stoppe og holde balansen hele tiden. Det er irriterende å holde på med i lengden.

Jeg kjørte i kø på autobahn i nesten en time her for et par uker siden. Der er det strengt forbudt og lane-splitte. Slitsomt var det.

Svar