Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Bagen over er 12L, går for en natt eller to men litt snaut på lengre tur så dro frem 35L roll top wp bag brukt mye for å se om fikk festet greit, helst uten å ta på fothvilerne for å feste stropper i, de veier et tonn pr. stk, der har KTM ikke vektoptimalisert. Tredde 2 stropper rundt ramma under sete, skurrer litt for meg å bare stroppe til baksete og klikke på plass, og synes oppsettet ble både veldig enkelt og bra. Går gjennom håndtak på bagen så den ikke kommer noen vei uansett om skulle bli løse. Stroppene bare blir under sete når ikke i bruk.
Bagen veier ikke mye, stroppene ingenting, ikke noe rack eller annet for å feste i og så langt frem og ned som mulig (uten å bruke salvesker) = påvirker kjøreegenskapene minimalt
Bagen veier ikke mye, stroppene ingenting, ikke noe rack eller annet for å feste i og så langt frem og ned som mulig (uten å bruke salvesker) = påvirker kjøreegenskapene minimalt
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Har et sett med felger fra første 990 Superduken R som siden brukt på Superduke nr 2., 950 Superenduro og nå sist 990 Supermoto R. Hverken forum eller Spinnin Wheel kunne si om passet på 890en så da var det ingen vei utenom, brettet opp ermene og satt i gang:
Foran passet felgen rett på med skiver og alt men ikke ABS så må høre om det går bra, for bane så OK om ikke ABS funker:
Bak passet felgen ikke rett på, dvs. skiva er 10mm lengre ut på 890, men løsnet boltene tilsvarende og da gikk det. Så tenker at 10mm spacer vil gjøre jobben. Og kan evt låne skive med ABS ring fra 890 felgen:
Så tror skal få til dette :)
Foran passet felgen rett på med skiver og alt men ikke ABS så må høre om det går bra, for bane så OK om ikke ABS funker:
Bak passet felgen ikke rett på, dvs. skiva er 10mm lengre ut på 890, men løsnet boltene tilsvarende og da gikk det. Så tenker at 10mm spacer vil gjøre jobben. Og kan evt låne skive med ABS ring fra 890 felgen:
Så tror skal få til dette :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
God times tur i dag rundt Eikeren i fint vær og fine veier årstiden tatt i betraktning. Egentlig veldig happy med ergonomien, synes KTM har funnet sweet spoten mellom sportslig og komfortabel. Ikke sjenerende mye vind uten noe form for kåpe men får se om sier samme etter litt lengre turer (og kanskje litt høyere snittfart).
Var neppe noen gang i nærheten av at ABS, TC eller AW slo inn (mulig ikke så langt unna siste) men prøvde meg frem med quickshifteren og allerede vent med til den :) Og slipper clutchen funket tilsynelatende fint uten elektronikk.
Demperne stilt forholdsvis myke for å håndtere norske tælahiv veier og for det meste fungerte det bra, synes også der fint kompromiss mellom sportslighet og komfort. Kjente de største dumpene litt men ikke slik at ble kastet ut av kurs. Så får vi se når kommer på enda dårligere veier. 990SDRen var litt slik at fikset litt dårlige veier bra men kom til punkt hvor var game over, tror rett og slett for kort fjæringsvei i motsetning til 990SMRen. Så forventer litt samme med 890en.
Ellers virker den utrolig lettkjørt i svingene, gleder meg veldig til enda litt varmere, tror blir moro
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Liker følelsen med "shorty levers" og ser jo også mye riktigere ut
FØR:
ETTER:
Liker ikke tanken på at forhjulet sandblåser motor og eksos så ble en motorspoiler også (ikke så fremtredende som bildet gir inntrykk av). Og litt motorbeskyttelse på sidene som bonus
La inn gitteret selv for ytterligere å stoppe vannspruten men likevel slippe litt luft gjennom. Ser ganske bra ut...forfra
FØR:
ETTER:
Liker ikke tanken på at forhjulet sandblåser motor og eksos så ble en motorspoiler også (ikke så fremtredende som bildet gir inntrykk av). Og litt motorbeskyttelse på sidene som bonus
La inn gitteret selv for ytterligere å stoppe vannspruten men likevel slippe litt luft gjennom. Ser ganske bra ut...forfra
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Hei.
Mye fine mods du har valgt. Hvordan er det med den store tailbagen med tanke på varme rundt eksos?
Har samme sykkel selv, med akra slip-on og sliter litt med og se att jeg skal få noe bag bakpå her uten att det blir problemer med varme.
Angående min sykkel så har jeg oljelekkasje på ikke mindre enn 3 steder....Lurer på hva f?("& dem har rota med på fabrikk når dem har valgt pakningsmiddel.... burde forvente mer av en "premium" sykkel som har rulla 50km.
Ett kjent problem ifølge flere forum ? Litt overraska over att KTM ikke har kommet med noe recall?
Ellers er jo den helt fantastisk. lettkjørt og krefter i fleng.
Mye fine mods du har valgt. Hvordan er det med den store tailbagen med tanke på varme rundt eksos?
Har samme sykkel selv, med akra slip-on og sliter litt med og se att jeg skal få noe bag bakpå her uten att det blir problemer med varme.
Angående min sykkel så har jeg oljelekkasje på ikke mindre enn 3 steder....Lurer på hva f?("& dem har rota med på fabrikk når dem har valgt pakningsmiddel.... burde forvente mer av en "premium" sykkel som har rulla 50km.
Ett kjent problem ifølge flere forum ? Litt overraska over att KTM ikke har kommet med noe recall?
Ellers er jo den helt fantastisk. lettkjørt og krefter i fleng.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38038
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Ojsann...!
Fikk en oljelekkasje på min 1290 SA S etter førstegangsservicen. Det tok litt tid og på grensen til å heve kjøpet da verkstedet måtte ha to forsøk på å fikse feilen, som viste seg å være feil på en oljetrykksbryter... .
Det ble i hvert fall årnings og har ikke hatt lekkasjeproblemer siden. Sykkelen har nå passert 48K.
Håper verkstedet fikser problemet på din KTM også.
Ellers, velkommen til oss her på MCsiden.no .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Velkommen, ja
Ikke testet på veien enda, lå 1m snø ute når prøvde på. Men må testes ifht varme, ja. Ser finnes noen skjold men ikke så veldig dekorative...
Lurte på å kjøpe denne til fremdrevet, da letter å se om oljelekkasje der samt at beskytter motoren om kjedet ryker. OG ser litt penere ut :)
Fristet veldig med Akra og rarere ting har skjedd enn om plutselig har det Men mest vekt i katalysatoren og med OE så slipper man noe spørsmål. Og ikke HELT gratis
Ikke testet på veien enda, lå 1m snø ute når prøvde på. Men må testes ifht varme, ja. Ser finnes noen skjold men ikke så veldig dekorative...
Jøss, det var da voldsomt Hørt at noen har problemer med lekkasje rundt akslingen til framdrevet. Bare kjørt 30 mil men ikke sett noe lekkasje men heller ikke sett etter noe. Men hadde jo sett om var oljeflekker på gulvet.JVD skrev: ↑31 mar 2021, 20:29 Angående min sykkel så har jeg oljelekkasje på ikke mindre enn 3 steder....Lurer på hva f?("& dem har rota med på fabrikk når dem har valgt pakningsmiddel.... burde forvente mer av en "premium" sykkel som har rulla 50km.
Ett kjent problem ifølge flere forum ? Litt overraska over att KTM ikke har kommet med noe recall?
Lurte på å kjøpe denne til fremdrevet, da letter å se om oljelekkasje der samt at beskytter motoren om kjedet ryker. OG ser litt penere ut :)
Ja, virker veldig fin. På innkjøring enda så begrenset hvor mye kan dra på men egentlig helt greit selv da. Og utrolig lettkjørt, foreløpig tuslet rolig rundt så pinlig store pysestriper selv bak
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
25 mil i går Kongsberg-Eikern-Hanekleiva t/r-Lønnskoll-Siljan-Valebø-Grønnvollfoss-Bolkesjø-Kongsberg. Hadde planer om lengre tur i dag men jobbmøte i arbeidstiden (makan) gjorde at istedenfor tok kortversjon av gårsdagens runde moturs i dag, ble 22 mil, 77 av 100 mil før førstegangsservice unnagjort. Og omsider fått bort de verste pysestripene bak
Begynner å bli skikkelig godvenner med sykkelen, den er så lett å lose gjennom svingene at latterlig, den er jo så liten at tror en del lar vært å hilse fordi de tror det 125 eller 390 Og overraskende rask uten at merker det, stadig kommer ut av svingen i det tror kanskje har drøyt 100kmt men så ligger jeg i 130kmt (på lukket bane seff) Har jo absolutt nada vindbeskyttelse men føler ikke at blåser bort så KTM må ha gjort noe lurt. Bestilt vindskjerm men får se hvor mye egentlig bruker den. Ergonomien funker bra for meg, litt mer sportslig enn 990SMRen men ikke ukomfortabelt. Og egentlig veldig imponert over demperne, de er faste men klarer på magisk vis å sluke ujevnheter på rimelig humpete veier selv om aldri blir noe GS.
Det som ikke er så bra er at får skikkelig tresmak i hekken og jeg er vant til crossalen på 690E så ikke bortskjemt. Får se om stumpen vender seg til det, hvis ikke får man vurdere tiltak (tror komfortsal som KTM powerpart). Og så er det kast i skive foran, pulser når bremser men det får Spinnin Wheel ordne på garantien. Og så hadde jeg trodd bensinforbruket skulle vært litt lavere, brukte 0.55 l/mil i dag men klart da ikke kjørt på drivstoffvennlige veier og kunne sikkert kjørt mer økonomisk Estimert gjenstående kjørelengde var 30km når fylte ved 22 mil så ca 25 mil tankrekkevidde.
Begynner å bli skikkelig godvenner med sykkelen, den er så lett å lose gjennom svingene at latterlig, den er jo så liten at tror en del lar vært å hilse fordi de tror det 125 eller 390 Og overraskende rask uten at merker det, stadig kommer ut av svingen i det tror kanskje har drøyt 100kmt men så ligger jeg i 130kmt (på lukket bane seff) Har jo absolutt nada vindbeskyttelse men føler ikke at blåser bort så KTM må ha gjort noe lurt. Bestilt vindskjerm men får se hvor mye egentlig bruker den. Ergonomien funker bra for meg, litt mer sportslig enn 990SMRen men ikke ukomfortabelt. Og egentlig veldig imponert over demperne, de er faste men klarer på magisk vis å sluke ujevnheter på rimelig humpete veier selv om aldri blir noe GS.
Det som ikke er så bra er at får skikkelig tresmak i hekken og jeg er vant til crossalen på 690E så ikke bortskjemt. Får se om stumpen vender seg til det, hvis ikke får man vurdere tiltak (tror komfortsal som KTM powerpart). Og så er det kast i skive foran, pulser når bremser men det får Spinnin Wheel ordne på garantien. Og så hadde jeg trodd bensinforbruket skulle vært litt lavere, brukte 0.55 l/mil i dag men klart da ikke kjørt på drivstoffvennlige veier og kunne sikkert kjørt mer økonomisk Estimert gjenstående kjørelengde var 30km når fylte ved 22 mil så ca 25 mil tankrekkevidde.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Skikkelig tøff sykkel! Synes du Grønnvollfoss er bra? Mener å huske at det var hullete og ujevnt der i fjor.
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Gjenoppdaget den veien i fjor, ikke likt den tidligere. Av en eller annen grunn liker jeg den bedre i retning Gransherad enn retning Lisleherad, kanskje fordi mer oppover? Kjørte oppover i går og synes veldig morsom selv om bare 7-8gr, ikke like flyt motsatt vei i dag i 15-16gr. Og også morsommere når kommer ut på veien fra Gransherad og tar av mot Bolkesjø, alltid lettere å kjøre oppover.
Litt ujven og par steder som kan ligge litt grus men når finner ut av det så synes jeg ikke så ille, ikke noe 890en med GS-innstilling på demperne ikke fikser
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
4 dagers tur i helgen, Kongsberg-Lom-Odda-Flekkefjord-Kongsberg.
Dette var tur med MC-klubb på jobben og var egentlig planlagt motsatt vei...av undertegnede. Plan B var motsatt vei men værprognosene så ikke håpløse ut tirsdag og ikke alle hadde avbestillingsbare hotell så ble besluttet å holde oss til Plan A. Men da prognosene endret seg til det verre over Suleskar og Nordsjøvegen igjen skiftet 2 av oss til plan B da vi hadde kort avbestillingsfrist på hotellene.
Dvs. på torsdag dro jeg ikke før kl14 pga jobbmøter så kjørte alene over Haglebu, Golsfjellet og Valdresflya (bilde), ikke spesielt originalt men tåler å kjøres flere ganger.
Vel femme på Lom var det helt nydelig så ble et noen oils og god middag på Fossesholm
Man har lett fokus på fjellovergangene men å kjøre opp dalen fra Lom mot Sognfjellet i solskinn er jo helt fantastisk, Norge på steroider og deilige svinger opp dalen. Litt grått over Sognefjellet og Tindevegen men null regn og tørre veier så godt innafor. Nettopp åpnet over Aurlandsfjellet og der så de høyeste brøytekantene (selv om tror snøen fått litt hjelp av fjellknaus bak akkurat her...).
I Odda traff vi alle de andre som kom fra Flekkfjord (og 2 stykker som dro først fredag fra Østlandet). De hadde hatt litt varierende vær torsdag og fredag men ikke helt krise. Og kunne opplyse om at fergen fra Lauvvik til Oanes ikke gikk, nyttig info for oss som skulle ta den lørdag. Så ble hyggelig lag og god middag
Lørdag var litt som fredag, nydelig å kjøre opp langs elva fra Odda i flott vær...og må jo bare stoppe ved Låtefossen
Så over Haukeli. Litt synd gamleveien utenom tunnelen stengt men den er kanskje alltid det (om ikker omkjøring pga stengt tunnel)? Så Rv13 sørover. Aldri kjørt den før da kjørt over fjellet til Sauda (som er veldig bra). Men Rv13 var jo fantastisk...hgelt til plutselig bare ble tunneler Så kjørte vi over Fv632 (ta av før Sand)...den er HELT fantastisk, det er Alpene i Norge, smal med masse deilige svinger oghårnåler Så kom vi ut igjen på E39 som egentlig er veldig bra , masse fine svinger og veldig bra vei, men alltid mye trafikk. Bortsett fra at NULL trafikk...thanks C19 Og fikk altså kjørt nye tunnelene til Stavanger så ble lunch på brygga i fint vær. Så videre til Nordsjøvegen, begynte på E39 men knakk sammen og tok DENNE ruten til Egersund og den var helt super, null trafikk og masse Jæren natur og fine svinger, anbefales Så Norsjøvegen, null bilder da altfor busy med denne perlen av en veg på tørre veger og fint vær. Bodde på Grand Hotel i Flekkefjord, anbefales på varmeste, bra service og mye triveligere enn typisk forretningshotell. Deilig med skikkelig nøkkel igjen også og parkering i låst garasje.
Så rosinen i pølsa...Lysebotn. Litt smågrått på morgen, hadde regnet litt på natten men 95% tørt på veiene. Men sprakk før kom til Lysebotn og ble bare helt nydelig. Den veien ER den beste motorsykkelveien i verden, i hvert fall som totalpakke vei, natur etc, slik er det bare. Og med hårnålene ned til Lysebotn som prikken over i-en, kjørt også opp igjen selvfølgelig siden var avstikker. Vi er bare så utrolig bortskjemte som har dett noen få timer unna
Men Suleskarveien til Setesdal er jammen ikke dum den heller, var blitt advart at ville være masse trafikk men det var ikke tilfelle, lite trafikk og herlig tur over. Var litt mentalt ferdig med turen etter valle til tross for mye bra veier videre men våknet når kom til Gransherad, DE svingen kjenner jeg godt og blir aldri lei av så adrenalinet fikk meg våken igjen
Ingen tvil om at vi valgte riktig retning på turen, hadde null regn og nesten utelukkende tørre veier, bare å bruke Norge før åpner og veien igjen jammes
Dette var tur med MC-klubb på jobben og var egentlig planlagt motsatt vei...av undertegnede. Plan B var motsatt vei men værprognosene så ikke håpløse ut tirsdag og ikke alle hadde avbestillingsbare hotell så ble besluttet å holde oss til Plan A. Men da prognosene endret seg til det verre over Suleskar og Nordsjøvegen igjen skiftet 2 av oss til plan B da vi hadde kort avbestillingsfrist på hotellene.
Dvs. på torsdag dro jeg ikke før kl14 pga jobbmøter så kjørte alene over Haglebu, Golsfjellet og Valdresflya (bilde), ikke spesielt originalt men tåler å kjøres flere ganger.
Vel femme på Lom var det helt nydelig så ble et noen oils og god middag på Fossesholm
Man har lett fokus på fjellovergangene men å kjøre opp dalen fra Lom mot Sognfjellet i solskinn er jo helt fantastisk, Norge på steroider og deilige svinger opp dalen. Litt grått over Sognefjellet og Tindevegen men null regn og tørre veier så godt innafor. Nettopp åpnet over Aurlandsfjellet og der så de høyeste brøytekantene (selv om tror snøen fått litt hjelp av fjellknaus bak akkurat her...).
I Odda traff vi alle de andre som kom fra Flekkfjord (og 2 stykker som dro først fredag fra Østlandet). De hadde hatt litt varierende vær torsdag og fredag men ikke helt krise. Og kunne opplyse om at fergen fra Lauvvik til Oanes ikke gikk, nyttig info for oss som skulle ta den lørdag. Så ble hyggelig lag og god middag
Lørdag var litt som fredag, nydelig å kjøre opp langs elva fra Odda i flott vær...og må jo bare stoppe ved Låtefossen
Så over Haukeli. Litt synd gamleveien utenom tunnelen stengt men den er kanskje alltid det (om ikker omkjøring pga stengt tunnel)? Så Rv13 sørover. Aldri kjørt den før da kjørt over fjellet til Sauda (som er veldig bra). Men Rv13 var jo fantastisk...hgelt til plutselig bare ble tunneler Så kjørte vi over Fv632 (ta av før Sand)...den er HELT fantastisk, det er Alpene i Norge, smal med masse deilige svinger oghårnåler Så kom vi ut igjen på E39 som egentlig er veldig bra , masse fine svinger og veldig bra vei, men alltid mye trafikk. Bortsett fra at NULL trafikk...thanks C19 Og fikk altså kjørt nye tunnelene til Stavanger så ble lunch på brygga i fint vær. Så videre til Nordsjøvegen, begynte på E39 men knakk sammen og tok DENNE ruten til Egersund og den var helt super, null trafikk og masse Jæren natur og fine svinger, anbefales Så Norsjøvegen, null bilder da altfor busy med denne perlen av en veg på tørre veger og fint vær. Bodde på Grand Hotel i Flekkefjord, anbefales på varmeste, bra service og mye triveligere enn typisk forretningshotell. Deilig med skikkelig nøkkel igjen også og parkering i låst garasje.
Så rosinen i pølsa...Lysebotn. Litt smågrått på morgen, hadde regnet litt på natten men 95% tørt på veiene. Men sprakk før kom til Lysebotn og ble bare helt nydelig. Den veien ER den beste motorsykkelveien i verden, i hvert fall som totalpakke vei, natur etc, slik er det bare. Og med hårnålene ned til Lysebotn som prikken over i-en, kjørt også opp igjen selvfølgelig siden var avstikker. Vi er bare så utrolig bortskjemte som har dett noen få timer unna
Men Suleskarveien til Setesdal er jammen ikke dum den heller, var blitt advart at ville være masse trafikk men det var ikke tilfelle, lite trafikk og herlig tur over. Var litt mentalt ferdig med turen etter valle til tross for mye bra veier videre men våknet når kom til Gransherad, DE svingen kjenner jeg godt og blir aldri lei av så adrenalinet fikk meg våken igjen
Ingen tvil om at vi valgte riktig retning på turen, hadde null regn og nesten utelukkende tørre veier, bare å bruke Norge før åpner og veien igjen jammes
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Som så vidt nevnte i annen tråd så fikk jeg motorhavari på 890 for noe uker siden
Var på SeniorMC på Rudskogen 10. juni og synes kanskje var litt treg allerede fra start men skyldte på delvis at kjørt mye på landeveien i så man venner seg jo til effekte, og at litt bane-ruste. Så begynte den å gå enda dårligere men trodde jeg hadde for høyt gir og dårlig utgang men så skjønte noe var galt. Kjørte inn og man lurer jo på hva det er, svidd clutch, mapping gått over i sikkerhetsmodus, olje kunne det ikke være for den har ikke brukt noe og sjekket jevnlig. Men for ordens skyld sjekker man selvfølgelig oljenivået først...null olje i sikteglasset selv om heller sykkel helt over. Dårlig tegn...
Praktisk nok er Spinnin Wheel i nærheten og har langåpent torsdager. Og siden skjedde allerede på første pass var det bare å få trillet 890en i varebilen og rase over dit. De tok den rett opp på bordet og tappet oljen....der var det masse messing fragmenter Så foreløpig diagnose er rådelager da det (visstnok) er eneste sted med messing lager. Litt videre undersøkelser tyder på at tettet seg i oljekaneler/dyser muligens noe fremmedlegeme som funnet veien dit. Heldigvis ble det egentlig umiddelbart slått fast at garantisak så var egentlig mer lettet enn deppa, så for meg at feriepenge gikk til ny motor
Så Plan A var ny motor, Plan B få tak i deler om ikke motor å oppdrive. Plan C var at jeg overtok 2021 890 Duke R Euro5 (min 2020 Euro4) om ting tok uforholdsmessig lang tid. Ble Plan A så motor ble sendt fra Østerrike sist torsdag, håper sykkel klar denne uken. For så vidt fornøyd med at ble slik, var skeptisk til å bytte deler, alltid usikkerhet om alle skadde deler er skiftet og om all spon etc er fjernet.
Litt surt, ikke minst da hadde 3 banedager linet opp med SeniorMC, fikk riktignok refundert den siste men likevel 1500,- i dass og minst 3 uker uten gatesykkel og 10 timer i bil for 2 turer t/r til SW Når det sagt, Spinnin Wheel har gjort det de kunne så kjapt de kunne, det er når slikt skjer jeg er glad jeg tross alt har holdt meg til de til tross for flere KTM forhandlere betydelig nærmere. Og har jo 450 og 690 så får holdt abstinensene i sjakk
Var på SeniorMC på Rudskogen 10. juni og synes kanskje var litt treg allerede fra start men skyldte på delvis at kjørt mye på landeveien i så man venner seg jo til effekte, og at litt bane-ruste. Så begynte den å gå enda dårligere men trodde jeg hadde for høyt gir og dårlig utgang men så skjønte noe var galt. Kjørte inn og man lurer jo på hva det er, svidd clutch, mapping gått over i sikkerhetsmodus, olje kunne det ikke være for den har ikke brukt noe og sjekket jevnlig. Men for ordens skyld sjekker man selvfølgelig oljenivået først...null olje i sikteglasset selv om heller sykkel helt over. Dårlig tegn...
Praktisk nok er Spinnin Wheel i nærheten og har langåpent torsdager. Og siden skjedde allerede på første pass var det bare å få trillet 890en i varebilen og rase over dit. De tok den rett opp på bordet og tappet oljen....der var det masse messing fragmenter Så foreløpig diagnose er rådelager da det (visstnok) er eneste sted med messing lager. Litt videre undersøkelser tyder på at tettet seg i oljekaneler/dyser muligens noe fremmedlegeme som funnet veien dit. Heldigvis ble det egentlig umiddelbart slått fast at garantisak så var egentlig mer lettet enn deppa, så for meg at feriepenge gikk til ny motor
Så Plan A var ny motor, Plan B få tak i deler om ikke motor å oppdrive. Plan C var at jeg overtok 2021 890 Duke R Euro5 (min 2020 Euro4) om ting tok uforholdsmessig lang tid. Ble Plan A så motor ble sendt fra Østerrike sist torsdag, håper sykkel klar denne uken. For så vidt fornøyd med at ble slik, var skeptisk til å bytte deler, alltid usikkerhet om alle skadde deler er skiftet og om all spon etc er fjernet.
Litt surt, ikke minst da hadde 3 banedager linet opp med SeniorMC, fikk riktignok refundert den siste men likevel 1500,- i dass og minst 3 uker uten gatesykkel og 10 timer i bil for 2 turer t/r til SW Når det sagt, Spinnin Wheel har gjort det de kunne så kjapt de kunne, det er når slikt skjer jeg er glad jeg tross alt har holdt meg til de til tross for flere KTM forhandlere betydelig nærmere. Og har jo 450 og 690 så får holdt abstinensene i sjakk
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38038
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Shit happens...
Selv hadde jeg jo en i overkant oljesvetting ved framre sylinder på 1290'en etter 1. gangsservice i 2018.
Dette skyldtes visstnok en feilmontert oljetrykksbryter iflg. KTM verkstedet der jeg kjøpte sykkelen.
To forsøk ble gjort for å fikse feilen. De lyktes på andre mens jeg vurderte juridisk hjelp for å heve kjøpet...
Siden ingen problemer med motoren på sykkelen, som bare går bedre og bedre nå etter at den har rundet 50K .
Rart slike ting oppstår med KTM motorene... Det er jeg nettopp motorer som er KTM's fremste styrke o har vært det sgiden oppstarten.
Håper du smart er på veien igjen med en friskmeldt 890 .
Selv hadde jeg jo en i overkant oljesvetting ved framre sylinder på 1290'en etter 1. gangsservice i 2018.
Dette skyldtes visstnok en feilmontert oljetrykksbryter iflg. KTM verkstedet der jeg kjøpte sykkelen.
To forsøk ble gjort for å fikse feilen. De lyktes på andre mens jeg vurderte juridisk hjelp for å heve kjøpet...
Siden ingen problemer med motoren på sykkelen, som bare går bedre og bedre nå etter at den har rundet 50K .
Rart slike ting oppstår med KTM motorene... Det er jeg nettopp motorer som er KTM's fremste styrke o har vært det sgiden oppstarten.
Håper du smart er på veien igjen med en friskmeldt 890 .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Ja, må nok noe motvillig innrømme at japsene har et lite overtak på kvalitet enda. Spørs om du vil ha dama som rydder huset, lager god mat, er snill og grei...men kanskje ikke så spennende. Eller dama som ikke kan lage mat, opp og ned i humør, men er dritlekker og kjempemorsom
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38038
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Du er nok inne på noe der, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering