Bolter sitter fast
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 15 des 2022, 20:17
- Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden
Bolter sitter fast
Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bolter sitter fast
Hva med å prøve med en varmepistol, evt. hårtørrer? Ingen flammer, ingen fare...Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37 Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Bolter sitter fast
Du trenger nok bare å løse de to midterste boltene for å trekke ut klossene .
Varmluftpistol som AJ foreslår kan fungere .
Det er mest sannsynlig gjengesikring(Loctite) på gjengene. Varme er det som skal til for å få denne til å slippe.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varmluftpistol som AJ foreslår kan fungere .
Det er mest sannsynlig gjengesikring(Loctite) på gjengene. Varme er det som skal til for å få denne til å slippe.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Bolter sitter fast
Kvalitets pipe/unbraco og muttertrekker så kommer di nok ut uten å krangle.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bolter sitter fast
Induksjonsvarmer er kanskje det tryggeste og mest effektive. Men dyrt i innkjøp og sannsynligvis vanskelig å få lånt. Men det ser ut til å være noe som stadig flere verksteder går til anskaffelse av.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Bosted: Sira. Flekkefjord
Re: Bolter sitter fast
Jeg hadde nåkk ikke tørd å bruke muttertrekker. Men brukt en pipe og gjitt noen få slag med en hammer på pipa før en prøver og løsne. Å om det sitter fast bør du bruke umbraco nøkler, med mindre du har kraftpiper i umbrako.
Og bruk helst kvalitetsverktøy.
Og bruk helst kvalitetsverktøy.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 15 des 2022, 20:17
- Motorsykkelen din: Har ikke mc enda. Ny til mc verden
Re: Bolter sitter fast
Hittil nå har jeg kun brukt umbraco nøkkler. Jeg tror jeg kan få tilgang til varmpistol så skal prøve det imorgen. Men jeg ser nå at forrige eieren har misttet «klippet» som skal holde bremseklosser fast. Vet dere hvor jeg kan få kjøpt de som passer akkurat denne moddelen? Sitter på en 05 zx636 (Tokico kaliper)
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bolter sitter fast
Har du en loddebolt med litt tykk spiss, så kan du legge spissen inni hullet i bolten. Men alt godset vil avlede mye varme så du må la loddebolten ligge en god stund før du tar den ut og prøver. En annen ting er å sette en billig sekskantnøkkel som passer i bolten og varme på sekskantnøkkelen med gassbrenner til den nesten gløder, trekk den ut med en tang og prøv med verktøy av ok kvalitet.
På sånt som dette så er det varme eller slag som i muttertrekker (noen ganger begge deler) som gjelder.
På sånt som dette så er det varme eller slag som i muttertrekker (noen ganger begge deler) som gjelder.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bolter sitter fast
Spørs hvor i landet du bor, men MC-Partner på Skedsmokorset like nord for Oslo er Kawazaki forhandler og har deler og verksted.Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 23:12 Hittil nå har jeg kun brukt umbraco nøkkler. Jeg tror jeg kan få tilgang til varmpistol så skal prøve det imorgen. Men jeg ser nå at forrige eieren har misttet «klippet» som skal holde bremseklosser fast. Vet dere hvor jeg kan få kjøpt de som passer akkurat denne moddelen? Sitter på en 05 zx636 (Tokico kaliper)
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bolter sitter fast
Her må du til med skikkelig verktøy. Pipe og skralle.
Så sitter det sannsynligvis et klips på baksiden som må bort først.
Dette er sansynligvis aluminium, som betyr at du ikke vil klare å rikke bolten før den er brutt løs. Dette høres som en «knekklyd». Det krever litt krefter hvor man er litt bestemt. Har man dårlig verktøy da, så ødelegger man bolthodene og man lager seg masse ekstraarbeid.
Jeg ville ikke gått rett på varme her. Dumt å risikere noe.
Så sitter det sannsynligvis et klips på baksiden som må bort først.
Dette er sansynligvis aluminium, som betyr at du ikke vil klare å rikke bolten før den er brutt løs. Dette høres som en «knekklyd». Det krever litt krefter hvor man er litt bestemt. Har man dårlig verktøy da, så ødelegger man bolthodene og man lager seg masse ekstraarbeid.
Jeg ville ikke gått rett på varme her. Dumt å risikere noe.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bolter sitter fast
Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle. Ok kvalitet på verktøyet så om boltene ikke er slitne i sekskanten fra før burde det gå greit. Har brukt slike på momenter over 100Nm selv.
https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000046820 fra 6mm og oppover.
https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000046820 fra 6mm og oppover.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bolter sitter fast
Evt. en latmannsarm:Gammelsmurfen skrev: 29 mai 2023, 11:45 Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle.
https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felg ... /pn915855/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bolter sitter fast
Er ikke latmannsarm bedre når bolter skal løsnes …
https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000024021
En ting jeg bestandig gjør før jeg forsøker å løsne bolter som kan sitte hardt, sett umbrako pipe i hullet (bolten) og slå på pipa med hammer så den går helt i bunn på umbrako hullet men samtidig også støter bolten innover hvis konstruksjonen gjør det mulig. Er det antydning til møkk i umbrako hullet tar jeg en runde med liten skrutrekker for å få ut dette før pipa settes inn. Dette i sum øker muligheten for å løsne boltene.
Men starter du med dårlig verktøy kan boltene allerede være deformert og muligheten for å løsne de bli en krevende jobb.
https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000024021
En ting jeg bestandig gjør før jeg forsøker å løsne bolter som kan sitte hardt, sett umbrako pipe i hullet (bolten) og slå på pipa med hammer så den går helt i bunn på umbrako hullet men samtidig også støter bolten innover hvis konstruksjonen gjør det mulig. Er det antydning til møkk i umbrako hullet tar jeg en runde med liten skrutrekker for å få ut dette før pipa settes inn. Dette i sum øker muligheten for å løsne boltene.
Men starter du med dårlig verktøy kan boltene allerede være deformert og muligheten for å løsne de bli en krevende jobb.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bolter sitter fast
Jo, for momentet sin del er det jo det, men siden dette ikke er snakk om så store dimmensjoner på boltene, så er det vanskelig å føle hvor mye moment man faktisk overfører til bolten. Men ja, krefter nok blir det så enten løsner den, blir rund eller knekker.AJ skrev: 29 mai 2023, 12:30Evt. en latmannsarm:Gammelsmurfen skrev: 29 mai 2023, 11:45 Unbrako kraftpipe for 1/2" tapp så du kan bruke en litt lang skralle.
https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felg ... /pn915855/
Med noe som har litt mer moderat lengde er det lettere å "føle" momentet og når man kanskje burde si stopp, så heller f.eks. tilføre bolten varme (gjerne indirekte som nevnt tidligere) for å mykne evt. gjengelås, eller bruke noe med små og mange slag (luft eller elektrisk muttertrekker).
Er sekskanten i boltene uskadd så kraftpipen sitter tight i den, så har jeg gode erfaringer med muttertrekker og de hyppige slagene den gir.
Boltene nærmest vibrerer av det, noe som ofte hjelper.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bolter sitter fast
Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bolter sitter fast
Tid er en god idé, er ofte at når den får "vibrert" med mange slag over tid, så gir den etter til slutt.Domino skrev: 29 mai 2023, 13:21 Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?
Gjerne "vri" litt på verktøyet også etter hvert får å øke kreftene litt om nødvendig.
Innstillingen vil nok variere etter hvor kraftig moment det er i trekkeren, der kan det være store sprik.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Bosted: Sotra, BERGEN
Re: Bolter sitter fast
Kan jo bruke en slik. https://www.thansen.no/scooter-mc/verkt ... lsrc=aw.ds
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bolter sitter fast
Muttertrekker ødelegger umbraco og torx.
Det er for små "anleggsflater" når det begynner å slå så de deformeres.
Slagtrekker og/eller skikkelige 3/8"-1/2" umbraco tapper.
Så en latmannsarm-men på slike små så er skralla nok.
Det er for små "anleggsflater" når det begynner å slå så de deformeres.
Slagtrekker og/eller skikkelige 3/8"-1/2" umbraco tapper.
Så en latmannsarm-men på slike små så er skralla nok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Bolter sitter fast
@Nypåmc Apropos muttertrekker, har du lest innlegget mitt tidligere i tråden her …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- SveinHa
- Innlegg: 705
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Bolter sitter fast
Jeg ville aldri brukt muttertrekker på slikt, har dradd av langt flere bolter med muttertrekker enn med direkte håndkraft. Muttertrekker må være siste utvei om en bare må gi full pupp for å om nødvendig knekke bolten.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Bolter sitter fast
Som flere er inne på så , starter jeg med smøring og avstemt nøkkel.
Avstemt nøkkel = riktig lengde på arm så momentet blir ganske rett.
Latman på så små bolter, brukes skjelden og medfører bytte av bolt.
Om bolt sitter , så gir man den 3-6 slag med hammer...
Kommer den ikke da så tar man tida til hjelp, lar smøring/olje få virke over natta. Jeg bruker konsekvent Jamaica olje...
Neste økt starter som den forrige..
Om den fremdeles sitter så risikerer jeg bolten , med mer bruk av makt, mest med hammeren... (men også latmat)
På aluminium deler så er hammer slag særdeles effektivt, da oksidering fyller et hvert tomrom rund skruen... og mange nok slag med hammeren komprimerer oksidering, nok til å få rom mellom gjengene.
Oksidering, spesielt i sammenheng med aluminium, fungerer som en veldig effektiv gjengelås.
Et siste tips, når du får bolten til å gå, så bruk olje - skru 2 utover og 1 innover.
Da moer du gjengene og flytter skit,rust og oksidering ut.. og gjengene i godset bevares bedre enn om du tvinger bolten ut.
Å tvinge bolten ut kan medføre "riving" av gjenger og neste bolt blir vanskeligere å skru inn.
Ta den tid du trenger, bolter skrues inn for hånd...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Avstemt nøkkel = riktig lengde på arm så momentet blir ganske rett.
Latman på så små bolter, brukes skjelden og medfører bytte av bolt.
Om bolt sitter , så gir man den 3-6 slag med hammer...
Kommer den ikke da så tar man tida til hjelp, lar smøring/olje få virke over natta. Jeg bruker konsekvent Jamaica olje...
Neste økt starter som den forrige..
Om den fremdeles sitter så risikerer jeg bolten , med mer bruk av makt, mest med hammeren... (men også latmat)
På aluminium deler så er hammer slag særdeles effektivt, da oksidering fyller et hvert tomrom rund skruen... og mange nok slag med hammeren komprimerer oksidering, nok til å få rom mellom gjengene.
Oksidering, spesielt i sammenheng med aluminium, fungerer som en veldig effektiv gjengelås.
Et siste tips, når du får bolten til å gå, så bruk olje - skru 2 utover og 1 innover.
Da moer du gjengene og flytter skit,rust og oksidering ut.. og gjengene i godset bevares bedre enn om du tvinger bolten ut.
Å tvinge bolten ut kan medføre "riving" av gjenger og neste bolt blir vanskeligere å skru inn.
Ta den tid du trenger, bolter skrues inn for hånd...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Bolter sitter fast
@Nypåmc har du kommet i mål etter mange gode forslag her og spesielt fra @rolf-arneNypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37 Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bolter sitter fast
Det mangler ikke på "gode" råd her men muttertrekker er noe du bør styre unna.
Prinsippet med oppvarming er godt men skal det gjøres korrekt så skal det varmes i hele godset rundt boltene. Erfaringsmessig kan det lønne seg å "søle" litt med 5-56 el. tilsvarende. Deretter trekker du de litt til ( det skal 0,1mm til for suksess) deretter bør du kunne trekke de av men regn med motstand. Pass på at du bruker skikkelig kvalitetsverktøy som passer 100%. Billigverktøy fra tvilsomme produsenter kan bli virkelig dyrt. Skulle du allikevel klare å ødelegge bolten så er en skrueutrekker en riktig god nødløsning om du får plass til en.
Bruker du en latmannsarm som er foreslått så anser jeg det som en dårlig idè i og med at du mangler presisjonsfølelsen i grepet.
Prinsippet med oppvarming er godt men skal det gjøres korrekt så skal det varmes i hele godset rundt boltene. Erfaringsmessig kan det lønne seg å "søle" litt med 5-56 el. tilsvarende. Deretter trekker du de litt til ( det skal 0,1mm til for suksess) deretter bør du kunne trekke de av men regn med motstand. Pass på at du bruker skikkelig kvalitetsverktøy som passer 100%. Billigverktøy fra tvilsomme produsenter kan bli virkelig dyrt. Skulle du allikevel klare å ødelegge bolten så er en skrueutrekker en riktig god nødløsning om du får plass til en.
Bruker du en latmannsarm som er foreslått så anser jeg det som en dårlig idè i og med at du mangler presisjonsfølelsen i grepet.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)