Domino skrev: 29 mai 2023, 13:21
Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?
Tid er en god idé, er ofte at når den får "vibrert" med mange slag over tid, så gir den etter til slutt.
Gjerne "vri" litt på verktøyet også etter hvert får å øke kreftene litt om nødvendig.
Innstillingen vil nok variere etter hvor kraftig moment det er i trekkeren, der kan det være store sprik.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Muttertrekker ødelegger umbraco og torx.
Det er for små "anleggsflater" når det begynner å slå så de deformeres.
Slagtrekker og/eller skikkelige 3/8"-1/2" umbraco tapper.
Så en latmannsarm-men på slike små så er skralla nok.
Jeg ville aldri brukt muttertrekker på slikt, har dradd av langt flere bolter med muttertrekker enn med direkte håndkraft. Muttertrekker må være siste utvei om en bare må gi full pupp for å om nødvendig knekke bolten.
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Som flere er inne på så , starter jeg med smøring og avstemt nøkkel.
Avstemt nøkkel = riktig lengde på arm så momentet blir ganske rett.
Latman på så små bolter, brukes skjelden og medfører bytte av bolt.
Om bolt sitter , så gir man den 3-6 slag med hammer...
Kommer den ikke da så tar man tida til hjelp, lar smøring/olje få virke over natta. Jeg bruker konsekvent Jamaica olje...
Neste økt starter som den forrige..
Om den fremdeles sitter så risikerer jeg bolten , med mer bruk av makt, mest med hammeren... (men også latmat)
På aluminium deler så er hammer slag særdeles effektivt, da oksidering fyller et hvert tomrom rund skruen... og mange nok slag med hammeren komprimerer oksidering, nok til å få rom mellom gjengene.
Oksidering, spesielt i sammenheng med aluminium, fungerer som en veldig effektiv gjengelås.
Et siste tips, når du får bolten til å gå, så bruk olje - skru 2 utover og 1 innover.
Da moer du gjengene og flytter skit,rust og oksidering ut.. og gjengene i godset bevares bedre enn om du tvinger bolten ut.
Å tvinge bolten ut kan medføre "riving" av gjenger og neste bolt blir vanskeligere å skru inn.
Ta den tid du trenger, bolter skrues inn for hånd...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37
Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
@Nypåmc har du kommet i mål etter mange gode forslag her og spesielt fra @rolf-arne
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Det mangler ikke på "gode" råd her men muttertrekker er noe du bør styre unna.
Prinsippet med oppvarming er godt men skal det gjøres korrekt så skal det varmes i hele godset rundt boltene. Erfaringsmessig kan det lønne seg å "søle" litt med 5-56 el. tilsvarende. Deretter trekker du de litt til ( det skal 0,1mm til for suksess) deretter bør du kunne trekke de av men regn med motstand. Pass på at du bruker skikkelig kvalitetsverktøy som passer 100%. Billigverktøy fra tvilsomme produsenter kan bli virkelig dyrt. Skulle du allikevel klare å ødelegge bolten så er en skrueutrekker en riktig god nødløsning om du får plass til en.
Bruker du en latmannsarm som er foreslått så anser jeg det som en dårlig idè i og med at du mangler presisjonsfølelsen i grepet.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)