Hva er gamle dekk ?
Hva er gamle dekk ?
Hei hei Som rykende fersk sjåfør, trenger jeg noen tips om hva som er gamle dekk. Jeg kjører en Honda Transalp, og fikk lappen på fredag i forrige uke idag morges, la jeg ut på vei til jobb, slik jeg har gjort i dagene før. Men, idag fikk jeg sleng og holdt på å tryne i en rundkjøring det har riktignok regnet sykt mye her(Ja, Bergen) men jeg kunne ikke se at det var mye vann i veibanen eller noe slikt. Sjekker dekkene nå, og ser at de er fra 2011. Er dette for gammelt ? Kan det være årsaken til at jeg skled ? Eller var det rett og slett noe som lå i veibanen. Hadde ikke høy fart eller noe..
Re: Hva er gamle dekk ?
Hei. Begynner å bli kaldt om dagen. Så asfalten er kald om dagen. Pluss litt regn så kan det fort bli litt glatt. Rundkjøringer er kjent for å kan være litt glatte. Så greit å ta det pent der.:) Men dekk fra 2011 begynner å bli bra gammelt. Så ville nok investert i noen nye til neste sesong.
Re: Hva er gamle dekk ?
Er ikke kaldt her nå. Rundt 11-12 grader, så glatt pga is tror jeg ikke.. tenker jeg investerer i nye dekk til våren uansett ja
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er gamle dekk ?
Hey Charlotte !
Aller først, gratulerer med lappen helt på tampen av sesongen. Mye å glede seg til 2019 sesongen .
Ang. dekk: jeg er ingen dekkekspert, men tør likevel påstå at motorsykkeldekk fra 2011 ikke er egnet på kalde norske høstveier.
Om dekk fra 2011 hade vært lagret tørt, mørk og kjølig fram til årets sesong, så kunne jeg gjerne brukt disse siden slik lagring på flere måter virker konserverende. Dvs. liten kvalitetsforringelse uten ytre påvirkning fra elementene, som de naturligvis blir når de er påmontert sykkelen.
Straks dekk monteres starter påvirkningen fra vær og vind med de temperaturforskjeller og soleksponering dette innebærer. Og slik påvirkning i 6-7 år, som trolig er tilfelle med din sykkel, har gjort at dekkene har "gått ut på dato". Dvs. at gummien har mistet mye av sine veiegenskaper selv om det er mye mønster igjen.
Hard gummi på MC-dekk gir dårlig feste. Spesielt i svinger, selvfølgelig...
Jeg tror det er dette du nettopp har erfart. Men det kan jo også være at du har kommet borti dieselsøl, noe som ikke sjelden forekommer i rundkjøringer. Særlig om disse er i nærheten av en bensinstasjon...
Aller først, gratulerer med lappen helt på tampen av sesongen. Mye å glede seg til 2019 sesongen .
Ang. dekk: jeg er ingen dekkekspert, men tør likevel påstå at motorsykkeldekk fra 2011 ikke er egnet på kalde norske høstveier.
Om dekk fra 2011 hade vært lagret tørt, mørk og kjølig fram til årets sesong, så kunne jeg gjerne brukt disse siden slik lagring på flere måter virker konserverende. Dvs. liten kvalitetsforringelse uten ytre påvirkning fra elementene, som de naturligvis blir når de er påmontert sykkelen.
Straks dekk monteres starter påvirkningen fra vær og vind med de temperaturforskjeller og soleksponering dette innebærer. Og slik påvirkning i 6-7 år, som trolig er tilfelle med din sykkel, har gjort at dekkene har "gått ut på dato". Dvs. at gummien har mistet mye av sine veiegenskaper selv om det er mye mønster igjen.
Hard gummi på MC-dekk gir dårlig feste. Spesielt i svinger, selvfølgelig...
Jeg tror det er dette du nettopp har erfart. Men det kan jo også være at du har kommet borti dieselsøl, noe som ikke sjelden forekommer i rundkjøringer. Særlig om disse er i nærheten av en bensinstasjon...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hva er gamle dekk ?
Mente ikke at det var is. Men nå på høsten så er asfalt kald. Så vanskelig å få ordentlig temperatur i dekket. Da kan det virke litt små glatt. Men investere i nye dekk før neste sesong.:)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva er gamle dekk ?
Vi kan godt ha i bakhodet at 10-15 grader ER kald asfalt.
Ingen dekkprodusenter produserer dekk for Norske forhold. Mange av oss kjører store deler av sesongen på asfalt som holder 10-15 grader og som i tillegg også er våt, med dekk som har de beste egenskaper på asfalt som holder fra 30 grader og oppover.
Men vi tar til takke med samme dekk som resten av Europa kjører med, og lærer oss å holde litt høyere sikkerhetsmargin på slike dager.
Jeg er enig, gummien i dekk fra 2011 er nok blitt litt hardere enn de var da de var nye. Bytt dem.
Bytt også bremsevæska på sykkelen din dersom du ikke har sikre opplysninger om at det har vært gjort ett av de siste to-tre år. Med så gamle dekk er det stor sannsynlighet for at bremsevæska også er moden for bytte. Da har du gjort to viktige grep for å høyne sikkerheten for deg selv
Velkommen hit forresten Charlotte
Ingen dekkprodusenter produserer dekk for Norske forhold. Mange av oss kjører store deler av sesongen på asfalt som holder 10-15 grader og som i tillegg også er våt, med dekk som har de beste egenskaper på asfalt som holder fra 30 grader og oppover.
Men vi tar til takke med samme dekk som resten av Europa kjører med, og lærer oss å holde litt høyere sikkerhetsmargin på slike dager.
Jeg er enig, gummien i dekk fra 2011 er nok blitt litt hardere enn de var da de var nye. Bytt dem.
Bytt også bremsevæska på sykkelen din dersom du ikke har sikre opplysninger om at det har vært gjort ett av de siste to-tre år. Med så gamle dekk er det stor sannsynlighet for at bremsevæska også er moden for bytte. Da har du gjort to viktige grep for å høyne sikkerheten for deg selv
Velkommen hit forresten Charlotte
Re: Hva er gamle dekk ?
Takk takk AJ Jeg tar ingen sjanser og ser nå på nye dekk men sliter litt med betegnelsene. I instruksjonsboken står det: front 90/90-21 54S, rear 120/90-17 64S. Jeg har funnet riktig dimensjon, men i betegnelsen står det 90/90-21 H 54 og 120/90-17 S 64. Hva betyr H og S ? Og har det noe å si. Det står også TL/TT, som jeg skjønner er med eller uten slange, men er dry med eller er de uten ? Dekkene jeg ser på er Michelin anakee 3, om de står det at de er eksepsjonelt gode på vått føre og det har vi jo litt av her i Bergen
Re: Hva er gamle dekk ?
Tusen takk til alle andre også. Veldig kjekt å kinne spørre erfarne fjellfolk og her får jeg også gode svar. Jeg er virkelig takknemlig
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er gamle dekk ?
Her er det en enkel forklaring på "H" og "S" merkingen:
https://www.bfgoodrich.no/no/raad/Laer- ... aa-et-dekk
Kanskje også andre ting mange lurer på ang. merking på dekk.
https://www.bfgoodrich.no/no/raad/Laer- ... aa-et-dekk
Kanskje også andre ting mange lurer på ang. merking på dekk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva er gamle dekk ?
Her kan du taste inn reg.nr på sykkelen din og få opp de samme opplysningene om den som i vognkortet (bortsett fra eieropplysninger) https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+o ... plysninger Helt nederst står det hvilke krav til dekk sykkelen din skal ha.Charlotte skrev: ↑26 sep 2018, 19:53 Takk takk AJ Jeg tar ingen sjanser og ser nå på nye dekk men sliter litt med betegnelsene. I instruksjonsboken står det: front 90/90-21 54S, rear 120/90-17 64S. Jeg har funnet riktig dimensjon, men i betegnelsen står det 90/90-21 H 54 og 120/90-17 S 64. Hva betyr H og S ? Og har det noe å si. Det står også TL/TT, som jeg skjønner er med eller uten slange, men er dry med eller er de uten ? Dekkene jeg ser på er Michelin anakee 3, om de står det at de er eksepsjonelt gode på vått føre og det har vi jo litt av her i Bergen
Re: Hva er gamle dekk ?
Hvis du primært kjører på asfalt, kanskje velge asfaltorienterte dekk som Metzeler Tourance, Continental Trail Attack, Pirelli MT60 etc? Gatedekk sitter bedre på asfalt en knastedekk. MT60 funker forresten helt greit på grusveier også, først på gress, søle, gjørme, sand, snø etc faller gjennom ifht dekk med mere knaster.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Hva er gamle dekk ?
Uten å ha lest tråden spesielt godt, så vil jeg tillegge at rundkjøringer er ekstremt glatte uansett tid på året når det er vått.
Ta det helt piano.. Det er ikke uvanlig at jeg ser noen legge sykkelen godt i bakken i en av Oslos mange rundkjøringer når det regner. Særlig uerfarne mopedister og motorsyklister med fersk lapp er en gjenganger.
Ta det helt piano.. Det er ikke uvanlig at jeg ser noen legge sykkelen godt i bakken i en av Oslos mange rundkjøringer når det regner. Særlig uerfarne mopedister og motorsyklister med fersk lapp er en gjenganger.
Re: Hva er gamle dekk ?
Jeg tok det i sneglefart idag det gikk bra. Men nye dekk er bestilt for sikkerhets skyld Det hjelper likevel litt å få høre om andres erfaringer. Jeg har jo ikke peiling på dekk og bremsevæske og slikt.. Har kjøpt meg Haynes reparasjonsbok og satser på å få gått gjennom alle intervallpunktene i løpet av vinteren, men har ikke lyst å legge kjøringen på is helt enda.. Da er det greit å få vite at det er glatt i rundkjøringer uansett jeg tar det med ro fremover, så får jeg heller irritere på meg noen bilister som synes det går litt tregt. Takk for alle svar og tilbakemeldinger
- Bjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er gamle dekk ?
Ikke sikkert det BARE er dekkene som har skylden her, men jeg tipper at kaldere asfalt, våt veibane i rundkjøring, kanskje litt sporete i rundkjøringen?, gamle "harde" dekk, evt. diesel/bensin/oljesøl er en kombinasjon man kan tenke seg.
Det kan også være at det var litt sand/grus i veibanen.
Jeg har faktisk ennå til gode og få slipp i rundkjøring både på tørr og våt asfalt. Men jeg har stort sett ganske ferske dekk på sykkelen og bytter dem opp til flere ganger pr. sesong.
Det kan også være at det var litt sand/grus i veibanen.
Jeg har faktisk ennå til gode og få slipp i rundkjøring både på tørr og våt asfalt. Men jeg har stort sett ganske ferske dekk på sykkelen og bytter dem opp til flere ganger pr. sesong.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hva er gamle dekk ?
Hvis du ikke stoler på dekkene så er det sikkert lurt å bytte.
Men allikevel: 7 år gamle dekk kan være fullt brukbare. Det selges inntil 5 år gamle dekk.
Om dine er ubrukelige kommer an på mange faktorer.
Ett slipp i en rundkjøring er i seg selv ikke ensbetydende med hard og gammel gummi. Særlig ikke når det gjelder rundkjøring og kald asfalt. Små slipp opplever vi vel alle, og det handler også om å lære seg å "tåle" slike opplevelser.
Kjenn på dekkene. Trykk inn gummien med fingeren på kanten av mønster i slitebanen og sammenlign med nyere mcdekk. Kanskje du blir berolighet:-)
Men allikevel: 7 år gamle dekk kan være fullt brukbare. Det selges inntil 5 år gamle dekk.
Om dine er ubrukelige kommer an på mange faktorer.
Ett slipp i en rundkjøring er i seg selv ikke ensbetydende med hard og gammel gummi. Særlig ikke når det gjelder rundkjøring og kald asfalt. Små slipp opplever vi vel alle, og det handler også om å lære seg å "tåle" slike opplevelser.
Kjenn på dekkene. Trykk inn gummien med fingeren på kanten av mønster i slitebanen og sammenlign med nyere mcdekk. Kanskje du blir berolighet:-)