


Mente ikke at det var is. Men nå på høsten så er asfalt kald. Så vanskelig å få ordentlig temperatur i dekket. Da kan det virke litt små glatt. Men investere i nye dekk før neste sesong.:)Charlotte skrev: 26 sep 2018, 19:13 Er ikke kaldt her nå. Rundt 11-12 grader, så glatt pga is tror jeg ikke.. tenker jeg investerer i nye dekk til våren uansett ja![]()
Her kan du taste inn reg.nr på sykkelen din og få opp de samme opplysningene om den som i vognkortet (bortsett fra eieropplysninger) https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+o ... plysninger Helt nederst står det hvilke krav til dekk sykkelen din skal ha.Charlotte skrev: 26 sep 2018, 19:53 Takk takk AJJeg tar ingen sjanser og ser nå på nye dekk
men sliter litt med betegnelsene. I instruksjonsboken står det: front 90/90-21 54S, rear 120/90-17 64S. Jeg har funnet riktig dimensjon, men i betegnelsen står det 90/90-21 H 54 og 120/90-17 S 64. Hva betyr H og S ? Og har det noe å si. Det står også TL/TT, som jeg skjønner er med eller uten slange, men er dry med eller er de uten ? Dekkene jeg ser på er Michelin anakee 3, om de står det at de er eksepsjonelt gode på vått føre og det har vi jo litt av her i Bergen
![]()
Problemet er vel at ingen vet hvem som er skyld i sølet.Bjerknez skrev: 28 sep 2018, 15:35 Jeg synes dieselsøl burde resultere i høye bøter jeg da. Det er ikke bare direkte trafikkfarlig, men det skader miljøet i tillegg. Blir du tarr for å pisse i en bakgate etter noen pils så vanker det bot på flekken, men søler du diesel i veien og setter andre direkte i fare så er det liksom tut å kjør. Det blir på en måte sett på som et "uhell" eller en feil som "kan skje" virker det som.
Nå er det vel slik at biler/lastebiler ikke er i forsvarlig stand eller forsvarlig lastet hvis slikt oppstår og da bør det vanke høye bøter mener jeg.
Gummi blir jo som kjent hardt og morkent over tid. Bare se på pakninger, foringer, vinduslister etc. Nå er kanskje dekk bygget opp på en litt mer robust måte muligens, men at dekkene forfaller er vel ganske sikkert. Hvor fort dem faller i kvalitet og hvor mye av ytelsesevnen dem mister vet jeg ikke noe om. Men at gummi blir dårligere med årene er jeg ganske sikker på.Lauri skrev: 30 sep 2018, 20:12 At dekk "går ut på dato" - er dette beviselig sant eller er det en myte som gjenfortelles år etter år?
Når dekkbanen slites så kommer nyere gummi til - gang på gang.
Er det noen forumbrukere som kan vise til publiserte fakta/tester, der disse bekrefter "utgått på dato"? (Å vise til "negletesten" på fabrikknye dekk mot brukte dekk blir for uproft.)
Det er sant, men når man til stadig ser oljesøl i rundkjøringer, spesielt ved bensinstasjoner etc. så burde det blitt tatt en sjekk av tankbiler etc. før dem kjører derifra. Lasten skal sikres og hvis det renner diesel etc. av bilen etterpå så bør det vanke heftige bøter til sjåføren og firmaet som eier bilen. Dem har tross alt gått spesialkurs for å sikre lasten og så vidt jeg vet så må dette repeteres ganske ofte.simpson skrev: 29 sep 2018, 16:36Problemet er vel at ingen vet hvem som er skyld i sølet.Bjerknez skrev: 28 sep 2018, 15:35 Jeg synes dieselsøl burde resultere i høye bøter jeg da. Det er ikke bare direkte trafikkfarlig, men det skader miljøet i tillegg. Blir du tarr for å pisse i en bakgate etter noen pils så vanker det bot på flekken, men søler du diesel i veien og setter andre direkte i fare så er det liksom tut å kjør. Det blir på en måte sett på som et "uhell" eller en feil som "kan skje" virker det som.
Nå er det vel slik at biler/lastebiler ikke er i forsvarlig stand eller forsvarlig lastet hvis slikt oppstår og da bør det vanke høye bøter mener jeg.
Hvis det skulle skje en ulykke og det er beviselig hvem som gjorde det og ikke meldte i fra til Vegvesen for opprydning tror jeg nok det hadde blitt en starffereaksjon.