Hey
Charlotte 
!
Aller først, gratulerer med lappen helt på tampen av sesongen. Mye å glede seg til 2019 sesongen

.
Ang. dekk: jeg er ingen dekkekspert, men tør likevel påstå at motorsykkeldekk fra 2011 ikke er egnet på kalde norske høstveier.
Om dekk fra 2011 hade vært lagret tørt, mørk og kjølig fram til årets sesong, så kunne jeg gjerne brukt disse siden slik lagring på flere måter virker konserverende. Dvs. liten kvalitetsforringelse uten ytre påvirkning fra elementene, som de naturligvis blir når de er påmontert sykkelen.
Straks dekk monteres starter påvirkningen fra vær og vind med de temperaturforskjeller og soleksponering dette innebærer. Og slik påvirkning i 6-7 år, som trolig er tilfelle med din sykkel, har gjort at dekkene har "gått ut på dato". Dvs. at gummien har mistet mye av sine veiegenskaper selv om det er mye mønster igjen.
Hard gummi på MC-dekk gir dårlig feste. Spesielt i svinger, selvfølgelig...
Jeg tror det er dette du nettopp har erfart. Men det kan jo også være at du har kommet borti dieselsøl, noe som ikke sjelden forekommer i rundkjøringer. Særlig om disse er i nærheten av en bensinstasjon...