Tok en råsjans. På K-ene så sitter dem i pottabiker7 skrev: 15 jan 2023, 21:42Nå er vel ikke katalysatoren i potta i dag heller da men..FredrikE24 skrev: 15 jan 2023, 16:47 Kommer helt ann på om de klarer å bygge inn katalysatoren på undersiden og ikke i bakpotta. For meg ser det ut til at de har gjort nettopp dette.![]()
Er en ikke alt for stor "klump" på undersiden på 1250`n. Og laangt mindre enn på mange andre sykler gudskjelov![]()
bmw_chrome_exhaust_headers_r1250gs_-_adventure_2019.jpg
Og den lille potta på bildet/skisse av GS1300 er jo en Akrapovic-potte, og små potter kan jo settes på 1250`n i dag også det.![]()
KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
På KTM 1290, 2018 mod. sitter katalysatoren på (mellom)eksosrøret rett før potta. En liten kladd, som ikke tar rare plassen.
Skulle dog gjerne sett at potta var noe mindre dominerende...
Hadde gjort seg litt bedre, tror jeg, med kortere potte og en litt større katalysatorkladd under sykkelen.
Men da hadde dette kanskje gått på bekostning av midtstøtta...
Skulle dog gjerne sett at potta var noe mindre dominerende...
Hadde gjort seg litt bedre, tror jeg, med kortere potte og en litt større katalysatorkladd under sykkelen.
Men da hadde dette kanskje gått på bekostning av midtstøtta...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Tenker dette var spørsmål til @BjørnSover …BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 21:54Tenker du prøvekjøring og selge etter noen år?dypen skrev: 15 jan 2023, 21:27Er det noe jeg angrer på så er det at jeg ikke har prøvekjørt flere sykler og gjerne lengre i km og tid når jeg først har hatt muligheten!BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 20:44 Kanskje jeg får prøvekjøre en 1290 til våren… Har ikke planer om å skifte sykkel, og kanskje dumt å prøvekjøre 1290 da![]()
Redigert … Dette ble feil! Min tanke var: prøvekjør så mye du har mulighet for uavhengig om du skal kjøpe eller ikke :)
Sist redigert av dypen den 16 jan 2023, 08:27, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Audi Mannen
- Innlegg: 868
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Ikke det at jeg har så veldig god peiling på BMW sykler, men det må jo være en god grunn til at de har så stor potte, BMW gjør ikke dette for morro skyld.
2 årsaker slår meg i første omgang hvor en er teknisk og den andre er praktisk/kostnadeffektiv for kunder.
Nr1 kan være at det blir for kort avstand fra sylinder og til en eventuell katalysator under motoren og derfor alt for høy temperatur slik som mange andre har, bokser motoren har jo en annen geometri enn f.eks V4'n til Ducati og V2'n til KTM som vil få en noe lengre eksos vandring før katalysatoren??. Sikker noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, men jeg har mine tanker.
Nr. 2 som går mot det praktiske er at hvis de nå bytter oppsett og størrelse vil det få innvirkning på sidevesker og alt annet som er tilpasset dagens geometri. Tror ikke man skal undervurdere hvor mange kunder som faktisk kjøper ny sykkel, men er veldig fornøyd med å ta med seg utstyr fra gammel til ny sykkel. Dette er til en grad meg og opprettholder faste kunder. Koster fort 40K med alt ekstra og det er en god ting spør de meg. Det er letter å velge BMW neste gang også når man slipper en utstyrskost i tillegg på et annet merke. Det kan være noe av årsaken til at de kan ta seg godt betalt for syklene også, men kundene sparer en del uansett.
Siden de nå kommer med kanskje en veldig god pris på ny modell som kanskje medfører bytte av utsty må de få med seg de gamle BMW eierne over på ny plattform og heller øke prisene etter hvert.
Vi som forbrukere må aldri glemme at alle driver forretninger.
2 årsaker slår meg i første omgang hvor en er teknisk og den andre er praktisk/kostnadeffektiv for kunder.
Nr1 kan være at det blir for kort avstand fra sylinder og til en eventuell katalysator under motoren og derfor alt for høy temperatur slik som mange andre har, bokser motoren har jo en annen geometri enn f.eks V4'n til Ducati og V2'n til KTM som vil få en noe lengre eksos vandring før katalysatoren??. Sikker noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, men jeg har mine tanker.
Nr. 2 som går mot det praktiske er at hvis de nå bytter oppsett og størrelse vil det få innvirkning på sidevesker og alt annet som er tilpasset dagens geometri. Tror ikke man skal undervurdere hvor mange kunder som faktisk kjøper ny sykkel, men er veldig fornøyd med å ta med seg utstyr fra gammel til ny sykkel. Dette er til en grad meg og opprettholder faste kunder. Koster fort 40K med alt ekstra og det er en god ting spør de meg. Det er letter å velge BMW neste gang også når man slipper en utstyrskost i tillegg på et annet merke. Det kan være noe av årsaken til at de kan ta seg godt betalt for syklene også, men kundene sparer en del uansett.
Siden de nå kommer med kanskje en veldig god pris på ny modell som kanskje medfører bytte av utsty må de få med seg de gamle BMW eierne over på ny plattform og heller øke prisene etter hvert.
Vi som forbrukere må aldri glemme at alle driver forretninger.
Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
https://www.finn.no/279477338 - 2022 GSA ‘med alt’ (uten alubokser) til 335’ i Bodø. Så 300’ med alubokser høres pt ut som et godt kjøp. Kan hende annonsør satser på å senge uten at kjøper gjør så mye forundersøkelser.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Har aldri egentlig likt utseendet til 1290 Super Adventure, Roland Sands helt enig og vipps, verdens kuleste sykkel



2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Kjøper du apeheng så kan du trolig stå sånn å kjøre 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Skikkelig artig bildeOlav K skrev: 13 feb 2023, 17:44 Er vanskelig å ikke smile fra øre til øre når man har 10 pluss, en herlig GSA, skulket jobben og fått seg 15 deilige mil i midten av februar![]()

Og misunner deg muligheten for tur allerede nå.
Den muligheten har man på langt nær her jeg bor...
Men håper likevel på en tidlig vår


Og her en litt masete, men også ganske morsom video relatert til til trådtittelen:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Testartikkelen skrev:Performance heads will lean towards the 1290 then, while two-up distance addicts might find the GS a better fit. But it’s so close, we’d definitely suggest booking a test ride on both…
https://www.devittinsurance.com/guides/ ... venture-s/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Anbefaler alle GS piloter en prøvetur på 1290, har du GS(A) så har jeg 1290 … hadde vært gøy det 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Utfordrer til BMW 1300 GS …
https://www.advrider.com/report-ktm-wil ... 90-engine/Report: KTM Will Soon Launch A 1390 Engine
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Spennende!dypen skrev: 16 aug 2023, 07:18 Utfordrer til BMW 1300 GS …
https://www.advrider.com/report-ktm-wil ... 90-engine/Report: KTM Will Soon Launch A 1390 Engine
Men strengt tatt unødvendig om målet er å være størst. Barnslig, jeg vet

Som altså allerede nevnt, strengt tatt unødvendig for KTM hvis målet er å være størst på kubikk og HK med nåværende1301 kubikker.
Husker ikke detaljene i farten, men mener å huske at den nye BMW boxeren vil få en kubikkstørrelse på 1294 med en beskjed HK økning.
Men! dreiemomentet vil trolig øke mer og overgå de 140 Nm som 1290'en min har og som ble bittelitt redusert til 138 Nm da samme motor gjennomgikk en "modernisering" ved modelloppdateringen for et par-tre år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
En annen interessant detalj hvis KTM kommer med en 1390 (1400 kubikk) motor er at da vil KTM ganske sannsynlig skyve Moto Guzzi ned fra den øverste plassen på pallen av de få europeiske MCmotorprodusentene vi har som lager V2 motorer.
Moto Guzzis 1400 motor som satt i "California", som gikk ut av produksjon for få år siden, var på 1380 kubikk og er altså fortsatt den største V2 motorsykkelmotoren laget her I Europa.
Moto Guzzis 1400 motor som satt i "California", som gikk ut av produksjon for få år siden, var på 1380 kubikk og er altså fortsatt den største V2 motorsykkelmotoren laget her I Europa.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Etter 20 000 km på 12 mnd på min KTM 990 SMT vurderer jeg å oppgradere til 1290 SA. Jeg har bare testet 21' modellen en times tid på veiene rundt Stord/Fitjar og må si jeg likte veldig godt sittestilling og den mer raffinerte gangen på 1290 kontra både superduke GT og min egen SMT 990, som føles ut som en gammel diesel uten turbo i sammenligning.
Jeg likte gt'en bedre rent dynamisk og sittestilling på overkropp, men den blir for skarp knevinkel på og jeg synes den var for stump fjæringsmessig.
Testet samtidig 890 SMT, og denne overrasket meg veldig i positiv forstand. Veldig lettkjørt, ekstremt svingvillig og veldig god fjæring, sete og kjørestilling. Manglet en del bunndrag sammenlignet med egen 990 smt, men føltes ut som en raffinert v12 i sammenligning med diesellignende gamlefar.
På småveiene her likte jeg 890 SMT best, men jeg vet jo at jeg har behov for bedre vindbeskyttelse, mulighet for tyngre oppakning og mer behagelig passasjersete.
Jeg forventet å like Super Adventure bedre på det meste enn de to andre, men etter test av alle tre ble jeg mer usikker på om dette er sykkelen jeg burde velge og trenger litt erfaringsinput fra andre.
Mitt bruksområde er ganske krevende da jeg pendler med sykkel stort sett hele året og bruker de fleste oppholdsdager til å rase rundt på jakt etter neste sving. Ferier kan jeg gjerne ta med telt og passasjer på lange bromturer, evnt en tur på kontinentet på egenhånd.
På grunn av pendlingsbiten har jeg behov for en sykkel som er lettkjørt i tett trafikk, har god værbeskyttelse, er smooth og jevn, er pålitelig og lett/billig å skru på og holde i drift.
Siden jeg også er en relativt ung kar med sans for fart, svinger og bakhjulskjøring (på lukket område, selvsagt) og gjerne en banetur i sjeldne tilfeller, så er lysten på kvikke og sportslige egenskaper også en viktig faktor.
Er super adventure sykkelen for meg eller vil jeg være bedre tjent med å se på bmw 1000xr, Multistrada eller andre alternativer?
Min egen 990 SMT er helt perfekt for leken helgekjøring, men er for lite raffinert for optimal glede av pendling og rolige langturer og for liten til å være behagelig for lange passasjerturer.
Min far sin Gs1200 er perfekt for ferieturer, men er dørgende kjedelig for alt annet enn transportetapper.
Tar gjerne imot erfaringer og tanker :)
Jeg likte gt'en bedre rent dynamisk og sittestilling på overkropp, men den blir for skarp knevinkel på og jeg synes den var for stump fjæringsmessig.
Testet samtidig 890 SMT, og denne overrasket meg veldig i positiv forstand. Veldig lettkjørt, ekstremt svingvillig og veldig god fjæring, sete og kjørestilling. Manglet en del bunndrag sammenlignet med egen 990 smt, men føltes ut som en raffinert v12 i sammenligning med diesellignende gamlefar.
På småveiene her likte jeg 890 SMT best, men jeg vet jo at jeg har behov for bedre vindbeskyttelse, mulighet for tyngre oppakning og mer behagelig passasjersete.
Jeg forventet å like Super Adventure bedre på det meste enn de to andre, men etter test av alle tre ble jeg mer usikker på om dette er sykkelen jeg burde velge og trenger litt erfaringsinput fra andre.
Mitt bruksområde er ganske krevende da jeg pendler med sykkel stort sett hele året og bruker de fleste oppholdsdager til å rase rundt på jakt etter neste sving. Ferier kan jeg gjerne ta med telt og passasjer på lange bromturer, evnt en tur på kontinentet på egenhånd.
På grunn av pendlingsbiten har jeg behov for en sykkel som er lettkjørt i tett trafikk, har god værbeskyttelse, er smooth og jevn, er pålitelig og lett/billig å skru på og holde i drift.
Siden jeg også er en relativt ung kar med sans for fart, svinger og bakhjulskjøring (på lukket område, selvsagt) og gjerne en banetur i sjeldne tilfeller, så er lysten på kvikke og sportslige egenskaper også en viktig faktor.
Er super adventure sykkelen for meg eller vil jeg være bedre tjent med å se på bmw 1000xr, Multistrada eller andre alternativer?
Min egen 990 SMT er helt perfekt for leken helgekjøring, men er for lite raffinert for optimal glede av pendling og rolige langturer og for liten til å være behagelig for lange passasjerturer.
Min far sin Gs1200 er perfekt for ferieturer, men er dørgende kjedelig for alt annet enn transportetapper.
Tar gjerne imot erfaringer og tanker :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Heisan!
Velkommen med første innlegg på MCsiden.no forumet

Litt seint på kvelden akkurat nå så svar fra meg får vente til i morgen.
Men svar og mine erfaringer og tanker skal du helt klart få i løpet av morgendagen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Audi Mannen
- Innlegg: 868
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Velkommen hit Fjottpeis. Trenger jeg å anbefale noe.... tror ikke det siden du nevner den selv og jeg har den i signaturen. Prøv flere sykler før du kjøper og ikke glem Ducati'n, den er meget god etter min mening og med bittelitt italiensk sjarm på lydbildet med acra full anlegg. Litt "pops and bangs" på upshift når rulla er skikkelig i bruk. Samtidig er den en skikkelig mil sluker med comfort og kan være til de grader bølle hvis tid og plass er riktig. Den er lettkjørt har det som treng av elektroniske duppeditter. En annen bonus er at du møter ikke en rundt hver sving og føler du har noe som ikke andre helt turte å satse på. Husk at "kun død fisk følger strømmen" ( ref. GS)
Lykke til med valget.. det er ikke enkelt for de andre syklene er tross alt meget bra de også. Det hele bunner ut i egne preferanser og hva man liker. KTM, BMW eller Ducati..... tror de er like bra alle til vårt bruk og man må vel være en skikkelig hardcore skal man klare å skille noe.
Lykke til med valget.. det er ikke enkelt for de andre syklene er tross alt meget bra de også. Det hele bunner ut i egne preferanser og hva man liker. KTM, BMW eller Ducati..... tror de er like bra alle til vårt bruk og man må vel være en skikkelig hardcore skal man klare å skille noe.
Yamaha XJR 1300
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Har kjørt noen turer med 1250 GS/A både i fjor og i sommer som helt klart er en flott sykkel men det er jammen 1290’n også. Er veldig fornøyd med min -19 model etter å ha testet nye 1290 i flere runder nå.
Største forskjellen på min og den nye modellen er arbeidsområde / arbeidsgange på motor som er helt utrolig og veldig lettkjørt. Den kan slippes ned i hastighet på 6 gear og trekker jamt og fint uten anstrengelse oppover igjen, i tillegg går den som ett villdyr.
Slank fin sykkel og letthåndterlig på grunn av lav vekt og lavft tyngdepunkt som er endret vs min -19 modell.
Bilde fra test tur til Ørje, Rømskog og over til Askim før retur til Mysen. Regn og grått vær men flott når du har klær som holder deg tørr :)
Største forskjellen på min og den nye modellen er arbeidsområde / arbeidsgange på motor som er helt utrolig og veldig lettkjørt. Den kan slippes ned i hastighet på 6 gear og trekker jamt og fint uten anstrengelse oppover igjen, i tillegg går den som ett villdyr.
Slank fin sykkel og letthåndterlig på grunn av lav vekt og lavft tyngdepunkt som er endret vs min -19 modell.
Bilde fra test tur til Ørje, Rømskog og over til Askim før retur til Mysen. Regn og grått vær men flott når du har klær som holder deg tørr :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 sep 2023, 07:06, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Velkommen @Fjottpeis 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Jeg kjøpte min første 1290 SA i april 2015, som en av de første her i kandet. Og det avstedkom mange lange blikk og pekefingre i 2015 sesongenAJ skrev: 19 sep 2023, 23:36Heisan!
Velkommen med første innlegg på MCsiden.no forumet!
Litt seint på kvelden akkurat nå så svar fra meg får vente til i morgen.
Men svar og mine erfaringer og tanker skal du helt klart få i løpet av morgendagen!

Dette var da en helt ny skapning på norske veier, om en ser bort fra 1190, da. Den var det jo en del av.
Utlendinger på ferie, spesielt tyskere med sine GSA'er var ekstra nysgjerrige, husker jeg.
Jeg var veldig fornøyd med min 2015 modell, som jeg også hadde veldig lite tull med. Husker det gikk en lyspære mens jeg var på ferie. Også fikk jeg lekkasje i framgaffelen, trolig etter en heftig grustur...
Var også på langtur til Mandello del Lario i Nord-Italia med sykkelen i 2016 og møtte knapt en maken på hele turen. Kjørekompisen på turen gjorde meg oppmerksom på en med passasjer mens vi sto parkert et sted i Østerrike :) . Det var den eneste jeg kan huske å ha sett på den turen.
Og sykkelen fungerte upåklagelig på hele turen.
Så byttet jeg inn 2015 modellen med en 2018 modell i april samme år. Da hadde den tilbakelagt 55000 km. siden april 2015

Den har jeg dessverre hatt noen problemer med. Og uflaks. Som da jeg fikk radiatorbrudd etter at en gjenstand på rv. 4 før Gjøvik på vei til Lillehammer, spratt opp i radiatoren og punkterte den.
Men alt er blitt fikset på garantien. Men uansett er det kjedelig når feil oppstår og når verkstedet i tillegg slurver og sørger for følgefeil når de utfører garantijobben.
Nå har min andre 1290 gått 77000 km. og går bedre enn noen gang. På enkelte områder som bedre enn ny siden bensinforbruket denne sesongen har ligget i området 0,43 til 0,45 pr. mil på det "drøyeste"...

Så lavt forbruk hadde den ikke som ny og de første 10.000 kilometerne.
Fantastisk sykkel, er det bare for meg å fastslå. Men på enkelte punkter likte jeg den forrige bedre siden den var konstruert på samme måte som 3. gen. 1290, som @dypen viste bildet av sitt innlegg. Nemlig at tanken går ned langs sidene på motoren. Forskjellen er at 1. gen. 1290 har en 30 liters tank mens 3. gen. har samme volum som på min 2018, 23 liter, men fordelt på tre kamre i tanken hvorav to nedsenkede på hver side av motoren slik det altså også er på 2015 modellen.
2015 tanken gjorde tyngdepunktet noe lavere enn hva tilfellet er på 2018 modellen og er kjøreemessigs mer lik 3.gen. enn den jeg har nå. Mer tyngde lenger ned foran på disse syklene er bare bra med tanke på ikke bare tyngdepunktet men også retningsstabiliteten. Ikke mye, men til det bedre, tør jeg påstå.
Og her skal jeg legge til at jeg også har prøvekjørt samme modell som den dypen viser bilde av.
Vel, det var det jeg kom på i farten.
Lurer du på noe spesielt er det bare å spørre i vei

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Takk for velkomst, folkens! Virker som en veldig kjekk gjeng som rangler innpå forumet her.
Beklager sent svar, jeg er midt i en flytteprosess og har hatt hektiske dager :)
@Audi Mannen tipser om Multistrada V4s, en sykkel jeg anser som midt i blinken rent teoretisk, om enn noe dyr. Jeg er også skeptisk på den italienske kvaliteten da en tidligere nabo hadde en Hypermotard som mer eller mindre bokstavelig talt råtnet på rot uten å ha blitt brukt noe særlig. Det tok ikke mer enn et par år før alle slanger på motoren var morknet og lakken (?) på motoren flasset av og hele sykkelen så verre ut enn den Kawasakien han hadde fra 1989 som levde et identisk liv.
Er også litt overrasket over bensinforbruk på den, noe som får betydning for min del som gjerne kjører en 25 000 km i året.
Men selvsagt, hovmod står for fall og det er mulig at Ducati har gått fra verst i klassen til best i klassen på de ti årene mellom nevnte hyper og dagens saker? Priser og tilgjengelighet på service er også en faktor på såpass nye sykler.
Er v2s et godt alternativ? Jeg har hørt mye bra om den, også sammenlignet med storebror.
@dypen Takk for sammenligning mellom gammel og ny 1290! Selv har jeg bare forsøkt nye generasjon og har lurt veldig på hvordan de to foregående er sammenlignet med den nye.
Du sier jevnhet på motorgange er en forskjell, vil du klassifisere den som stor? Jeg merket at Adventure var mykere og jevnere på lave turtall enn GT - og jeg tenkte det kanskje var den 2 kg tyngre cranken som gjorde forskjellen..
Én ting jeg merket med alle tre KTM'er var at jevn gass på jevn fart ga en slags rykking og napping. Er det slik alle er eller kan det kureres?
@AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?
Beklager sent svar, jeg er midt i en flytteprosess og har hatt hektiske dager :)
@Audi Mannen tipser om Multistrada V4s, en sykkel jeg anser som midt i blinken rent teoretisk, om enn noe dyr. Jeg er også skeptisk på den italienske kvaliteten da en tidligere nabo hadde en Hypermotard som mer eller mindre bokstavelig talt råtnet på rot uten å ha blitt brukt noe særlig. Det tok ikke mer enn et par år før alle slanger på motoren var morknet og lakken (?) på motoren flasset av og hele sykkelen så verre ut enn den Kawasakien han hadde fra 1989 som levde et identisk liv.
Er også litt overrasket over bensinforbruk på den, noe som får betydning for min del som gjerne kjører en 25 000 km i året.
Men selvsagt, hovmod står for fall og det er mulig at Ducati har gått fra verst i klassen til best i klassen på de ti årene mellom nevnte hyper og dagens saker? Priser og tilgjengelighet på service er også en faktor på såpass nye sykler.
Er v2s et godt alternativ? Jeg har hørt mye bra om den, også sammenlignet med storebror.
@dypen Takk for sammenligning mellom gammel og ny 1290! Selv har jeg bare forsøkt nye generasjon og har lurt veldig på hvordan de to foregående er sammenlignet med den nye.
Du sier jevnhet på motorgange er en forskjell, vil du klassifisere den som stor? Jeg merket at Adventure var mykere og jevnere på lave turtall enn GT - og jeg tenkte det kanskje var den 2 kg tyngre cranken som gjorde forskjellen..
Én ting jeg merket med alle tre KTM'er var at jevn gass på jevn fart ga en slags rykking og napping. Er det slik alle er eller kan det kureres?
@AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Uansett om du velger 2020 modell eller 2021 modell av 1290 Super Adventure S blir du fornøyd, nesten alle sykler jeg har hatt over tid i bruk gjør du noen justeringer på, monterer litt ekstrautstyr osv for å tilpasse sykkel’n ditt bruk og kjørestil forutsatt noen kriterier er der. Uansett blir du bedre kjent med sykkel’n etterhvert, blir vandt med den ja tilogmed glad i den og godfølelsen er der når du hopper på. Du kan ikke kjøpe grusknuser hvis det er asfalterte veier nedover Europa du ønsker å kjøre.
Det er en del estetisk forskjell (smak sak) på ny vs gammel som aldri blir noe savn uansett, men den nye har adaptiv cruisekontroll, litt mindre toppvekt hvis du merker det og største forskjellen er motor hvor den gamle oppfører seg råere og har litt høyere moment vs den nyere som er smoodere og kan i starten under forsiktig kjøring oppleves lydløs og dau. Men bruker du rulla går begge som villdyr
Største forskjellen på motor er som nevnt att den nye er roligere smoodere og kan slippes mye lavere ned i hastighet på høy gear, på den gamle føles det bedre for motor å geare ned til femte gear når du kommer under 80 kilometer og ifølge @AJ går drivstoff forbruket ned :)
Det er en del estetisk forskjell (smak sak) på ny vs gammel som aldri blir noe savn uansett, men den nye har adaptiv cruisekontroll, litt mindre toppvekt hvis du merker det og største forskjellen er motor hvor den gamle oppfører seg råere og har litt høyere moment vs den nyere som er smoodere og kan i starten under forsiktig kjøring oppleves lydløs og dau. Men bruker du rulla går begge som villdyr

Største forskjellen på motor er som nevnt att den nye er roligere smoodere og kan slippes mye lavere ned i hastighet på høy gear, på den gamle føles det bedre for motor å geare ned til femte gear når du kommer under 80 kilometer og ifølge @AJ går drivstoff forbruket ned :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Er nettopp kommet hjem igjen etter en kjøretur i nærområdret, som gjerne skulle blitt litt lenger hadde det ikke vært for lang saktegående kø i Viggadalen der det bygges ny riksvei 4 pga. oversvømmelse...Fjottpeis skrev: 22 sep 2023, 14:53 @AJ Jeg har fulgt dine skriblerier gjennom tråden ang 1290 og må innrømme at dine erfaringer er mye av grunnen til at jeg vurderer Adventure..
Alle de positive sidene er jo lett å google seg til, men jeg lurer mest på de tingene som irriterer en i det daglige. Er det noe som irriterer og du skulle ønske var løst på andre måter?
Men et par mil ble det likevel. Og veldig etterlengtet etter disse regnværsdagene vi har hatt her i distriktet de siste dagene. Eller var det ukene


Om det er noe som irriterer meg med 1290'en? Egentlig ingenting. Men skulle gjerne sett at salhøyden hade vært 1-1,5 cm. lavere på laveste innstilling.
Dette er jo ikke akkurat den sykkelen på markedet med lavest sittehøyde og lavest tyngdepunkt. Så i enkelte utfordrende situasjoner kan man være ekstra utsatt for velt.
Ikke et irritasjonsmoment, men fotpinnene til både fører og passasjer kunne med fordelt vært et par cm. bredere.
Moto Guzzi'en har bredere og bedre fothvilere.
Ellers er det jo slik at man erker at det sitter en forholdsvis stor vindskjerm på KTM 1290 SA. På godt og vondt, selvfølgelig.
Skjermen tar det meste av vindpresset ved høyfartskjøring. Men kan for mange også lage uhorvelig mye ubehagelig turbulens.
Sdelv har jeg prøvd meg fram med forskjellige høydeinnstillinger uten at dette har gjort noen vesensforskjell.
Men så satte jeg på et par forlengere på skjermfestene slik at skjermen ble stående ca. 1,5 cm. lenger ut, altså lengerm fra førerplassen og slik atm det ble en romsligere luftespalte mellom den mørke lykte(inner)skjermen. Og det ga en ganske merkbar positiv effekt.
Ellers kan jeg nevne at sykkelen kan være overraskende tung å få opp i kjørestilling fra sidestøtteparkert stilling når jeg har full oppakning i de originaler/OEM ("brødboks")sideveskene og GIVI-toppboksen. Så jeg er alltid påpasselig med hvor jeg parkerer når sykkelen er turrigget.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men tror det har noe med den ikke helt ideelle sidestøtteplassering i forhold til vekta bak på sykkelen. Sidestøtten plassert for langt framme på sykkelen i forhold bagasjen, tror jeg kanskje...

Moto Guzzi'en er ganske så annerledes og langt bedre å håndtere når det gjelder dette, med samme mengde oppakning.
Men disse firkantede sideveskene, som jerg kjøpte samtidfig med den første 1290'en i 2015 og som jeg altså fortsatt å bruke på 1290'en jeg nå har, er jo ikke lenger i produksjon
Så det var vel noen årsaler til at de sluttet å lage disse. Men for meg funker de fortsatt og de rommer mye. Så jeg lever fint med at sykkelen er litt mer krevende å håndtere i enkelte sirtuasjoner med full oppakning i disse på tur.
Og til slutt; ingen av mine KTM 1290 har hatt og har målbart oljeforbruk mellom skiftintervallene.
Bensinforbruk: 0,43 - 0,44...

Men det har jeg vel nevnt noen ganger allere her på forumet...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.