Artig sak du linket til her, @dypen :) .
Kjenner det klør en del i kjørelysten når jeg leser denne.
Har så langt tett innpå 130.000 storfornøyde KTM kilometere i beltet og satser på en god del mer i 2023

Artig sak du linket til her, @dypen :) .
Krefter og moment i bøtter og spannBjerknez skrev: 15 jan 2023, 19:12 Jeg prøvekjørte en R1200RS for en stund siden og jeg synes også denne motoren var noe kortpustet. Så enig med Dypen der. Men det vr lrefter i bøtter og spann vel og merke. Det ble bare mye giring.
Dommen …Performance heads will lean towards the 1290 then, while two-up distance addicts might find the GS a better fit. But it’s so close, we’d definitely suggest booking a test ride on both…
BMW R1250 GS vs KTM 1290 Super Advenutre S: The Verdict
Stating the obvious here, since each bike got one vote from the test crew, but it’s a little hard to pick an overall winner from these two. That’s partly because they’re both so good, and partly because they have slightly different focuses. But that does mean we can give you a steer on which one is more likely to fit your needs.
First up, the KTM is definitely the high-octane option. It’s quicker, lighter and nimbler, thanks to the conventional forks and chain drive, which cut mass and increase agility. And the engine is nuts, putting out power and torque which would have won superbike races not so long ago. Brembo brakes, excellent fit and finish, and a solid electronic aids package rounds off a very strong offering indeed.
The BMW is every bit as satisfying though. It’s got more than ample performance for most riders, but feels slightly more suited to the long run. The ShiftCam motor is a cracker, with loads of grunt all round, and a fabulous exhaust note even with the stock pipe. The bodywork feels more protective, and the maintenance-free shaft drive will be a boon on longer adventures. BMW’s electronics package is strong, especially with some of the add-ons specified, and while both firms have huge accessory ranges, the BMW’s offerings are a little more comprehensive.
Performance heads will lean towards the 1290 then, while two-up distance addicts might find the GS a better fit. But it’s so close, we’d definitely suggest booking a test ride on both…
Er det noe jeg angrer på så er det at jeg ikke har prøvekjørt flere sykler og gjerne lengre i km og tid når jeg først har hatt muligheten!BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 20:44 Kanskje jeg får prøvekjøre en 1290 til våren… Har ikke planer om å skifte sykkel, og kanskje dumt å prøvekjøre 1290 da![]()
Nå er jo ikke katalysatoren i potta i dag heller da..FredrikE24 skrev: 15 jan 2023, 16:47 Kommer helt ann på om de klarer å bygge inn katalysatoren på undersiden og ikke i bakpotta. For meg ser det ut til at de har gjort nettopp dette.
Tenker du prøvekjøring og selge etter noen år?dypen skrev: 15 jan 2023, 21:27Er det noe jeg angrer på så er det at jeg ikke har prøvekjørt flere sykler og gjerne lengre i km og tid når jeg først har hatt muligheten!BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 20:44 Kanskje jeg får prøvekjøre en 1290 til våren… Har ikke planer om å skifte sykkel, og kanskje dumt å prøvekjøre 1290 da![]()
Tok en råsjans. På K-ene så sitter dem i pottabiker7 skrev: 15 jan 2023, 21:42Nå er vel ikke katalysatoren i potta i dag heller da men..FredrikE24 skrev: 15 jan 2023, 16:47 Kommer helt ann på om de klarer å bygge inn katalysatoren på undersiden og ikke i bakpotta. For meg ser det ut til at de har gjort nettopp dette.![]()
Er en ikke alt for stor "klump" på undersiden på 1250`n. Og laangt mindre enn på mange andre sykler gudskjelov![]()
bmw_chrome_exhaust_headers_r1250gs_-_adventure_2019.jpg
Og den lille potta på bildet/skisse av GS1300 er jo en Akrapovic-potte, og små potter kan jo settes på 1250`n i dag også det.![]()
Tenker dette var spørsmål til @BjørnSover …BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 21:54Tenker du prøvekjøring og selge etter noen år?dypen skrev: 15 jan 2023, 21:27Er det noe jeg angrer på så er det at jeg ikke har prøvekjørt flere sykler og gjerne lengre i km og tid når jeg først har hatt muligheten!BjørnSover skrev: 15 jan 2023, 20:44 Kanskje jeg får prøvekjøre en 1290 til våren… Har ikke planer om å skifte sykkel, og kanskje dumt å prøvekjøre 1290 da![]()
Skikkelig artig bildeOlav K skrev: 13 feb 2023, 17:44 Er vanskelig å ikke smile fra øre til øre når man har 10 pluss, en herlig GSA, skulket jobben og fått seg 15 deilige mil i midten av februar![]()
Testartikkelen skrev:Performance heads will lean towards the 1290 then, while two-up distance addicts might find the GS a better fit. But it’s so close, we’d definitely suggest booking a test ride on both…
https://www.advrider.com/report-ktm-wil ... 90-engine/Report: KTM Will Soon Launch A 1390 Engine
Spennende!dypen skrev: 16 aug 2023, 07:18 Utfordrer til BMW 1300 GS …
https://www.advrider.com/report-ktm-wil ... 90-engine/Report: KTM Will Soon Launch A 1390 Engine