Organdonasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av evike »

Crinos skrev: Tidligere hadde jeg samme tanke... Jeg vil kremers og da spiller det jo ingen rolle om markene koser seg med 100% eller 80% av kroppen min. Men så var det ei vennine av meg som jeg kom i snakk med om akkurat dette.
Faren hennes hadde gått bort, og han hadde donert bort det som gikk ann å donere bort.. Hun hadde problemer med å oppsøke graven hans. Jeg husker VELDIG godt ordene hun brukte... "Det ligger bare en halv Pappa der"..
Jeg vil ikke risikere at mine barn skal føle det samme.
Dette er for meg en form for forskyvning av sorgen, over til noe en kan "sette skylda på", hvor en slipper å ha fokus der det egentlig er hjemmehørende. Mange eksempler på det også fra Helsevesenet ned til alldeles irrelevante detaljer.

Min datter har gitt uttrykk for at det for henne er knekkende likegyldig hva som er brent eller gravd ned. Hennes minner vil ikke være bundet opp til mine fysiske kremerte eller nedgravde elementer uansett.

Selvfølgelig er dette individuelle tanker og meninger og vi skal ha respekt for at ikke alle mener det samme som oss selv.

Iron76
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Legg inn av Iron76 »

Alle mine pårørende er informert om at jeg ønsker å gå til gjenbruk når jeg går i pennalet. Om organene mine er ubrukelig for donasjon, må de gjerne forske på meg, (men tror det vil gi dem flere spørsmål enn svar). Når de har brukt alle delene og ikke det er mer å lære av meg, kan jeg bare brennes.

Tror helt ærlig det vil gi mine kjære litt mer mening med avslutningen min også, hvis den skulle komme tidlig og brutalt.

Motivasjonen for dette? Det må da være helt forferdelig å miste et familiemedlem før ”tiden” som kunne vært reddet, men ikke blir det fordi folk ikke er behjelpelig med å donere. Jeg har imidlertid stor forståelse for dem som velger å la være av ulike årsaker. Det bør være et personlig valg, etter min mening.

Hadde en sånn donorlapp, men den gikk i oppløsning i vakemaskinen, får skaffe meg en ny, med klistremerke til å feste på førerkortet eller lignende. Frem til det er jeg sikker på at både fruen og gamlingene hadde sagt fra om mine ønsker om noe dramatisk skulle skje meg. :prop:

Brukeravatar
Twister
Motorsykkelen din: for få....

Legg inn av Twister »

Jeg har også valgt å ytre ønske om å være donor.
Fant en "app" som heter donorkortet eller noe slikt, fylte ut den og sendte den til 2 av mine nærmeste. Disse meldte tilbake at dette var noe de respekterte og ville også ta et aktivt valg nå. :thumleft

Red; Denne appen ligger på "forsiden" på telefonen min som et bilde av et donorkort..

( jeg ser jo litt av logikken i Crinos sine tanker, men jeg er sikker på at om feks guttungen min skulle trenge et vitalt organ og det ikke var tilgjengelig pga at vi skal hjelpe frem teknologien ved å være kynisk , hadde jeg nok slitt tungt... men det er mitt synspunkt)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Bruker en del tabletter som gjorde at jeg ikke kunne bli blodgiver. :-k
Da er vel en del av "meg" ikke aktuelt for donasjon heller,men går ut fra at andre kroppsdeler kan være aktuelle likevel...?
En dåre kan spørre....
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Der er flere organ som kan brukes selv om du ikke "kan" være blodgiver. Med dagens forskning og teknologi, så kan de bruke organene til syke folk også. (så dokumentar om det på tv)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bruk det dere kan-sett fyr på resten og strø det på havet. JEG har ikke bruk for restene.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

mekkern skrev:Bruk det dere kan-sett fyr på resten og strø det på havet. JEG har ikke bruk for restene.. :prf
Som vanlig er vi faktisk på samme linje....lovende :mk :lol

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

mekkern skrev:Bruk det dere kan-sett fyr på resten og strø det på havet. JEG har ikke bruk for restene.. :prf
Det har jeg bedt om faktisk...

Når de er ferdig med meg, vil jeg brennes for så å bli strødd på havet, der jeg er født og oppvokst (Hitra)
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

skal ut å mate fisken ved færder. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

SheDevil skrev:
Det har jeg bedt om faktisk...

Når de er ferdig med meg, vil jeg brennes for så å bli strødd på havet, der jeg er født og oppvokst (Hitra)
Enig,forresten hadde vi en nabo fra Hitra som het Utseth.Han hadde en gammal Tempo 150 ccm med to seter,et lavt og et
høyt.
Denne "prøvekjørte" jeg og broder`n mye,tiltross for at han visste vi ikke var potensielle kunder gr. økonomi... :thumleft

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Dette er et tema som har vært oppe her hjemme også. Kroppen er til for å brukes har jeg sagt, så jeg donerer bord det som er noe. Resten skal kremeres. Jeg ønsker ingen gravsten, men en plass på en minnelund er greit. Har tenkt dette med å strø asken men aldri vurdert det nei.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

rogg skrev:Jeg ønsker ingen gravsten, men en plass på en minnelund er greit.
Min far døde for litt over et år siden, og da drøftet vi minnelund, strø aske og gravsted. Jeg ønsket å ha et sted å gå til, og et minnesmerke (gravsten) hvor jeg kan sette/legge en blomst evt. et lys. Jeg tenker slike spørsmål er opp til etterlatte å avgjøre, for den som er død så spiller det trolig ingen rolle. Et gravsted som ingen besøker er jo et litt trist syn, så her er det mange forskjellige følelser og ta hensyn til.

Brukeravatar
OleB
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011

Legg inn av OleB »

Jeg har registrert meg som donor - og mener det burde alle gjøre (iPhone-app) :-)
Tanken på å være "i andre enden" og trenge et organ til f.eks noen av ungene og ikke få det fordi det ikke finnes nok donorer er såpass utrivelig at det gir seg selv egentlig.
Hva som eventuelt blir gjort med reste synes jeg er totalt uinteressant ;e jeg kommer ikke til å være til stede.....
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Leste at en donor må dø av en hodeskade,hjerneblødning e.l.? Donor må i tillegg dø på et av våre noenogtjue donorsykehus ?

Fant dette på ei nettside om temaet,kan noen si om dette er riktig?

Trodde at en kunne brukes som donor om en døde naturlig,i ei trafikkulykke eller ellers ? :scratch

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Personer som dør utenom sykehus kan ikke brukes som donor. Dem kan alikavel dø av en sprukken milt e.l. etter ei ulykke så lenge det er på sykehus..
MAO, folk som blir drept i trafikken/drukner/livstruende skadet og dør på stedet er ubrukelig som donor.
Om det bare er et tjuetalls sykehus som kan prosessen vet jeg ikke men det er riktig at du må dø på sykehus slik at dem med en gang kan sette i gang med parteringen.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar