Hvordan vinterlagrer du?
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Hvordan vinterlagrer du?
Da jeg for tiden lider av alvorlig PMS, tenkte jeg å dele bilder av min vinterlagring. Sikkert kjedelig for noen, men lurte egentlig på om de fleste lagrer sykkelen i innetemperatur, eller om man bruker andre triks. Min står i garasjen sammen med min svogers sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Kris
- Innlegg: 124
- Registrert: 10 aug 2010, 12:42
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
- Bosted: Vikersund
Re: Hvordam vinterlagrer du?
Jeg har vært heldig i år, står i et hobby hus med 20 grader, på teppet selvsagt 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordam vinterlagrer du?
Har siden vinteren 2006/2007 lagret i romtemp. hos verksted/forhandler bortsett fra én vinter. Da sto TDM'en hjemme i kald garasje under en presenning med en varmelampe påslått på ikke særlig sterk varme liggende på betonggulvet under motoren. På den måten sirkulerte det litt varme under presenningen.
Gjorde dette som et tiltak for å hindre mulig frysing av kjølevæska...
Kom etter hvert til at det ikke var nødvendig og slo av lampa etter hvert...
I vinter står Tiger på vinterlagring der jeg kjøpte den. Praktisk med tanke på service, dekkbytte og ikke minst montering av ny NITRON bakdemper og Öhlins fjærer i gaffelbeina foran nå i vinter
Gjorde dette som et tiltak for å hindre mulig frysing av kjølevæska...
Kom etter hvert til at det ikke var nødvendig og slo av lampa etter hvert...
I vinter står Tiger på vinterlagring der jeg kjøpte den. Praktisk med tanke på service, dekkbytte og ikke minst montering av ny NITRON bakdemper og Öhlins fjærer i gaffelbeina foran nå i vinter

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Hvordam vinterlagrer du?
I fjor stod sykkelen på display i gangen nede.
I år står den parkert i garasjen, som om jeg skal til å bruke den hvert eneste øyeblikk.. Kom aldri så langt at jeg fikk dradd over en presenning.. Vet ikke helt om det strengt talt er nødvending når den står i garasjen... :)
Oh... btw: Har en lufttørker stående i garasjen som gjør et forsøk på å holde det tørt der inne
I år står den parkert i garasjen, som om jeg skal til å bruke den hvert eneste øyeblikk.. Kom aldri så langt at jeg fikk dradd over en presenning.. Vet ikke helt om det strengt talt er nødvending når den står i garasjen... :)
Oh... btw: Har en lufttørker stående i garasjen som gjør et forsøk på å holde det tørt der inne

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Gjør ikke no spesiellt, normal vask, kjører inn i uisolert garage, skrur av tenninga og lukker porten.
Bytter olje og filter i løpet av vinteren.
Bytter olje og filter i løpet av vinteren.
Re: Hvordan vinterlagrer du?
vil anbefalle å ikke stå under pressening så lenge garasjen er tørr... fuktighet går opp i presseningen og legger seg på sykkelen, noe som resulterer i rust på div. sett evt en vifteovn under så den ikke blir for kald og fordamper fuktigheten.
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Kulde e vel ikke skadelig for en sykkel. Kald luft inneholder mindre fuktighet enn varmere luft.
Ei tett presenning e neppe så veldig lurt å bruke, den samler jo opp all fuktighet som måtte finnes, så produserer den litt fuktighet også.
Men det finnes jo pustende presenninger som e ment for mc-lagring
Ei tett presenning e neppe så veldig lurt å bruke, den samler jo opp all fuktighet som måtte finnes, så produserer den litt fuktighet også.
Men det finnes jo pustende presenninger som e ment for mc-lagring
Re: Hvordan vinterlagrer du?
den pressenningn på bildet ser ikke ut som den som "puster" men en tett variant.
har selv erfart dette smertlig med bil. hele motorommet var med chrom detaljer og div... måtte pusse og smøre i maaaaaaaange timer da våren kom....
har selv erfart dette smertlig med bil. hele motorommet var med chrom detaljer og div... måtte pusse og smøre i maaaaaaaange timer da våren kom....
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Det å legge presenning over og en liten varmeovn under har jeg liten tro på,tror det er bedre å la den stå kaldt og godt. Ventilasjon i en kald garasje er viktigere enn bittelitt varme under en presenning.
Tror jeg.
Tror jeg.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Er enig med kawa, ventilert lokal og så lenge det ikkje er fare for altfor mykje kulde grader så r nok ikkje mangel på varme noke problem. Det værste en kan gjere er å lagre den i et lokal med fuktighet og dårlig ventilasjon, om det er +25c gjer det kansje enda værre?Kawasaki skrev:Det å legge presenning over og en liten varmeovn under har jeg liten tro på,tror det er bedre å la den stå kaldt og godt. Ventilasjon i en kald garasje er viktigere enn bittelitt varme under en presenning.
Tror jeg.
Noken garasjer "flasser" taket og det kan vere greit å hive over et eller to gamle laken.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Jeg vinterlagerer på jobben. Lokalet er et ventilert bomberom/lager som holder 20+ året rundt.
Skifter olje, filter og tar en særdeles grundig vask og der står den til den tas ut igjen, lader 2 ganger i løpe av vinteren.
Skifter olje, filter og tar en særdeles grundig vask og der står den til den tas ut igjen, lader 2 ganger i løpe av vinteren.

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Det der høres ut som en.....Bombe-sikker vinterlagringsmetode SvolpSvolp skrev:Jeg vinterlagerer på jobben. Lokalet er et ventilert bomberom/lager som holder 20+ året rundt.
Skifter olje, filter og tar en særdeles grundig vask og der står den til den tas ut igjen, lader 2 ganger i løpe av vinteren.

Her hjemme har jeg sykkla lagra i Mekka, som er et godt isolert rom i Gammel-Fjøsen fra 1932

Jeg instalerte Toshiba varmepumpe i fjor høst, den har 8 grader funksjon. Det holder lageret jevnt lunt og tørrt, uten de store overraskelsene på strømregningen. Og det er raskt å varme lokalet videre opp til en grei arbeidstemperatur, hvis man uventet

Eller ha et lite Garage-Party


- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Hvordan vinterlagrer du?
ArcticTiger skrev:Det der høres ut som en.....Bombe-sikker vinterlagringsmetode SvolpSvolp skrev:Jeg vinterlagerer på jobben. Lokalet er et ventilert bomberom/lager som holder 20+ året rundt.
Skifter olje, filter og tar en særdeles grundig vask og der står den til den tas ut igjen, lader 2 ganger i løpe av vinteren.![]()
Her hjemme har jeg sykkla lagra i Mekka, som er et godt isolert rom i Gammel-Fjøsen fra 1932![]()
Jeg instalerte Toshiba varmepumpe i fjor høst, den har 8 grader funksjon. Det holder lageret jevnt lunt og tørrt, uten de store overraskelsene på strømregningen. Og det er raskt å varme videre opp til en grei arbeidstemeratur, hvis man skal mekke litt. Eller ha et lite Party![]()
Not so bad urself I see!

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan vinterlagrer du?
I vinter står Intruder i en varm kjeller sammen med et titalls likesinnede..







Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Vanligvis har jeg lagret syklene mine i trekkfull garasje.
Men denne vintersesongen har den blitt lagret utendørs.
Blir spennende å se hvordan den ser ut når jeg letter på sløret.
Men denne vintersesongen har den blitt lagret utendørs.
Blir spennende å se hvordan den ser ut når jeg letter på sløret.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Min Kawa står i kald garage uten presenning, tok en liten start på søndag i 8 minus. Den starta greit uten problemer. Vil nok gjøre en vedlikeholds lading av batteriet snart, så skal den være klar til våren dukker opp.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Har hørt at det ikkje er så lurt å starte sykkelen for berre tomgangs kjøring under vinterlagringa, ikkje veit egkz1300 skrev:Min Kawa står i kald garage uten presenning, tok en liten start på søndag i 8 minus. Den starta greit uten problemer. Vil nok gjøre en vedlikeholds lading av batteriet snart, så skal den være klar til våren dukker opp.

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Dette har jeg også hørt at ikke er noe lurt. Får du varme i motordeler, olje vil det danne seg kondens! La sykkelen stå i ro hele vinteren. Noe annet om den står lagret inne, og med varme.
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Bosted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Pleier alltid å vinterlagre i en tørr og kald garasje. Lader batteriet jevnlig, og er stadig ute og kikker. Lyst til å state opp for å høre lyden, men avstår fristelsen da det er mer til ugang enn nytte. Kondens og alt annet som kan følge.
Når sesongen nærmer seg, blir jeg alikevel litt vel ivrig. Kjører snøfreser og motorsykkel samme dag.
Når sesongen nærmer seg, blir jeg alikevel litt vel ivrig. Kjører snøfreser og motorsykkel samme dag.

- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Ja, etter å ha frekventert mange mc-forum og snakket med mange som har mc så virker det på meg at det er like mange meninger om dette som det er motorsyklister. Tror for egen del at det ikke er skadelig iallefall, en 30 år gammel motor som den jeg har har nok opplevd tøffere påkjenning enn en kald start om vinteren.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Det er ikke kald-starten i seg selv som er skadelig. Men kondensen som dannes når exos og halvbrent bensin treffer kalde metalloverflater er sure saker (syre), og kan gi korrosjon på innvendige motordeler (det er altid litt blow-by på stempla i en gammal motor), og exhaustannlegget ruster innafra. Hvis du må starte den, så kjør den så lenge at mottorn blir gjennomvarm, slik at all kondens får fordampe.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Trillet sykkelen inn i garasjen først i dag faktisk. Frem til nå har den stått ute under tak slik jeg parkerte den i høst - har ikke vasket den engang.
Jeg bor ca 50 m fra sjøen og ser at komboen sjøluft, fuktig vær og gammel møkk ikke er optimal over tid. Blir litt arbeid med shining av jernhesten ja... Men; det er i slike stunder man er glad for at det ikke er en ørtenhundretusenkroners sykkel som står og sakte fortæres av elementene 


Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Jeg har Cafe Raceren på kjøkkenet om vinteren.
XT'en og RD 350'en står ute i boden. Den er tørr og har gjennomtrekk, men syns den er fuktig.
Så jeg sauser inn syklene med marine spray for å drive ut fuktighet og rust.
Ser ut til å fungere greit.
Streetfighter prosjektet står i garasjen til en kamerat hvor det er tørt og fint.

XT'en og RD 350'en står ute i boden. Den er tørr og har gjennomtrekk, men syns den er fuktig.
Så jeg sauser inn syklene med marine spray for å drive ut fuktighet og rust.
Ser ut til å fungere greit.
Streetfighter prosjektet står i garasjen til en kamerat hvor det er tørt og fint.

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Jeg prøvde meg på vinterlagring innendørs jeg også, men kjerringa sa det var viktigere med spisebord. Den plassen hadde passet perfekt for da kunne jeg se på sykkelen mens resten av familien så på tv. Tror vi bruker spisebordet ca 1 gang pr år, men det skal allikevel ha den beste plassen i huset....Trist!
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvordan vinterlagrer du?
Vinterlagring?
[TaSK]
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)