MCmekaniker

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: MCmekaniker

Legg inn av Svolp »

ArcticTiger skrev:
Svolp skrev:Vell...

Jeg skulle bli brannmann når jeg var 3 år gammel, brannmann ble jeg etter en liten svingom innom kokk og brannmann skal jeg være til jeg går av med pensjon :janikk
Brannmenn har vel noe lavere pensjonsalder enn andre og? Så kan du kjøre Mottorsykkel på heltid, mens "de andre" fortsatt må jobbe og knuge :knegg
Ow yes!
Kjører dog mc på heltid nå også grunnet en særdeles gunstig turnus ordning! :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

LordShaft skrev:23 år og dyktig i faget... ingen tvil om at hun har funnet noe hun liker. Hun er dog fortsatt ung. Er det en ting jeg vet med sikkerhet, så er det at når hun bikker 30, begynner å bli plaget med ryggen, utsatt for x antall kjemikalier, mineraloljer osv.. full av eksem og følsom hud, så vil hun nok kanskje ikke være like opptatt av å være frisør lengre.

Jeg sier ikke at en IKKE skal gå for det en har lyst til, men kan være greit å tenke seg litt om, fantasere litt hva en kanskje skal bli når en er "voksen" og tenke litt lengre, før en tar ett endelig valg :-)

Uansett, lykke til :-)
Det manglet ikke på advarsler i denne retning skal du vite. Jeg var vel den som var tidlig ute for å få forklart dette med helsefarene i yrket. Og for å ikke snakke om lønn og arbeidstider.
Men drømmene hennes var sterkere.
Helseplager som mekaniker kan vel sammenlignes, oljer og fett på fingrene tørker ut huden. Og de gode arbeidsstillingene er vel det langt i mellom.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

rogg skrev:Helseplager som mekaniker kan vel sammenlignes, oljer og fett på fingrene tørker ut huden. Og de gode arbeidsstillingene er vel det langt i mellom.
Kan skrive under på den... :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Legg inn av JK95 »

Skjønner godt hva du mener LordShaft :janikk Jeg har selv en far som startet som lastebilsjåfør, nå er han omskolert og jobber på nordsjøen :doh :lol

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:
rogg skrev:Helseplager som mekaniker kan vel sammenlignes, oljer og fett på fingrene tørker ut huden. Og de gode arbeidsstillingene er vel det langt i mellom.
Kan skrive under på den... :8-[
Helseplager kan du få uansett yrke, og om du ikke bare får arbeide i gode stillinger, får du til gjengjeld varierte arbeidsstillinger.
Hvis du er mekanisk interresert, vil jeg anbefale deg å utdanne deg til automasjonsmekaniker, automasjonselektriker eller noe lignende som omfatter flere fag. Da har du et kjmpegodr grunnlag for å velge både yrker og videre utdannelse siden.
Og har du en sånn utdannelse, kan du godt få deg jobb som bil eller mc-mekaniker. Og gå opp til fagprøve i bil- eller mc-fag etter nødvendig praksis og et minimum av teori uto er det du fikk på skolen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Mysterion
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Legg inn av Mysterion »

fordelen med mc mekanikker er at du slipper mange tunge løft, og du får gode arbeidstillinger kontra bil. jeg ligger nedi, oppi, under, side og krøllet her og der på disse Porschene. + løfter tunge gearkasser, tunge hjul, tunge bremser osv osv ... så mc er ganske lett sånnsett.... + er mindre ting på en mc kontra en bil. Har jobbet tre dager med en Panamera nå, grunnet vislelyd fra AC... demontert hele dashbordet og byttet ett plastikhus under der... mye jobb for så lite... men garantier vettu....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95

Legg inn av JK95 »

Mysterion skrev:fordelen med mc mekanikker er at du slipper mange tunge løft, og du får gode arbeidstillinger kontra bil. jeg ligger nedi, oppi, under, side og krøllet her og der på disse Porschene. + løfter tunge gearkasser, tunge hjul, tunge bremser osv osv ... så mc er ganske lett sånnsett.... + er mindre ting på en mc kontra en bil. Har jobbet tre dager med en Panamera nå, grunnet vislelyd fra AC... demontert hele dashbordet og byttet ett plastikhus under der... mye jobb for så lite... men garantier vettu....
Huff, enda en god grunn til å unngå å bli bilmekaniker :mk

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Tenker du hobby/lidenskap på jobb og det er MC kan det jo være at du ikke vil velge å jobbe med å skru MC...

Tenk litt på når du evt. må jobbe mest. Det er selvsagt på sommeren, når du heller ville vært ute å kjørt...
It is better to exist unknown to the law.

JK95

Legg inn av JK95 »

Da var første uke hos Ride over :mk

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

JK95 skrev:Da var første uke hos Ride over :mk
Dette må du fortelle oss litt mer om, hvordan var det? Har du trivdes, og lært noe? Var det som du hadde tenkt deg?

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

Håper du har hatt ei bra uke :D

Husker med moro hva sjefen sa til meg som læregutt. Bli hva du vill du gutt, husk at ingenørene kan det bare på papiret, og det bruker jeg til å tørke meg i ræva med :knegg .

Tenk litt over hva du har lyst til. Og gjør det. Viktigste er å ha det bra. Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Stemmer det.
Fagskoleingeniører (som faktisk blir min offisielle tittel når jeg er ferdig) derimot, de vet hva de snakker om, for de har også praktisk erfaring. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:Stemmer det.
Fagskoleingeniører (som faktisk blir min offisielle tittel når jeg er ferdig) derimot, de vet hva de snakker om, for de har også praktisk erfaring. ;e
Ja, særlig

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Jepp. Er ikke uten grunn at vi er mer ettertraktet enn nyutdannede høyskoleingeniører. ;e

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Man har altså tittelen ingeniør etter toårig Fagskole? :-k Blir æ en navigasjons- og laste-ingeniør da? Etter Maritim Fagskole? Det har æ aldri tenkt på.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev:
Ja, særlig
Det va ikke meninga å være frekk, lykke til når du skal begynne i jobb igjen.

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Usikker på hvilke tittel du får. Men siden fagene på Bygg er ingeniørfag, har fagskolen besluttet at de skal ta i bruk tittelen Fagskoleingeniør. Dette vil også stå på vitnemålet.

Det som er litt dumt, er at ingeniør ikke er en beskyttet tittel, slik som arkitekt. Dermed kan hvem som helst kalle seg ingeniør. Og mange som ikke har formell utdannelse har faktisk ingeniørstillinger.

Så grunnen til at de valgte å føre opp Fagskoleingeniør på vitnemålet, var for å vise at vi har ingeniørutdannelse fra fagskolen. Da er det ikke tvil om hvilke kompetanse vi har.

@Jompa: Tåler nok mer enn som så. Små sleivspark må være lov innimellom. ;e

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Usikker på hvilke tittel du får. Men siden fagene på Bygg er ingeniørfag, har fagskolen besluttet at de skal ta i bruk tittelen Fagskoleingeniør. Dette vil også stå på vitnemålet.

Det som er litt dumt, er at ingeniør ikke er en beskyttet tittel, slik som arkitekt. Dermed kan hvem som helst kalle seg ingeniør. Og mange som ikke har formell utdannelse har faktisk ingeniørstillinger.

Så grunnen til at de valgte å føre opp Fagskoleingeniør på vitnemålet, var for å vise at vi har ingeniørutdannelse fra fagskolen. Da er det ikke tvil om hvilke kompetanse vi har.

@Jompa: Tåler nok mer enn som så. Små sleivspark må være lov innimellom. ;e
Enig i at ingeniørtittelen burde være beskyttet, helt klart
Æ får nok ikke noen ingeniør tittel, men styrmann/skipper, avhengig av båtstørrelse. Etter 36mnd fartstid på den rette båten, får man den beskyttede tittelen Sjøkaptein, med førerrettigheter på alle skip i alle farvand.
Men på utdanningsnivå tilsvarer de hverandre. Samme pensum i norsk, matte og fysikk, hvis æ ikke tar feil. Tilsvarende krav til forkunnskaper også

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

har du ingeniørjobb så kan du kalle deg ingeniør, så enkelt/vanskelig er det. Ingeniør er ikke en tittel, det er en jobb.
Men sivilingeniør er en tittel, og den beholder jeg uansett hvilken jobb jeg tar. :-)

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Hva er forskjellen på en sivilingeniør og en (militær? :lol ) ingeniør?

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

@pelsen: Ja, jeg er klar over det. Men det burde vært en tittel.
Driver man med styrkeberegning, så burde man kunne dokumentere kompetansen sin. Og hadde man f.eks. hatt tittelen Ingeniør Bygg, så hadde man visst at du hadde rett kompetanse.

Og hva er egentlig en ingeniørjobb? Der tror jeg man kan få mange forskjellige svar alt etter hvem man spør.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

jhn skrev:Hva er forskjellen på en sivilingeniør og en (militær? :lol ) ingeniør?
Prøve mæ på et svar sjøl, Høyskole / Fagskole?

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:@pelsen: Ja, jeg er klar over det. Men det burde vært en tittel.
Driver man med styrkeberegning, så burde man kunne dokumentere kompetansen sin. Og hadde man f.eks. hatt tittelen Ingeniør Bygg, så hadde man visst at du hadde rett kompetanse.

Og hva er egentlig en ingeniørjobb? Der tror jeg man kan få mange forskjellige svar alt etter hvem man spør.
Ingeniørjobb kan være så mangt :D
Men du har ikke noe mindre dokumentasjon på utdanningen selv om ingeniør ikke er en tittel. Som nyutdannet er vitnemålet vesentlig, etterhvert som CV'n vokser blir jobberfaringen mer vesentlig.

JK95

Legg inn av JK95 »

Jo da, denne uka har vært helt konge den ;-) Kjempegrei gjeng jeg jobber med, og ti minutters gåtur til og fra jobb :[-o< Har kansje ikke vært så mye skruing som jeg hadde sett for meg på forhånd, men dette forklares i at hele butikken skulle "overhales" til et hawaii-party de hadde i går natt :\m/: En tradisjon de har, kan sikkert forklare nærmere hvis det skulle være av innteresse :knegg Jeg har riktig nok laget en scooter av to, noe som viste seg å innebære forferdelig mange skruer :doh
Jeg kan legge til, siden dere allerede er på temaet, at jeg også har vurdert ingeniørutdanning etter lærlingetiden, men jeg er stadig usikker :-k Utdanning er virkelig ikke enkelt :mk

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

ingeniør utdannelse er ikke dumt å fortsette med. Og at du opparbeider deg praksis i forkant er gull verdt. Jeg vet at ingeniører som har praktisk bakgrunn er mye bedre en de som bare har teoretisk bakgrunn.

Men husk også at det kan være veldig tungt å komme seg tilbake på skolebenken etter å ha vært i jobb. Du har vent deg til lønn og en levestandard som du gjerne må gi avkall på når du skal tilbake på skolebenken. Jeg vet ikke hvor flink du er å spare. Men dette kan være veldig gunstig med tanke på at du slipper en del studielån.

Utdanning er adri enkelt, men tenk framover og husk at du skal trives med det du gjør. Det er uten tvil det aller viktigste :-)

Svar