Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Vet at dette har blitt diskutert litt før, men vet ikke om det finnes noen kjøreregler
når vi er ute å kjører foruten trafikkregler og sunt bondevett, det siste klarer seg kanskje. :scratch

Når Intruder og jeg skal arrangere treff i august og hvis jeg eller noen andre utpekt av oss blir
"Road captain" (først i kolonnen), kommer det til å bli visse regler på kjøreturen. Jeg har ikke diskutert dette med
Intruder enda, men vi blir nok enige. Understreker at dette kun er forslag. :-)

1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
2. Jeg kjører ikke fort, ca. fartsgrensa +-10 km/t, jeg vil ha med alle. Passer ikke dette er det mulighet til å starte
10-15 min. før og avtale eventuelle møteplasser.
3. Hold litt øye med den du har bak, saktner denne av gjør du det samme.
4. Hold avstand og bruk blinklys. Trafikkreglene gjelder.
5. Er det mulig kjører vi i glidlåsformasjon, men regner med at på de veiene vi skal kjøre, passer det best å kjøre på rekke.
6. En eller to stk. kan gjerne ta på seg film og bildeansvar, disse kan kjøre forbi kolonnen under forutsetning av at de deler
bilder/film med oss andre i ettertid. Alle i kolonnen må vite hvem som har dette ansvaret.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :prop:
Sist redigert av Svein2 den 29 jan 2012, 19:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Intruder »

Kan berolige deg med at du herved er gitt regien av kjøreturen på Sjusjøtreffet,og siden du er regissør bør jo du
kjøre først eller utnevne den du anser som best egnet... :thumleft
Og da vet jeg en som er totalt uegnet.. :scratch :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Intruder skrev:Kan berolige deg med at du herved er gitt regien av kjøreturen på Sjusjøtreffet,og siden du er regissør bør jo du
kjøre først eller utnevne den du anser som best egnet... :thumleft
Og da vet jeg en som er totalt uegnet.. :scratch :scratch
Takk for tilliten så langt, dette blir moro Intruder. Vi skal ha en fin og avslappende runde
der fokuset blir på kameratskap, det sosiale, utsikten og karbonade med løk. :P :p

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Kommer langt med sunn fornuft også, i stedet for og ha konsekvente regler for felles kjøring :-k
Dog... For og suplere med en regel så skal forbikjøring skje på venstre side... Har opplved at folk tar forbikjøring på høyresiden (grøftesia) når en kjører to og to i bredden og da er det fort gjort og kræsje hvis en er uoppmerksom!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Enig att man kommer langt med sunn fornuft, men har erfaring med at ting kan ta litt av,
hvis det blir for mye ehh... passeringer. :knegg

En annen regel er hvis Road Captain kjører feil, er det egentlig ikke feil og h*n skal derfor ikke mobbes i ettertid. :erte

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
Synd det da, men understreker at det er forslag. Viser det seg at det bare er tull
stryker vi hele greia. :mk

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Siden pelsen ikke vil bli med hvis dette ble regler så kommer jeg med nytt forslag ;-)


1. Har du fått en plass i kolonnen så kjører du forbi akkurat når det passer deg.. Spessielt hvis vedkommende foran kjører sakte og ikke gir tegn til forbikjøring!
2. Jeg kjører veldig fort, rett rundt førerkortbeslag og en og annen gang over! Alle kan være med men de som ikke klarer og holde følge kan parkere. Passer ikke dette kan de gi blanke i og møte!
3. Gi blanke i de som er bak deg, kjør for egen maskin, referer til punkt 2.
4. Ligg så tett opp i raua på han foran deg slik at fører og maskin blir litt mer aerodynamisk. Trafikkreglene gjelder, men regler er for og brytes!
5. Er det mulig kjører vi i tre i bredden for og gjøre det hele litt mer spennende, men er det mange små motarder med på tur, klarer vi fire i bredden slik at vi er litt mer samla.
6. Alle tar med seg film/kamera utstyr slik at vi kan legge alt i sammen og redigere det hele til en storslått film, om noen ikke klarer og komme seg med på filmsnuttene referere jeg til punkt 2 en gang til.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :terge
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av mekkern »

Kolonnekjøring er vel over fjellet etter brøytebilen og begravelse??

Frikjøring i gruppe og/eller vente/møteplasser er nok bedre for meg... :-J

Til/fra Under turen på "toscanarunden" funka jo greit uten masse regler? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Crinos »

Jeg har kjørt mye kollonnekjøring og det er viktig at man holder den formasjonen man har. Dvs holder den plassen man har. Når 20 stykker, du ikke kjenner kjørestilen til kjører sitt eget løp... Skjer ulykker. Det er ikke spørsmål om OM det skjer, men NÅR det skjer.

Greit, er formasjonen så løs at det ikke er umiddelbar fare for å sjonglere... Så er det en helt annen sak. Men... En av sjarmene med kolonnekjøring er jo nettop akkurat det KOLONNEKJØRING.. Ikke møljekjøring :)

Det er mange, fks pelsen (ikke vondt ment) som ikke liker dette og da ikke passer for den slags kjøring. Da er det bedre å arrangere punkt til punkt kjøring.
Dvs.. Man starter på "denne bensinstasjonen" og skal samles på "dette rastestedet for felles kaffe". Så er det mer individuelt på hvordan sjåførene ønsker å gjøre kjøringen sin.
Passer greit når man har R-boz sammen med cruizers :thumleft

En tips jeg har lyst til å komme med er at Road Cpt har intercom med den som ligger sist. Da kan trailer fortelle Road Cpt info om at han må slakke ned, eller ok for høyere hastighet, eller om øvrig trafikk som ønsker seg forbi.

En ting som kan være greit med alle deltakere er å fks informere noe alla.
Om Road Captain holder venstre spor, så er det full kolonnebredde, men om Road Captain holder høyrespor så må man kjøre slange formasjon fordi øvrig trafikk ønsker seg forbi. Da er det også smart om Road Captain finner et passende sted for en kjapp oppsamling av feltet.

For dem som kjører utrykning vil jeg tro å havne bak en motorsykkel kortesje er et mareritt. Så jeg vil tro at de setter pris på om en kortesje kjører fort til siden og stopper helt opp for å gi dem klar og fri bane for å rykke fort frem. Enda en god grunn til at man må/bør ha intercom mellom trailer og Road Cpt.


-------

Vi er alle forskjellige mennesker.. det at noen ikke ønsker å kjøre i kortesje er absolutt ikke noe galt. Det er faktisk fult forståelig! :-)
Men man må alltid tenke på sin egen, og de andre man kjører sammen med sin sikkerhet. Det er viktigere enn hvilken som helst trafikkregel.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Hm... :-k

Dette er et tema hvor meningene er mange... Og hvor folk blir... skal vi si? engasjerte...

Kan vel si at jeg har vært "road captain" et par ganger hvor det har vært med ganske mange, nemlig Randsfjordenstreffet i 2010 og "Toscana"-treffet i 2011. Om den rollen ble ivaretatt godt nok og slik de fleste ønsket er jeg slett ikke sikker på...
Uheldigvis var det en deltaker på hvert av treffene som grøftekjørte uten at dette medførte at disse to måtte til legesjekk eller avbryte turen. Heldigvis. Syklene ble heller ikke skadet.
Så alt i alt gikk det veldig bra.
Men kanskje "road captain" på disse turene utførte lederrollen litt uvørent, dvs. kjørte for fort?
Vet ikke... Det må nesten andre svare på...

Problemet eller skal vi heller si utfordringen, på slik turer er ofte at deltakerne har et bredt spekter av sykler fra racing, sporttourere og "allroad"sykler til cruisere med førere som ofte har ulik kjørestil.
Så spørsmålet som melder seg gjerne er; skal vi dele oss i grupper etter (sykler og..) kjørestil?

To treff med ganske mange deltakere som kjørte i følge er nevnt. Nevner også PreHøst-turen hvor både deltakere og sykler var rimelig på linje med samme aktive kjørestil som vi hadde på denne turen. Og det tror alle som var med opplevde som veldig greit.

Tror ikke jeg skal nevne så mye mer enn dette annet enn at det er bedre å kjøre jevnt enn rykkete. Og med det mener jeg at man heller få holde en jevnt lavere fart over hele linja på strekninger med mye svinger slik at man unngår lange luker i kjørefølget.
Lange luker, det at man ikke lenger har speilkontakt med sykkelen bak, skaper usikkerhet med tanke på nettopp det som skjedde på treffene jeg nevnte ovenfor.

Uansett hva man legger opp til på i hvert fall litt lengre turer med mange deltakere og ulike sykler, tror jeg spørsmålet alltid vil komme om "skal vi ikke dele oss i to grupper?" fordi det ofte er noen som kjører mer aktivt enn andre...

Ellers har tematikken (selvfølgelig...) vært oppe til debatt, kan vi vel si, tidligere her inne:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=2325" onclick="window.open(this.href);return false;

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Selvfølgelig har vi alle forskjellig kjøremønster og jeg syns det er synd hvis noen ikke blir med
på treffet fordi vi eventuelt skal kjøre kolonne noen få mil.
Nettopp derfor la jeg til pkt. 2. Er det noen som vil kjøre for seg selv, kan de starte før.

Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev: Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft
Funka helt greit det, selv om jeg kanskje lot meg rive litt for mye med innpå skauen med Husaberg'en... :redface
Men sånt no' er jo ikke til å unngå med en slik sykkel, må vite... :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Helt seriøst (Ja faktisk!)

Angående punkt 3 (det opprinnelige.)
Mener det er bedre å ha en som er ansvarlig til å ligge bakerst å eventuelt få med seg etternølere / Hjelpe de som har fått tekniske eller andre problemer enn at hver enkelt er ansvarlig for den som ligger bak. Betyr IKKE at man ikke skal følge med i speila.

Edit:
Ser at Crinos er inne på noe av det samme.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

AJ skrev:Uansett hva man legger opp til på i hvert fall litt lengre turer med mange deltakere og ulike sykler, tror jeg spørsmålet alltid vil komme om "skal vi ikke dele oss i to grupper?" fordi det ofte er noen som kjører mer aktivt enn andre...
For meg synes jeg det er bare fornuftig å dele opp i forhold til hva slags tempo man ligger i. Har aldri kjørt med store grupper, har liksom inntrykk av at det blir kø-kjøring? Ikke derfor jeg kjører MC, men er villig til å prøve allikevel :)

Har kjørt en del med folk som holder forskjellig tempo, det tar veldig mye av kjøregleden når man skal passe på en som kjører veldig mye tregere... Da er det jo fint at man kan dele opp litt, de som holder samme tempo kjører sammen, og alle koser seg?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Forresten er det jo helt vanlig på de treff som æ bruke å være på at bare en del av deltagerene er med på felleskjøring.
Så det at noen ikke vil være med på felleskjøring bør ikke ekskludere vedkommende fra resten av treffet og det sosiale samværet.

Spørs jo litt hvordan det er lagt opp selvfølgelig.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:
Svein2 skrev: Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft
Funka helt greit det, selv om jeg kanskje lot meg rive litt for mye med innpå skauen med Husaberg'en... :redface
Men sånt no' er jo ikke til å unngå med en slik sykkel, må vite... :knegg
ja, det funka fint der uten regler.
Tempoet innpå skauen var litt i overkant for en R på grus, men det gikk :knegg

Ellers synes jeg interne kolonnekjøringsregler er noe stort tull, trafikkreglene er gode nok.
Velger man å kjøre forbi den som vet hvor vi skal,,,så er man jo litt dum.
Eneste stedet man kan kjøre kolonne er på fire-felts vei for der kan andre passere i venstre felt.

Godtvoksen

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:Uheldigvis var det en deltaker på hvert av treffene som grøftekjørte uten at dette medførte at disse to måtte til legesjekk eller avbryte turen. Heldigvis. Syklene ble heller ikke skadet.
Selv om det ikke gikk veldig galt - så forteller vel dette de aller fleste at det her har blitt kjørt fortere en hva alle kan klarere/mestre. Når jeg var med på Randsfjordenstreffet i 2010, så var det noe for rask kjøring for meg. Hadde kanskje klart å holde følge med deg i dag, etter som jeg nå kjenner sykkelen bedre og selv har fått mer kjøreerfaring. Er en nybegynner så er det ikke lett å følge deg. Når jeg var på Evike-treffet var det lagt opp til to puljer, det går selvsagt litt utover fellesopplevelsene som da ikke deles av alle - men det funket jo forsåvidt greit.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av mammut89 »

flott tråd.

jeg har vært med å kjøre med flere type mennesker og alle har forskjellige ønsker.

jeg har egentlig to regler.

1. hold grei avstand.
2. hold den farten du er fornøyd med selv

det som skjer da er at hvis du havner langt bak så kan det ta litt tid før folk blir oppmerksome på det men til syvende og sist vil de sakke ned så du tar de igjen. Hvis de ikke sakker ned så vet du at du kjører med feil folk og det burde bli siste gangen du kjører med de. enkelt og greit.

Jeg synes det er i orden at andre havner noen hundre meter bak i litt svingete partier hvor andre liker å kjøre fort. Men når partiet er over og det kommer en rett strekke så skal de foran roe seg ned og la andre ta de igjen.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Regel nr 1 burde være at alle vet hvor neste stopp er slik at alle kan slakke av i forhold til de som kjører raskest og likevel komme frem til felles møtested og aksept av at man ikke alltid kommer frem samtidig alle sammen.

"Forbud" mot å kjøre forbi i kolonna er vel litt fordi man raskt girer opp enkelte slik at det blir kappkjøring, "vise seg" og med mange i kolonna / rekka skjer det fort ulykker når idiotkjøring begynner....

Med litt respekt for de viktigste "reglene" så har gruppa jeg kjører med hver onsdag kjørt i en form for kolonne / rekke med "litt regler" uten uhell hele tiden så nær som en gang da en skulle tøffe seg litt for mye. Gjennom hele sesongen i 10 - 12 år og jeg har vært med de ssta 3 årene. Det er kanskje ikke sakte kjøring som er årsaken til at det har gått greit, men relativt fornuftig overholdelse av noen få interne regler slik at vi vet hva som skjer umiddelbart rundt oss......

Har faktisk lært svært mye kjøring på disse turene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Intruder »

Om vi på et treff skal kjøre kolonne bør det ikke være noe problem at noen vil kjøre litt mer aktivt,en mulighet er at vi treffes på enkelte plasser,eller ei av gruppene kjører etter egen GPS eller lokalkunnskap.. :skriver
Bare alle finner tilbake til utgangspunktet går nok greit !! :lol
Slikt kan avtales fra gang til gang,så kan vi utveksle turerfaringene under aluminiumsprosessen.. :mk ( :cheers )
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Da prøver jeg meg på en konklusjon når det gjelder Sjusjøenturen: :8-[

Vi kjører på tur sammen, men vi er vel enige om at det er dumt å passere den som kjører først,
han er vanligvis best kjent i området. Mulig vi leier inn en i Old Bikers som bor oppi der.
Hvis jeg skal kjøre først kjører jeg ikke veldig fort, det venter jeg med til jeg blir igjen alene,
jeg vil ha med meg alle helskinnet gjennom turen.

Skulle det være ønske om det deler vi gjerne opp i to grupper, dette ser vi ann på fredagskvelden,
prøver da å legge inn noen treffsteder, eller at noen kanskje vil dra på litt ekstra "hjem" til hytta.

Ellers beklager jeg att noen fikk litt økt puls på en ellers fredelig søndag. ;-)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MrPitlane »

Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
2. Jeg kjører ikke fort, ca. fartsgrensa +-10 km/t, jeg vil ha med alle. Passer ikke dette er det mulighet til å starte
10-15 min. før og avtale eventuelle møteplasser.
3. Hold litt øye med den du har bak, saktner denne av gjør du det samme.
4. Hold avstand og bruk blinklys. Trafikkreglene gjelder.
5. Er det mulig kjører vi i glidlåsformasjon, men regner med at på de veiene vi skal kjøre, passer det best å kjøre på rekke.
6. En eller to stk. kan gjerne ta på seg film og bildeansvar, disse kan kjøre forbi kolonnen under forutsetning av at de deler bilder/film med oss andre i ettertid. Alle i kolonnen må vite hvem som har dette ansvaret.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :prop:
Hei. Jeg har vært roadcaptain en rekke år i klubben je kjører i. Vi har vært mellom 15 og 20 mc i følge. Dersom man skal kjøre i følge, er det en forutsetning at alle er enige om dette. Løse kanoner på dekk, som ikke evner eller gidder å kjøre i følge (samlet tropp) kan med fordel sendes foran, og la dem leve sitt ego liv på mc.

Min erfaring er at man må la de med minst kjøreerfaring ligge så langt frem som mulig i feltet, da det blir tøffere og tøffere tempo dess lenger bak du ligger.

Vi praktiserer å kjøre så raskt i front at risikoen for å bli forbikjørt av biler minimeres. Det skapes unødig farlige situasjoner når far med sin x5 på veg til hytta må kjøre forbi og presse seg innimellom oss.

En annen grei regel er at roadcaptain er sjef. Han kjører aldri feil, men velger av og til spennende omveier. Dersom feltet splittes i kryss, noen stanser og noen kjører "rett vei" så kan det bli rot.

Siste erfaring, over 15 bikers i følge krever disiplin, og aller helst en bakerst med samband, og kunnskap om neste stopp. :bananas

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Svein2 skrev:Da prøver jeg meg på en konklusjon når det gjelder Sjusjøenturen: :8-[

Vi kjører på tur sammen, men vi er vel enige om at det er dumt å passere den som kjører først,
han er vanligvis best kjent i området. Mulig vi leier inn en i Old Bikers som bor oppi der.
Hvis jeg skal kjøre først kjører jeg ikke veldig fort, det venter jeg med til jeg blir igjen alene,
jeg vil ha med meg alle helskinnet gjennom turen.

Skulle det være ønske om det deler vi gjerne opp i to grupper, dette ser vi ann på fredagskvelden,
prøver da å legge inn noen treffsteder, eller at noen kanskje vil dra på litt ekstra "hjem" til hytta.

Ellers beklager jeg att noen fikk litt økt puls på en ellers fredelig søndag. ;-)

Synd det er så ugreit å diskutere litt mer enn dannet snakk. Litt heftig diskusjon om sak burde ikke hverken skape eller lage ugreie ut over diskusjonen......

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av RuneMC »

Kolonnekjøring gjøres mest fordi det er en spesiell opplevelse å kjøre på en lang rekke med brummende motorsykler - kombinert med det sosiale på stoppene. Når det er sagt så blir det nødvendigvis litt rykk og napp - pga "trekkspill-effekten" i lengre kolonner og det merkes bedre jo lenger bak man er.

Har vært med på begge turene der noen kjørte ut. Første gang lå jeg foran han som kjørte ut i sving og så det i speilet. Tror ikke farten på kolonnen var et problem, siden det ikke gikk spesielt fort der, svingen var noe krevende og det var nok mer den klassiske se på kanten av veien og sykkelen går i retningen du ser. Både erfarne og mindre erfarne klarer å gjøre den feilen.
Andre gang ifjor høst så jeg ikke når det skjedde, men det var på grusvei, og så ut som om han hadde sklidd ut sideveis, så tenker at det var primært dårlig veigrep som var medvirkende der.

Oppsummering for meg: Kolonnekjøring med lang kolonne er gøy noen få ganger i året og regler er helt OK. Det sosiale er i førersetet for sånne samlinger. Ta gjerne en ekstra orientering på P-plass før kjøring starter om hva er avtalt av hhv rekkefølge og stopp underveis. (Første gang jeg kjørte i kolonne var jeg ikke klar over at ting var avtalt mhp rekkefølgen noen skulle kjøre i :-J ). Få gjerne god mengde på kjøring sånn som du liker selv ellers i sesongen. God mengdetrening gir ofte god flyt på kjøringen - og en kolonne i fin flyt er noe av det bedre man kan oppleve :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar