Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Vet at dette har blitt diskutert litt før, men vet ikke om det finnes noen kjøreregler
når vi er ute å kjører foruten trafikkregler og sunt bondevett, det siste klarer seg kanskje. :scratch

Når Intruder og jeg skal arrangere treff i august og hvis jeg eller noen andre utpekt av oss blir
"Road captain" (først i kolonnen), kommer det til å bli visse regler på kjøreturen. Jeg har ikke diskutert dette med
Intruder enda, men vi blir nok enige. Understreker at dette kun er forslag. :-)

1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
2. Jeg kjører ikke fort, ca. fartsgrensa +-10 km/t, jeg vil ha med alle. Passer ikke dette er det mulighet til å starte
10-15 min. før og avtale eventuelle møteplasser.
3. Hold litt øye med den du har bak, saktner denne av gjør du det samme.
4. Hold avstand og bruk blinklys. Trafikkreglene gjelder.
5. Er det mulig kjører vi i glidlåsformasjon, men regner med at på de veiene vi skal kjøre, passer det best å kjøre på rekke.
6. En eller to stk. kan gjerne ta på seg film og bildeansvar, disse kan kjøre forbi kolonnen under forutsetning av at de deler
bilder/film med oss andre i ettertid. Alle i kolonnen må vite hvem som har dette ansvaret.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :prop:
Sist redigert av Svein2 den 29 jan 2012, 19:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Intruder »

Kan berolige deg med at du herved er gitt regien av kjøreturen på Sjusjøtreffet,og siden du er regissør bør jo du
kjøre først eller utnevne den du anser som best egnet... :thumleft
Og da vet jeg en som er totalt uegnet.. :scratch :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Intruder skrev:Kan berolige deg med at du herved er gitt regien av kjøreturen på Sjusjøtreffet,og siden du er regissør bør jo du
kjøre først eller utnevne den du anser som best egnet... :thumleft
Og da vet jeg en som er totalt uegnet.. :scratch :scratch
Takk for tilliten så langt, dette blir moro Intruder. Vi skal ha en fin og avslappende runde
der fokuset blir på kameratskap, det sosiale, utsikten og karbonade med løk. :P :p

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Kommer langt med sunn fornuft også, i stedet for og ha konsekvente regler for felles kjøring :-k
Dog... For og suplere med en regel så skal forbikjøring skje på venstre side... Har opplved at folk tar forbikjøring på høyresiden (grøftesia) når en kjører to og to i bredden og da er det fort gjort og kræsje hvis en er uoppmerksom!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Enig att man kommer langt med sunn fornuft, men har erfaring med at ting kan ta litt av,
hvis det blir for mye ehh... passeringer. :knegg

En annen regel er hvis Road Captain kjører feil, er det egentlig ikke feil og h*n skal derfor ikke mobbes i ettertid. :erte

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
Synd det da, men understreker at det er forslag. Viser det seg at det bare er tull
stryker vi hele greia. :mk

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Siden pelsen ikke vil bli med hvis dette ble regler så kommer jeg med nytt forslag ;-)


1. Har du fått en plass i kolonnen så kjører du forbi akkurat når det passer deg.. Spessielt hvis vedkommende foran kjører sakte og ikke gir tegn til forbikjøring!
2. Jeg kjører veldig fort, rett rundt førerkortbeslag og en og annen gang over! Alle kan være med men de som ikke klarer og holde følge kan parkere. Passer ikke dette kan de gi blanke i og møte!
3. Gi blanke i de som er bak deg, kjør for egen maskin, referer til punkt 2.
4. Ligg så tett opp i raua på han foran deg slik at fører og maskin blir litt mer aerodynamisk. Trafikkreglene gjelder, men regler er for og brytes!
5. Er det mulig kjører vi i tre i bredden for og gjøre det hele litt mer spennende, men er det mange små motarder med på tur, klarer vi fire i bredden slik at vi er litt mer samla.
6. Alle tar med seg film/kamera utstyr slik at vi kan legge alt i sammen og redigere det hele til en storslått film, om noen ikke klarer og komme seg med på filmsnuttene referere jeg til punkt 2 en gang til.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :terge
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av mekkern »

Kolonnekjøring er vel over fjellet etter brøytebilen og begravelse??

Frikjøring i gruppe og/eller vente/møteplasser er nok bedre for meg... :-J

Til/fra Under turen på "toscanarunden" funka jo greit uten masse regler? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Crinos »

Jeg har kjørt mye kollonnekjøring og det er viktig at man holder den formasjonen man har. Dvs holder den plassen man har. Når 20 stykker, du ikke kjenner kjørestilen til kjører sitt eget løp... Skjer ulykker. Det er ikke spørsmål om OM det skjer, men NÅR det skjer.

Greit, er formasjonen så løs at det ikke er umiddelbar fare for å sjonglere... Så er det en helt annen sak. Men... En av sjarmene med kolonnekjøring er jo nettop akkurat det KOLONNEKJØRING.. Ikke møljekjøring :)

Det er mange, fks pelsen (ikke vondt ment) som ikke liker dette og da ikke passer for den slags kjøring. Da er det bedre å arrangere punkt til punkt kjøring.
Dvs.. Man starter på "denne bensinstasjonen" og skal samles på "dette rastestedet for felles kaffe". Så er det mer individuelt på hvordan sjåførene ønsker å gjøre kjøringen sin.
Passer greit når man har R-boz sammen med cruizers :thumleft

En tips jeg har lyst til å komme med er at Road Cpt har intercom med den som ligger sist. Da kan trailer fortelle Road Cpt info om at han må slakke ned, eller ok for høyere hastighet, eller om øvrig trafikk som ønsker seg forbi.

En ting som kan være greit med alle deltakere er å fks informere noe alla.
Om Road Captain holder venstre spor, så er det full kolonnebredde, men om Road Captain holder høyrespor så må man kjøre slange formasjon fordi øvrig trafikk ønsker seg forbi. Da er det også smart om Road Captain finner et passende sted for en kjapp oppsamling av feltet.

For dem som kjører utrykning vil jeg tro å havne bak en motorsykkel kortesje er et mareritt. Så jeg vil tro at de setter pris på om en kortesje kjører fort til siden og stopper helt opp for å gi dem klar og fri bane for å rykke fort frem. Enda en god grunn til at man må/bør ha intercom mellom trailer og Road Cpt.


-------

Vi er alle forskjellige mennesker.. det at noen ikke ønsker å kjøre i kortesje er absolutt ikke noe galt. Det er faktisk fult forståelig! :-)
Men man må alltid tenke på sin egen, og de andre man kjører sammen med sin sikkerhet. Det er viktigere enn hvilken som helst trafikkregel.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Hm... :-k

Dette er et tema hvor meningene er mange... Og hvor folk blir... skal vi si? engasjerte...

Kan vel si at jeg har vært "road captain" et par ganger hvor det har vært med ganske mange, nemlig Randsfjordenstreffet i 2010 og "Toscana"-treffet i 2011. Om den rollen ble ivaretatt godt nok og slik de fleste ønsket er jeg slett ikke sikker på...
Uheldigvis var det en deltaker på hvert av treffene som grøftekjørte uten at dette medførte at disse to måtte til legesjekk eller avbryte turen. Heldigvis. Syklene ble heller ikke skadet.
Så alt i alt gikk det veldig bra.
Men kanskje "road captain" på disse turene utførte lederrollen litt uvørent, dvs. kjørte for fort?
Vet ikke... Det må nesten andre svare på...

Problemet eller skal vi heller si utfordringen, på slik turer er ofte at deltakerne har et bredt spekter av sykler fra racing, sporttourere og "allroad"sykler til cruisere med førere som ofte har ulik kjørestil.
Så spørsmålet som melder seg gjerne er; skal vi dele oss i grupper etter (sykler og..) kjørestil?

To treff med ganske mange deltakere som kjørte i følge er nevnt. Nevner også PreHøst-turen hvor både deltakere og sykler var rimelig på linje med samme aktive kjørestil som vi hadde på denne turen. Og det tror alle som var med opplevde som veldig greit.

Tror ikke jeg skal nevne så mye mer enn dette annet enn at det er bedre å kjøre jevnt enn rykkete. Og med det mener jeg at man heller få holde en jevnt lavere fart over hele linja på strekninger med mye svinger slik at man unngår lange luker i kjørefølget.
Lange luker, det at man ikke lenger har speilkontakt med sykkelen bak, skaper usikkerhet med tanke på nettopp det som skjedde på treffene jeg nevnte ovenfor.

Uansett hva man legger opp til på i hvert fall litt lengre turer med mange deltakere og ulike sykler, tror jeg spørsmålet alltid vil komme om "skal vi ikke dele oss i to grupper?" fordi det ofte er noen som kjører mer aktivt enn andre...

Ellers har tematikken (selvfølgelig...) vært oppe til debatt, kan vi vel si, tidligere her inne:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=2325" onclick="window.open(this.href);return false;

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svein2 »

Selvfølgelig har vi alle forskjellig kjøremønster og jeg syns det er synd hvis noen ikke blir med
på treffet fordi vi eventuelt skal kjøre kolonne noen få mil.
Nettopp derfor la jeg til pkt. 2. Er det noen som vil kjøre for seg selv, kan de starte før.

Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev: Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft
Funka helt greit det, selv om jeg kanskje lot meg rive litt for mye med innpå skauen med Husaberg'en... :redface
Men sånt no' er jo ikke til å unngå med en slik sykkel, må vite... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Helt seriøst (Ja faktisk!)

Angående punkt 3 (det opprinnelige.)
Mener det er bedre å ha en som er ansvarlig til å ligge bakerst å eventuelt få med seg etternølere / Hjelpe de som har fått tekniske eller andre problemer enn at hver enkelt er ansvarlig for den som ligger bak. Betyr IKKE at man ikke skal følge med i speila.

Edit:
Ser at Crinos er inne på noe av det samme.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

AJ skrev:Uansett hva man legger opp til på i hvert fall litt lengre turer med mange deltakere og ulike sykler, tror jeg spørsmålet alltid vil komme om "skal vi ikke dele oss i to grupper?" fordi det ofte er noen som kjører mer aktivt enn andre...
For meg synes jeg det er bare fornuftig å dele opp i forhold til hva slags tempo man ligger i. Har aldri kjørt med store grupper, har liksom inntrykk av at det blir kø-kjøring? Ikke derfor jeg kjører MC, men er villig til å prøve allikevel :)

Har kjørt en del med folk som holder forskjellig tempo, det tar veldig mye av kjøregleden når man skal passe på en som kjører veldig mye tregere... Da er det jo fint at man kan dele opp litt, de som holder samme tempo kjører sammen, og alle koser seg?
It is better to exist unknown to the law.

Svar