Hm...
Dette er et tema hvor meningene er mange... Og hvor folk blir... skal vi si? engasjerte...
Kan vel si at jeg har vært "road captain" et par ganger hvor det har vært med ganske mange, nemlig
Randsfjordenstreffet i 2010 og
"Toscana"-treffet i 2011. Om den rollen ble ivaretatt godt nok og slik de fleste ønsket er jeg slett ikke sikker på...
Uheldigvis var det en deltaker på hvert av treffene som grøftekjørte uten at dette medførte at disse to måtte til legesjekk eller avbryte turen. Heldigvis. Syklene ble heller ikke skadet.
Så alt i alt gikk det veldig bra.
Men kanskje "road captain" på disse turene utførte lederrollen litt uvørent, dvs. kjørte for fort?
Vet ikke... Det må nesten andre svare på...
Problemet eller skal vi heller si
utfordringen, på slik turer er ofte at deltakerne har et bredt spekter av sykler fra racing, sporttourere og "allroad"sykler til cruisere med førere som ofte har ulik kjørestil.
Så spørsmålet som melder seg gjerne er; skal vi dele oss i grupper etter (sykler og..) kjørestil?
To treff med ganske mange deltakere som kjørte i følge er nevnt. Nevner også PreHøst-turen hvor både deltakere og sykler var rimelig på linje med samme aktive kjørestil som vi hadde på denne turen. Og det tror alle som var med opplevde som veldig greit.
Tror ikke jeg skal nevne så mye mer enn dette annet enn at det er bedre å kjøre jevnt enn rykkete. Og med det mener jeg at man heller få holde en jevnt lavere fart over hele linja på strekninger med mye svinger slik at man unngår lange luker i kjørefølget.
Lange luker, det at man ikke lenger har speilkontakt med sykkelen bak, skaper usikkerhet med tanke på nettopp det som skjedde på treffene jeg nevnte ovenfor.
Uansett hva man legger opp til på i hvert fall litt lengre turer med mange deltakere og ulike sykler, tror jeg spørsmålet alltid vil komme om "skal vi ikke dele oss i to grupper?" fordi det ofte er noen som kjører mer aktivt enn andre...
Ellers har tematikken (selvfølgelig...) vært oppe til debatt, kan vi vel si, tidligere her inne:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=2325" onclick="window.open(this.href);return false;
![Kaffe :mk](./images/smilies/coffee.gif)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
![Bilde](https://s25.postimg.cc/jhuaiplbj/Super_Adv_S_150.png)