Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Forresten er det jo helt vanlig på de treff som æ bruke å være på at bare en del av deltagerene er med på felleskjøring.
Så det at noen ikke vil være med på felleskjøring bør ikke ekskludere vedkommende fra resten av treffet og det sosiale samværet.

Spørs jo litt hvordan det er lagt opp selvfølgelig.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:
Svein2 skrev: Kanskje er det greiest å ha det som på "toscanatreffet", gikk fint det. :thumleft
Funka helt greit det, selv om jeg kanskje lot meg rive litt for mye med innpå skauen med Husaberg'en... :redface
Men sånt no' er jo ikke til å unngå med en slik sykkel, må vite... :knegg
ja, det funka fint der uten regler.
Tempoet innpå skauen var litt i overkant for en R på grus, men det gikk :knegg

Ellers synes jeg interne kolonnekjøringsregler er noe stort tull, trafikkreglene er gode nok.
Velger man å kjøre forbi den som vet hvor vi skal,,,så er man jo litt dum.
Eneste stedet man kan kjøre kolonne er på fire-felts vei for der kan andre passere i venstre felt.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:Uheldigvis var det en deltaker på hvert av treffene som grøftekjørte uten at dette medførte at disse to måtte til legesjekk eller avbryte turen. Heldigvis. Syklene ble heller ikke skadet.
Selv om det ikke gikk veldig galt - så forteller vel dette de aller fleste at det her har blitt kjørt fortere en hva alle kan klarere/mestre. Når jeg var med på Randsfjordenstreffet i 2010, så var det noe for rask kjøring for meg. Hadde kanskje klart å holde følge med deg i dag, etter som jeg nå kjenner sykkelen bedre og selv har fått mer kjøreerfaring. Er en nybegynner så er det ikke lett å følge deg. Når jeg var på Evike-treffet var det lagt opp til to puljer, det går selvsagt litt utover fellesopplevelsene som da ikke deles av alle - men det funket jo forsåvidt greit.

Brukeravatar
mammut89
Motorsykkelen din: S1000R

Legg inn av mammut89 »

flott tråd.

jeg har vært med å kjøre med flere type mennesker og alle har forskjellige ønsker.

jeg har egentlig to regler.

1. hold grei avstand.
2. hold den farten du er fornøyd med selv

det som skjer da er at hvis du havner langt bak så kan det ta litt tid før folk blir oppmerksome på det men til syvende og sist vil de sakke ned så du tar de igjen. Hvis de ikke sakker ned så vet du at du kjører med feil folk og det burde bli siste gangen du kjører med de. enkelt og greit.

Jeg synes det er i orden at andre havner noen hundre meter bak i litt svingete partier hvor andre liker å kjøre fort. Men når partiet er over og det kommer en rett strekke så skal de foran roe seg ned og la andre ta de igjen.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Regel nr 1 burde være at alle vet hvor neste stopp er slik at alle kan slakke av i forhold til de som kjører raskest og likevel komme frem til felles møtested og aksept av at man ikke alltid kommer frem samtidig alle sammen.

"Forbud" mot å kjøre forbi i kolonna er vel litt fordi man raskt girer opp enkelte slik at det blir kappkjøring, "vise seg" og med mange i kolonna / rekka skjer det fort ulykker når idiotkjøring begynner....

Med litt respekt for de viktigste "reglene" så har gruppa jeg kjører med hver onsdag kjørt i en form for kolonne / rekke med "litt regler" uten uhell hele tiden så nær som en gang da en skulle tøffe seg litt for mye. Gjennom hele sesongen i 10 - 12 år og jeg har vært med de ssta 3 årene. Det er kanskje ikke sakte kjøring som er årsaken til at det har gått greit, men relativt fornuftig overholdelse av noen få interne regler slik at vi vet hva som skjer umiddelbart rundt oss......

Har faktisk lært svært mye kjøring på disse turene.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Om vi på et treff skal kjøre kolonne bør det ikke være noe problem at noen vil kjøre litt mer aktivt,en mulighet er at vi treffes på enkelte plasser,eller ei av gruppene kjører etter egen GPS eller lokalkunnskap.. :skriver
Bare alle finner tilbake til utgangspunktet går nok greit !! :lol
Slikt kan avtales fra gang til gang,så kan vi utveksle turerfaringene under aluminiumsprosessen.. :mk ( :cheers )
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Da prøver jeg meg på en konklusjon når det gjelder Sjusjøenturen: :8-[

Vi kjører på tur sammen, men vi er vel enige om at det er dumt å passere den som kjører først,
han er vanligvis best kjent i området. Mulig vi leier inn en i Old Bikers som bor oppi der.
Hvis jeg skal kjøre først kjører jeg ikke veldig fort, det venter jeg med til jeg blir igjen alene,
jeg vil ha med meg alle helskinnet gjennom turen.

Skulle det være ønske om det deler vi gjerne opp i to grupper, dette ser vi ann på fredagskvelden,
prøver da å legge inn noen treffsteder, eller at noen kanskje vil dra på litt ekstra "hjem" til hytta.

Ellers beklager jeg att noen fikk litt økt puls på en ellers fredelig søndag. ;-)

Brukeravatar
MrPitlane
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
2. Jeg kjører ikke fort, ca. fartsgrensa +-10 km/t, jeg vil ha med alle. Passer ikke dette er det mulighet til å starte
10-15 min. før og avtale eventuelle møteplasser.
3. Hold litt øye med den du har bak, saktner denne av gjør du det samme.
4. Hold avstand og bruk blinklys. Trafikkreglene gjelder.
5. Er det mulig kjører vi i glidlåsformasjon, men regner med at på de veiene vi skal kjøre, passer det best å kjøre på rekke.
6. En eller to stk. kan gjerne ta på seg film og bildeansvar, disse kan kjøre forbi kolonnen under forutsetning av at de deler bilder/film med oss andre i ettertid. Alle i kolonnen må vite hvem som har dette ansvaret.

Er det meninger om dette og eventuelle ting jeg har glemt? :prop:
Hei. Jeg har vært roadcaptain en rekke år i klubben je kjører i. Vi har vært mellom 15 og 20 mc i følge. Dersom man skal kjøre i følge, er det en forutsetning at alle er enige om dette. Løse kanoner på dekk, som ikke evner eller gidder å kjøre i følge (samlet tropp) kan med fordel sendes foran, og la dem leve sitt ego liv på mc.

Min erfaring er at man må la de med minst kjøreerfaring ligge så langt frem som mulig i feltet, da det blir tøffere og tøffere tempo dess lenger bak du ligger.

Vi praktiserer å kjøre så raskt i front at risikoen for å bli forbikjørt av biler minimeres. Det skapes unødig farlige situasjoner når far med sin x5 på veg til hytta må kjøre forbi og presse seg innimellom oss.

En annen grei regel er at roadcaptain er sjef. Han kjører aldri feil, men velger av og til spennende omveier. Dersom feltet splittes i kryss, noen stanser og noen kjører "rett vei" så kan det bli rot.

Siste erfaring, over 15 bikers i følge krever disiplin, og aller helst en bakerst med samband, og kunnskap om neste stopp. :bananas

Duville

Legg inn av Duville »

Svein2 skrev:Da prøver jeg meg på en konklusjon når det gjelder Sjusjøenturen: :8-[

Vi kjører på tur sammen, men vi er vel enige om at det er dumt å passere den som kjører først,
han er vanligvis best kjent i området. Mulig vi leier inn en i Old Bikers som bor oppi der.
Hvis jeg skal kjøre først kjører jeg ikke veldig fort, det venter jeg med til jeg blir igjen alene,
jeg vil ha med meg alle helskinnet gjennom turen.

Skulle det være ønske om det deler vi gjerne opp i to grupper, dette ser vi ann på fredagskvelden,
prøver da å legge inn noen treffsteder, eller at noen kanskje vil dra på litt ekstra "hjem" til hytta.

Ellers beklager jeg att noen fikk litt økt puls på en ellers fredelig søndag. ;-)

Synd det er så ugreit å diskutere litt mer enn dannet snakk. Litt heftig diskusjon om sak burde ikke hverken skape eller lage ugreie ut over diskusjonen......

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av RuneMC »

Kolonnekjøring gjøres mest fordi det er en spesiell opplevelse å kjøre på en lang rekke med brummende motorsykler - kombinert med det sosiale på stoppene. Når det er sagt så blir det nødvendigvis litt rykk og napp - pga "trekkspill-effekten" i lengre kolonner og det merkes bedre jo lenger bak man er.

Har vært med på begge turene der noen kjørte ut. Første gang lå jeg foran han som kjørte ut i sving og så det i speilet. Tror ikke farten på kolonnen var et problem, siden det ikke gikk spesielt fort der, svingen var noe krevende og det var nok mer den klassiske se på kanten av veien og sykkelen går i retningen du ser. Både erfarne og mindre erfarne klarer å gjøre den feilen.
Andre gang ifjor høst så jeg ikke når det skjedde, men det var på grusvei, og så ut som om han hadde sklidd ut sideveis, så tenker at det var primært dårlig veigrep som var medvirkende der.

Oppsummering for meg: Kolonnekjøring med lang kolonne er gøy noen få ganger i året og regler er helt OK. Det sosiale er i førersetet for sånne samlinger. Ta gjerne en ekstra orientering på P-plass før kjøring starter om hva er avtalt av hhv rekkefølge og stopp underveis. (Første gang jeg kjørte i kolonne var jeg ikke klar over at ting var avtalt mhp rekkefølgen noen skulle kjøre i :-J ). Få gjerne god mengde på kjøring sånn som du liker selv ellers i sesongen. God mengdetrening gir ofte god flyt på kjøringen - og en kolonne i fin flyt er noe av det bedre man kan oppleve :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Mysterion
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Legg inn av Mysterion »

pelsen skrev:
Svein2 skrev: 1. Har du fått en plass i kolonnen så holder du deg der, unntak kun hvis den foran deg gir deg tegn til å kjøre forbi.
denne holder til at jeg sier nei takk til å være med
enig med denne...vil og føler jeg får å gi på over noen svinger for så kanskje å vene på folk igjen er det vel opp til meg og mitt førekort om jeg gjør det... straighte linjer på kjøring er ikke noe for meg. ren køkjøring kan gjøres i by etc, men jeg kjører for å ha det morro, og om man har en på slep som kanskje ikke klarer å følge helt med så er det opp til den personen. ikke meg. men det er sånn jeg liker å kjøre...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Mysterion
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Legg inn av Mysterion »

Northman skrev: Har kjørt en del med folk som holder forskjellig tempo, det tar veldig mye av kjøregleden når man skal passe på en som kjører veldig mye tregere... Da er det jo fint at man kan dele opp litt, de som holder samme tempo kjører sammen, og alle koser seg?
:D Maria? hehe
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville

Legg inn av Duville »

Mysterion skrev:
pelsen skrev:
enig med denne...vil og føler jeg får å gi på over noen svinger for så kanskje å vene på folk igjen er det vel opp til meg og mitt førekort om jeg gjør det... straighte linjer på kjøring er ikke noe for meg. ren køkjøring kan gjøres i by etc, men jeg kjører for å ha det morro, og om man har en på slep som kanskje ikke klarer å følge helt med så er det opp til den personen. ikke meg. men det er sånn jeg liker å kjøre...
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....

En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:Andre gang ifjor høst så jeg ikke når det skjedde, men det var på grusvei, og så ut som om han hadde sklidd ut sideveis, så tenker at det var primært dårlig veigrep som var medvirkende der. t
der kjørte jeg rett bak og var vel den eneste som så det:
Løsgrus inn i sving, stivner litt, ut på vått gress og legger ned sykkern mellom kudrittene. Sånt skjer på grusveg. 8)

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Duville skrev:
Mysterion skrev:
pelsen skrev:
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....
Det var da fælt? Tullekjøring og tulling? Kan vi ikke kalle det gla'kjøring og gla'gutt? :)
Duville skrev:En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...
Har fulgt litt med på denne tråden, har man ikke kommet til at det er fornuftig å dele opp litt i forhold til tempo? Er man 10+ på tur så vil neppe alle holde likt tempo. De som vil ta svingene med litt skarpere vinkel for lov til det, de som vil ligge litt bakpå får lov til det? Vi trenger jo ikke å arrestere noen, det gjør onkel allerede :D
It is better to exist unknown to the law.

Svar