Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
Kjør gjerne sånn når du er ute på tur alene eller med 2, 3 kamerater med samme innstilling. Som du sier - det er deg og ditt sertifikat det gjelder.

Men er man ute i en gruppe som ikke kjenner hverandre så blir det veldig anderledes. Det har med sikkerheten å gjøre. Hvis en av deltakerene driver med tullekjøring i en gruppe så kan det kanskje aksepteres en og annen gang, men det forutsetter at alle de andre er erfarne og observange på tullingen som skal vise at han kan kjøre fortere enn alle de andre. Skulle en annen få samme kikket samtidig som du blåser forbi så ville jeg helst ikke være en del av den gruppa som skal ryddde opp....

En forutsetning er at de fleste i gruppa har noenlunde likt kjøremønster, ellers vil enkelte kjede seg rimelig fort...
Veldig enig. Hvis man ikke vil kjøre kolonne e jo det greit, men da e det best at man ikke blander seg inn i den heller, men kjører langt foran eller bak eller i går eller..
Farta e vel best å tilpasse den øvrige trafikk for å slippe forbikjøringer, som flere har nevnt, og den farta burde strengt tatt ikke være for høy til at noen med sertifikat klarer å holde.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

Duville skrev:Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.
Så for å gjenta meg selv, er det ikke greit at man da deler opp slik at alle kan kose seg med kjøringen? Så får man en gruppe som er forberedt på at han bak kan kjøre forbi?

Har selv kjørt i en sånn liten gruppe med gladgutter, vi var 18 når vi startet på dagen, og vi mista ingen i løpet av turen :) Jeg følte meg ikke utrygg, fult mulig at andre ikke hadde opplevd det som behagelig, men der kommer igjen forslaget om å dele opp litt, så alle kan kose seg.

At alle koser seg på tur, på 2-hjul, og kanskje en kald en på kvelden må jo være ganske bra? Isteden for å avskrekke folk om at man må følge et fastsatt sett med regler og sin plass i køen... Nå har man jo veitrafikkloven, men er ikke den mest veiledende? ;)
It is better to exist unknown to the law.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

Northman skrev:
Duville skrev:Hvis man kjører slik i en gruppe som ikke er forberedt på den slags kjøring så er det tullekjøring siden den setter andres liv og helse i fare.

Samme type kjøring når man er 3 på tur opp dalen er glakjøring.

Utfører både gruppekjøring og glakjøring med stor entusiasme men vi har faktisk en i gruppa vår som innimellom gjør de tingene som ikke er trygge for oss andre. Vi setter ikke noe særlig pris på det..... vi ligger i 80+ og plutselig blåser han forbi i 180+. Er det da en som får samme tanke på den fine sletta så smeller det.
Så for å gjenta meg selv, er det ikke greit at man da deler opp slik at alle kan kose seg med kjøringen? Så får man en gruppe som er forberedt på at han bak kan kjøre forbi?

Har selv kjørt i en sånn liten gruppe med gladgutter, vi var 18 når vi startet på dagen, og vi mista ingen i løpet av turen :) Jeg følte meg ikke utrygg, fult mulig at andre ikke hadde opplevd det som behagelig, men der kommer igjen forslaget om å dele opp litt, så alle kan kose seg.

At alle koser seg på tur, på 2-hjul, og kanskje en kald en på kvelden må jo være ganske bra? Isteden for å avskrekke folk om at man må følge et fastsatt sett med regler og sin plass i køen... Nå har man jo veitrafikkloven, men er ikke den mest veiledende? ;)
For å si det sånn så har jeg foreslått oppdeling i litt homogene grupper opptil flerer ganger, men enkelte ganger bør man vel også kunne tilpasse seg litt for at alle skal trives - så kan man jo blåse litt ut på enkeltstrekk innimellom...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

Merkelig dette...

Har kjørt godt over 80 sykkler i kolonne, ganske kul følelse med mange åpne anlegg, mye buldring, og en følelse av samhørighet.
Bare noen få fra arrangørklubben som visste ruta men de var jo opptatt med å lede, og å stoppe annen trafikk i kryss o.s.v.
Uansett har det vel aldri egentlig vært noe problem med sånne fellesturer som æ har registrert, kanskje siden folk koser seg med fellesskapet, og det å kjøre på nye og ukjente veier og se nye plasser.

Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.

Trudde æ liksom hadde en konklusjon her til å avslutte innlegget...... :sorry
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Kawasaki »

Når jeg leser denne tråden,så kommer jeg på hvorfor jeg liker å kjøre alene. Sesongen er alt for kort til å lage en masse styr ut av de turene jeg får :scratch
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Northman »

Kawasaki skrev:Når jeg leser denne tråden,så kommer jeg på hvorfor jeg liker å kjøre alene. Sesongen er alt for kort til å lage en masse styr ut av de turene jeg får :scratch
M-mm, evt. finner man seg noen som har samme tempo å kjøre med, så får man det beste fra begge kanter, turkompis + pausekompis :)

Vil jo alltid bli forskjeller når man kjører med mange forskjellige sykler, er nok ikke noe stort problem når man først kjører sammen :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...
Ja, men så var det vel ikke dæ og de som syns det går helt fint æ sikter til heller...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Duville »

AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...

Er helt enig med MaxTron i at enkelte her på forumet gir klart uttrykk for at de absolutt ikke skal ha noen regler når man kjører sammen. Det sosiale utsettes til Aluen på kvelden......

Godtvoksen

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
AJ skrev:
MaxTron skrev:
Registrerer at her på forumet er det overraskende mange som driter i det sosiale og som virker som de er ute av stand til å føle noen form for samhørighet. Det eneste de tydeligvis bryr seg om er å få kjøre i sitt eget tempo og slippe å ta hensyn til noen andre.
Oh, oh, oh! =;
Det der synes jeg var en litt for kjapp konklusjon, MaxTron :[-X
Flere av oss her på MCsiden.no har kjørt sammen mange ganger - noen ganger noen få, mens andre ganger ganske mange - og det har uten unntak fungert veldig bra hvor det sosiale er blitt ivaretatt på en veldig god måte. Er nå i hvert fall det inntrykket jeg har...

Er helt enig med MaxTron i at enkelte her på forumet gir klart uttrykk for at de absolutt ikke skal ha noen regler når man kjører sammen. Det sosiale utsettes til Aluen på kvelden......
Støttes... :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av AJ »

De det gjelder kan vi fint leve med, for å si det sånn... :knegg
Det sosiale med alu'en i handa på kvelden er en del av moroa det også...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Irongirl »

Jaja... etter å ha lest det som står i denne tråden til nå kan det jo bli veldig interessant å prøve. Og i det heletatt å høre "reglene" som kommer på en eventuell tur jeg henger meg på...
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Irongirl »

Men må si at jeg ikke har lest noen som nekter blank å være med på alle reglene. Virker heller som at de som kjører fort gjerne vil ha mulighet til å kunne kjøre forbi og ivei foran om de føler det går alt for sakte i gruppekjøringa. Dette bør da kunne ordnes så lenge de bare kommer seg forbi andre på en sikker måte. Hva de gjør videre da er jo deres eget ansvar :-)
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av Svolp »

Jeg kommer til og kjøre slik jeg alltid kjører, er ikke det greit så kjører jeg en anna plass :mk
Sunn fornuft pleier og holde langt! Hvis et utskudd begynner og kjøre tosk er nok han den første til og forstå det sjøl.. :orefk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar