Street trackeren "Tripster"

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Jompa »

Har vært inne på tanken omå bruke oppvaskmaskina, men motet svikta. Æ frykta oppvasken som kunne kommet etterpå.
Men har vaska sylinderblokk og topp i dusjen, og brukt stekovnen til å herde lakk på de samme delene.
De gik akkurat inn. Hørte etterpå at sånn gjør man ikke, for foringene kan løsne fra blokka og flytte seg opp eller ned.
Hva slags grunning bruker du på felgene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Jompa;
Dette med opvasken etterpå fryktet jeg også, så delene var ganske rene før jeg la de inn.. :-) Med det luktet litt avfetting i kjøkkenet etterpå uansett :knegg lukter iallefall mye bedre en makrell da! :D

Det med at foringene kan løsne i baketemp for lakken er ikke noe jeg hadde tenkt på før..: :dontknow ( kan jo komme av at jeg aldri brukt sånn lakk før heller :knegg )
hmmm ser i tabellene at alulegeringer har en større utvidelseskoeffisient enn hart stål, så det hørtes jo riktig ut... rent teoretisk... men det er vel ikke sånn at disse foringene bare er satt fast i en boring uten endestopp e.l. ??? Så om de fysisk kan sige nedover om de står i ovnen vet ingening om.. :scratch
Uansett; jeg bruker en 1-komp lakk fra wurth som etter sigende holder fint på motorer.... Kan sikkert gulne litt ved de varmeste områdene..? men jeg gir det et forsøk.. Det har ikke gulnet noe på twisteren... Den er riktignok vannkjølt, men ser ingentig veg svanehalsnene heller... :D

Felger (og resten) har jeg brukt en etch-primer fra U-Pol som heter Acid-8. Dette biter bra på alu og kan overlakkes med 2 komp.
Som mellomstrøk har jeg brukt en sprayfiller fra Auto color... heter sikkert noe mer, men det må jeg se etter..
Jeg handler lakken hos en fargehandel som har en kar som kan mye billakk :=D> så da får jeg system som passer til hverandre..
Kjøpte en liten lakksprøyte av de og den skal jeg prøve å lakke alt med... får øve på ramma før tanken skal lakkes senere i vinter..
Er jo ikke akkurat gratis sånn 2 komp billakk.. ](*,)
Men jeg ser på Twisteren at sånn 1 komp lakk på sprayboks ikke blir helt 100... så jeg blander og sprøyter på Tripsteren..:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Long time :redface

Men jeg har da fått kost meg litt siden sist da. :D .
Har fått satt i gang montering av motor..

Nå er mye av gearet på plass, samme med veiv og litt småtteri.
veiv og gear.jpg
Sylindere er honet lett
honet.jpg
Og fått begynt å glassblåse stempler..
glassblåst stempel.jpg
Så var det tid tid for å overhale topplokk .. hadde ikke verktøy, så en åpen ringnøkkel, en tvinge og noe småtteri måtte gjenfødes..
hjemmelaget spennverktøy.jpg
Sliping av ventiler var skikkelig kjedelig..
slipe ventiler.jpg
Men deilig å få det ordentlig..
Slipte seter.jpg
Så da er kammene og shimsa på plass og jeg må begynne å justere ventiler... Masse rare mål på det som sto på...
topplokk.jpg
Venter på nytt kamkjede fra usa og nye låseringer til kryssbolter fra den lokale sjappa.. Så er det snart komplett motor!! :D
Ellers har jeg fått handlet lakk og sprøyte.. Så da begynner jeg på ramma og felger snart.. :[-o<

Så snart ramme, gaffel og hjul er på plass, skal motoren inn og fin-tenkingen begynne.. Det gleder jeg meg til :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av ZZR-Tom »

Gler meg til slutt resultatet (igjen) :thumleft

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av tomsnes »

Hallo kompis.

Artig å se fremdriften. Dette er en tråd som imponerer stort, og jeg er glad jeg også har mulighet til å følge prosjektet "live" når jeg måtte ønske.

Stå på videre... :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Crinos »

Nok en gang sitter jeg her og koser meg med bilder og lesestoff! :thumleft
Ser frem til neste update allerede! :D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Kawasaki »

Bra tråd,igjen :thumleft

Når det gjelder oppvaskmaskin til delevask,så finner du det utenfor nærmeste hvitevare-butikk. Folk kaster maskiner som er helt iorden. Jeg henta meg en i haugen,og satte i vaskekjelleren da jeg holdt på med oppbygging av en motor.

Den får jeg lov av kjærringa å bruke til slikt :-)
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Hei igjen..

@ kawasaki, Det ønsket jeg meg også.. men har ikke trykkvann ut i garasjen... så enn så lenge får jeg klare meg uten...

Siden sist har det skjedd litt forskjellig.. :D

Jeg har fått satt sammen mye av motoren... Clutchplatene har liggi i motorolje i et par uker, så de var klare til å settes inn.
clutch aksel.jpg
Det gikk forsåvidt greit å demontere dette, men den sentermutteren skulle ha et godt moment ( ikke bare dratt til med fingre som det virket som under demontering) så da måtte jeg ofre en pipe og en clutchplate fra donormotoren for å klare å dra til nok
lang pipe.jpg
Så nå begynner de tå likne på en motor igjen :D Har tilogmed fått det nye kamkjedet i posten i dag!!! :thumleft
motor underveis.jpg
Ellers har jeg prøvd meg som lakkerer igjen..
Dette gikk over all forventning og jeg da redd for at jeg har bruk opp nybegynnerflaksen på ramma... Burde kanskje spart den flaksen til jeg skulle lakke tanken..
lakka ramma.jpg
Det er så deilig å montere inn nye lagere, simringer osv i svingarmen.. Det som sto i var det ikke noe igjen av... :sk?
svingarm.jpg
Så nå er det påbegynnt montering igjen!! O Lykke!!!
under montering.jpg
Snart får jeg et slikt shimssett jeg har bestillt. Så kan jeg få skikk på ventilene også;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av bikerdude73 »

Knallbra arbeid! Spennende å følge denne posten :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Sprint »

Blir like inponert hver gang jeg ser slike tråder :thumleft .Godt jobba,dette er noe som lyser opp i vintermørket.
Venter spent på neste oppdatering :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Crinos »

Her er det bar en ting å si... Jeg bukker DYPT i støvet!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av AJ »

Veldig, veldig bra!

Ser ut til at Tripster'n blir kjøreklar til sommer'n og kanskje kan delta på Øyeren Rundt turen? :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Baltazar »

Dette er en virkelig flott tråd... inspirasjon til oss alle tenker jeg..Meget bra

:=D> :notworthy: :=D>

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av Twister »

Hei igjen og tusen takk for tilbakemeldinger :D :D

Jeg har gått litt frem og tilbake om dagen... :-k
Jeg fikk kjøpt meg et slikt sett med Shims, ( de passer på retriveren også, så da er det bare å ta en ventiljustering på den også :-) )
Men ettersom jeg justerte ble jeg helt forvirret.. på 3 av ventilene kom jeg langt utenfor alle størrelser i settet
og det er jo noen :
shims.jpg
Så jeg begynte å lete etter hva jeg hadde gjort feil.. og jeg fant ut at jeg på et eller annet vis har klart å bøye de 3 ventilene under montering av fjærer.. ](*,) ](*,) og de lukket jo selvfølgelig ikke helt... Så da var det bare å plukke litt til fra donormotoren og slipe de på nytt... Men jeg hadde kun en rett eksosventil... Så det tok 2-3 timer i dreiebenken før jeg hadde fått den helt rett... forferdelig kjedelig!!!!
Men nå er det sammen og jeg er veldig nære riktige ventil klaringer ( tar siste justering etter oppstart.. )

Stemplene må taes inn fra undersiden, og det var litt kilent å få ringene klemt sammen samtidig med jeg skulle presse sylinderrekka ned..
stempler på vei.jpg
Men det kommer jo på plass til slutt
endelig på plass.jpg
Så nå begynner det å likne en motor igjen :D
snart komplett.jpg
Skivene sjekket jeg ii benken, siden de var rette og fine bare slipte jeg de opp med å bruke vinkelsliper med "flapdisk" og kontra rotere dreieretningen på benken..
Fungerte faktisk veldig bra :-)
skiver.jpg
Ellers har det kommet på noen flere deler på ramma..
Fått lakket opp gaffelben og litt småtteri, så det er spennende å se den gjenoppstår :D
baksving.jpg
remontering.jpg
Så nå gleder jeg meg til dekkene kommer så jeg kan sette den ned på gulvet.
Jeg har bestilt et sett Trailmax fra Dunlop..Tror det blir tøft!! og jeg kan kjøre litt grus også :-k
Trailmax_tcm386-52682.jpg
Som vanlig gjør jeg litt av alt hele tiden, så jeg er ikke sikker på hva som er neste.. Men å få motor klar og i ramma, står høyt på ønskelista

:D :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Street trackeren "Tripster"

Legg inn av MaxTron »

Mektig imponert :notworthy: (som vanlig)

Men må si æ er spent på om selvretta ventiler blir holdbart...
Sikker på at der er mange som vil si at sånt gjør man bare ikke, men ivertfall sennende å se om det holder.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar