Street trackeren "Tripster"
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Street trackeren "Tripster"
Har vært inne på tanken omå bruke oppvaskmaskina, men motet svikta. Æ frykta oppvasken som kunne kommet etterpå.
Men har vaska sylinderblokk og topp i dusjen, og brukt stekovnen til å herde lakk på de samme delene.
De gik akkurat inn. Hørte etterpå at sånn gjør man ikke, for foringene kan løsne fra blokka og flytte seg opp eller ned.
Hva slags grunning bruker du på felgene ?
Men har vaska sylinderblokk og topp i dusjen, og brukt stekovnen til å herde lakk på de samme delene.
De gik akkurat inn. Hørte etterpå at sånn gjør man ikke, for foringene kan løsne fra blokka og flytte seg opp eller ned.
Hva slags grunning bruker du på felgene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Street trackeren "Tripster"
Jompa;
Dette med opvasken etterpå fryktet jeg også, så delene var ganske rene før jeg la de inn.. :-) Med det luktet litt avfetting i kjøkkenet etterpå uansett
lukter iallefall mye bedre en makrell da!
Det med at foringene kan løsne i baketemp for lakken er ikke noe jeg hadde tenkt på før..:
( kan jo komme av at jeg aldri brukt sånn lakk før heller
)
hmmm ser i tabellene at alulegeringer har en større utvidelseskoeffisient enn hart stål, så det hørtes jo riktig ut... rent teoretisk... men det er vel ikke sånn at disse foringene bare er satt fast i en boring uten endestopp e.l. ??? Så om de fysisk kan sige nedover om de står i ovnen vet ingening om..
Uansett; jeg bruker en 1-komp lakk fra wurth som etter sigende holder fint på motorer.... Kan sikkert gulne litt ved de varmeste områdene..? men jeg gir det et forsøk.. Det har ikke gulnet noe på twisteren... Den er riktignok vannkjølt, men ser ingentig veg svanehalsnene heller...
Felger (og resten) har jeg brukt en etch-primer fra U-Pol som heter Acid-8. Dette biter bra på alu og kan overlakkes med 2 komp.
Som mellomstrøk har jeg brukt en sprayfiller fra Auto color... heter sikkert noe mer, men det må jeg se etter..
Jeg handler lakken hos en fargehandel som har en kar som kan mye billakk :=D> så da får jeg system som passer til hverandre..
Kjøpte en liten lakksprøyte av de og den skal jeg prøve å lakke alt med... får øve på ramma før tanken skal lakkes senere i vinter..
Er jo ikke akkurat gratis sånn 2 komp billakk..
Men jeg ser på Twisteren at sånn 1 komp lakk på sprayboks ikke blir helt 100... så jeg blander og sprøyter på Tripsteren..:-)
Dette med opvasken etterpå fryktet jeg også, så delene var ganske rene før jeg la de inn.. :-) Med det luktet litt avfetting i kjøkkenet etterpå uansett


Det med at foringene kan løsne i baketemp for lakken er ikke noe jeg hadde tenkt på før..:


hmmm ser i tabellene at alulegeringer har en større utvidelseskoeffisient enn hart stål, så det hørtes jo riktig ut... rent teoretisk... men det er vel ikke sånn at disse foringene bare er satt fast i en boring uten endestopp e.l. ??? Så om de fysisk kan sige nedover om de står i ovnen vet ingening om..

Uansett; jeg bruker en 1-komp lakk fra wurth som etter sigende holder fint på motorer.... Kan sikkert gulne litt ved de varmeste områdene..? men jeg gir det et forsøk.. Det har ikke gulnet noe på twisteren... Den er riktignok vannkjølt, men ser ingentig veg svanehalsnene heller...

Felger (og resten) har jeg brukt en etch-primer fra U-Pol som heter Acid-8. Dette biter bra på alu og kan overlakkes med 2 komp.
Som mellomstrøk har jeg brukt en sprayfiller fra Auto color... heter sikkert noe mer, men det må jeg se etter..
Jeg handler lakken hos en fargehandel som har en kar som kan mye billakk :=D> så da får jeg system som passer til hverandre..
Kjøpte en liten lakksprøyte av de og den skal jeg prøve å lakke alt med... får øve på ramma før tanken skal lakkes senere i vinter..
Er jo ikke akkurat gratis sånn 2 komp billakk..
](./images/smilies/grrr.gif)
Men jeg ser på Twisteren at sånn 1 komp lakk på sprayboks ikke blir helt 100... så jeg blander og sprøyter på Tripsteren..:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Street trackeren "Tripster"
Long time
Men jeg har da fått kost meg litt siden sist da.
.
Har fått satt i gang montering av motor..
Nå er mye av gearet på plass, samme med veiv og litt småtteri. Sylindere er honet lett Og fått begynt å glassblåse stempler.. Så var det tid tid for å overhale topplokk .. hadde ikke verktøy, så en åpen ringnøkkel, en tvinge og noe småtteri måtte gjenfødes.. Sliping av ventiler var skikkelig kjedelig.. Men deilig å få det ordentlig.. Så da er kammene og shimsa på plass og jeg må begynne å justere ventiler... Masse rare mål på det som sto på... Venter på nytt kamkjede fra usa og nye låseringer til kryssbolter fra den lokale sjappa.. Så er det snart komplett motor!!
Ellers har jeg fått handlet lakk og sprøyte.. Så da begynner jeg på ramma og felger snart.. :[-o<
Så snart ramme, gaffel og hjul er på plass, skal motoren inn og fin-tenkingen begynne.. Det gleder jeg meg til :-)

Men jeg har da fått kost meg litt siden sist da.

Har fått satt i gang montering av motor..
Nå er mye av gearet på plass, samme med veiv og litt småtteri. Sylindere er honet lett Og fått begynt å glassblåse stempler.. Så var det tid tid for å overhale topplokk .. hadde ikke verktøy, så en åpen ringnøkkel, en tvinge og noe småtteri måtte gjenfødes.. Sliping av ventiler var skikkelig kjedelig.. Men deilig å få det ordentlig.. Så da er kammene og shimsa på plass og jeg må begynne å justere ventiler... Masse rare mål på det som sto på... Venter på nytt kamkjede fra usa og nye låseringer til kryssbolter fra den lokale sjappa.. Så er det snart komplett motor!!

Ellers har jeg fått handlet lakk og sprøyte.. Så da begynner jeg på ramma og felger snart.. :[-o<
Så snart ramme, gaffel og hjul er på plass, skal motoren inn og fin-tenkingen begynne.. Det gleder jeg meg til :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Bosted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Street trackeren "Tripster"
Hallo kompis.
Artig å se fremdriften. Dette er en tråd som imponerer stort, og jeg er glad jeg også har mulighet til å følge prosjektet "live" når jeg måtte ønske.
Stå på videre...
Artig å se fremdriften. Dette er en tråd som imponerer stort, og jeg er glad jeg også har mulighet til å følge prosjektet "live" når jeg måtte ønske.
Stå på videre...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Street trackeren "Tripster"
Nok en gang sitter jeg her og koser meg med bilder og lesestoff!
Ser frem til neste update allerede!

Ser frem til neste update allerede!

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Street trackeren "Tripster"
Bra tråd,igjen
Når det gjelder oppvaskmaskin til delevask,så finner du det utenfor nærmeste hvitevare-butikk. Folk kaster maskiner som er helt iorden. Jeg henta meg en i haugen,og satte i vaskekjelleren da jeg holdt på med oppbygging av en motor.
Den får jeg lov av kjærringa å bruke til slikt :-)

Når det gjelder oppvaskmaskin til delevask,så finner du det utenfor nærmeste hvitevare-butikk. Folk kaster maskiner som er helt iorden. Jeg henta meg en i haugen,og satte i vaskekjelleren da jeg holdt på med oppbygging av en motor.
Den får jeg lov av kjærringa å bruke til slikt :-)
ikkebike.norwegianforum.net
- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Street trackeren "Tripster"
Hei igjen..
@ kawasaki, Det ønsket jeg meg også.. men har ikke trykkvann ut i garasjen... så enn så lenge får jeg klare meg uten...
Siden sist har det skjedd litt forskjellig..
Jeg har fått satt sammen mye av motoren... Clutchplatene har liggi i motorolje i et par uker, så de var klare til å settes inn. Det gikk forsåvidt greit å demontere dette, men den sentermutteren skulle ha et godt moment ( ikke bare dratt til med fingre som det virket som under demontering) så da måtte jeg ofre en pipe og en clutchplate fra donormotoren for å klare å dra til nok Så nå begynner de tå likne på en motor igjen
Har tilogmed fått det nye kamkjedet i posten i dag!!!
Ellers har jeg prøvd meg som lakkerer igjen..
Dette gikk over all forventning og jeg da redd for at jeg har bruk opp nybegynnerflaksen på ramma... Burde kanskje spart den flaksen til jeg skulle lakke tanken.. Det er så deilig å montere inn nye lagere, simringer osv i svingarmen.. Det som sto i var det ikke noe igjen av...
Så nå er det påbegynnt montering igjen!! O Lykke!!!
Snart får jeg et slikt shimssett jeg har bestillt. Så kan jeg få skikk på ventilene også;-)
@ kawasaki, Det ønsket jeg meg også.. men har ikke trykkvann ut i garasjen... så enn så lenge får jeg klare meg uten...
Siden sist har det skjedd litt forskjellig..

Jeg har fått satt sammen mye av motoren... Clutchplatene har liggi i motorolje i et par uker, så de var klare til å settes inn. Det gikk forsåvidt greit å demontere dette, men den sentermutteren skulle ha et godt moment ( ikke bare dratt til med fingre som det virket som under demontering) så da måtte jeg ofre en pipe og en clutchplate fra donormotoren for å klare å dra til nok Så nå begynner de tå likne på en motor igjen


Dette gikk over all forventning og jeg da redd for at jeg har bruk opp nybegynnerflaksen på ramma... Burde kanskje spart den flaksen til jeg skulle lakke tanken.. Det er så deilig å montere inn nye lagere, simringer osv i svingarmen.. Det som sto i var det ikke noe igjen av...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Street trackeren "Tripster"
Knallbra arbeid! Spennende å følge denne posten 

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Street trackeren "Tripster"
Blir like inponert hver gang jeg ser slike tråder
.Godt jobba,dette er noe som lyser opp i vintermørket.
Venter spent på neste oppdatering

Venter spent på neste oppdatering

For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Street trackeren "Tripster"
Her er det bar en ting å si... Jeg bukker DYPT i støvet!
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Street trackeren "Tripster"
Veldig, veldig bra!
Ser ut til at Tripster'n blir kjøreklar til sommer'n og kanskje kan delta på Øyeren Rundt turen?
Ser ut til at Tripster'n blir kjøreklar til sommer'n og kanskje kan delta på Øyeren Rundt turen?

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Street trackeren "Tripster"
Dette er en virkelig flott tråd... inspirasjon til oss alle tenker jeg..Meget bra
:=D>
:=D>
:=D>

- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Street trackeren "Tripster"
Hei igjen og tusen takk for tilbakemeldinger
Jeg har gått litt frem og tilbake om dagen...
Jeg fikk kjøpt meg et slikt sett med Shims, ( de passer på retriveren også, så da er det bare å ta en ventiljustering på den også :-) )
Men ettersom jeg justerte ble jeg helt forvirret.. på 3 av ventilene kom jeg langt utenfor alle størrelser i settet
og det er jo noen : Så jeg begynte å lete etter hva jeg hadde gjort feil.. og jeg fant ut at jeg på et eller annet vis har klart å bøye de 3 ventilene under montering av fjærer..
og de lukket jo selvfølgelig ikke helt... Så da var det bare å plukke litt til fra donormotoren og slipe de på nytt... Men jeg hadde kun en rett eksosventil... Så det tok 2-3 timer i dreiebenken før jeg hadde fått den helt rett... forferdelig kjedelig!!!!
Men nå er det sammen og jeg er veldig nære riktige ventil klaringer ( tar siste justering etter oppstart.. )
Stemplene må taes inn fra undersiden, og det var litt kilent å få ringene klemt sammen samtidig med jeg skulle presse sylinderrekka ned.. Men det kommer jo på plass til slutt Så nå begynner det å likne en motor igjen
Skivene sjekket jeg ii benken, siden de var rette og fine bare slipte jeg de opp med å bruke vinkelsliper med "flapdisk" og kontra rotere dreieretningen på benken..
Fungerte faktisk veldig bra :-) Ellers har det kommet på noen flere deler på ramma..
Fått lakket opp gaffelben og litt småtteri, så det er spennende å se den gjenoppstår
Så nå gleder jeg meg til dekkene kommer så jeg kan sette den ned på gulvet.
Jeg har bestilt et sett Trailmax fra Dunlop..Tror det blir tøft!! og jeg kan kjøre litt grus også
Som vanlig gjør jeg litt av alt hele tiden, så jeg er ikke sikker på hva som er neste.. Men å få motor klar og i ramma, står høyt på ønskelista



Jeg har gått litt frem og tilbake om dagen...

Jeg fikk kjøpt meg et slikt sett med Shims, ( de passer på retriveren også, så da er det bare å ta en ventiljustering på den også :-) )
Men ettersom jeg justerte ble jeg helt forvirret.. på 3 av ventilene kom jeg langt utenfor alle størrelser i settet
og det er jo noen : Så jeg begynte å lete etter hva jeg hadde gjort feil.. og jeg fant ut at jeg på et eller annet vis har klart å bøye de 3 ventilene under montering av fjærer..
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
Men nå er det sammen og jeg er veldig nære riktige ventil klaringer ( tar siste justering etter oppstart.. )
Stemplene må taes inn fra undersiden, og det var litt kilent å få ringene klemt sammen samtidig med jeg skulle presse sylinderrekka ned.. Men det kommer jo på plass til slutt Så nå begynner det å likne en motor igjen

Fungerte faktisk veldig bra :-) Ellers har det kommet på noen flere deler på ramma..
Fått lakket opp gaffelben og litt småtteri, så det er spennende å se den gjenoppstår

Jeg har bestilt et sett Trailmax fra Dunlop..Tror det blir tøft!! og jeg kan kjøre litt grus også



Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Street trackeren "Tripster"
Mektig imponert
(som vanlig)
Men må si æ er spent på om selvretta ventiler blir holdbart...
Sikker på at der er mange som vil si at sånt gjør man bare ikke, men ivertfall sennende å se om det holder.

Men må si æ er spent på om selvretta ventiler blir holdbart...
Sikker på at der er mange som vil si at sånt gjør man bare ikke, men ivertfall sennende å se om det holder.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L