Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Tom »

jhn skrev:
Haeggis skrev:
jhn skrev:om du sveiser fast styret og lener deg til venstre, så vil du vel svinge til venstre ?
Nei.
Åh? :sk? E du sikker?
youtube twist of the wrist 2, der får du svaret. Liten spoler kan eg no gje, hæggis har rett, og det burde han siden han har vore trafikklærer:-P

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:Hehe,sveis fast styret ditt jhn,og prøv. Og så forteller du oss andre hvordan det gikk :thumleft Jeg tipper du klarer ca 5 meter før du går over ende :knegg
ja, sannsynligvis, men spm e til hvilken side, innover eller utover.

Har ikke du no gammelt skrot som du driver å mekker på, som du kan prøve på? En gammel RD500 elns?

E har myttje skrot e kuinn ha prøvvd dæ på,men e træng ittje å prøv.E veit att dæ går tell hællvettes,att du vellta samme veien såmm du først læna de tell :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

ZZR-Tom skrev:
jhn skrev:
Haeggis skrev:
jhn skrev:om du sveiser fast styret og lener deg til venstre, så vil du vel svinge til venstre ?
Nei.
Åh? :sk? E du sikker?
youtube twist of the wrist 2, der får du svaret. Liten spoler kan eg no gje, hæggis har rett, og det burde han siden han har vore trafikklærer:-P
Men har han vært fysikklærer? :-k Kanskje ikke nødvendig,
han har sikkert testet dette på elevene sine, så det kan hende han har rett. :knegg
:scratch Men æ synes det virke litt merkelig, æ skjønne jo at man går over ende, men hva skjer i sekundet før?

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:, æ skjønne jo at man går over ende, men hva skjer i sekundet før?
Hvis du klarer å låse av styret 100% rett forover,så går sykkelen også rett forover,uansett hvor mye du lener den. Muligens svinger den bittelitt,pga ulik bredde/profil på for- og bakdekk.
Men får du ikke kontrastyrt,så går du i bakken uansett.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Det er jo ikke noe problem å legge ned sykkelen og fortsette å kjøre rett frem!!!!! Det er bare å prøve neste gang du er ute og kjører. Hvis du legger deg ned i god tid før svingen (men fortsatt kjører rett frem) må du svinge i "riktig" retning når du svinger.

Du gjør styreutslag til venstre for å legge MC mot høyre - realistisk er man ute av balanse ett øyeblikk etter styreutslaget før svingen begynner - for deretter å svinge til høyre i svingen og gjenopprette balansen. Å svinge styret mot høyre er jo like viktig som styreutslaget til venstre før svingen - ellers fortsetter du jo rett frem men da i ubalanse og faller - til høyre.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Duville skrev: - for deretter å svinge til høyre i svingen og gjenopprette balansen. Å svinge styret mot høyre er jo like viktig som styreutslaget til venstre før svingen - ellers fortsetter du jo rett frem men da i ubalanse og faller - til høyre.
Hvis du kikker på denne snutten så ser du at det styres "feil" vei gjennom hele svingen.
Hvis du svinger "rett" vei igjen midt i svingen, vil vel sykkelen rette seg opp, det har vi vel ikke lyst til?
Men nå skulle vi hatt den pedagogisk korrekte forklaringen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=_aMhuOq0 ... r_embedded[/video]

Duville

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev: - for deretter å svinge til høyre i svingen og gjenopprette balansen. Å svinge styret mot høyre er jo like viktig som styreutslaget til venstre før svingen - ellers fortsetter du jo rett frem men da i ubalanse og faller - til høyre.
Hvis du kikker på denne snutten så ser du at det styres "feil" vei gjennom hele svingen.
Hvis du svinger "rett" vei igjen midt i svingen, vil vel sykkelen rette seg opp, det har vi vel ikke lyst til?
Det kan jo se sånn ut dersom du "gir på" i svingen og setter bakhjulet ned så kan det virke sånn i forhold til sykkelen og bakhjulet forøvrig, men for meg ser utslagene ut som om det er korrigeringer i svingen og ikke selve svingen...

det er jo ren fysikk dette. Hvis du ser ett liggende / hellende hjul kun i forhold til bakken så vil du vel gå rett frem hvis kun nederste del av hjulet er i bakken i forhold til dreieretningen på hjulet.

Ett lite utslag fremover / ned med fremre del av hjulet - vil medføre at fremre del av hjulet treffer bakken først og du svinger inn /opp i svingen. Drar du i øvre del av styret og hever fremre del av hjulet så vil hjulet "slippe" nedover og du sklir ut i svingen. Er det ikke sånn da???

Duville

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:sidevogn blir som bil...sykkelen lener seg ikke i det hele tatt.

er vogna på høyre side vil gassing gjøre at ekvipasjen vil mot høyre -brems motsatt..

med fastsveiset styre velter du til den siden du har begynt å bikke til når du tar opp beina..

Med sidevogn?????? :prf \:D/

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Her, sjå og lær ;e
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1_A8k58ysSw[/video]

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Duville skrev:

er vogna på høyre side vil gassing gjøre at ekvipasjen vil mot høyre -brems motsatt..

med fastsveiset styre velter du til den siden du har begynt å bikke til når du tar opp beina..

du fikk sikkert med deg at det var 2 svar her....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:
Det kan jo se sånn ut dersom du "gir på" i svingen og setter bakhjulet ned så kan det virke sånn i forhold til sykkelen og bakhjulet forøvrig, men for meg ser utslagene ut som om det er korrigeringer i svingen og ikke selve svingen...

det er jo ren fysikk dette. Hvis du ser ett liggende / hellende hjul kun i forhold til bakken så vil du vel gå rett frem hvis kun nederste del av hjulet er i bakken i forhold til dreieretningen på hjulet.

Ett lite utslag fremover / ned med fremre del av hjulet - vil medføre at fremre del av hjulet treffer bakken først og du svinger inn /opp i svingen. Drar du i øvre del av styret og hever fremre del av hjulet så vil hjulet "slippe" nedover og du sklir ut i svingen. Er det ikke sånn da???
Det første avsnittet føle æ mæ temmelig sikker på at æ har rett, uten at æ e helt istand til å forklare det så veldig godt.
Men det har noe med at sykkelen legger seg pga at forhjuletstyres vekk fra massesenteret, hvis du da styrer hjulet inn under sykkelen igjen vil den retteseg opp igjen.
Helt sikkert ikke sagt på beste måten, men æ har et slags bilde inn i hodet av hvordan dette henger sammen, men i dag va ikke i stand til å ordlegge mæ godt nok. Den evnen e litt varierende, nærmest fra dag til dag.
Det får mæ til å minnes en eksamen i motorlære æ hadde i min ungdom. Men da skjedde det motsatte av i dag.
Æ må ha hatt en åpenbaring av dimensjoner. En av oppgavene var å forklare en forbrenningsmotor, forskjell på diesel/bensin, 2t/4t og alle mulige spm og vinklinger. Æ forstod det mest grunnleggende, men fullstendig oversikt hadde æ ikke, trudde æ.
Plutselig begynte æ å skrive, og stoppet ikke et øyeblikk før æ va 100% ferdig.
Æ leverte inn og gikk hjem å skjønte ikke hva som hadde skjedd.
Æ fikk 6 på den eksamen. Merkelige greier. :scratch

Duville

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:
Duville skrev:

du fikk sikkert med deg at det var 2 svar her....
Nå har jeg lyst til å si det som Vesenlund sa til barnevakten på den gamle LP plata fra 1970tallet men jeg skal ikke gjøre det for da blir det kanskje en misforståelse nr 2 eller 3 her ---- men joda jeg var med på at det var 2 svar men fikk ett gratis eglepoeng der men en litt viljet misforståelse på di bekostnng.... sorry :8-[

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Hvis du kikker på denne snutten så ser du at det styres "feil" vei gjennom hele svingen.
Der har du det,selvfølgelig svinger man "feil vei" gjennom hele svingen,i det øyeblikket du legger styret samme vei som svingen,så retter du deg opp og svinger motsatt vei,som du sier.

Dette er jo så logisk som det kan bli :thumleft

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Duville:eglepoeng er sikkert viktig.. :knegg

Men sånn personlig er jeg jævlig glad at jeg ikke har behøvd å tenke på hva jeg må gjøre på 2 hjul for å svinge siden jeg lærte å sykle som 5 åring..må være slitsomt.. :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:Men sånn personlig er jeg jævlig glad at jeg ikke har behøvd å tenke på hva jeg må gjøre på 2 hjul for å svinge siden jeg lærte å sykle som 5 åring..må være slitsomt.. :8-[
Helt enig, å tenke er slitsomt :knegg Å komme seg gjennom en sving går heldigvis uten tenking ;e

Svar