Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
"hang-out"brukes når du ikke har mer å legge ned sykkelen pga skraping..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Haeggis
- Innlegg: 239
- Registrert: 26 okt 2009, 21:19
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
- Bosted: På veien
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.Kawasaki skrev:Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Samtidig gjelder det ikke for alle dekktyper. Gammeldagse diagonaldekk bør ikke legges for langt ned, da de raskere kommer mot ytterkant en sterkere bueformede moderne radialdekk...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
KrangelfantHaeggis skrev:Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.Kawasaki skrev:Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Samtidig gjelder det ikke for alle dekktyper. Gammeldagse diagonaldekk bør ikke legges for langt ned, da de raskere kommer mot ytterkant en sterkere bueformede moderne radialdekk...

Det blir som de to som konkurrerte om hvem som vågde å lene seg lengst ut av et vindu,plutselig vant den ene

ikkebike.norwegianforum.net
- Haeggis
- Innlegg: 239
- Registrert: 26 okt 2009, 21:19
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
- Bosted: På veien
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vranglekvant?
JEG?!?!?!
Whut?
Hvor har du det fra?
JEG?!?!?!
Whut?
Hvor har du det fra?
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg har kun lest første og noen av di siste postene her..
Jeg kontrastyrer alltid. Mye mer kontroll på sykkelen da. Ja, tenk, selv på en stor tung Harley er det folk som bruker kontrastyring...
Jeg kontrastyrer alltid. Mye mer kontroll på sykkelen da. Ja, tenk, selv på en stor tung Harley er det folk som bruker kontrastyring...

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte.Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?

Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva.

](./images/smilies/grrr.gif)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Rævstyring?... Ingenting skal være uprøvd :-)TheBandit skrev:Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte.Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?![]()
Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva.Det var helt for j**** for å si d mildt.
Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det jeg tror, er at man MÅ kontrastyre, og dette gjør man ubevist eller bevist, i mer eller mindre grad.
Vil du virkelig legge ned, skal du bare holde kontrapresset...og holde og holde, da skal du se det blir fiiin sving :)
...men det forutsetter jo at du ikke "kjører som ei kjerring", og nesten aldri er på din bike.
Skal man bli en god og trygg sjåfør, holder det ikke med å kjøre til kiosken en gang i ny og ne, og akse litt på motorveien..hehe
Vil du virkelig legge ned, skal du bare holde kontrapresset...og holde og holde, da skal du se det blir fiiin sving :)
...men det forutsetter jo at du ikke "kjører som ei kjerring", og nesten aldri er på din bike.
Skal man bli en god og trygg sjåfør, holder det ikke med å kjøre til kiosken en gang i ny og ne, og akse litt på motorveien..hehe

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ja, uansett hvor mye jeg dytta på styret så lystra ikke sykkelen før man hjalp til med rævva. Har prøvd div sykler, men ingen har vært i nærheten så ekkel.Tysnes skrev:Rævstyring?... Ingenting skal være uprøvd :-)TheBandit skrev:Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte.Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?![]()
Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva.Det var helt for j**** for å si d mildt.
Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Var med i diskusjonen for et halvt år siden, og har hatt kontrastyring i bakhaue hver gang
jeg har kjørt i sommer.
Og har gjort følgende erfaring; min sykkel må kontrastyres for å i det hele tatt begynne å svinge,
og som ikke det er nok må den holdes nede med styret gjennom hele svingen.
I Full kontroll står det at en sykkel som er inne i en sving, vil fortsette svingen i det uendelige hvis
den ikke blir påvirket av noe annet, mer gass f.eks.
Vel, det gjelder kanskje noen sykler, men ikke min.
jeg har kjørt i sommer.
Og har gjort følgende erfaring; min sykkel må kontrastyres for å i det hele tatt begynne å svinge,
og som ikke det er nok må den holdes nede med styret gjennom hele svingen.
I Full kontroll står det at en sykkel som er inne i en sving, vil fortsette svingen i det uendelige hvis
den ikke blir påvirket av noe annet, mer gass f.eks.
Vel, det gjelder kanskje noen sykler, men ikke min.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har ikke du kjørt rundt med slark i gaflene? Det kan jo gjøre sånn at sykkelen får små input fra ujevnheter i veien, som da fører til at du må kontrastyre gjennom hele svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du kan trøste deg med at en ZZR1400 med 1km på telleren, må også holdes et jevnt press på gjennom hele svingen. Kjlører da for f*** ikke noen vinglemerr :)Jompa skrev:Var med i diskusjonen for et halvt år siden, og har hatt kontrastyring i bakhaue hver gang
jeg har kjørt i sommer.
Og har gjort følgende erfaring; min sykkel må kontrastyres for å i det hele tatt begynne å svinge,
og som ikke det er nok må den holdes nede med styret gjennom hele svingen.
I Full kontroll står det at en sykkel som er inne i en sving, vil fortsette svingen i det uendelige hvis
den ikke blir påvirket av noe annet, mer gass f.eks.
Vel, det gjelder kanskje noen sykler, men ikke min.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kjører man "riktig" med jevnt gasspådrag gjennom svingen, må man holde et jevnt press på styret. Det er sånn jeg kjører selv. Og noe press på styret vil det vel alltid være pga tyngdekraften.
Men hvis man, etter initieringen av kontrastyringen, holder jevn gass hele veien trenger man mindre press på styret for å holde jevn sving.
Det med at en sykkel uten noen form for endringer i input vil holde en evig sving blir jo bare teoretisk. Det er alltid ytre påvirkninger som endre forutsetningene for svingen.
Men hvis man, etter initieringen av kontrastyringen, holder jevn gass hele veien trenger man mindre press på styret for å holde jevn sving.
Det med at en sykkel uten noen form for endringer i input vil holde en evig sving blir jo bare teoretisk. Det er alltid ytre påvirkninger som endre forutsetningene for svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985