Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

"hang-out"brukes når du ikke har mer å legge ned sykkelen pga skraping..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Haeggis »

Kawasaki skrev:
Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.
Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.

Samtidig gjelder det ikke for alle dekktyper. Gammeldagse diagonaldekk bør ikke legges for langt ned, da de raskere kommer mot ytterkant en sterkere bueformede moderne radialdekk...
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Haeggis skrev:
Kawasaki skrev:
Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.
Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.

Samtidig gjelder det ikke for alle dekktyper. Gammeldagse diagonaldekk bør ikke legges for langt ned, da de raskere kommer mot ytterkant en sterkere bueformede moderne radialdekk...
Krangelfant :knegg Du vet at jeg har rett. Selvfølgelig er det en grense for hvor langt ned du kan legge den.
Det blir som de to som konkurrerte om hvem som vågde å lene seg lengst ut av et vindu,plutselig vant den ene :prf
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Haeggis »

Vranglekvant?
JEG?!?!?!

Whut?

Hvor har du det fra?
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Crinos »

Jeg har kun lest første og noen av di siste postene her..

Jeg kontrastyrer alltid. Mye mer kontroll på sykkelen da. Ja, tenk, selv på en stor tung Harley er det folk som bruker kontrastyring... \:D/
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
ikkebike.norwegianforum.net

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheBandit »

Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte. :mc5

Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva. :scratch Det var helt for j**** for å si d mildt. ](*,) Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Tysnes »

TheBandit skrev:
Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte. :mc5

Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva. :scratch Det var helt for j**** for å si d mildt. ](*,) Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?
Rævstyring?... Ingenting skal være uprøvd :-)

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Det jeg tror, er at man MÅ kontrastyre, og dette gjør man ubevist eller bevist, i mer eller mindre grad.
Vil du virkelig legge ned, skal du bare holde kontrapresset...og holde og holde, da skal du se det blir fiiin sving :)

...men det forutsetter jo at du ikke "kjører som ei kjerring", og nesten aldri er på din bike.
Skal man bli en god og trygg sjåfør, holder det ikke med å kjøre til kiosken en gang i ny og ne, og akse litt på motorveien..hehe :knegg

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheBandit »

Tysnes skrev:
TheBandit skrev:
Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte. :mc5

Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva. :scratch Det var helt for j**** for å si d mildt. ](*,) Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?
Rævstyring?... Ingenting skal være uprøvd :-)
Ja, uansett hvor mye jeg dytta på styret så lystra ikke sykkelen før man hjalp til med rævva. Har prøvd div sykler, men ingen har vært i nærheten så ekkel. :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Var med i diskusjonen for et halvt år siden, og har hatt kontrastyring i bakhaue hver gang
jeg har kjørt i sommer.
Og har gjort følgende erfaring; min sykkel må kontrastyres for å i det hele tatt begynne å svinge,
og som ikke det er nok må den holdes nede med styret gjennom hele svingen.

I Full kontroll står det at en sykkel som er inne i en sving, vil fortsette svingen i det uendelige hvis
den ikke blir påvirket av noe annet, mer gass f.eks.

Vel, det gjelder kanskje noen sykler, men ikke min.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Har ikke du kjørt rundt med slark i gaflene? Det kan jo gjøre sånn at sykkelen får små input fra ujevnheter i veien, som da fører til at du må kontrastyre gjennom hele svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Var med i diskusjonen for et halvt år siden, og har hatt kontrastyring i bakhaue hver gang
jeg har kjørt i sommer.
Og har gjort følgende erfaring; min sykkel må kontrastyres for å i det hele tatt begynne å svinge,
og som ikke det er nok må den holdes nede med styret gjennom hele svingen.

I Full kontroll står det at en sykkel som er inne i en sving, vil fortsette svingen i det uendelige hvis
den ikke blir påvirket av noe annet, mer gass f.eks.

Vel, det gjelder kanskje noen sykler, men ikke min.
Du kan trøste deg med at en ZZR1400 med 1km på telleren, må også holdes et jevnt press på gjennom hele svingen. Kjlører da for f*** ikke noen vinglemerr :)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Kjører man "riktig" med jevnt gasspådrag gjennom svingen, må man holde et jevnt press på styret. Det er sånn jeg kjører selv. Og noe press på styret vil det vel alltid være pga tyngdekraften.

Men hvis man, etter initieringen av kontrastyringen, holder jevn gass hele veien trenger man mindre press på styret for å holde jevn sving.

Det med at en sykkel uten noen form for endringer i input vil holde en evig sving blir jo bare teoretisk. Det er alltid ytre påvirkninger som endre forutsetningene for svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar