MaxTron skrev:Hva er det som egentlig er negativt med "Heise-effekten"?
Ja, den heiser seg litt opp bak ved gasspådrag, og "setter" seg litt når en slipper gassen og motoren bremser.
Skjønner ikke at dette skal ha noe videre å si... Er vel mere en vanesak..
Med kjede er "heise-effekten" omvendt, men ikke riktig så kraftig..
Er dette spesielt positivt, eller bare en vanesak det og? Men omvendt???
Her er det flere ting ute å går samtidig.
Alle kjøretøy med fjæring vil "sette seg" når de akselererer.
Det er fordi akselerasjonen skaper en "forskyvning" av tyngepunktet.
Kjøretøyet (sykkel, bil) blir "tyngere" bak.
Denne "tyngden" gjør at fjæren presses sammen.
Uavhengig av om du har forhjulstrekk, firehjul, kjede eller aksling.
I tillegg fører denne "forskyvningen" til at fronten blir lettere.
Derfor, i tillegg til at enden presses ned, løftes OGSÅ fronten opp.
Det er fjæren som løfter fronten fordi vekten blir mindre.
Fordi både bakfjæren er mer sammenklemt, og samtidig forfjæren er mer strukket, har en sykkel under aks en annen geometri enn ved jevn fart.
Alle som har forsøkt å brått slippe eller øke gassen i en sving vet godt hva som skjer.
Sykkelen endrer brått retning.
Det er fordi geometrien endrer seg.
Om man hadde aksling istedenfor kjede (eller belte) på en motorsykkel, da skapes denne aksen ved en vridning. Denne vridningen føltes i sykkelen som et sideveid "dytt", og fordi føreren naturligvis motvirker det, som et løft.
Paralever-løsningen motvirker det. Når man snakker om dette løftet er det viktig å skille mellom sykler med og uten Paralever.
En BMW under akselerasjon får løft foran som alle andre, men ikke siger sammen bak.
Det man skal venne sseg til, det er at sykkelen ikke siger sammen når man drar på.
Det blir en definisjonssak om "ikke sige sammen" er det samme som "et løft".
Men én ting er helt sikkert: Detsom teller er avstanden fra setet til bakken.
Den øker ikke under akselerasjon.
Siden jeg er på Newton-kjøret: Det samme skjer når man bremser.
Fronten presses sammen (fordi man får en vektforskyvning) og enden løfter seg fordi man får mindre vekt der.
Unntatt, naturligvis, på BMW.
Der gjør løsningen med Telelever at fronten ikke trykkes sammen.
Likevel får man samme løftet bak (fordi vekten er mindre).
Når en vanlig sykkel stopper, da detter enden ned OG fronten reiser seg opp.
På BMW er det utelukkende enden som detter.
Det som gjir BMW så gode kjøreegenskaper, den følelsen av stabilitet, er nettopp at geometrien er nesten identisk uansett om du gasser eller bremser. ELler med andre ord: når du svinger er det færre overraskelser i vente.
De fleste synes det er en god ting!
Jeg finner ikke mitt eksemplar av Motorcycle Dynamics akkurat nå så jeg kan ikke vise til sidenummer for alle detaljer man måtte ønske.
Men jeg oppfordrer alle som tror at en BMW bygget efter 1995 løfter på hekken under pådrag til å lese mindre på Internett og heller prøve en BMW.
[TaSK]