Bruker du handsfree når du kjører?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev: Joa Dexter, jeg skjønner jo det der med å utnytte "mulighetene", klart det.
Men for min del, så handler livet på mottorsykkern om frihet, jeg vil være aleine når jeg er ute på mc-tur, uten forstyrrelser og gnag i øra. Det sier jeg fra om til folk, og det respekterer de. Jeg har med meg mobilen, og ser hvem som har ringt, og kan ringe tilbake når jeg må stoppe for å pisse eller fylle bensin.
:vs Og når det gjelder behovet for mussikk, så byr sykkla mine på de liffligste toner og symfonier, fra velformede innsugskanaler og velavstemte trompeter, som du kan tenke deg :thumleft De dekker mussik-behovet mitt :D :knegg !
Må si meg rimelig på linje med ArcticTiger her :janikk
Men har likevel "parret" min gamle Nokia mob. med det noe daterte Scala-systemet jeg har, som gjør at jeg kan (med god velvilje...) gjennomføre en kort tlf.samtale under kjøring. Skriver kan fordi lyden slett ikke er optimal... Skyldes vel både det ikke særlig teknisk avanserte Scala Rider systemet og ikke minst en nærmest utrangert Nokia mob...

Men Scala'en funker som bare det mellom meg og Bakpå på tur. Og det synes vi begge er trivelig. Hyggelig å kunne snakke sammen underveis bare det ikke blir for mye pes... :moi:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Tysnes »

ArcticTiger skrev:
pelsen skrev:
ArcticTiger skrev:Når jeg kjører Mottorsykkel, så kjører jeg Mottorsykkel :thumleft .
Tellefon-skravling er det Kjærringer som driver med :prf
:knegg :thumleft :thumleft :thumleft
Dexter skrev: Jeg er i utgangspunktet enig, men... jeg har kjærring å unger, å for at jeg skal få kjøre "så mye som jeg(hun)vil", så er det en forutsetning at det er mulig å kontakte meg. Spesielt på lengre turer som f.eks. helg. Det andre er at det kan være hyggelig av og til å prate med en av dem man kjører sammen med - mens man kjører. Jeg og 2000Touring kjører en del sammen, og da bruker vi et TalkMore abonnement(han har ikke scala) i hver ende som gjør at vi ringer gratis, så kan vi prate så lenge vi vil eller har strøm. Møter jeg noen andre som har Scala kan jeg prate med dem etter at vi har "parra" settene. Snikkeren og jeg skravla faktisk under hele PreHøstTuren i fjor :knegg Når det blir nok, så kan man jo bare "legge på". Da har jeg masse god musikk som jeg kan høre på. Bluetoothen til mobilen har kjempebra forbindelse og jeg bruker da mobilen som spiller. Kan bytte sang frem og tilbake, pause osv fra scalaen på hjelmen (A2DP styring).
Det handler om muligheter! Så kan man bruke det man vil, når man vil - eller ikke :prf

Joa Dexter, jeg skjønner jo det der med å utnytte "mulighetene", klart det.
Men for min del, så handler livet på mottorsykkern om frihet, jeg vil være aleine når jeg er ute på mc-tur, uten forstyrrelser og gnag i øra. Det sier jeg fra om til folk, og det respekterer de. Jeg har med meg mobilen, og ser hvem som har ringt, og kan ringe tilbake når jeg må stoppe for å pisse eller fylle bensin.
:vs Og når det gjelder behovet for mussikk, så byr sykkla mine på de liffligste toner og symfonier, fra velformede innsugskanaler og velavstemte trompeter, som du kan tenke deg :thumleft De dekker mussik-behovet mitt :D :knegg !
Samme her, telefonen ligger i lomma.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Sprint »

Telefon i lomma,koser meg med motorlyden,og kun musikk til kjøring med diseldyret :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Dexter »

Her må folk få gjøre som dem vil. Finnes ingen fasit. Men trådstarter spør egentlig om råd til hva som kan fungere til: anbefale en type som passer godt og ikke er ubehagelig under hjelmen? Også må det jo være en smart måte å svare samtalen da...

Og da kan iallefall jeg anbefale Scala. Den kan svare med voice eller med å trykke på knappen (som da er montert på siden på hjelmen)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
West77
Innlegg: 62
Registrert: 07 feb 2012, 14:34
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 11`
Sted: Klepp

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av West77 »

Jeg bruker og Scala rider Q2 akkurat som Dexter og det funker som bare det.
Har 2 stk altså bike to bike og dette funker kjempe bra så lenge han / hun du kjører med ikke kjører med halv hjelm, da blir det sykt mye støy for deg som har helhjelm. ( vet ikke om du kan sette sensitivitet på mic?) ellers kan jeg fortelle at de fleste som ringer mens jeg kjører tror iallefall ikke at jeg er ute å kjører sykkel. :thumleft
Yamaha FZ8 11`
Triumph Speedmaster 12` (til salgs)
----------------------------------

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Baltazar »

Dexter skrev:Her må folk få gjøre som dem vil. Finnes ingen fasit. Men trådstarter spør egentlig om råd til hva som kan fungere til: anbefale en type som passer godt og ikke er ubehagelig under hjelmen? Også må det jo være en smart måte å svare samtalen da...

Og da kan iallefall jeg anbefale Scala. Den kan svare med voice eller med å trykke på knappen (som da er montert på siden på hjelmen)

Takker--- :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av simpson »

Baltazar skrev:
Dexter skrev:Her må folk få gjøre som dem vil. Finnes ingen fasit. Men trådstarter spør egentlig om råd til hva som kan fungere til: anbefale en type som passer godt og ikke er ubehagelig under hjelmen? Også må det jo være en smart måte å svare samtalen da...

Og da kan iallefall jeg anbefale Scala. Den kan svare med voice eller med å trykke på knappen (som da er montert på siden på hjelmen)

Takker--- :vs
Og helt optimalt blir det hvis eks. kopler det opp mot en TomTom Rider, da har du telefonboken direkte på displayet på gps, du ser hvem som ringer osv. betjener tlf gjennom gps og du får kjøreanvisninger inn i hjelmen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av jhn »

Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret? Æ har lite føling med, og dårlig styring på fingrene, æ e nesten avhengig av å se fingrene for å vite hva de fingrer med.

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Jarodden »

jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret?
Hvis du kobler mobilen til GPS, så kan du svare/ringe fra GPS'n.

Her kan du også slå opp i telefonboken (kontaktregisteret) fra mobilen.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av TheBandit »

jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret? Æ har lite føling med, og dårlig styring på fingrene, æ e nesten avhengig av å se fingrene for å vite hva de fingrer med.
Vet ikke med kvaliteten på dette, men det finnes ihvertfall: http://www.ultimate-mobiles.co.uk/bluet ... __1357.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av jhn »

FireFighter skrev:
jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret?
Hvis du kobler mobilen til GPS, så kan du svare/ringe fra GPS'n.

Her kan du også slå opp i telefonboken (kontaktregisteret) fra mobilen.
Å bruke GPS'n e neppe aktuelt, den æ har e en 10 år gammel Garmin 276, som ikke kan alt det lure som en moderne vei-GPS kan. Æ tenkte mere på om det finnes til Scala f.eks? Eller kanskje styring av tlf fra styret?
Æ vil jo gjerne ha et opplegg som e utprøvd og kvalitetssikret

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
FireFighter skrev:
jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret?
Hvis du kobler mobilen til GPS, så kan du svare/ringe fra GPS'n.

Her kan du også slå opp i telefonboken (kontaktregisteret) fra mobilen.
Å bruke GPS'n e neppe aktuelt, den æ har e en 10 år gammel Garmin 276, som ikke kan alt det lure som en moderne vei-GPS kan. Æ tenkte mere på om det finnes til Scala f.eks? Eller kanskje styring av tlf fra styret?
Æ vil jo gjerne ha et opplegg som e utprøvd og kvalitetssikret

Du kan vel ikke forvente å oppnå dette uten at du investerer litt kroner??

Kanskje en ide å jøpe en ny GPS som har disse tingene innebygget - blåtann tilkobling mot telefon og blåtann tilkobling mot headsett - Zumo 660, galaxy og scala funker gull.....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Duville »

På den andre siden så kan du sikkert klare deg med en kabel fra telefonen og ha øresnegler direkte i øret og med mikken inne i hjelmen - kanskje ikke like elegant og kanskje ikke like støyfritt men du hører jo hva som skjer likevel.....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:
FireFighter skrev:
jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret?
Hvis du kobler mobilen til GPS, så kan du svare/ringe fra GPS'n.

Her kan du også slå opp i telefonboken (kontaktregisteret) fra mobilen.
Å bruke GPS'n e neppe aktuelt, den æ har e en 10 år gammel Garmin 276, som ikke kan alt det lure som en moderne vei-GPS kan. Æ tenkte mere på om det finnes til Scala f.eks? Eller kanskje styring av tlf fra styret?
Æ vil jo gjerne ha et opplegg som e utprøvd og kvalitetssikret

Du kan vel ikke forvente å oppnå dette uten at du investerer litt kroner??

Kanskje en ide å jøpe en ny GPS som har disse tingene innebygget - blåtann tilkobling mot telefon og blåtann tilkobling mot headsett - Zumo 660, galaxy og scala funker gull.....
Nei, det forvente æ selvsagt ikke, har vel heller ikke antydet noe i den retningen.
Om det finnes en kontrollenhet for å ha på styret, så regne æ med den også koster kroner.
GPS'n æ har funker greit som veiviser, både på vei, på fjellet og på sjøen. Nypris på den for 10 år siden var en god del over det man i dag betaler for kommunikasjon, GPS og tlf samlet, og har en uovertruffen kvalitet.
Det æ e ute etter e et kommunikasjonsystem æ kan bruke uavhengig av GPS, men hvis ikke det finnes, så....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du handsfree når du kjører?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev:
jhn skrev:
FireFighter skrev:
jhn skrev:Finnes det noe system/knotter/knapper/brytere for montering på styret?
Hvis du kobler mobilen til GPS, så kan du svare/ringe fra GPS'n.

Her kan du også slå opp i telefonboken (kontaktregisteret) fra mobilen.
Å bruke GPS'n e neppe aktuelt, den æ har e en 10 år gammel Garmin 276, som ikke kan alt det lure som en moderne vei-GPS kan. Æ tenkte mere på om det finnes til Scala f.eks? Eller kanskje styring av tlf fra styret?
Æ vil jo gjerne ha et opplegg som e utprøvd og kvalitetssikret

Du kan vel ikke forvente å oppnå dette uten at du investerer litt kroner??

Kanskje en ide å jøpe en ny GPS som har disse tingene innebygget - blåtann tilkobling mot telefon og blåtann tilkobling mot headsett - Zumo 660, galaxy og scala funker gull.....
Nei, det forvente æ selvsagt ikke, har vel heller ikke antydet noe i den retningen.
Om det finnes en kontrollenhet for å ha på styret, så regne æ med den også koster kroner.
GPS'n æ har funker greit som veiviser, både på vei, på fjellet og på sjøen. Nypris på den for 10 år siden var en god del over det man i dag betaler for kommunikasjon, GPS og tlf samlet, og har en uovertruffen kvalitet.
Det æ e ute etter e et kommunikasjonsystem æ kan bruke uavhengig av GPS, men hvis ikke det finnes, så....
Scalaen trenger selvfølgelig ikke å gå veien om GPSen men den viser hvem som ringer osv. Telefonen kan kobles direkte via BT til Scala om du vil det.......

Svar