Spørsmål om olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Andreas »

Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje" :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av tagesk »

Andreas skrev:Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje" :D
Det som skjer i praksis, er at man kjøer dyr merke-olje men nå det kommer til stykket så skifter man på "intervall" likevel.
Dermed er intet spart.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Ok, så når det står at jeg skal bruke SAE10w40 api se sf , sg så kan jeg fint kjøre på syntetisk biltema olje av type 10w40?

SAE står vel for syntetisk eller???

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av mammut89 »

SAE står for Society of Automotive Engineers, det er en organisasjon som setter standarder og foretar tester.

Det har ingenting å gjøre med syntetisk eller mineral.
Forøvrig kan jeg si at det med syntetisk og mineral ikke er så enkelt som det høres ut som.

Oljer kan deles inn i grupper i forhold til hvordan de er framstilt. henholdsvis gruppe 1-5. gruppe 1 lavest kvalitet og dårligst rafinering. gruppe 5 full syntetisk olje som er produsert i en lab som kan være lilla og lukte banan og smake jordbær for den saks skyld.

Biltemaoljen vil jeg tro er en gruppe 3 olje. Det vil si en meget bra rafinert mineralolje men den er egentlig ikke syntetisk selv om det står syntetisk på flaska. fordi lovene for hvor grensa går for syntetisk vs mineral er ikke fastsatt i de fleste land. Men det betyr ikke at en gruppe 3 olje er dårlig. Faktisk er dette helt greit og "mest for pengene"
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av mammut89 »

dumme meg skrive langt svar uten å egentlig svare på spørsmålet.

titta på den 10-40 biltema oljen jeg har liggende her og den er API SM.

Ja du kan trygt bruke den.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av tagesk »

Baltazar skrev:Ok, så når det står at jeg skal bruke SAE10w40 api se sf , sg så kan jeg fint kjøre på syntetisk biltema olje av type 10w40?
Du kan bruke en olje som er 10w40, for det står det i boken at du kan (og skal) gjøre.

Kvaliteten på oljen må være minst SE.
Så dårlig olje er det neppe mulig å få tak i.
Ta en titt bakpå flasken når du står på Biltema.
Om det står SAE SH (for eksempel) da møter oljen kravene til SE, SF og SG.
Siden din motor ikke krever bedre enn SE kan du trygt bruke oljen.

Du har åpenbart en robust motor som er laget for å gå på olje av lav kvalitet.
Det gjør livet enklere og billigere å leve.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.

Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.

Men

Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Tysnes »

Baltazar skrev:Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.

Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.

Men

Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
Kan bli overtrykk i motoren, med lekke pakninger(simmeringer)olje som spytter ut via utluftningen etc...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av rogg »

Fakta om olje..LES HER
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av joo »

Handla semisynt på Biltema i dag til gamle Blåmann. Billig og holder SL... Tror, som Tagesk sier at man ikke finner "dårlig" nok olje til gamle motorer i dag :knegg

Jeg bytter konsekvent olje når syklene settes inn. Det kommer av at de syrene som er nevnt i diverse av sidene det er linka til i denne tråden. Det skal ut av motorene mine når dem skal stå i flere måneder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av mekkern »

forstår jeg må lese mer om olje så jeg kan bekymre meg...pussig ikke de gamle vraka vi har dratt ut av låver og kjellere som har stått i 30år + ikke har tæret andre steder enn der det IKKE har vært olje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Pollti »

Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av rogg »

Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
:thumleft
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Kjellrf »

Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
Er i utgangspunktet enig, men når sykkelen bare går noen hundre km mellom hvert oljeskift (lite brukt, disse veteransyklene), tar jeg det annenhver gang. Men alltid hvis jeg bytter merke/type olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Twister »

... Jeg hadde en lærer en gang på Kjevik som hadde en doktorgrad i oljer..!! :dontknow
Han mente ( og kunne sikkert også bevise det) at hvis man bare hadde gode nok filter, trengte man ikke å bytte olje i løpet av normal levetid på en bensin bilmotor..!
Med de belastningene det ga oljen, ble den omtrent ikke redusert.. Men selvfølgelig ble den møkkete og dermed dårligere i stand til å gjøre jobben sin.

Uansett; han bytte filter på intervall og olje på hvert 2 eller 3. filterskift...

Diesel lager jo som nevnt svovelforbindelser i oljen som ikke er sunn, men det kan også filtreres..
At det forbrukes ( byttes ) omtrent 100% god olje i de fleste servicer er nok ikke en overdrivelse... Men vi har jo nok penger og er litt styrt av garantiordninger som gjør av bytter unødig...

Det er iallefall mitt syn..
( Selv kjører jeg eldre Fransk bil og den forbruker en liter eller pr 2000 km.... Så den kommer aldri til å få oljeskift, kun filter... )
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Svar