Honda og justering av ventiler?
Honda og justering av ventiler?
Fra tid til annen har jeg lest litt om justering av ventiler mv. her på MCsiden. Og noe om at det tar tid og koster litt når det skal gjøres på service. Jeg har nå fått meg repair og service manualen for min VTX 1800 og det står ingen ting om ventiljustering på noen av servicene. Jeg hadde i går 18 000 km service hos et verksted, riktignok ikke et Hondaverksted og der ble jeg fortalt at dette stemte. Det fordi ventilene justerer seg automatisk på min Honda. Er det noen som kan si noe om dette? Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området? 

-
- Motorsykkelen din: x
Re: Honda og justering av ventiler?
Hydrauliske ventill-løftere
, vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp

Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp

- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Hypermoderne greier altså på den Hondaen
Æ burde nok justere ventilene på V-stromen i følge manualen. Æ hadde litt lyst å gjøre det sjøl, så hvis det e noen andre V-strom- eiere som har gjort det, og har noen tips, så hadde det vært kjærkomment

Æ burde nok justere ventilene på V-stromen i følge manualen. Æ hadde litt lyst å gjøre det sjøl, så hvis det e noen andre V-strom- eiere som har gjort det, og har noen tips, så hadde det vært kjærkomment
Å "kopiere andre" er jo bare et annet begrep for læring, noe som jhn sikkert vet noe om..ArcticTiger skrev:Hydrauliske ventill-løftere, vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du da kopierer fra mange ulike hold og produserer, så vil jo det si at du videreformidler god kunnskap fra ulike kilder på en konstruktiv/dyktig måte...

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Ja. Man har et flott fenomen av koppiering av mange ulikehold i fks Kina :)Godtvoksen skrev:Å "kopiere andre" er jo bare et annet begrep for læring, noe som jhn sikkert vet noe om..ArcticTiger skrev:Hydrauliske ventill-løftere, vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp![]()
Hvis du da kopierer fra mange ulike hold og produserer, så vil jo det si at du videreformidler god kunnskap fra ulike kilder på en konstruktiv/dyktig måte...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D827IxEJVS4[/video]
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Du har nok shims på din, så må med andre ord ha shimssett klart eller sjekke sakene i god tid før sesongen og bestille evt shims du trenger når du har målt sakene.jhn skrev:Æ burde nok justere ventilene på V-stromen i følge manualen.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10845.0.html
Støtter at man tar av all plastikk med en gang. Det går kjapt. Resten er "verre" siden det er anelsen trangt...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Godt poeng det du nevner til slutt der, Tiber52...Tiber52 skrev:Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?

Velkommen med første post her inne, forresten

Så tilbake til CB 750'en...
Den var i hvert fall ingen kopi av britisk MCproduksjon... Og heller ikke H-D... Det er nå bra sikkert

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Nimbus, snudde motoren og økte turtalletTiber52 skrev:Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Nåja...Tysnes skrev:Nimbus, snudde motoren og økte turtalletTiber52 skrev:Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?

Den der var vel en drøy smule søkt, vel...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Tja, det var vel ikke Honda som fant opp den 4 sylindra mottorn, eller prinsippet med overliggende kammer? Det har vært 4 sylindra sykkler siden mottorsykkerns barndom, Nimbus er nevnt, i farten kommer jeg på Henderson (fra 1912), Indian, FN (fra 1910), SuperX, Gilera og MV Agusta(-50tallet, med dohc). Det var mye eksperimentering og utvikling på den tida, og alt var ikke like velykket, selvfølgelig.
Jappsene konsentrerte seg vel mest om å dyrke ris på den tida da teknikken utviklet seg i Europa og USA. Veldig mye var oppfunnet lenge før 1969. Det er ikke alle jappse sykkler som var spesielt vellykka heller.....Og det er ikke alle som syns det er spesielt smart med en brei 4 sylindra mottor på tvers i sykkern.
Den engelske mc-industrien var det vel dårlig ledelse og bakfulle, streikende arbeidere som tok livet av...
Men jappsene har vært, og er, dyktige produsenter som leverer jevn kvalitet.
Jappsene konsentrerte seg vel mest om å dyrke ris på den tida da teknikken utviklet seg i Europa og USA. Veldig mye var oppfunnet lenge før 1969. Det er ikke alle jappse sykkler som var spesielt vellykka heller.....Og det er ikke alle som syns det er spesielt smart med en brei 4 sylindra mottor på tvers i sykkern.
Den engelske mc-industrien var det vel dårlig ledelse og bakfulle, streikende arbeidere som tok livet av...
Men jappsene har vært, og er, dyktige produsenter som leverer jevn kvalitet.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske...
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet
De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske...

Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet

japsene kom vel til dekket bord på 70-tallet, det er ingen japsesykler som tok drepen på britisk mc-industri, det klarte britene fint på egenhånd.
At Honda er bra er det vel ingen tvil om, og at de har ligget langt framme er vel racerne et eksempel på. Og de er der fremdeles i MotoGP
Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser,
At Honda er bra er det vel ingen tvil om, og at de har ligget langt framme er vel racerne et eksempel på. Og de er der fremdeles i MotoGP

Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser,

-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske...![]()
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpetDe var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK...pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser,

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller..
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg...Godtvoksen skrev:Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK...pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser,

If it ain't broke, I'll break it.
ejs skrev:
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg...![]()

mekkern skrev:hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
Vet du om det ofte er problemer med ventilmekanismen til Honda?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Flere modeller har hatt problemer med kammer og løftere...tilogmed urunde kamdrev..
på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel
)
på XL600 (som jeg har
) er problemet slitasje på kam vippearmer og topper som sprekker..
de nyere modellene har mere diverse feil..
alle fabrikanter har sine stebarn..

på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel

på XL600 (som jeg har

de nyere modellene har mere diverse feil..
alle fabrikanter har sine stebarn..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;

If it ain't broke, I'll break it.
Nå ble jeg usikker, men i min service manual så står det ingen ting om det....ejs skrev:![]()
![]()
Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;
![]()
![]()

Ser ut som jeg da må på merkeverkstedet for å være sikker på det der...
-
Hvem som kopierte hvem kan diskuteres, Mv Agusta hadde iaffal 4 sylindre på tvers tidlig på -50tallet http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta" onclick="window.open(this.href);return false;Tysnes skrev:Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske...![]()
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpetDe var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Så å si at det var en stor innovasjon da Honda kom med dette i 1969 er vel ikke helt riktig. Og designmessig var CB modellene tydelig inspirert av europeiske sykkler, særlig CB 500 med stående sylindre og den runde tanken. Det er den peneste CB, syns jeg, kunne godt tenkt meg en sånn en

Mv hadde firer på tvers. Flere andre hadde firere, på langs (Nimbus), square four(airiel) og sikkert enda flere. Det Honda gjorde, var å gjøre en rekkefirer med el-start tilgjengelig i for folk flest i en tid det vel ikke var andre firere, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:
Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone
I dag vet vi bedre
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:
Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone

I dag vet vi bedre

Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området?
Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe

Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
ikkebike.norwegianforum.net